Julekveld + barn + alkohol

Jeg drikker ikke på julaften. Forventer at de som gjør det holdet det til et minimum, spesielt med barn til stedet.
Men kan ikke tenke meg noe mer skjemmende enn at noen blir fulle på julaften.
 
Heldigvis er de færreste idioter. De fleste av oss er jo gode eksempler på det. Vi har vokst opp med foreldre som drakk litt og synes det er fint. Andre her inne har vokst opp med foreldre som endra seg når de drakk eller drakk for mye, selv om de trodde de drakk moderat og var forsiktige. Så da blir spørsmålet hvordan vi kan unngå å være idiotene. For jeg regner jo med at de foreldrene som drikker for mye, tror de er forsiktige..

Derfor mener jeg det er viktig at vi voksne er oppmerksomme på hverandre, tør å si stopp til fulle svigermødre osv...

Selv pleier jeg å drikke. Litt.
Å bli full er noe helt annet enn å ta ett glass eller to.
De færreste blir full av ett glass
 

Anbefaler deg å lese hvor mye alkohol man forbrenner og hva det gjør med deg. Endrer du deg på 0.1 i promille så håper jeg du ikke spiser sjokolade, drikker eplecider eller lignende.
At man gjør mye ut av det å drikke ett glass vin så klart barna «kjenner» at dette er annerledes.

Og komme med en link til en blogger som skriver om alkohol og barn får du gjerne gjøre. Nå skrev ikke jeg noe om barna, men du hevdet at å nippe til ett glass vin en hel kveld endret oss. Det jeg svarte deg på, noe annet er ingen vits å diskutere ;)
 
Last edited:
Det finnes faktisk ingen fasit på hvordan alkohol påvirker barn eller voksne. Da hadde vi ikke hatt denne diskusjonen ;)

Det er helt forståelig at de som har dårlige erfaringer med alkohol ønsker å opprettholde en nullgrense i høytidene.
Det jeg ikke forstår er behovet for å presse andre, med positive erfaringer, til å leve etter samme standard.

Jeg har vært så heldig og vokse opp med foreldre som hverken endret adferd, drakk seg fulle, eller oppfordret meg til å drikke før jeg ble 18 år. Dette er altså på tross av at de nøt alkohol foran meg.

Jeg har ikke ett anstrengt forhold til alkohol, og det ønsker jeg å videreføre til mine barn :)
 
Anbefaler deg å lese hvor mye alkohol man forbrenner og hva det gjør med deg. Endrer du deg på 0.1 i promille så håper jeg du ikke spiser sjokolade, drikker eplecider eller lignende.
At man gjør mye ut av det å drikke ett glass vin så klart barna «kjenner» at dette er annerledes.

Og komme med en link til en blogger som skriver om alkohol og barn får du gjerne gjøre. Nå skrev ikke jeg noe om barna, men du hevdet at å nippe til ett glass vin en hel kveld endret oss. Det jeg svarte deg på, noe annet er ingen vits å diskutere ;)

Bloggen er jo bare mediet. Denne bloggeren siterer alle kildene sine, og det er gode kilder. :)

Les den, den sier mye godt om effekten av alkoholen også, og hvordan vi i vår "villfarelse" tror vi endrer oss mye mindre enn vi gjør. :)
 
Bloggen er jo bare mediet. Denne bloggeren siterer alle kildene sine, og det er gode kilder. :)

Les den, den sier mye godt om effekten av alkoholen også, og hvordan vi i vår "villfarelse" tror vi endrer oss mye mindre enn vi gjør. :)

Leste du hva jeg skrev? Ikke interessert å diskutere barn og alkohol med deg, men du kan ikke hevde at andre endrer seg med å nippe til ett glass vin en kveld.
For alkoholen forbrennes fortere enn man drikker den! Og endrer du deg på så lite alkohol så lite at du faktisk kan kjøre bil så er det ikke alkoholen som er problemet, det er du. Mennesker kan innbille seg masse, til og med påvirkning av alkohol. Endrer man seg av dette så kan man ikke engang drikke kefir.
Alkohol og barn får man gjøre som man selv vil, og alle har sin erfaring og gjør det som er fint for sin familie. Jeg respektere de som velger noe annet enn meg, men det er alltid vanskelig for noen å respektere andres valg.
Jeg drikker ikke alkohol, men min mann kan gjerne ta seg en øl ;)
 
