Skole og kantine

Ja , man tvinges ikke til å kjøpe noe. Når skolene i Norge ikke klarer å fikse varm lunsj til norske skoler , ser jeg ikke problemet. Viktig at ungdommen lærer seg å bruke penger riktig også :)
 
Joda. På ungdomskolene rundt om er det veldig mange skoler som har leirskole betalt av foreldrene altså, her tas det opp på møtet i 8klasse at man bør begynne å spare, turen er i 10.klasse og koster rundt 5500,-

Det hadde jeg nektet å være med på, så da hadde skolen måttet løst det problemet. Her er alt sånt finansiert av elevbedrift i niende, hvor alt skjer i skoletiden.
 
Det hadde jeg nektet å være med på, så da hadde skolen måttet løst det problemet. Her er alt sånt finansiert av elevbedrift i niende, hvor alt skjer i skoletiden.

Dessverre er det veldig vanlig at foreldre betaler for skoleturer, elevene har selvfølgelig dugnad osv men en stor del betales av foreldrene, dette er jo helt lov også fordi turene er valgfrie, man kan jo velge å være på skolen og ha vanlig undervisning.
 
Dessverre er det veldig vanlig at foreldre betaler for skoleturer, elevene har selvfølgelig dugnad osv men en stor del betales av foreldrene, dette er jo helt lov også fordi turene er valgfrie, man kan jo velge å være på skolen og ha vanlig undervisning.
Glad for at det ikke praktiseres slik her kjenner jeg, for jeg hadde av prinsipp laget et helvete om dette.
 
Glad for at det ikke praktiseres slik her kjenner jeg, for jeg hadde av prinsipp laget et helvete om dette.

Det er det mange som gjør, hvert år, men turen til tyskland er tradisjon så den blir her [emoji85]
 
Så klart det er innafor. Jeg tror faktisk de fleste kan klare å hoste opp inntil 30kr en gang PR mnd.
 
Ja, når det blir et valg syns jeg det er greit. Skulle en tatt hensyn til folk med dårlig råd i alt så hadde det vært dårlige tilbud rundtomkring.
 
Joda. På ungdomskolene rundt om er det veldig mange skoler som har leirskole betalt av foreldrene altså, her tas det opp på møtet i 8klasse at man bør begynne å spare, turen er i 10.klasse og koster rundt 5500,-
10. Klasse er ikke leirskole. Det er tur som i ulik grad er klassetur, eller skoletur. Sånne dyre ting er frivillig, og en uting. Andre steder drar også tiende klasse innen det budsjett de har samlet inn på annet vis.

Leirskole er på barneskolen og dekkes av kommunen. Men ikke transporten
 
10. Klasse er ikke leirskole. Det er tur som i ulik grad er klassetur, eller skoletur. Sånne dyre ting er frivillig, og en uting. Andre steder drar også tiende klasse innen det budsjett de har samlet inn på annet vis.

Leirskole er på barneskolen og dekkes av kommunen. Men ikke transporten

Mye mulig men for meg blir det akkuratt samme greia, tur med skolen, leirskole på barneskolen er heller ikke obligatorisk så det er jo svørt lite som skiller egentlig, derfor tar jeg de over en kam jeg altså[emoji23][emoji85]
 
Mye mulig men for meg blir det akkuratt samme greia, tur med skolen, leirskole på barneskolen er heller ikke obligatorisk så det er jo svørt lite som skiller egentlig, derfor tar jeg de over en kam jeg altså[emoji23][emoji85]

Leirskole på barneskolen er en del av undervisningen og skolen skal organisere det og det er noe helt helt annet enn en foreldreorganisert tur på fritiden på ungdomsskolen. Om ikke du ser forskjellene så er det din greie Men det er og blir vesentlig forskjell. Også på finansiering
 
Leirskole på barneskolen er en del av undervisningen og skolen skal organisere det og det er noe helt helt annet enn en foreldreorganisert tur på fritiden på ungdomsskolen. Om ikke du ser forskjellene så er det din greie Men det er og blir vesentlig forskjell. Også på finansiering

