Vi som holder til hos Instituto Bernabeu

Heisann:)
Jeg er i samme situasjon som deg. Men ut ifra det du skriver skjønner jeg ikke helt om du skal gå for egne egg IVF eller donoregg IVF? Kanskje begge?

Karyotype og Fragile X er blodprøver hvor de ser på dna. Rekvisisjon kan skrives ut av gyn eller fastlege, jeg måtte ta disse på sykehuset. Det tar gjerne etpar uker å få svar på disse testene.

Enkelt sagt viser karyotype kromosomtelling, om man har normalt eller et ekstra kromosom (f.eks normalt 46 XX (kvinne)).
Fragile X er en arvelig sykdom som skyldes en genetisk mutasjon på X kromosomet, vises under labtesting som skjørt X kromosom (derav navnet). Det er den siste testen som gjør at jeg tenker du skal prøve egne egg først?

Når det gjelder disse to testene så utføres de hos både egg- og sæddonor i Spania. Noen klinikker i Danmark har startet opp med gentesting av eggdonorer, men svært få så langt. Sæddonorer fra European Sperm Bank testes ikke for Fragile X.

Masse lykke til med prosessen!

Takk for kjapt svar.
Danmark mener det ikke er håp for egne egg, da begge forsøkene endte med befruktning av kun ett hver gang, og dette ene igjen delte seg unormalt begge gangene.
Spania ønsker vel muligens å se om det likevel kan være håp for å bruke eget egg, da jeg nevnte det som et spørsmål i samtalen. De gjør jo ting litt ulikt fra klinikk til klinikk.

Men det er nok mest sannsynlig at det er dobbeldonsjon som gjelder ja.

Noen som har tanker om garantiprogram fremfor enkeltforsøk?
 
Takk for kjapt svar.
Danmark mener det ikke er håp for egne egg, da begge forsøkene endte med befruktning av kun ett hver gang, og dette ene igjen delte seg unormalt begge gangene.
Spania ønsker vel muligens å se om det likevel kan være håp for å bruke eget egg, da jeg nevnte det som et spørsmål i samtalen. De gjør jo ting litt ulikt fra klinikk til klinikk.

Men det er nok mest sannsynlig at det er dobbeldonsjon som gjelder ja.

Noen som har tanker om garantiprogram fremfor enkeltforsøk?
Vurderte egne egg hos IB jeg også, men etter en gentest hos de var ikke planen deres særlig annerledes enn Danmark. Til dobbel pris.

Garantiordning er en smakssak, og et spm om økonomi. Forsøkene gjøres på samme måte. Skal ikke så mange ferskforsøk (ed) til før man er oppe i samme pris som garantipakken, men man kan være heldig å få mange egg på ett forsøk og dermed slippe unna med et ferskforsøk. Eller heldig å lykkes på første forsøk, alt ettersom hvordan man ser på det:joyful: Garantier har man aldri så det er et sjansespill. Bare les kontrakten nøye så du vet hva enkeltforsøk og garantipakke faktisk innebærer.

Og siden de ikke er så flinke til å opplyse om dette: ved enkeltforsøk koster hvert fryseinnsett €1.500.
 
Last edited:
Vurderte egne egg hos IB jeg også, men etter en gentest hos de var ikke planen deres særlig annerledes enn Danmark. Til dobbel pris.

Garantiordning er en smakssak, og et spm om økonomi. Forsøkene gjøres på samme måte. Skal ikke så mange ferskforsøk (ed) til før man er oppe i samme pris som garantipakken, men man kan være heldig å få mange egg på ett forsøk og dermed slippe unna med et ferskforsøk. Eller heldig å lykkes på første forsøk, alt ettersom hvordan man ser på det:joyful: Garantier har man aldri så det er et sjansespill. Bare les kontrakten nøye så du vet hva enkeltforsøk og garantipakke faktisk innebærer.

Og siden de ikke er så flinke til å opplyse om dette: ved enkeltforsøk koster hvert fryseinnsett €1.500.

Ja, det er noen skjulte utgifter her og der.

Har du allerede forsøkt ED?
Jeg har lest meg opp på hvordan de plukker ut eggdonor, men hva med sæddonor? Det står det noe om. Jeg må jo ha begge deler i tilfelle.
 
Nei, mye fram og tilbake både hos de og meg så ikke hatt noe forsøk ennå. Ting tar tid så greit å ha en god porsjon tålmodighet:happy: Og om du går for garantipakken er det greit å vite at det ofte kommer etpar ekstra ting etterhvert som skal sjekkes.

