Tvilling-tråden

Til dere som har født; er det noe som har overrasket dere eller blitt annerledes enn dere så for dere? Enten ifbm fødsel eller livet med tvillinger? Samkjøring/utfordringer eller evt ting som ikke var så vanskelig som forventet? :p Praktisk eller psykisk?
 
Til dere som har født; er det noe som har overrasket dere eller blitt annerledes enn dere så for dere? Enten ifbm fødsel eller livet med tvillinger? Samkjøring/utfordringer eller evt ting som ikke var så vanskelig som forventet? [emoji14] Praktisk eller psykisk?
Jeg har egentlig bare positive overraskelser, både fødsel og tiden etter. Alle forberedte meg på at det ville bli så tungt og så vondt og så stress. Jeg har venninner med én unge som har det "verre" og er mer slitne. Så kanskje det var bra at alle var så negative så jeg fikk meg en positiv overraskelse [emoji23] Men tror mye går på innstilling og hvordan du er som person. Jeg er en duracell kanin til vanlig, så kanskje én unge hadde blitt kjedelig [emoji23]
 
Jeg har egentlig bare positive overraskelser, både fødsel og tiden etter. Alle forberedte meg på at det ville bli så tungt og så vondt og så stress. Jeg har venninner med én unge som har det "verre" og er mer slitne. Så kanskje det var bra at alle var så negative så jeg fikk meg en positiv overraskelse [emoji23] Men tror mye går på innstilling og hvordan du er som person. Jeg er en duracell kanin til vanlig, så kanskje én unge hadde blitt kjedelig [emoji23]
Takk for svar, så kjekt å høre! :) jeg liker å alltid ha super lave forventninger og så bli positivt overraska hehe, så det høres bra ut ;) jeg er dessverre mer en sofagris enn duracell kanin, men vi har lagt opp til at mannen kan være en god stund hjemme i starten ved behov hehe. Ikke minst har vi planlagt barn i mange år og de er svært etterlengtet så jeg tenker at innstilling kan bety mye her ja. Er godt etablerte og brenner for barn og familieliv så jeg tror det hadde passet mange andre mye dårligere enn oss å få to! :)
 
Til dere som har født; er det noe som har overrasket dere eller blitt annerledes enn dere så for dere? Enten ifbm fødsel eller livet med tvillinger? Samkjøring/utfordringer eller evt ting som ikke var så vanskelig som forventet? :p Praktisk eller psykisk?

Det som overrasker meg er hvor godt jeg tåler lite søvn og hvordan mine behov kommer i andre rekke og at det faktisk er helt greit! [emoji23] (som at man ikke nødvendigvis rekker å dusje hver dag, og at man ikke kan sitte lenge på do). Barna kommer faktisk først uansett, og det klarer man.
Det var veldig tøft i starten med 3timers intervaller døgnet rundt på amming (som resulterte i 1 time «fri» for å enten spise selv eller prøve å sove litt mellom øktene), men man klarer det også.
Fødselen (hastekeisersnittet) er glemt, ingen problem selvom jeg var dårlig en uke eller to [emoji5]
Samkjøring/synkronisering er omtrent umulig med våre jenter, men så er de veldig forskjellige med forskjellige behov. Det er fascinerende og spennende å bli kjent med de to små [emoji176][emoji176]
Også overrasker det meg hvor godt jeg tåler barnegråt. De har mye luftplager spesielt på kvelden og kan nesten være utrøstelige. Men får ikke vondt i hodet av den grunn, man tåler alt og er supermamma når man får twins!
Bare å glede seg! [emoji3]
 
Til dere som har født; er det noe som har overrasket dere eller blitt annerledes enn dere så for dere? Enten ifbm fødsel eller livet med tvillinger? Samkjøring/utfordringer eller evt ting som ikke var så vanskelig som forventet? :p Praktisk eller psykisk?

Gikk lett som en plett, men nettene er helt for jævlig når begge holder på. Har aldri vært så sliten før
 
Det har vært helt perfekt! Uansett hvordan man vrir og vender på det har vi jo faktisk to babyer som egentlig trenger en person hver[emoji85] vi brukte to av ukene i Spania. Utrolig deilig med varme + vi fikk virkelig prøvd oss og blitt kjent med tvillingene [emoji1305][emoji295]️
Hei! Hvor gamle var tvillingene da dere dro til Spania? :) vi venter tvillinger til sommeren, og foreldrene til samboer bor i Spania, så det hadde vært så deilig med en tur.
 
