Når ble dere henvist til ivf?

Spøkelse

Forumet er livet
Assistert-jentene
Marshmallows2021
Junibollene 2023
Julilykke 2023
Ut av nysgjerrighet lurer jeg på
- hvor lang tid det tok fra dere begynte å prøve til dere oppsøkte hjelp?
- hvor lang tid tok det fra dere ble utredet til dere ble henvist til ivf? :) Vil gjerne høre hvorfor dere ble henvist også :happy:

- 5 år som prøvere. Inkl. 2 år med el-testing og sånt
- ble henvist samme dag som utredning.
-Mannlig faktor.

Vi tok selv kontakt med Hausken og hadde time i pp5, pga forhistorien vår. Hausken mente at vi kom til å trenge hjelp, så vi tok de papirene med til legen for å presse legen.

Så ble det utredning for endometriose 8mnd etter prøvestart, og da ble vi henvist til ivf like etter.

Jeg har endometriose, mangler en eggleder og den andre er ødelagt. Under forsamtalen til ivf på st.olavs så fink vi vite at han hadde ekstremt dårlige svømmere også.

Vi tok alt privat. Men vi tok kontakt for utredning etter å ha prøvt i et år. De fant ingen feil på noen av oss, men jeg hadde uregelmessig mens som kunne bety at jeg ikke hadde eggløsning hver syklus. Ble satt på Letrozol og prøvde selv i et halvt år til (inkludert noen måneder med eggløsningssprøyte). Så startet vi IVF etter 1,5 år. Klaffet på 3. innsett 23 måneder etter at vi giftet oss og aktivt begynte å prøve å få barn :)

Tok fertilitetssjekk iløpet av den første måneden etter pilleslutt.
Brukte 1-1,5 måned totalt på utredning av begge. Fikk beskjed at vi kom til å trenge hjelp samme dag hans resultater kom.
Pga. Hans mannlige faktor var vi igang med første forsøk 1 måned etter utredningen.
Vi tok også alt privat.

Ut av nysgjerrighet lurer jeg på
- hvor lang tid det tok fra dere begynte å prøve til dere oppsøkte hjelp?
-1år
- hvor lang tid tok det fra dere ble utredet til dere ble henvist til ivf? :)
-1-3 uker
Vil gjerne høre hvorfor dere ble henvist også :happy:
- pga endometriose og lave antall sædceller og prøvd selv i 2 år ca

- Etter 10 mnd med aktiv prøving gikk vi privat og hadde fertilitetssjekk/utredning.
- Ble henvist samme dag som fertilitssjekk/utredning.
- Her var det få levende og svært dårlige svømmere som gjorde at vi ble henvist til ICSI.

Vi tok alt privat. Men vi tok kontakt for utredning etter å ha prøvt i et år. De fant ingen feil på noen av oss, men jeg hadde uregelmessig mens som kunne bety at jeg ikke hadde eggløsning hver syklus. Ble satt på Letrozol og prøvde selv i et halvt år til (inkludert noen måneder med eggløsningssprøyte). Så startet vi IVF etter 1,5 år. Klaffet på 3. innsett 23 måneder etter at vi giftet oss og aktivt begynte å prøve å få barn :)
Begynnelsen høres veldig ut som oss. Jeg kontaktet gyn etter pp7 pga uregelmessig syklus, har brukt letrozol i 6 pp nå med god effekt på syklus, men har ikke resultert i noe graviditet. Fikk beskjed om at vi skulle henvises til ivf hvis vi ikke ble gravide innen ett år. Nå er det gått ett år og mannen er blitt utredet med sædprøve og blodprøve, og sædprøven viste nedsatt antall svømmere og dårlig svømmeevne. Siste beskjed fra gyn nå var at han skulle ta ny sædprøve i september, og når vi har fått resultat på det får vi time til å snakke om planen videre?? Syns det er lenge å vente til. Jeg ønsker jo såklart henvisning nå, og skjønner ikke hvorfor vi må vente på den 2. sædprøven. Den kan han ta mens vi er i systemet! Syns det er litt urimelig, blir jo flere måneder ekstra med venting :(

