Når ble dere henvist til ivf?

Vi er under utredning privat, og har påvist nedsatt sædkvalitet (i tillegg til at jeg ikke har el hver mnd uten letrozol). Men likevel vil gynekologen vente med henvisning til sædprøve nr 2 er tatt, og det er ikke før uti september. Det er allerede gått over ett år :(

Det synes jeg er tullete!

Vi oppsøkte hjelp 10 mnd ut i prøvingen og fikk henvisning som la til rette for oppstart med hjelp etter 13 mnd prøving. Vi ble henvist pga min tubar faktor (egglederen som jeg mistet ved EXU), og gyn var heller proaktiv og satte i gang systemet så det lå til rette enn å vente. De prøvde ikke letrozol eller sånne ting på meg, da jeg har stabile sykluser og eggløsning hver mnd. Mitt problem var således mer en fysisk begrensning i underlivet, for å si det sånn. Men uansett tar det jo tid å få etablert kontakten med det offentlige og IVF-systemet, så at dere må vente synes jeg er ganske dårlig...

Vi ble henvist av privat gyn på Jessheim for øvrig. Han tok alle nødvendige prøver av meg, mannens prøver ble rekvirert til riksen. Da begges prøver var klare ble henvisningen sendt inn til riksen tvert.

Det synes jeg er tullete!

Vi oppsøkte hjelp 10 mnd ut i prøvingen og fikk henvisning som la til rette for oppstart med hjelp etter 13 mnd prøving. Vi ble henvist pga min tubar faktor (egglederen som jeg mistet ved EXU), og gyn var heller proaktiv og satte i gang systemet så det lå til rette enn å vente. De prøvde ikke letrozol eller sånne ting på meg, da jeg har stabile sykluser og eggløsning hver mnd. Mitt problem var således mer en fysisk begrensning i underlivet, for å si det sånn. Men uansett tar det jo tid å få etablert kontakten med det offentlige og IVF-systemet, så at dere må vente synes jeg er ganske dårlig...

Vi ble henvist av privat gyn på Jessheim for øvrig. Han tok alle nødvendige prøver av meg, mannens prøver ble rekvirert til riksen. Da begges prøver var klare ble henvisningen sendt inn til riksen tvert.
Men oppsøkte du en fertilitetsklinikk eller gynekolog? For jeg går til privat gynekolog, så hun må henvise. Jeg oppsøkte jo gyn primært pga mine uregelmessige sykluser, så det var naturlig den gang å gi meg letrozol. Men nå syns jeg det er rart å ikke bare henvise når vi har gått gjennom hele utredningen hun kan gi, annet enn den 2. prøven.. :/ Jeg ønsker jo bare at den henvisningen kan bli satt i gang, for jeg vet jo hvor lang tid det kan ta før man får forsamtale og hjulene settes i gang.

Vet ikke hvor dere hører til i det offentlige, men jeg ringte rundt til private klinikker for å spørre om pris kun på utredning. Valgte Medicus i Trondheim (kan være lurt å velge privatklinikk i samme by som sykehuset) og da betalte vi 3500 ( ekskludert sædprøvene fordi disse fikk vi tatt offentlig) Dette er noen år siden, så kan tro at prisen nå kan ligge på rundt 5000??!
De rekvirerer alle prøver, sånn at disse ofte kan tas på ditt nærmeste sykehus.

Det er verdt det. Dere kommer inn raskt i det private. Vi spurte om de kunne henvise til det offentlige før vi gjorde avtale og gjorde dem også klar over at det var kun utredningen vi ønsket privat. Det var helt greit.

Det er jo sommerstengt på ivf klinikkene i det offentlige nå, men uansett vil dere jo kunne rekke utredning og henvisning rimelig raskt, slik at dere kun trenger å vente på oppstart poliklinisk dagbehandling.

Det er veldig mye venting i ivf også når man har kommet inn til behandling, grunnet at det ofte ikke klaffer på de første innsettingene og at abortrisikoen dessverre er littegranne høyere for oss ( ikke la det stanse deg, det er tøft, men en overvekt får barn når de står på.)
Derfor er det supert å kunne korte ned ventetiden så mye som mulig.

