Skole og kantine

Forskjellen som jeg snakker om er at den ene er en lovregulert del av undervisningen som derfor er underlagt gratisskolepronsippet og den andre er en lokalt varierende praksis som utfra det du forteller i deres område er langt inne i gråsonen om ikke over streken om hva som er gratis

Denne tråden dreiende seg om kantine drevet av 7. Klasse for leirskole. Altså den leirskolen som er en del av det skolen skal arrangere på 6. Eller 7. Trinn og skal være gratis, men transporten må somregel dekkes og det kan være det klassen samler inn til Eller så er drt en av de kommunene som fakrisk bryter loven her også. Det er ikke helt utenkelig det heller. Kommuneøkonomi er stram og å kreve egenandel på leirskole skjer nok. Det var det da vi dro, men dengang var det også helt vanlig. Det er etter dagens lovgiving ikke lov.

Det du snakker om, som ikke var der som var aktuelt for denne kantina, er ungdomsskolen hvor noen faktisk drar på gratis tur, noen organiserer dugnader etter prinsippet om at de som kan deltar og summen deles på alle, og andre bedriver altså ombigatorisk foreldrebetaling som, dersom turen skjer i skoletiden og med lærer med, er forbudt. En del order deg derfor slik at de drar i høstferien og lærer enten er med på fritiden eller ikke er med, og opererer da i en gråsone om de driver pålagt betaling.

Forskjellen på leirskole og skoletur i 10. Er at den ene skal alle elever få som en del av sin undervisning og den skal etter loven bære betalt av kommunen, og den andre er altså noe som organiseres ulikt omkring i landet, innenfor utenfor og i grenseområdet av loven.

Og det var reelt aldri tema for denne tråden om kantine på en barneskole. Og er ikke en del av det skolen ifølge rammeplanen skal organisere.

Jeg tviler ikke på at det er vanlig der du.bor, men det gjør ikke at det er naturlig å kalle det "leirskole" og anta at folk skjønner at du mener denne skoleturen i 10. Klasse da. Og leirskole skal være gratis, den inngår i rammeplanen for barneskole. Tur til tyskland organisert av skolen med lærere og opplegg, i skoletiden med pålagt betaling og sparing og dugnad er dersom det er pålagt, ulovlig. Dersom det er frivillig og ingen purrer de som ikke betaler/deltar så er det gråsone.

Veldig vanlig mange steder. Og helt sikkert lærerikt. Men noe annet enn leirskole uansett.

Om du leser svarene her så ser du at disse 10.klasse turene er veldig vanlige og følger undervisning, de er også organisert av skolen og ikke foreldrene. Grunnen til at dette ble tatt opp er jo at gratisprinsippet ikke følges i norsk skole. Var det som var poenget. Du kan kalle turene hva du vil men med en aå marginal forskjell så kaller jeg det leirskole[emoji6]
 
Jeg slutter herved, ettersom vi åpenbart diskuterer ulike ting.
 
Jeg slutter herved, ettersom vi åpenbart diskuterer ulike ting.

Altså, du quotet meg, for å fortelle at turen i 10.klasse ikke er leirskole men klassetur ettersom den ikke er organisert av skolen, den er ikke en del av undervisning og er frivillig. Jeg bare svarer jeg at nei, den er ikke organisert av foreldrene, den er organisert av skolen og jo, den følger undervisning og at både skoletur/leirskole i 10 og 7 ER frivillig for elevene[emoji5] vi er nok enige, om at gratisprinsippet ikke følges og det var vel hele poenget mitt, ser bare ikke hvorfor du på død og liv skal kalle det klassetur[emoji5][emoji23] men helt ok, vi kan kalle det klassetur, men den er helt lik leirskole og likt organisert og om jeg ikke tar feil så står det også skrevet som et punkt i læreplanen på ungdomskolen[emoji5] ser at dette ikke er det som ble spurt om i hovedinnlegget men nå boe det en avsporing da for det var naturlig å nevne det i et svar til en annen[emoji5]
 
