Neste år skal jeg ha noen pakkedugnader med ungene sånn type november tror jeg.
Jeg har altså de to eldste og delvis den yngste med på å pakke inn julegavene. For de synes det er kjekt. I alle fall mellomste, eldstemann begynne å bli litt lei og vil bare være med på å pakke inn til gutter, skrive lappene og velge papir og bånd. Mellomste er selvutnevnt tape-sjef i familien og ser ikke at det er en rolle hun fikk for flere år siden fordi hun ikke kunne skrive på lappene, det kunne broren, så egentlig er tiden moden for å la minstemor bli tapesjef. Får snakke litt med henne om det
Men det er seriøst noe litt stressende over at jeg ideelt skulle ha pakket inn.. to (den ene består av tre ting og er kanskje to eller tre i seg selv), pluss to og den ene jeg glemte av i julegavetråden og to til som må ordners først, altså minst 7 gaver. Med barna. I dag. For fem av dem skal svigermor ha med seg i morgen tidlig, og to av dem skal kanskje mamma ha med seg i dag. Eller tre om jeg har det som skal til i en til uten å handle.
For i dag er det juletrefest på skolen 18-19 og deretter er mine foreldre på besøk for å snakke med svigermor og sånn som altså er på førjulsbesøk og derved så 1) skulle aller helst huset vært rent og pent, men det skal det være til de kommer tilbake om ei uke, og 2)de pakkene vært pakket, men det må vi altså ordne enten før etter etter den juletrefesten
Så å pakke julegaver i november høstes lurt ut.
Min svigerinne pakker alt på kvelden når ungen er lagt for dette vil hun ordne selv, men jeg har nå engang hatt med ungene på det i mange år så de forventer jo det. Og det er jo noe jeg husker fra egen barndom, at mamma hadde oss med på å pakke julegaver og vi fikk pakke dem vi hadde ansvaret for og sånn.
Men glansbildet mitt er blide unger, julemusikk og julebrus og litt julekake eller godteri.
Realiteten min er altså å pakke gaver i går og i dag som svigermor skal ha med i morgen, uten musikk for det dels glemte vi av og dels så noen på tv, og julebrus glemte jeg helt og hadde litt nok med en trøtt nesten-treåring som ville skrive på lappene...