Tar dere opp lån til ferie ?

Jeg skjønner godt at ingen tør å skrive i denne tråden, her er det mange som virkelig kan sette seg inn i hva det vil si å ikke ha penger. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg over hvor enkelt det er å la være å reise på ferie når man ikke ha penger. Livet kan snus opp ned på under en time, brått kan man sitte der å miste godt over 50% av sin inntekt, eller man kan oppleve flere kriser i livet og man virkelig sliter med å få endene til å møtes. Alle vet at desperate handlinger skjer uten konsekvens tenkning, vi alle kan ta valg som kanskje ikke var de smarteste.
 
Nei, det kunne ikke falt meg inn...
 
Jeg skjønner godt at ingen tør å skrive i denne tråden, her er det mange som virkelig kan sette seg inn i hva det vil si å ikke ha penger. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg over hvor enkelt det er å la være å reise på ferie når man ikke ha penger. Livet kan snus opp ned på under en time, brått kan man sitte der å miste godt over 50% av sin inntekt, eller man kan oppleve flere kriser i livet og man virkelig sliter med å få endene til å møtes. Alle vet at desperate handlinger skjer uten konsekvens tenkning, vi alle kan ta valg som kanskje ikke var de smarteste.
Ja, ting kan skje.
Men, har man allerede bestilt ferie, så er den betalt. Hvis man ikke har bestilt, så burde man heller ikke bestille.
Hvis man ikke kan sette av et lite beløp over lengre tid for å betale en ferie, så burde man ikke ta opp lån. Det skal også betales månedlig.

Vi skal fikse diverse på huset, holder på å legge stein i innkjørsel osv, så det ble en tur til dk på oss i år. Ellers går pengene til huset for øyeblikket (+vi må kjøpe bil nr 2 til høsten).
Jeg skulle gjerne ha vært en tur til sydligere strøk, men det er ikke reelt iår :)
 
Kredittkort er en ting, siden det er forsikring på den. Og kredittkort er helt ok, så lenge det brukes fornuftig. Jeg bruker mitt kredittkort bevist, for å spare opp poeng/fordeler.
Kunne aldri falt meg inn å kjøpe en ferie for penger jeg ikke har.
 
I fjor mista mannen arbeidsavklaringspengene sine dagen før vi skulle reise på ferie. Betalte reisen før da, men mat osv måtte vi da betale med kredittkort. Ganske drit og betalte på det en stund, ja. Ville ikke tatt opp forbrukslån for å betale ferie, men..
 
Jeg skjønner godt at ingen tør å skrive i denne tråden, her er det mange som virkelig kan sette seg inn i hva det vil si å ikke ha penger. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg over hvor enkelt det er å la være å reise på ferie når man ikke ha penger. Livet kan snus opp ned på under en time, brått kan man sitte der å miste godt over 50% av sin inntekt, eller man kan oppleve flere kriser i livet og man virkelig sliter med å få endene til å møtes. Alle vet at desperate handlinger skjer uten konsekvens tenkning, vi alle kan ta valg som kanskje ikke var de smarteste.

Jeg skjønner hva du mener. Men så er det slik at etter den søte kløe kommer den sure svie.

Har en ikke råd, blir det ti ganger verre når en skal tilbakebetale på ferien i lang lang tid etter ferien er over, og med lite penger i utg pkt. da vil en sakte men sikkert dra seg selv enda lengre ned.

Kortvarig glede, men mye trøbbel i ettertid.
 
Jeg skjønner godt at ingen tør å skrive i denne tråden, her er det mange som virkelig kan sette seg inn i hva det vil si å ikke ha penger. Jeg synes man skal være litt forsiktig med å uttale seg over hvor enkelt det er å la være å reise på ferie når man ikke ha penger. Livet kan snus opp ned på under en time, brått kan man sitte der å miste godt over 50% av sin inntekt, eller man kan oppleve flere kriser i livet og man virkelig sliter med å få endene til å møtes. Alle vet at desperate handlinger skjer uten konsekvens tenkning, vi alle kan ta valg som kanskje ikke var de smarteste.
Enig , overrasket over mye i denne tråden kjenner jeg.
Mange som ikke skjønner Hvirdan det kan være for de som aldri har råd til noe å dermed faller for fristelsen
 
Det er jo slik at man ikke alltid kan forstå valg i situasjoner man aldri har vært i. Tror neppe folk i denne tråden forstår absolutt alt de heller.
 
