Glukosebelastning

Jeg ble sendt hjem fordi jeg hadde drukket noen slurker med vann, da var man vist nok ikke fastende mer.... På meldingen fra legen sto det at jeg kunne drikke vann, og drakk jo ikke en halv liter vann heller, så litt skuffet og sinna.

Så rart, trodde ikke det var så farlig. Jeg gikk på antibiotika og ringte for å spørre om jeg kunne ta morgendosen før prøven, da sa de at det ikke var krise å ta tabletten med en slurk vann, men hvis jeg kunne vente til etter testen så var det å foretrekke.
 
Da var mine resultater tilbake :D 4.7 fastende, 8.6 etter 1 time, og 6.5 etter 2 timer. Helt og fint innenfor normalen altså!
 
Jeg ble sendt hjem fordi jeg hadde drukket noen slurker med vann, da var man vist nok ikke fastende mer.... På meldingen fra legen sto det at jeg kunne drikke vann, og drakk jo ikke en halv liter vann heller, så litt skuffet og sinna.
Jeg hadde tatt mine kortisontabletter sammen med en slurk vann. Vi ga klar melding om at det ikke var aktuelt å komme uten å ha tatt dem (det pga min kortisonmangel, jeg skal ha dem i senga ca 30 min før jeg starter dagen)
 
Mest irriterende er at i melding fra legen så sto det at jeg kunne drikke litt vann. Men bare vent til jeg kommer i morgen, da skal jeg ikke ha drukket noe vann, å hun skal få måtte fri opp armen min for å klare å fylle opp de prøveglassene. Jeg er umulig å få blod av selv når jeg har drukket å spist, så skal bli gøy i morgen.

Å hjalp nok ikke på humøret at jeg fikk beskjed det ville gå 3 uker til første jordmortime fordi vi bare har 50% stilling i kommunen, og mange gravide, og at hun derfor ikke fikk plass til meg før.
 
Jeg hadde tatt mine kortisontabletter sammen med en slurk vann. Vi ga klar melding om at det ikke var aktuelt å komme uten å ha tatt dem (det pga min kortisonmangel, jeg skal ha dem i senga ca 30 min før jeg starter dagen)

Fikk du tatt prøven da?
 
De spurte ikke meg om jeg hadde drukket vann..
Jeg googla det da, og der stod det at de anbefalte at man spiste sunn/mager kost i tre dager før testen + var fastende fra kvelden før - MEN, at vann var greit å drikke.

Jeg bøtta ikke nedpå, men tok meg en slurk etter tannpussen, og deretter en slurk vann etter å ha drukket sukkerlaken (det fikk jeg lov til). "Spent" på resultatet.
 
Fikk du tatt prøven da?
Ja, selvfølgelig. Jeg kan ikke være 100% fastende, siden kroppen min går i sjokkmodus uten kortison. Men jeg ventet med alle de andre medisinene jeg tar om morgenen og tok dem etterpå heller :)
 
Fikk tatt den i dag heldigvis. Var ikke så ille som jeg hadde trodd, så tror kroppen min ikke skjønner hvor farlig sukker er :dead:
 
Sukker er da ikke farlig, det er jo helt naturlig :p

Men med tanke på hva sukker gjør både med egen kropp og babyens kropp så er det jo litt farlig likevell. Iallefall i større mengder. Å vil jo tro man reagerer dårlig på det om kroppen skjønner hvor farlig det er. Uten at jeg vet det sikkert.
 
Men med tanke på hva sukker gjør både med egen kropp og babyens kropp så er det jo litt farlig likevell. Iallefall i større mengder. Å vil jo tro man reagerer dårlig på det om kroppen skjønner hvor farlig det er. Uten at jeg vet det sikkert.