Kanskje vil den private klinikken kunne tilby et forsøk i ventetiden mot ikke en urimelig penge, og det er ikke alltid så dumt heller. Det var veldig kort ventetid på St Olav da vi var der, kun 4 uker. Tror det er mye lenger nå.
Du finner ventetidene inne på HelseNorge.

I Trondheim vil jeg også anbefale Spiren privatklinikk. Har hørt mye bra om dem.
Ring og spør. Husk, det skader aldri å forhøre seg, så kan man lage avtale hvis det passer.
Takk for langt og fint svar! :)

Vi har dessverre ikke noen fertilitetsklinikker i nærheten, så jeg oppsøkte privat gynekolog i januar pga uregelmessige sykluser (derav letrozol i 6 mnd). Jeg er utredet med ultralyd og blodprøver. Nå har vi utredet mannen også. Gynekologen min sa først at vi skulle henvises videre hvis det ikke var skjedd noe etter sommeren, men så fikk vi kontrabeskjed når sædprøven var nedsatt. Da ville hun altså at mannen skulle ta ny sædprøve 3. måneder etter første prøve, og så se det an derfra. Den vil vi ikke få svar på før sept/okt, og hun har ventelister. Vi vil derfor ikke få time til prat før sikkert okt/nov før vi blir henvist til assistert. Syns det er urimelig og kjipt, for jeg ønsker rask henvisning da jeg vet hvor lang tid det kan ta når man er i systemet. Vi har verken privat eller offentlig fertilitetsklinikk i nærheten, så blir reising uansett hvor vi ender opp. Men nærmeste er vel offentlig i Porsgrunn.

Men oppsøkte du en fertilitetsklinikk eller gynekolog? For jeg går til privat gynekolog, så hun må henvise. Jeg oppsøkte jo gyn primært pga mine uregelmessige sykluser, så det var naturlig den gang å gi meg letrozol. Men nå syns jeg det er rart å ikke bare henvise når vi har gått gjennom hele utredningen hun kan gi, annet enn den 2. prøven.. :/ Jeg ønsker jo bare at den henvisningen kan bli satt i gang, for jeg vet jo hvor lang tid det kan ta før man får forsamtale og hjulene settes i gang.

Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim - gynekolog. :) De tilbyr ikke assistert befruktning eller noe slikt selv.

Takk for langt og fint svar! :)

Vi har dessverre ikke noen fertilitetsklinikker i nærheten, så jeg oppsøkte privat gynekolog i januar pga uregelmessige sykluser (derav letrozol i 6 mnd). Jeg er utredet med ultralyd og blodprøver. Nå har vi utredet mannen også. Gynekologen min sa først at vi skulle henvises videre hvis det ikke var skjedd noe etter sommeren, men så fikk vi kontrabeskjed når sædprøven var nedsatt. Da ville hun altså at mannen skulle ta ny sædprøve 3. måneder etter første prøve, og så se det an derfra. Den vil vi ikke få svar på før sept/okt, og hun har ventelister. Vi vil derfor ikke få time til prat før sikkert okt/nov før vi blir henvist til assistert. Syns det er urimelig og kjipt, for jeg ønsker rask henvisning da jeg vet hvor lang tid det kan ta når man er i systemet. Vi har verken privat eller offentlig fertilitetsklinikk i nærheten, så blir reising uansett hvor vi ender opp. Men nærmeste er vel offentlig i Porsgrunn.

Vi bor ikke i Trondheim, vi bor 5 timers kjøring derfra ca. Men vi hører inn under st Olavs som nærmeste offentlige klinikk. Vi valgte privatklinikk der fordi det uansett ikke er noen her, og vi tenkte også at det kanskje går fortere med selve henvisningen når det er i samme helseregion.

Vi har kjørt og kjørt, tatt mange av kostnadene selv pga at pasientreiser mener at vi heller kan reise med offentlig transport opp og ned mellom uttak og innsetting (2 dager vanligvis) enn å ligge på hotell et par døgn.
Jeg har ringt og mast og stått på for å få nye innsetting og forsøk etter aborter og negative innsettinger.
Jeg har ringt og mast om henvisninger og prøvetakinger som har blitt borte.

Stå på! Det går ikke an å vente på at ting skal skje i det offentlige, og den som roper høyest blir hørt.:singing::joyful:.
Det går bare sååååå treeeegt :depressed:.