Sæddonor matches etter dine fysiske karakteristika (det skjema du fyller ut med etnisitet, øye-, hud- og hårfarge etc). Litt som ved sæddonor i DK om du bestilte ved klinikken.
 
Ja, det er noen skjulte utgifter her og der.

Har du allerede forsøkt ED?
Jeg har lest meg opp på hvordan de plukker ut eggdonor, men hva med sæddonor? Det står det noe om. Jeg må jo ha begge deler i tilfelle.
Nei, mye fram og tilbake både hos de og meg så ikke hatt noe forsøk ennå. Ting tar tid så greit å ha en god porsjon tålmodighet:happy: Og om du går for garantipakken er det greit å vite at det ofte kommer etpar ekstra ting etterhvert som skal sjekkes.

Sæddonor matches etter dine fysiske karakteristika (det skjema du fyller ut med etnisitet, øye-, hud- og hårfarge etc). Litt som ved sæddonor i DK om du bestilte ved klinikken.
Start hos gyn med de testene du trenger, da er du i gang og kan vurdere det ene eller det andre (evt andre klinikker? Mange klinikker skal ha de samme testene) underveis. Som sagt tar noen tester litt tid (kromosomtestene), og noen tester skal tas på gitte tidspunkt. Går du for en eller annen garantipakke skal det også opp i et medisinsk råd. Du betaler ikke før du har bestemt deg uansett så trenger ikke ta noen avgjørelse ennå.
 
Da var jeg endelig ferdig med mock og i gang med den ordentlige syklusen:) Skal ha første UL 20/21 mai.
 
Ok, og da fikk du dato til innsett etterpå?
Neida, den har jeg ikke fått ennå:) Det avhenger av simuleringen av donor. Men du får en estimert tid, et sted innenfor to gitte datoer (som strakk seg over 2 uker for meg). Så får du mail om ca dag når donor har kontroll, og så bekreftes uttaksdato 48t før uttak.
 
Neida, den har jeg ikke fått ennå:) Det avhenger av simuleringen av donor. Men du får en estimert tid, et sted innenfor to gitte datoer (som strakk seg over 2 uker for meg). Så får du mail om ca dag når donor har kontroll, og så bekreftes uttaksdato 48t før uttak.
Jeg skal gjøre fryseforsøk så da er donor ferdig med uttak:)

Men hadde du bare én kontroll?
 
Jeg skal gjøre fryseforsøk så da er donor ferdig med uttak:)

Men hadde du bare én kontroll?
Ah, skjønner! Ja, kun 1 kontroll om du står på Progynova. Da trenger de bare se reaksjonen på medisineringen og så får du nok dato rett ultralydkontroll. Trenger du mock når du har fryseforsøk? Er det embryoadopsjon siden du skal ha frys, eller bare valgt eggdonasjon med frys?
 
Ah, skjønner! Ja, kun 1 kontroll om du står på Progynova. Da trenger de bare se reaksjonen på medisineringen og så får du nok dato rett ultralydkontroll. Trenger du mock når du har fryseforsøk? Er det embryoadopsjon siden du skal ha frys, eller bare valgt eggdonasjon med frys?
Vi skal genteste eggene og da må de fryses:)

Tror ikke jeg skal ha mock for jeg har allerede brukt Progynova og Uteogestan ifb med forberedelse før hysteroskopi der nede så de har jo sett litt tenker jeg. Skal skype neste uke så får nok en plan da:)

Hvor lang tid tok det for dere fra de startet å søke etter donor og til innsett? (Ca)
 
Vi skal genteste eggene og da må de fryses:)

Tror ikke jeg skal ha mock for jeg har allerede brukt Progynova og Uteogestan ifb med forberedelse før hysteroskopi der nede så de har jo sett litt tenker jeg. Skal skype neste uke så får nok en plan da:)

Hvor lang tid tok det for dere fra de startet å søke etter donor og til innsett? (Ca)

Aha, spennende! Ca 3 mnd, litt mer.

Ved frys får du forresten bestemme litt selv når innsett skal være kom jeg på. Innenfor en viss tidsperiode sett ut fra ultralydkontrollen.
 
Last edited:
Aha, spennende! Ca 3 mnd, litt mer.

Ved frys får du forresten bestemme litt selv når innsett skal være kom jeg på. Innenfor en viss tidsperiode sett ut fra ultralydkontrollen.
Ja, det regnet jeg med, men var usikker på ca hvor lenge det var vanlig å bruke Progynova før det var klart til innsett:)
 
Back
Topp