Til dere som har født; er det noe som har overrasket dere eller blitt annerledes enn dere så for dere? Enten ifbm fødsel eller livet med tvillinger? Samkjøring/utfordringer eller evt ting som ikke var så vanskelig som forventet? :p Praktisk eller psykisk?

Jeg synes fødselen var en veldig fin opplevelse :) Fødte nr 1 i hode, nr 2 i sete. Gikk kjempefint begge deler. Hadde hørt om en økt risiko for tang/sugekopp og liknende, og var glad jeg slapp det. Fødselen gikk også ganske raskt.

Jeg tåler søvnmangel veldig dårlig, og synes perioden fra de var ca 1,5 mnd til de var 7 mnd var veldig tøff. Ammet begge, men ikke samtidig. Av og til tok det lang tid før de sovnet for kvelden, og jeg visste aldri hvor lang tid det ville ta før de våknet og var sultne. Slet litt selv med å få sove i kaoset. Alt dette førte til at jeg hadde det tøft psykisk en periode, og følte det ikke var hjelp å få.

Det med å få tid til seg selv er jo også en utfordring, men jeg har faktisk alltid klart å få meg en dusj hver dag. Enten når de sov, eller eventuelt ved å ha de i vippestol ved siden av dusjen (når de ble større). Etterhvert ble de jo også flinkere til å underholde seg selv og hverandre med leker, babygym etc.

Når de var ca 8 mnd gamle flyttet de på eget rom (samme rom), og begynte å sove bedre og bedre. Tok ikke lang tid før de sov rundt. Nå er de 15 mnd og sover hele natta, og gode, lange dupper på dagen. Glade og fornøyde. Nå koser vi oss veldig!
 
Jeg kikker innom denne tvillingtråden for første gang! Venter tvillingjenter til sommeren :) vet det er flere både i juni - juli - august gruppa som venter tvillinger.
Finnes det en egen 2018-tvillingtråd, eller henger alle her? :)
 
Finnes det en egen 2018-tvillingtråd, eller henger alle her? :)
Ikke som jeg har sett :) jeg håper egentlig på en egen tråd eller egen under forum av noe slag! Vet det er flere som venter tvillinger både mai-juni-juli-august (ikke vært å kikker innom de andre forumene)
 
Ikke som jeg har sett :) jeg håper egentlig på en egen tråd eller egen under forum av noe slag! Vet det er flere som venter tvillinger både mai-juni-juli-august (ikke vært å kikker innom de andre forumene)
En tråd kan vi jo fint lage :) et underforum er det vel verre med, det må BV ordne. Men er ikke sikkert det er stor nok etterspørsel. Jeg venter forresten tvillinger i juli :)
 
Gratulerer alle gravide!
 
Til dere som har født; er det noe som har overrasket dere eller blitt annerledes enn dere så for dere? Enten ifbm fødsel eller livet med tvillinger? Samkjøring/utfordringer eller evt ting som ikke var så vanskelig som forventet? [emoji14] Praktisk eller psykisk?
Vi var ikke forberedt på prematurfødsel, nyfødtintensivopphold og haste-keisersnitt. Vi hadde spurt litt i forkant, men bare fått beskjed at det er veldig uvanlig. Men blant 2017 tvillingene er vi mange prematurfødte, så jeg føler de kunne forberedt oss litt!
Ellers er de første månedene rimelig intense, glad vi begge var hjemme i 3 mnd, og jeg (medmor) en dag i uka de neste tre mnd.
Overrasket over hvor godt vi takler lite søvn over lengre tid.
Ekstremt takknemlig for å få lov å oppleve det fantastiske å ha to babyer i hus, og se samspillet dems [emoji7][emoji7][emoji7] Det er en stor ære å få være tvillingmammaer!!
 
Noen som har forslag til en god vogn?
 
Er i uke 33+1 nå, burde jeg ta med alt av ammepute, babynest og fødebag på hver kontroll fremover tilfelle noe skjer? Eller hva gjorde dere? [emoji5] føler det er tidlig , men ser jo at det er ganske mange som er både innlagt på sykehus og som har fått ganske mye tidligere enn uke 37-38..
 
Back
Topp