Begynnelsen høres veldig ut som oss. Jeg kontaktet gyn etter pp7 pga uregelmessig syklus, har brukt letrozol i 6 pp nå med god effekt på syklus, men har ikke resultert i noe graviditet. Fikk beskjed om at vi skulle henvises til ivf hvis vi ikke ble gravide innen ett år. Nå er det gått ett år og mannen er blitt utredet med sædprøve og blodprøve, og sædprøven viste nedsatt antall svømmere og dårlig svømmeevne. Siste beskjed fra gyn nå var at han skulle ta ny sædprøve i september, og når vi har fått resultat på det får vi time til å snakke om planen videre?? Syns det er lenge å vente til. Jeg ønsker jo såklart henvisning nå, og skjønner ikke hvorfor vi må vente på den 2. sædprøven. Den kan han ta mens vi er i systemet! Syns det er litt urimelig, blir jo flere måneder ekstra med venting :(
Så sjipt :( det er mye av grunnen til at vi tok det privat. Mye venting og styr i det offentlige! Håper dere får hjelp fort :Heartred
(det private er dyrt, men om du har pengene er det absolutt verdt det)

Prøvde selv i 2,5 år før vi valgte å ta utredning privat! De henviste oss videre til offentlig behandling, og fra den ble sendt så tok det 2 mnd før vi var igang med forsøk!

Så sjipt :( det er mye av grunnen til at vi tok det privat. Mye venting og styr i det offentlige! Håper dere får hjelp fort :Heartred
(det private er dyrt, men om du har pengene er det absolutt verdt det)
Vi går privat! Så skjønner ikke hvorfor hun ikke bare kan henvise oss, jeg har ikke el av meg selv og han har redusert sædkvalitet. Dette vet vi jo. Og vi betaler for privat utredning, da syns jeg jo det er på sin plass at vi henvises videre etter over ett års prøving? :confused: Skjønner ikke vitsen med å vente på den siste sædprøven, annet enn at gynekologen kan skrive resultatene av den i henvisningen sin.

Her tok mannen en sædprøve allerede etter 8 mnd siden jeg hadde et barn fra tidligere forhold som satt på første forsøk uten prevensjon. Prøven hans var veldig dårlig. Men god nok til å gjennomføre ICSI da. Vi tok det privat den gangen.

3 år med prøving. Henvisning til sædprøver og utredning 9 mnd. Dette gjorde at vi tok utredningen privat, derfra ble vi henvist til offentlig behandling. Det tok 1 mnd fra henvisning til vi fikk behandlingsplan og oppstart forsøk på mens 1 mnd etter.

Vi har mannlig infertilitetsproblem med dårlig sædkvalitet. Måtte ha ICSI. Aldri hatt positiv test på 4 aktive prøveår + innimellom forsøk og tiden etter barn. Muligens to streifere eller dårlige tester.

Anbefaler privat utredning om det tar lang tid offentlig. Vi sparte et halvt år minst.

Vi går privat! Så skjønner ikke hvorfor hun ikke bare kan henvise oss, jeg har ikke el av meg selv og han har redusert sædkvalitet. Dette vet vi jo. Og vi betaler for privat utredning, da syns jeg jo det er på sin plass at vi henvises videre etter over ett års prøving? :confused: Skjønner ikke vitsen med å vente på den siste sædprøven, annet enn at gynekologen kan skrive resultatene av den i henvisningen sin.
Så rart. Vi trengte ikke noe henvisning for vi tok alle undersøkelser hos IVF klinikken. Vi kunne sette i gang første syklus etter testene om vi ville det, men ble anbefalt å prøve enkelstimulering med Letrozol og ovitrelle før vi tok IVF.

Jeg ble henvist til gyn i utgangspunktet for å få tatt celleprøve. Dette skjedde før jeg ble kjærester med mannen min. Der ble det oppdaget cyster.

Vi har aldri brukt prevensjon, men etter 4 år som kjærester bestemte vi oss for å prøve.

Parallellt med dette hadde jeg masse underlivssmerter og ca et år ut i prøvingen var jeg gjennom en akutt lap. Gyn konkluderer med endometriose, som kan forklare at vi ikke har hatt noe hell.

Etter 6 år som kjærester snakker vi med gyn om å henvises til ivf, men av ulike årsaker skjedde det ikke noe før i mars i år, nesten to år etter det.