Det er jo ikke i fritiden, det er i skoletiden. Her reiser de til Polen :)
Jeg synes det er litt trist jeg da at barn skal oppleve mindre og mindre ting i tilfelle noen ikke har råd. Da synes jeg dugnad er en bedre løsning [emoji4]
 
Det er jo ikke i fritiden, det er i skoletiden. Her reiser de til Polen :)
Jeg synes det er litt trist jeg da at barn skal oppleve mindre og mindre ting i tilfelle noen ikke har råd. Da synes jeg dugnad er en bedre løsning [emoji4]

Jeg synes absolutt at det er synd at noen ikke får være med.

Men om det er i skoletiden er det egentlig ikke lov med sånne dyre turer heller. Men så lenge ingen protesterer nok så blir det sånn når det er en "tradisjon". Desverre.
 
Jeg synes absolutt at det er synd at noen ikke får være med.

Men om det er i skoletiden er det egentlig ikke lov med sånne dyre turer heller. Men så lenge ingen protesterer nok så blir det sånn når det er en "tradisjon". Desverre.

Alle får jo være med når foreldrene jobber dugnad og samler inn penger over tid.
Jeg synes utflukter fra skolen er viktig for 10 år ved skolebenken uten å komme utenfor skoleområde kan ta fra hvem som hels læreglede. Vår klasse var på utflukter 2 ganger i året gjennom hele barneskolen, buss til Oslo og opplevde mye. Det skapte samhold og alle var meg for vi brukte klassekassen vår.
Finnes muligheter til å reise på utflukter uten at de med dårlig råd må bli hjemme.
 
Det er jo ikke i fritiden, det er i skoletiden. Her reiser de til Polen :)
Jeg synes det er litt trist jeg da at barn skal oppleve mindre og mindre ting i tilfelle noen ikke har råd. Da synes jeg dugnad er en bedre løsning [emoji4]
Vi dro også til Polen i 10.klasse. Vi begynte å spare helt fra 8.klasse med å type feste refleks på brøytestikker, selge vafler osv ved butikkene og slike ting. Vi samlet inn slik at alle skulle kunne være med. I tillegg skulle foreldrene sette av 50kr i mnd (eller noe sånn, husker ikke helt, en liten sum hvertfall som de aller aller fleste kan klare) :)
Dette skulle være en tur der vi lærte mye om 2.verdenskrig med å besøke konsentrasjonsleir, fengsler osv, så var jo skole samtidig som vi var på tur :)
 
Vi dro også til Polen i 10.klasse. Vi begynte å spare helt fra 8.klasse med å type feste refleks på brøytestikker, selge vafler osv ved butikkene og slike ting. Vi samlet inn slik at alle skulle kunne være med. I tillegg skulle foreldrene sette av 50kr i mnd (eller noe sånn, husker ikke helt, en liten sum hvertfall som de aller aller fleste kan klare) :)
Dette skulle være en tur der vi lærte mye om 2.verdenskrig med å besøke konsentrasjonsleir, fengsler osv, så var jo skole samtidig som vi var på tur :)

Vi dro også til polen, alt betalt av foreldrene... Spent på hvordan praksisen er når mine barn blir gamle nok.
 
Leirskole på barneskolen er en del av undervisningen og skolen skal organisere det og det er noe helt helt annet enn en foreldreorganisert tur på fritiden på ungdomsskolen. Om ikke du ser forskjellene så er det din greie Men det er og blir vesentlig forskjell. Også på finansiering

Jeg tror ikke du skjønner hva jeg snakker om, skoleturen (som du kaller det) er en del av undervisningen, de er i tyskland og besøker forskjellige steder med mye historie, det er skolen som planlegger og lager opplegget og det er lærere som er med, ikke foresatte. Hvorfor mener du jeg ikke ser greia? Ser du store forskjeller her? Det er jo disse turene jeg snakker om , og dette ER veldig vanlig, hvertfall her.
 