Det er jo slik at man ikke alltid kan forstå valg i situasjoner man aldri har vært i. Tror neppe folk i denne tråden forstår absolutt alt de heller.
Nei, jeg sier meg enig i det :) jeg skrev tidligere at jeg forstår at man har ønske om å gi barna en fin ferie, men at jeg helt ærlig ikke forstår hvorfor man våger å sette seg i gjeld for det (samboer vil ha kredittkort, jeg vil ikke ha for jeg kjenner det så dårlig og våger ikke :p)

Jeg vet at det er enkelt nok for meg å si, men jeg forstår det faktisk ikke. Like lite som at andre forstod hvorfor jeg røyket da jeg gjorde det, eller forstod hvor vanskelig det var å slutte. Vanskelig å sette seg 100% inn i en situasjon når man ikke har vært der selv :)
 
Det er jo slik at man ikke alltid kan forstå valg i situasjoner man aldri har vært i. Tror neppe folk i denne tråden forstår absolutt alt de heller.
Men det bør jo ikke være såvanskelig å klare å sette seginn i egentli. Men det er jo en grunn til at fattige at ikke vil si de er det for de møter jo ingen forståelse som de sier.
 
Men egentlig så spør du om vi tar opp lån, og at folk da svarer "kunne ikke falt meg inn" skyldes jo at deres situasjon er sånn at det kunne ikke falt dem inn.

Eller som min, ja jeg betaler all ferie på kreditt. Og betaler den på første forfall.

Jeg fant artikkelen i går, 300 000 betaler ferien med lånte penger og de fleste betaler tilbake på første forfall, men 100 000 av dem har ikke en plan om når det skal betales tilbake, og ja som du skrev, veldig mange har ikke betalt ned den fra i gjort, og en andel VET IKKE om de har betalt ned den fra i fjor engang.

Jeg er av de 200 000 som betaler ferien med lånte penger, og har en plan om kjapp nedbetaling, og jeg tror vi er mange flere enn 200 000, bare at mange av oss svarer "nei" på om vi låner penge til ferien, men reelt så betaler vi den med kreditt=lån.

Jeg kan se årsaker til at folk tar dumme valg. Se hvorfor de gjør det. Men ikke helt "forstå". for det er så langt fra min grunninnstilling til penger.
 
Men det bør jo ikke være såvanskelig å klare å sette seginn i egentli. Men det er jo en grunn til at fattige at ikke vil si de er det for de møter jo ingen forståelse som de sier.

Nei, mennesker er ikke perfekte dessverre. Er ofte jeg ikke helt forstår valg alle tar, men betyr jo ikke at jeg kritiserer eller hetser.
Er sikkert ting du mener eller ikke forstår som gjør at folk ikke vil si hva de gjør/har gjort.
 
Nei, har nok med å betale ned på di lånene vi allerede har fra før :p
 
Nei, det høres helt sykt ut.
 
Nei, men betaler reiser med kredittkort og betaler tilbake ved første regning (uten å måtte bruke kredittkort for å få resten av mnd til å gå rundt).

Det er ingen menneskerett å dra til syden, storby og diverse i løpet av et år. Viktig å huske på at alle må prioritere, og ikke alle har "alt". Selvsagt er det mange som har god råd, men de prioriterer jo de også. Vi f.eks. har ikke barn enda, og har da selvsagt bedre råd og andre muligheter til å dra på ferie enn hvis vi hadde hatt barn. Samtidig synes vi det er trist at vi bruker så lang tid på å bli gravid, men vi kan jo ikke slutte å leve av den grunn...
 
Nei, tror ikke det er nødvendig. Klarer oss på det vi har. Blir i sommer bilreise gjennom Europa.
 
Back
Topp