Tekopps tanker

Gratulerer med 14 uker, andre trimester og 2-åring!
Fikk samboeren din komme hjem fra sykehuset sa du? Godt det da. God bedring
Takk!
Ja han kom hjem søndag :) han hadde en omgang med infeksjon i benet i påska, og var innlagt i over ei uke da. Men denne gangen fikk han mye raskere behandling, og trengte heldigvis ikke ett like langt opphold. Håper virkelig det ikke blir flere runder med det fremover.
 
Takk!
Ja han kom hjem søndag :) han hadde en omgang med infeksjon i benet i påska, og var innlagt i over ei uke da. Men denne gangen fikk han mye raskere behandling, og trengte heldigvis ikke ett like langt opphold. Håper virkelig det ikke blir flere runder med det fremover.
Krysser fingerne for at dere slipper det, men godt han slapp så langt sykehusopphold nå og at alt gikk bra
 
15+1
Jordmortime i morgen, første dette svangerskapet. Og lege på torsdag for oppfølging av blodprøver og lavt blodtrykk.

Toåringen hadde begynt å snakke om "mamma baby" til besteforeldrene her om dagen, så har vist gått mer inn enn jeg har trodd.
Han overnatta der fra lørdag til søndag, så når vi møttes igjen på søndag fikk først jeg kos, så magen.. magen fikk nattakos på kvelden også ❤ gleder meg skikkelig til han får kjenne spark etterhvert.

Er så utrolig koselig å se hvor omsorgsfull han er ovenfor søskenbarnet sitt på snart 4 måneder, så tillater meg å håpe at det blir å gå fint når vi får egen baby i hus.
 
Last edited:
Så koselig!

Lykke til hos JM og lege
 
18+1
Fortsatt ei hel uke til OUL...

Vært i halvdårlig form i det siste, ei uke sykelmeldt helt, og nå to uker på 50%. Usikker på om jeg skal si at jeg vil prøve meg i 100% jobb igjen eller ikke.

Hovedproblemet er faktisk migrene, har migrene ett sted mellom 2 og 5 dager i uka, i varierende styrke. Og kjenner jeg funker så dålig i livet mitt pga det. Men samtidig så føler jeg ikke at det hjelper så veldig med korte dager heller, blir bare amputert på ett vis. Så vi får se.
---

Sist gikk jeg opp mye i vekt, men denne gangen står det veldig stille. La på meg tre kilo de første par ukene, men ingenting etterpå. Mens sist var det gjevnt og trutt hele veien.
Blir spennede å se hvordan det går etterhvert. Hadde ikke gjort meg noe om jeg ikke la på meg 20+ kilo denne gange, de anbefalte 10 skal vi nok klare å få inn etterhvert.
Det er så jeg lurer på hvor mye sist av vektoppgangen egentlig kom av røykeslutt, og hvor mye som kom av graviditet. Kanskje det var 50/50?
 
19+3 tror jeg?

Ble satt en dag tilbake på OUL, men bortsettfra det var det bare fine nyheter. Følte jeg svevde rundt 20 cm over bakken resten av dagen.
Ei frisk og sprellende lita frøken, morkaka er fortsatt forran og gir masse demping, og ellers ingenting å utsette på det.
*puh*
føler jeg bare puster letta ut nå.

Og selv jeg som ikke er spesielt shoppinggal måtte stikke innom en klesbutikk og kjøpe ett lite jenteplagg.
Vet ikke helt hvor mye jeg blir å kjøpe inn av jenteklær nå selv, tror vi blir å arve/låne endel, men er stas å kunne ordne noe. Har jo stort sett kjøpt brukt til storebror, men det er ikke spesielt kjønnsnøytralt (ulempen med bruktklær, man er overlatt til andres smak).
20191003_094221.jpg
 
Så søtt innkjøp
Gratulerer med vel overstått OUL og en jente på vei
 
Så søtt innkjøp
Gratulerer med vel overstått OUL og en jente på vei
Takk :)
Hadde flaks og droppa innom en event på Kappahl, så fikk en goodiebag med blant annet kaninkosen på kjøpet med bodyen :D
 
Takk :)
Hadde flaks og droppa innom en event på Kappahl, så fikk en goodiebag med blant annet kaninkosen på kjøpet med bodyen :D
Så kjekt!
 
