Skole og kantine

Kengu

Forumet er livet
VIP
Her har de kantine en gang i mnd og elevene kan ha med inntil 30 kr.
Det er 7.klasse som står for det og pengene går til leirskole.


Tenker dere det er greit med kantine selv om skole skal være gratis?
 
Ja. Kantine er ikke noe man _må_ benytte seg av, så det er godt innafor.
 
Skole er gratis men skolemat må man jo stå for selv så det kommer jo utenom. En gang i mnd og inntil 30 kr og helt frivillig er nok absolutt lovlig men kan være sårt for den ene som aldri har råd.
 
Vi hadde det, var veldig hyggelig å få litt avbrekk i den vanlige lunsjen.
 
Ja det er helt supeet det. Ingen som sier man skal kjøpe, og det er et kjekt tiltak samtidig som man hjelper dem som kanskje har vanskelig for å betale leirskolen.
 
Ja det er helt supeet det. Ingen som sier man skal kjøpe, og det er et kjekt tiltak samtidig som man hjelper dem som kanskje har vanskelig for å betale leirskolen.
Leirskole skal ikke foreldre betale uansett. ;)
 
Leirskole skal ikke foreldre betale uansett. ;)
Men mange plasser må transporten dekkes selv om selve leirskolen betales av kommunen. Hos oss pleier fau å spytte inn en pott til transporten og skolen dekker resten men det er ganske vanlig at transporten må dekkes.
 
Ja, det er jo som en annen butikk, og er ikke noe tvang. Hvis de sørger for å ha gode sunne alternativer der, kan det være en måte for mange å få i seg skikkelig mat. Jeg kan ikke huske selv at noen av oss holdt oversikt over hvem som kjøpte noe og ikke, selv om jeg forstår at noen kan synes det er sårt å ikke få kjøpt noe, men det blir jo akkurat det samme som å ikke gå på butikken i matpausen.
 
Butikken i matpause er jo ikke lov for barneskole-elever ?
 
Vi har også det en gang i mnd.
Synes det er helt greit.. men må jo skrive det ned slik at jeg husker å sende med han penger..
 
Jeg spør altså fordi jeg leste et innlegg om det , skole skulle være gratis og de ville ha navn på skoler som hadde kantine fortsatt.
Det var mange som var fattige og ikke hadde råd
 
Absolutt, som lykkeliten sier, ingen som tvinger noen[emoji85]
 
Jeg spør altså fordi jeg leste et innlegg om det , skole skulle være gratis og de ville ha navn på skoler som hadde kantine fortsatt.
Det var mange som var fattige og ikke hadde råd

Skole går etter gratisprinsippet ja, det vil si at skolen ikke kan kreve at elever er med på aktiviteter eller turer i regi av skolen der de er pålagt og bruke penger, det går også på at materiell skal være gratis, dvs bøker, blyant og viskelær.... en kantine er helt frivillig og går utenom gratisprinsippet, samme med kaffemaskiner og drikkestasjoner som finnes på mange skoler. Frivilligeturerutenom skoletid er også noe som går utenom[emoji5]
 
Her har de kantine en gang i mnd og elevene kan ha med inntil 30 kr.
Det er 7.klasse som står for det og pengene går til leirskole.


Tenker dere det er greit med kantine selv om skole skal være gratis?
God spørsmål!
Jeg tenker det er greit så lenge pengene går til noe skolerelatert.
 
Leirskole skal ikke foreldre betale uansett. ;)

Joda. På ungdomskolene rundt om er det veldig mange skoler som har leirskole betalt av foreldrene altså, her tas det opp på møtet i 8klasse at man bør begynne å spare, turen er i 10.klasse og koster rundt 5500,-
 
Back
Topp