Sorry, jeg bruker ulike mengder sarkasme. ;)
 
Jeg har alltid lært at man skal ta litt av alt og alt med måte :p Da kommer man langt :D
 
Tok testen igår, og legen ringte meg idag med resultatene.
7,4 fastende og 8,2 2 timer etter drikken.
Har nå fått resept på blodsukkerapparat å skal måle fastende hver morgen og 2 timer etter mat fram til 2september. Da har jeg 28 ukers kontroll hos legen og veien videre vurderes utifra målingene jeg gjør den neste uken.
 
Gjorde testen på onsdag, 4,5 fastende og 3,3 etter 2 timer. Sykepleieren bare lo av resultatene og sa "du har værtfall ikke diabetes!"
 
Skal ta testen på torsdag. Gruer meg :(
Ikke noe å grue seg for :) ta med noe så du får tida til å gå, blir du dårlig så si ifra til dem som jobber der slik at du kan få ligge ned. Ha matpakke med deg, slik at du kan spise rett etter testen er ferdig.
 
Ikke noe å grue seg for :) ta med noe så du får tida til å gå, blir du dårlig så si ifra til dem som jobber der slik at du kan få ligge ned. Ha matpakke med deg, slik at du kan spise rett etter testen er ferdig.
Takk. Jeg får ofte vont i magen av å spise vanlig sukkerholdig snop så jeg tør ikke tenke på hvor sint magesekken min blir av glukosegørra. Også er jeg redd for at resultatene er dårlige. Har aldri hadd tendens til høyt blodsukker, men vet jo aldri.
 
Takk. Jeg får ofte vont i magen av å spise vanlig sukkerholdig snop så jeg tør ikke tenke på hvor sint magesekken min blir av glukosegørra. Også er jeg redd for at resultatene er dårlige. Har aldri hadd tendens til høyt blodsukker, men vet jo aldri.

Det er vanskelig å forutsi hvordan kroppen reagerer, jeg håper virkelig du slipper sinna mage.
Men om du skulle ha høyt blodsukker så betyr det mest sannsynligvis at du må begynne med medisiner for å regulerer blodsukkeret ditt.
Men om du har spist mye karbohydrater tidligere og ikke følt deg dårlig etterpå, så kan det fort hende du slipper unna.

Ei venninne hadde type 2 diabetes, og for henne så fikk hun flere ultralydundersøkelser og litt flere kontroller hos legen. Hun syns det var kjedelig og slitsomt å reise til sykehuset hver uke :smiley-ashamed004
 
Fikk vite resultatet at glukosebelastningen jeg var på forrige uke, og det er ikke rart jeg var svimmel og uggen etterpå :wtf:

4,5 fastende, og 2,9 etter 2 timer :hilarious: absolutt ikke diabetes, og egentlig reagerer kroppen kanskje litt for godt :hilarious:
 
Det er vanskelig å forutsi hvordan kroppen reagerer, jeg håper virkelig du slipper sinna mage.
Men om du skulle ha høyt blodsukker så betyr det mest sannsynligvis at du må begynne med medisiner for å regulerer blodsukkeret ditt.
Men om du har spist mye karbohydrater tidligere og ikke følt deg dårlig etterpå, så kan det fort hende du slipper unna.

Ei venninne hadde type 2 diabetes, og for henne så fikk hun flere ultralydundersøkelser og litt flere kontroller hos legen. Hun syns det var kjedelig og slitsomt å reise til sykehuset hver uke :smiley-ashamed004
Takk for trøstende ord. Jeg er glad i karbiser og som veggis som bare er delvis begreistret for bønner og linser blir det lett (for) mye karbohydrater. Og karbohydrater går greit, men sukkervarer er jeg ikke like glad i pga magen. Mulig det er psykisk at jeg reagerer på masse sukker. Fruktose er kjemisk sett praktisk talt det samme som bordsukker, men det føles mye bedre å spise mengder av druer enn menger av sjokkis. Skulle jeg ha for høyt blodsukker vil jeg virkelig savne druer, plommer og moreller. Hvis man må kutte ut sånnt da.
 
Back
Topp