21+1
Samboeren min fikk endelig kjenne noen små spark i dag. Er så fint å kunne dele de skikkelig faste livstegnene med andre, at det faktisk er en liten skapning som ligger inni der, slår kolbøtter og sparker.

Var innom ett bruktmarked i dag, og plukka med meg en body og bukse til 5kr stykke.
(Skjorta sier "no prob llama") 20191015_132501.jpg

Kjenner meg så rolig i forhold til ting vi trenger denne gangen. Har endel, og syns mye annet egentlig bare er tull, spesielt helt i starten.
Greit å ikke være førstegangs :)

Vi snakka litt i dag om hva vi håper for nyfødttida, jeg og samboeren. For sist var det ganske røft den første måneden. Når ungen kom litt tidlig, var veldig gul, og slet med vektoppgang i starten (sovna jo bare når han skulle spise).
Fikk beskjed om å vekke han hver tredje time til mat, og egentlig beskjed om å drive på slik i en måned.
Jeg tror ikke jeg klarer å tilgi den helsesøstra som så det. For det var jo ikke nødvendig (vi kunne gitt oss etter 2 uker maks). Og det førte til at jeg ikke sov mer enn 2 timer sammenhengende på ukesvis. Gjerne mindre.

Jeg husker hvor opplagt jeg ble når jeg fikk så mye som 4-5 timer igjen, jeg kjente meg som ett nytt menneske.
For jeg holdt på å gå i oppløsning

Med det i minne, så gruer jeg meg til barseltida. Jeg håper intenst at vi unngår prematur fødsel og mye tid på sykehuset.
Jeg håper håper håper at ting blir enklere denne gangen.
 
21+1
Samboeren min fikk endelig kjenne noen små spark i dag. Er så fint å kunne dele de skikkelig faste livstegnene med andre, at det faktisk er en liten skapning som ligger inni der, slår kolbøtter og sparker.

Var innom ett bruktmarked i dag, og plukka med meg en body og bukse til 5kr stykke.
(Skjorta sier "no prob llama") Vis vedlegget 310149

Kjenner meg så rolig i forhold til ting vi trenger denne gangen. Har endel, og syns mye annet egentlig bare er tull, spesielt helt i starten.
Greit å ikke være førstegangs :)

Vi snakka litt i dag om hva vi håper for nyfødttida, jeg og samboeren. For sist var det ganske røft den første måneden. Når ungen kom litt tidlig, var veldig gul, og slet med vektoppgang i starten (sovna jo bare når han skulle spise).
Fikk beskjed om å vekke han hver tredje time til mat, og egentlig beskjed om å drive på slik i en måned.
Jeg tror ikke jeg klarer å tilgi den helsesøstra som så det. For det var jo ikke nødvendig (vi kunne gitt oss etter 2 uker maks). Og det førte til at jeg ikke sov mer enn 2 timer sammenhengende på ukesvis. Gjerne mindre.

Jeg husker hvor opplagt jeg ble når jeg fikk så mye som 4-5 timer igjen, jeg kjente meg som ett nytt menneske.
For jeg holdt på å gå i oppløsning

Med det i minne, så gruer jeg meg til barseltida. Jeg håper intenst at vi unngår prematur fødsel og mye tid på sykehuset.
Jeg håper håper håper at ting blir enklere denne gangen.
Jeg føler så med deg! Jeg sov også veldig lite de første månedene. Fødte til termin, normalt stor baby som tok puppen greit. Men han spiste så innmari tregt! Så selv om han bare spiste hver 3-4 time om natta så gikk det bort 1-1,5 time for min del til amming og raping og sånn. Tok over ett år før jeg sov mer enn 3-4 timer sammenhengende. Jeg synes det var tortur og følte at alle andre «fikk det til». Men i retrospekt tror jeg ikke det er helt unormalt. Jeg gruer meg også til barseltida, men forbereder meg på å være flinkere til å be om hjelp denne gangen. Smart at dere prater om forventninger på forhånd da. Da kan dere jo også legge en plan for hva dere skal gjøre hvis det blir tøft igjen.
 
Jeg føler så med deg! Jeg sov også veldig lite de første månedene. Fødte til termin, normalt stor baby som tok puppen greit. Men han spiste så innmari tregt! Så selv om han bare spiste hver 3-4 time om natta så gikk det bort 1-1,5 time for min del til amming og raping og sånn. Tok over ett år før jeg sov mer enn 3-4 timer sammenhengende. Jeg synes det var tortur og følte at alle andre «fikk det til». Men i retrospekt tror jeg ikke det er helt unormalt. Jeg gruer meg også til barseltida, men forbereder meg på å være flinkere til å be om hjelp denne gangen. Smart at dere prater om forventninger på forhånd da. Da kan dere jo også legge en plan for hva dere skal gjøre hvis det blir tøft igjen.
Ja, tror vi blir å spørre om hjelp mye før, også fordi det er en kommende storebror å ta seg av.
Og at jeg i større grad vet viktigheta av at jeg får litt mer sammenhengende søvn, og må finne en løsning for å få det til, hvertfall litt innimellom.

Vi har blitt relativt enige om at om babytida blir like tøff med nr 2 som med første, så blir det ikke en nr 3 ;)
 
25+1
Klaging: fysisk er ting ganske ok om dagen, faktisk. Så da går jeg selvsagt på en smell psykisk. Vil bare grine hele tida, og alt kjennes bare tungt og meningsløst ut.
Jeg sliter med vinterdepresjon til vanlig, og denne gangen var det som å springe på en vegg av mørke. Litt for intenst egentlig. Hjelper garantert ikke at jeg svømmer i ei suppe av hormoner om dagen ;)

Burde sikkert gjøre alvor ut av tanken om å skaffe meg ei dagslyslampe, men blir så daff og passiv av dette.
 
Last edited:
25+1
Klaging: fysisk er ting ganske ok om dagen, faktisk. Så da går jeg selvsagt på en smell psykisk. Vil bare grine hele tida, og alt kjennes bare tungt og meningsløst ut.
Jeg sliter med vinterdepresjon til vanlig, og denne gangen var det som å springe på en vegg av mørke. Litt for intenst egentlig. Hjelper garantert ikke at jeg svømmer i ei suppe av hormoner om dagen ;)

Burde sikkert gjøre alvor ut av tanken om å skaffe meg ei dagslyslampe, men blir så daff og passiv av dette.
Sender deg masse lyse tanker! ;) svangerskap kan være tøft nok uten høst, høst kan være tøft nok uten svangerskap. Jammen ingen spøk når de slår til samtidig! Håper du kan finne litt tid og energi til å gjøre noe som føles bra for deg, enten det er ei treningsøkt, å se en film, gå en tur i dagslys, spise noe godt, treffe en venn eller noe helt annet...
 
Sender deg masse lyse tanker! ;) svangerskap kan være tøft nok uten høst, høst kan være tøft nok uten svangerskap. Jammen ingen spøk når de slår til samtidig! Håper du kan finne litt tid og energi til å gjøre noe som føles bra for deg, enten det er ei treningsøkt, å se en film, gå en tur i dagslys, spise noe godt, treffe en venn eller noe helt annet...
Prøver å gjøre sånt, er bare vanskelig å jobbe mot den lammende passiviteten som følger med, selv om jeg vet at jeg virkelig burde :)
 
Vinterdepresjon er kjipe greier!
Vet flere har hatt effekt av de lampene. Har det endret seg noe etter du fikk barn?
 
Vinterdepresjon er kjipe greier!
Vet flere har hatt effekt av de lampene. Har det endret seg noe etter du fikk barn?
Jeg føler at det har blitt bedre etter barn, men tror kanskje det kommer av at jeg flytta sørover (bor ikke nord for polarsirkelen lengre) og at jeg er flinkere til å være ute når det er lyst nå.
Hjelper nok også å ha mer struktur på livet generelt.

Må sette meg ned på og se etter lamper etterpå *notere i boka* ;)
 
Back
Topp