Samtidig får jeg vite at jeg sannsynligvis har pcos i tillegg til endo. Mannen har OK svømmere, men ingen supersprekinger.

Så kort fortalt: utredning til og fra de siste 8-9 årene, henvist etter 7,5 år. Endometriose og pcos.

Her tok mannen en sædprøve allerede etter 8 mnd siden jeg hadde et barn fra tidligere forhold som satt på første forsøk uten prevensjon. Prøven hans var veldig dårlig. Men god nok til å gjennomføre ICSI da. Vi tok det privat den gangen.
Hva er forskjellen på ISCI og ivf? :happy:
Så rart. Vi trengte ikke noe henvisning for vi tok alle undersøkelser hos IVF klinikken. Vi kunne sette i gang første syklus etter testene om vi ville det, men ble anbefalt å prøve enkelstimulering med Letrozol og ovitrelle før vi tok IVF.
Vi har ikke IVF-klinikk i nærheten, så da ble det utredning hos privat gynekolog i byen. Håper vi får henvisningen vår i august, skal ringe og be om det da :happy:

3 år med prøving. Henvisning til sædprøver og utredning 9 mnd. Dette gjorde at vi tok utredningen privat, derfra ble vi henvist til offentlig behandling. Det tok 1 mnd fra henvisning til vi fikk behandlingsplan og oppstart forsøk på mens 1 mnd etter.

Vi har mannlig infertilitetsproblem med dårlig sædkvalitet. Måtte ha ICSI. Aldri hatt positiv test på 4 aktive prøveår + innimellom forsøk og tiden etter barn. Muligens to streifere eller dårlige tester.

Anbefaler privat utredning om det tar lang tid offentlig. Vi sparte et halvt år minst.
Vi er under utredning privat, og har påvist nedsatt sædkvalitet (i tillegg til at jeg ikke har el hver mnd uten letrozol). Men likevel vil gynekologen vente med henvisning til sædprøve nr 2 er tatt, og det er ikke før uti september. Det er allerede gått over ett år :(

Vi er under utredning privat, og har påvist nedsatt sædkvalitet (i tillegg til at jeg ikke har el hver mnd uten letrozol). Men likevel vil gynekologen vente med henvisning til sædprøve nr 2 er tatt, og det er ikke før uti september. Det er allerede gått over ett år :(

Vet ikke hvor dere hører til i det offentlige, men jeg ringte rundt til private klinikker for å spørre om pris kun på utredning. Valgte Medicus i Trondheim (kan være lurt å velge privatklinikk i samme by som sykehuset) og da betalte vi 3500 ( ekskludert sædprøvene fordi disse fikk vi tatt offentlig) Dette er noen år siden, så kan tro at prisen nå kan ligge på rundt 5000??!
De rekvirerer alle prøver, sånn at disse ofte kan tas på ditt nærmeste sykehus.

Det er verdt det. Dere kommer inn raskt i det private. Vi spurte om de kunne henvise til det offentlige før vi gjorde avtale og gjorde dem også klar over at det var kun utredningen vi ønsket privat. Det var helt greit.

Det er jo sommerstengt på ivf klinikkene i det offentlige nå, men uansett vil dere jo kunne rekke utredning og henvisning rimelig raskt, slik at dere kun trenger å vente på oppstart poliklinisk dagbehandling.

Det er veldig mye venting i ivf også når man har kommet inn til behandling, grunnet at det ofte ikke klaffer på de første innsettingene og at abortrisikoen dessverre er littegranne høyere for oss ( ikke la det stanse deg, det er tøft, men en overvekt får barn når de står på.)
Derfor er det supert å kunne korte ned ventetiden så mye som mulig.

Kanskje vil den private klinikken kunne tilby et forsøk i ventetiden mot ikke en urimelig penge, og det er ikke alltid så dumt heller. Det var veldig kort ventetid på St Olav da vi var der, kun 4 uker. Tror det er mye lenger nå.
Du finner ventetidene inne på HelseNorge.

I Trondheim vil jeg også anbefale Spiren privatklinikk. Har hørt mye bra om dem.
Ring og spør. Husk, det skader aldri å forhøre seg, så kan man lage avtale hvis det passer.

Back
Topp