NB, sædprøvene skal riktignok tas med noen mnd mellomrom, så akkurat dette må man vente på. Det er vanlig med minst to prøver før henvisning.
Men kvinnen MÅ også gjennom utredning og det er denne jeg mener du kan få gjennomført raskest mulig om du ikke har fått den.

Vi bor ikke i Trondheim, vi bor 5 timers kjøring derfra ca. Men vi hører inn under st Olavs som nærmeste offentlige klinikk. Vi valgte privatklinikk der fordi det uansett ikke er noen her, og vi tenkte også at det kanskje går fortere med selve henvisningen når det er i samme helseregion.

Vi har kjørt og kjørt, tatt mange av kostnadene selv pga at pasientreiser mener at vi heller kan reise med offentlig transport opp og ned mellom uttak og innsetting (2 dager vanligvis) enn å ligge på hotell et par døgn.
Jeg har ringt og mast og stått på for å få nye innsetting og forsøk etter aborter og negative innsettinger.
Jeg har ringt og mast om henvisninger og prøvetakinger som har blitt borte.

Stå på! Det går ikke an å vente på at ting skal skje i det offentlige, og den som roper høyest blir hørt.:singing::joyful:.
Det går bare sååååå treeeegt :depressed:.

NB, sædprøvene skal riktignok tas med noen mnd mellomrom, så akkurat dette må man vente på. Det er vanlig med minst to prøver før henvisning.
Men kvinnen MÅ også gjennom utredning og det er denne jeg mener du kan få gjennomført raskest mulig om du ikke har fått den.
Takk for svar :)

Mannen tok 1. prøve når det allerede var gått ett år. Dvs 2. prøve blir tatt etter ett år og 3 mnd. Derfor ønsker jeg meg henvisning før det. Men jeg er utredet med ultralyd og blodprøver, er det mer som jeg må gjennom? Da vil jeg isåfall henvises videre så jeg får den utredningen fortest mulig :)

Takk for svar :)

Mannen tok 1. prøve når det allerede var gått ett år. Dvs 2. prøve blir tatt etter ett år og 3 mnd. Derfor ønsker jeg meg henvisning før det. Men jeg er utredet med ultralyd og blodprøver, er det mer som jeg må gjennom? Da vil jeg isåfall henvises videre så jeg får den utredningen fortest mulig :)

Nei, det tror jeg ikke da, men det kan være et tidskrav hvor de krever nye blodprøver etter en løpt tid. 1 år og 3 mnd mellom sædprøver er helt uholdbart!
Skjønner ikke hvorfor det drar sånn ut med henvisning hvis dere har prøvd over ett år og dere begge har hindringer for graviditet....?
Sædprøve kan man få gjort på lokalt sykehus og en hvilken som helst allmennpraktiserende lege kan henvise mannen til dette. Så kan resultat videresendes til henvisende gyn.

Mannen ble henvist slik.
Bare et tips.
Sykehuset her hadde en fast dag i uka til slike prøver.

Nei, det tror jeg ikke da, men det kan være et tidskrav hvor de krever nye blodprøver etter en løpt tid. 1 år og 3 mnd mellom sædprøver er helt uholdbart!
Skjønner ikke hvorfor det drar sånn ut med henvisning hvis dere har prøvd over ett år og dere begge har hindringer for graviditet....?
Sædprøve kan man få gjort på lokalt sykehus og en hvilken som helst allmennpraktiserende lege kan henvise mannen til dette. Så kan resultat videresendes til henvisende gyn.

Mannen ble henvist slik.
Bare et tips.
Sykehuset her hadde en fast dag i uka til slike prøver.
Jeg er helt enig, vi har jo allerede problemer. Sædprøven kan vi jo ta samtidig som vi er under henvisning :/

Vi prøvte i 3år uten hell, kum negative tester. Gikk til slutt til fertilitetssjekk privat. Mannen hadde dårligere svømmere så vi ble anbefalt ICSI. Vi valgte å gjøre alt privat for vi orka ikke lange ventekøer og lang kjørevei. Fikk da oppstart syklusen etter utredning. Så kom raskt igang. Ble gravid på 3 innsett og er nå 27+2 uker. Absolutt verdt pengene.