Det er jo ikke i fritiden, det er i skoletiden. Her reiser de til Polen :)
Jeg synes det er litt trist jeg da at barn skal oppleve mindre og mindre ting i tilfelle noen ikke har råd. Da synes jeg dugnad er en bedre løsning [emoji4]

Veldig enig[emoji5]
 
Vi dro også til Polen i 10.klasse. Vi begynte å spare helt fra 8.klasse med å type feste refleks på brøytestikker, selge vafler osv ved butikkene og slike ting. Vi samlet inn slik at alle skulle kunne være med. I tillegg skulle foreldrene sette av 50kr i mnd (eller noe sånn, husker ikke helt, en liten sum hvertfall som de aller aller fleste kan klare) :)
Dette skulle være en tur der vi lærte mye om 2.verdenskrig med å besøke konsentrasjonsleir, fengsler osv, så var jo skole samtidig som vi var på tur :)

Samme opplegget her men tur til tyskland. Foreldrene skulle spare ca 5000 i løpet av 8, 9 og nesten hele 10 klasse så ble vel 100-150 i mnd da, det ble også spart mye på dugnad.
 
Jeg tror ikke du skjønner hva jeg snakker om, skoleturen (som du kaller det) er en del av undervisningen, de er i tyskland og besøker forskjellige steder med mye historie, det er skolen som planlegger og lager opplegget og det er lærere som er med, ikke foresatte. Hvorfor mener du jeg ikke ser greia? Ser du store forskjeller her? Det er jo disse turene jeg snakker om , og dette ER veldig vanlig, hvertfall her.

Forskjellen som jeg snakker om er at den ene er en lovregulert del av undervisningen som derfor er underlagt gratisskolepronsippet og den andre er en lokalt varierende praksis som utfra det du forteller i deres område er langt inne i gråsonen om ikke over streken om hva som er gratis

Denne tråden dreiende seg om kantine drevet av 7. Klasse for leirskole. Altså den leirskolen som er en del av det skolen skal arrangere på 6. Eller 7. Trinn og skal være gratis, men transporten må somregel dekkes og det kan være det klassen samler inn til Eller så er drt en av de kommunene som fakrisk bryter loven her også. Det er ikke helt utenkelig det heller. Kommuneøkonomi er stram og å kreve egenandel på leirskole skjer nok. Det var det da vi dro, men dengang var det også helt vanlig. Det er etter dagens lovgiving ikke lov.

Det du snakker om, som ikke var der som var aktuelt for denne kantina, er ungdomsskolen hvor noen faktisk drar på gratis tur, noen organiserer dugnader etter prinsippet om at de som kan deltar og summen deles på alle, og andre bedriver altså ombigatorisk foreldrebetaling som, dersom turen skjer i skoletiden og med lærer med, er forbudt. En del order deg derfor slik at de drar i høstferien og lærer enten er med på fritiden eller ikke er med, og opererer da i en gråsone om de driver pålagt betaling.

Forskjellen på leirskole og skoletur i 10. Er at den ene skal alle elever få som en del av sin undervisning og den skal etter loven bære betalt av kommunen, og den andre er altså noe som organiseres ulikt omkring i landet, innenfor utenfor og i grenseområdet av loven.

Og det var reelt aldri tema for denne tråden om kantine på en barneskole. Og er ikke en del av det skolen ifølge rammeplanen skal organisere.

Jeg tviler ikke på at det er vanlig der du.bor, men det gjør ikke at det er naturlig å kalle det "leirskole" og anta at folk skjønner at du mener denne skoleturen i 10. Klasse da. Og leirskole skal være gratis, den inngår i rammeplanen for barneskole. Tur til tyskland organisert av skolen med lærere og opplegg, i skoletiden med pålagt betaling og sparing og dugnad er dersom det er pålagt, ulovlig. Dersom det er frivillig og ingen purrer de som ikke betaler/deltar så er det gråsone.

Veldig vanlig mange steder. Og helt sikkert lærerikt. Men noe annet enn leirskole uansett.
 
Back
Topp