Last edited by a moderator:
Vi dro også til Polen i 10.klasse. Vi begynte å spare helt fra 8.klasse med å type feste refleks på brøytestikker, selge vafler osv ved butikkene og slike ting. Vi samlet inn slik at alle skulle kunne være med. I tillegg skulle foreldrene sette av 50kr i mnd (eller noe sånn, husker ikke helt, en liten sum hvertfall som de aller aller fleste kan klare) :)
Dette skulle være en tur der vi lærte mye om 2.verdenskrig med å besøke konsentrasjonsleir, fengsler osv, så var jo skole samtidig som vi var på tur :)
det er vel greia da, alle har ikke 50 kr å avse hver mnd
 
Jeg tror ikke du skjønner hva jeg snakker om, skoleturen (som du kaller det) er en del av undervisningen, de er i tyskland og besøker forskjellige steder med mye historie, det er skolen som planlegger og lager opplegget og det er lærere som er med, ikke foresatte. Hvorfor mener du jeg ikke ser greia? Ser du store forskjeller her? Det er jo disse turene jeg snakker om , og dette ER veldig vanlig, hvertfall her.
Vet mange drar i høstferien og da snor de seg litt unna gratisprinsippet, for da må man ikke være med.
 
Det vet jeg :)
Jeg bare lurer m

det er vel greia da, alle har ikke 50 kr å avse hver mnd
Jeg er kanskje fæl nå, men jeg klarer ikke å sette meg inn i en hverdag der man ikke har 50kr å sette av :sorry: type plukke flasker og pante, gjør små små tiltak (ja, vi har ok økonomi, så jeg klarer ikke å sette meg inn i det).
Ellers går det Ann å gjøre mer dugnader, vi gjorde jo småting. Det med brøytestikker gjorde vi f.eks én gang i året. Vaffelsalg én gang i mnd, mener jeg at det var. Alt drar :)
 
Vet mange drar i høstferien og da snor de seg litt unna gratisprinsippet, for da må man ikke være med.
Det gjør de ikke her, her drar de når man egentlig skal ha skole. Nettopp fordi det går under undervisning, og det er jo slik det skal være helst :)
 
Jeg er kanskje fæl nå, men jeg klarer ikke å sette meg inn i en hverdag der man ikke har 50kr å sette av :sorry: type plukke flasker og pante, gjør små små tiltak (ja, vi har ok økonomi, så jeg klarer ikke å sette meg inn i det).
Ellers går det Ann å gjøre mer dugnader, vi gjorde jo småting. Det med brøytestikker gjorde vi f.eks én gang i året. Vaffelsalg én gang i mnd, mener jeg at det var. Alt drar :)
Det er jo som det er skrevet om i mange artikler, som regel ikke bare snakk om en 50 lapp
Det er bursdager, barna trenger klær , det er andre arrangement ++
 
Det gjør de ikke her, her drar de når man egentlig skal ha skole. Nettopp fordi det går under undervisning, og det er jo slik det skal være helst :)
Leirskolen drar de på i skoletiden men nå mente jeg turen på ungdomsskolen
 
Det er jo som det er skrevet om i mange artikler, som regel ikke bare snakk om en 50 lapp
Det er bursdager, barna trenger klær , det er andre arrangement ++
Klær til barn og arrangementer har vi regnet inn under økonomien for husholdning, så det er nok forskjell hva man regner som ekstrautgifter og ikke :) nå har ikke vi startet med barnebursdag enda, men må nok legge på endel på budsjettet når den tid starter :p
 
Vet mange drar i høstferien og da snor de seg litt unna gratisprinsippet, for da må man ikke være med.