Leste du hva jeg skrev? Ikke interessert å diskutere barn og alkohol med deg, men du kan ikke hevde at andre endrer seg med å nippe til ett glass vin en kveld.
For alkoholen forbrennes fortere enn man drikker den! Og endrer du deg på så lite alkohol så lite at du faktisk kan kjøre bil så er det ikke alkoholen som er problemet, det er du. Mennesker kan innbille seg masse, til og med påvirkning av alkohol. Endrer man seg av dette så kan man ikke engang drikke kefir.
Alkohol og barn får man gjøre som man selv vil, og alle har sin erfaring og gjør det som er fint for sin familie. Jeg respektere de som velger noe annet enn meg, men det er alltid vanskelig for noen å respektere andres valg.
Jeg drikker ikke alkohol, men min mann kan gjerne ta seg en øl ;)

Leste du hva jeg skrev? Det eneste jeg gjorde var å oppfordre deg til å lese artikkelen. Jeg har foreløpig ikke diskutert med deg, tror jeg. :)
 
Leste du hva jeg skrev? Det eneste jeg gjorde var å oppfordre deg til å lese artikkelen. Jeg har foreløpig ikke diskutert med deg, tror jeg. :)

Og hun anbefalte deg å lese om promille og hvor fort den forbrennes, men virker ikke som om du var villig til å svare på det. Rart at det bare skal gå én vei dette her. Vi skal visst bare gjøre slik du oppfordrer til.
 
Og hun anbefalte deg å lese om promille og hvor fort den forbrennes, men virker ikke som om du var villig til å svare på det. Rart at det bare skal gå én vei dette her. Vi skal visst bare gjøre slik du oppfordrer til.

Jeg leste, men svarte ikke fordi hun ikke ønsket å diskutere. ;)
 
Du trenger ikke å diskutere det, bare kommentere på det for ingenting hindret deg jo i å svare på kommentaren hun hadde angående bloggen. ;)

Ettersom at diskusjonen handler om alkohol og barn, vil jeg tørre å påstå at det blir heller vanskelig.
Anerkjenne posten har jeg gjort. Vil noen diskutere anmoder jeg om å lese bloggen først. ;)
 
Leste du hva jeg skrev? Det eneste jeg gjorde var å oppfordre deg til å lese artikkelen. Jeg har foreløpig ikke diskutert med deg, tror jeg. :)

Bloggen handlet særdeles lite om at man blir påvirket av å ha 0,1-0,2 i promille. Så ser ikke hvorfor jeg skal lese den for så å svare deg.
 
Ettersom at diskusjonen handler om alkohol og barn, vil jeg tørre å påstå at det blir heller vanskelig.
Anerkjenne posten har jeg gjort. Vil noen diskutere anmoder jeg om å lese bloggen først. ;)

Det er overhode ikke vanskelig å skrive "kan gjerne lese om promille, jeg". ;) Du er mer opptatt av å lære bort enn å ta til deg i denne tråden, og snakker deg vekk når du blir konfrontert med det. Og du avslutter med å gjenta å be folk lese bloggen som du har linket til. Men dette gjennomskuer jeg. :p
 
Jeg liker det i grunn ikke nei og gjør det ikke selv. For meg hører det ikke sammen , men tror folk fint kan drikke et glass og oppføre seg likevel altså .
 
Jeg er ukomfortabel med det da jeg selv er oppvokst med nære familiemedlemmer som ble (og fortsatt blir) stupefull på disse høytidene. Det har brent seg fast og vil ikke at ungen min skal ha lignende minner. Min erfaring er at i godt lag blir det fort "ett glass til". Med det sagt er det greit for meg at mannen drikker i moderate mengder, men da skal det helst være etter at barnet har lagt seg.
 
Back
Topp