Vi er under utredning privat, og har påvist nedsatt sædkvalitet (i tillegg til at jeg ikke har el hver mnd uten letrozol). Men likevel vil gynekologen vente med henvisning til sædprøve nr 2 er tatt, og det er ikke før uti september. Det er allerede gått over ett år
Vet ikke hvor dere hører til i det offentlige, men jeg ringte rundt til private klinikker for å spørre om pris kun på utredning. Valgte Medicus i Trondheim (kan være lurt å velge privatklinikk i samme by som sykehuset) og da betalte vi 3500 ( ekskludert sædprøvene fordi disse fikk vi tatt offentlig) Dette er noen år siden, så kan tro at prisen nå kan ligge på rundt 5000??!
De rekvirerer alle prøver, sånn at disse ofte kan tas på ditt nærmeste sykehus.
Det er verdt det. Dere kommer inn raskt i det private. Vi spurte om de kunne henvise til det offentlige før vi gjorde avtale og gjorde dem også klar over at det var kun utredningen vi ønsket privat. Det var helt greit.
Det er jo sommerstengt på ivf klinikkene i det offentlige nå, men uansett vil dere jo kunne rekke utredning og henvisning rimelig raskt, slik at dere kun trenger å vente på oppstart poliklinisk dagbehandling.
Det er veldig mye venting i ivf også når man har kommet inn til behandling, grunnet at det ofte ikke klaffer på de første innsettingene og at abortrisikoen dessverre er littegranne høyere for oss ( ikke la det stanse deg, det er tøft, men en overvekt får barn når de står på.)
Derfor er det supert å kunne korte ned ventetiden så mye som mulig.
Kanskje vil den private klinikken kunne tilby et forsøk i ventetiden mot ikke en urimelig penge, og det er ikke alltid så dumt heller. Det var veldig kort ventetid på St Olav da vi var der, kun 4 uker. Tror det er mye lenger nå.
Du finner ventetidene inne på HelseNorge.
I Trondheim vil jeg også anbefale Spiren privatklinikk. Har hørt mye bra om dem.
Ring og spør. Husk, det skader aldri å forhøre seg, så kan man lage avtale hvis det passer.