Sluttet på pilla sommeren 2014, begynte da som prøvere. Ble henvist våren/sommeren 2016, etter en exu som viste to betente/defekte/hovne eggledere. På de to årene hadde vi blitt gravide 3 ganger, men det endte da til slutt med graviditet utenfor livmoren.

Flyttet til Trondheim og opererte bort den andre egglederen høsten 2016. Kom i gang med IVF-forsøk i februar 2017. Klaffet på første forsøk :)

Sluttet på p-pillen november 2016. Prøvde ikke aktivt før september 2018. Var på utredning privat hos Hausken mai 2019 - ble henvist til IVF. En uke etter fikk vi beskjed om at vi skulle få behandling, men at det var 5-6 mnd ventetid. Ga beskjed om at vi kunne komme på kort varsel. To uker etter utredning fikk vi time til forsamtale. Behandling ble startet med en gang og vi skal i gang med forsøket i begynnelsen av september 2019 :)

Lykke til forresten.

Og god sommer.

Stå på!

Ønsker deg små trippende barneføtter i hjemmet ditt snarligst.

Det er så verdt å kjempe for!

:Heartbigred

Vi valgte å gå privat med en gang for å få fortgang i sakene da jeg har vært ganske gavmild med eggene mine så langt og derfor har litt begrenset igjen.
Mannens prøve var gullego derfor slapp vi ny prøve fra ham.
Men pga litt lang reiseveg håper jeg det klaffer ganske fort da hele dagen går bort hver gang vi skal noe. (ikke en klage, det er helt klart verdt det om det klaffer!!)
Men prøvde ovitrelle først, uten hell.
Så nå går det straks vegen mot ivf. Ble satt på langprotokoll med en gang. :)

Vi valgte å gå privat med en gang for å få fortgang i sakene da jeg har vært ganske gavmild med eggene mine så langt og derfor har litt begrenset igjen.
Mannens prøve var gullego derfor slapp vi ny prøve fra ham.
Men pga litt lang reiseveg håper jeg det klaffer ganske fort da hele dagen går bort hver gang vi skal noe. (ikke en klage, det er helt klart verdt det om det klaffer!!)
Men prøvde ovitrelle først, uten hell.
Så nå går det straks vegen mot ivf. Ble satt på langprotokoll med en gang. :)
Kan jeg spør hva kort og lang protokoll betyr? :) Har det med lengden av eggstimulering å gjøre? Og er kort mest skånsomt? Får man flere egg med lang?

Lang protokoll når man begynner med nesespray for å nullstille kroppen før hormonbehandling.
Altså forbehandling før selve behandlingen.
På kort protokoll begynner man rett på hormonbehandling, så vidt jeg forstår. :pompus:

Lang protokoll når man begynner med nesespray for å nullstille kroppen før hormonbehandling.
Altså forbehandling før selve behandlingen.
På kort protokoll begynner man rett på hormonbehandling, så vidt jeg forstår. :pompus:
Når velger man å gjøre det ene eller det andre da? :P

Når velger man å gjøre det ene eller det andre da? :p
Sånn jeg har skjønt det starter de fleste på kort protokoll, med mindre man begynner å komme litt oppi årene og/eller har lite egg igjen. Men det er sikkert flere grunner også.

Jeg har bare brukt kort protokoll selv om jeg var godt oppi årene da vi startet (37) og nesten 40 ved siste uttak, men jeg hadde veldig gode amh og fsh verdier for alderen, kanskje det hadde noe å si.
Vi har mannlig infertilitetsfaktor i utgangspunktet, men høy alder hos kvinnen blir uansett sett på som en faktor selv med gode hormonverdier fordi det er mange andre ting som spiller inn også enn disse.

Jeg har bare brukt kort protokoll selv om jeg var godt oppi årene da vi startet (37) og nesten 40 ved siste uttak, men jeg hadde veldig gode amh og fsh verdier for alderen, kanskje det hadde noe å si.
Vi har mannlig infertilitetsfaktor i utgangspunktet, men høy alder hos kvinnen blir uansett sett på som en faktor selv med gode hormonverdier fordi det er mange andre ting som spiller inn også enn disse.
Her er gubben helt perfekt, og det er min side problemet ligger på, så det er definitivt en faktor.
Har et vennepar som har blitt satt på kort protokoll 2 ganger uten hell og skal nå over på lang protokoll.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp