Glukosebelastning

Leste litt om gi og til min glede er fruktose lavglykemisk! Sånn går det når en uorganisk kjemiker tror ting om biokjemi :knegg:
 
Takk for trøstende ord. Jeg er glad i karbiser og som veggis som bare er delvis begreistret for bønner og linser blir det lett (for) mye karbohydrater. Og karbohydrater går greit, men sukkervarer er jeg ikke like glad i pga magen. Mulig det er psykisk at jeg reagerer på masse sukker. Fruktose er kjemisk sett praktisk talt det samme som bordsukker, men det føles mye bedre å spise mengder av druer enn menger av sjokkis. Skulle jeg ha for høyt blodsukker vil jeg virkelig savne druer, plommer og moreller. Hvis man må kutte ut sånnt da.
Legen min mente at frukt og bær var akkurat like ille som vanlig sukker når det kom til blodsukkeret, men jeg er usikker på hvor riktig det er.
 
Legen min mente at frukt og bær var akkurat like ille som vanlig sukker når det kom til blodsukkeret, men jeg er usikker på hvor riktig det er.
Diabetesforbundet mener at glykemisk index og glykemisk belastning kan brukes som veiledning for kosthold. Lav gi og lav gb er bra. Epler, druer etc skal ha lav gi, mens vannmelon og banan har høy.

Så gjett hvem som har spist druer i dag :D
 
Diabetesforbundet mener at glykemisk index og glykemisk belastning kan brukes som veiledning for kosthold. Lav gi og lav gb er bra. Epler, druer etc skal ha lav gi, mens vannmelon og banan har høy.

Så gjett hvem som har spist druer i dag :D

Banan er faktisk blitt min go to når jeg begynner å bli sulten, og det som reddet meg i begynnelsen av svangerskapet... hvis ikke hadde jeg nok vært mye oftere dårlig..
 
Banan er faktisk blitt min go to når jeg begynner å bli sulten, og det som reddet meg i begynnelsen av svangerskapet... hvis ikke hadde jeg nok vært mye oftere dårlig..
Det får jo blodsukkeret opp og i seg selv er ikke det en dårlig ting. Sånn til vanlig mister jeg helt appetitten og blir superkresen når blodsukkeret er lavt. I tillegg blir jeg sur når jeg er sulten. Ingen god kombinasjon. Men å få litt boost opp så er alt bedre.

Men synes det er litt fasinerende hvor opphengt jeg har blitt i dette belastningstullet. Så langt plager det meg mer enn noe annet i svangerskapet, deriblandt fosterdiagnostikk.
 
Sjekk ut denne linken Katitzi; https://www.diabetes.no/leksikon/r/reaktiv-hypoglykemi/
Kanskje noe av det som står der stemmer for deg også?
Jeg så på den i går, og eneste er jo at jeg er overvektig. Så kan nok hende jeg sånn sett er i faresonen for aldersdiabetes (hvis jeg ikke får av meg det overflødige etter dette svangerskapet da).

Men til vanlig blir jeg ikke dårlig av sukker generelt, mens i svangerskap blir jeg kjempe dårlig om jeg spiser mye sukker på kort tid (kanskje bare en fordel :hilarious:). Så tror kroppen min reagerer kraftigere på sukker når jeg er gravid. Var likt i forrige svangerskap også, hadde kjempelavt 2 timer etter den sukkerdrikken på legekontoret...
 
Her fikk jeg svangerskapsdiabetes for en stund siden. Etter å ha vært veldig streng med dietten og målt blodsukkeret hver dag, måtte jeg til spesialist etter flere høye målinger. Ble satt på medisiner med en gang, tabletter da jeg ikke vil ta insulin selv... Satser på at det blir bedre nå, men da er vel liten sjans for at jeg går over tiden.
 
Her fikk jeg svangerskapsdiabetes for en stund siden. Etter å ha vært veldig streng med dietten og målt blodsukkeret hver dag, måtte jeg til spesialist etter flere høye målinger. Ble satt på medisiner med en gang, tabletter da jeg ikke vil ta insulin selv... Satser på at det blir bedre nå, men da er vel liten sjans for at jeg går over tiden.

Så kjedelig, men du kan jo få et klapp på ryggen for å ha vært flink i allefall :)
Håper tablettene hjelper, det er litt enklere enn å regne ut i.e. i insulin form.
 
Back
Topp