Aldri hørt om, men høres jo kjipt ut i og med at mange sikkert har andre planer. Turene i skoletid er ikke obligatoriske, hverken i 7 eller 10 men alternativet er jo å være igjen å ha vanlig undervisning så de fleste blir jo med[emoji23]
 
Klær til barn og arrangementer har vi regnet inn under økonomien for husholdning, så det er nok forskjell hva man regner som ekstrautgifter og ikke :) nå har ikke vi startet med barnebursdag enda, men må nok legge på endel på budsjettet når den tid starter :p
Det er jo fordi dere har råd til det og det dr forskjellen .
Om man går i 15-20 bursdager i året så blir det noen kroner sv det, det finnes flere barn som ikke kan gå i bursdager fordi de ikke har råd til gaver
 
Aldri hørt om, men høres jo kjipt ut i og med at mange sikkert har andre planer. Turene i skoletid er ikke obligatoriske, hverken i 7 eller 10 men alternativet er jo å vøre igjen å ha vanlig undervisning så de fleste blir jo med[emoji23]
Stått i aviser flere ganger
 
Det er jo fordi dere har råd til det og det dr forskjellen .
Om man går i 15-20 bursdager i året så blir det noen kroner sv det, det finnes flere barn som ikke kan gå i bursdager fordi de ikke har råd til gaver
Jeg er lavtlønnet, han har god lønn, men vi har kun en felles konto (derav ikke fullstendig felles økonomi). Så ja, jeg må følge budsjettet jeg/vi har satt opp, men klarer likevel å spare litt hver mnd, om det så er en 50lapp eller 500:) det er jo fælt at barn skal bli holdt utenfor pga økonomi, men jeg syns også det blir litt feil å kutte alt som betyr at man må betale litt/gi gave osv, så det er et vanskelig tema :sorry:
 
Jeg er lavtlønnet, han har god lønn, men vi har kun en felles konto (derav ikke fullstendig felles økonomi). Så ja, jeg må følge budsjettet jeg/vi har satt opp, men klarer likevel å spare litt hver mnd, om det så er en 50lapp eller 500:) det er jo fælt at barn skal bli holdt utenfor pga økonomi, men jeg syns også det blir litt feil å kutte alt som betyr at man må betale litt/gi gave osv, så det er et vanskelig tema :sorry:

Syns også dette er utrolig vanskelig. Syns i grunn alt med penger og barn involvert er det. Hvor går grensa liksom. Våre barn har mye ting og fine klær, skal ikke de få ha det fordi noen ikke har det? Bør 20 elever miste muligheten til ski i gymtimen fordi 2 elever ikke har råd til utstyr? Skal en hel klasse miste leirskole/klassetur fordi 1 elev ikke har råd? Mange store spørsmål og jeg er som deg og sliter litt med å skjønne omfanget av det å ikke ha råd, det er jo «bare en 50 lapp» tenker jeg og... tenker det ikke finnes noe fasit her annet enn at man må vise forståelse og at politikerne må få ut fingern og legge inn mer støtte til de familiene dette gjelder[emoji5] skikkelig avsporing her[emoji23] men ble litt glad av at andre enn meg sliter litt med å skjønne og forstå dette.
 
Syns også dette er utrolig vanskelig. Syns i grunn alt med penger og barn involvert er det. Hvor går grensa liksom. Våre barn har mye ting og fine klær, skal ikke de få ha det fordi noen ikke har det? Bør 20 elever miste muligheten til ski i gymtimen fordi 2 elever ikke har råd til utstyr? Skal en hel klasse miste leirskole/klassetur fordi 1 elev ikke har råd? Mange store spørsmål og jeg er som deg og sliter litt med å skjønne omfanget av det å ikke ha råd, det er jo «bare en 50 lapp» tenker jeg og... tenker det ikke finnes noe fasit her annet enn at man må vise forståelse og at politikerne må få ut fingern og legge inn mer støtte til de familiene dette gjelder[emoji5] skikkelig avsporing her[emoji23] men ble litt glad av at andre enn meg sliter litt med å skjønne og forstå dette.
Ja, ble litt avsporing :p
Og godt å høre at jeg ikke er alene om å ha problemer med å forstå det. Jeg får jo vondt av dem som strever hver mnd med å få pengene til å strekke til, men sliter likevel med å forstå omfanget av det nettopp fordi jeg ikke er der og aldri vært der selv :dead:
 
Back
Topp