Julekveld + barn + alkohol

Nei, vi sa det første julen til mini, at når han er tilstede, skal det ikke drikkes. Hvis folk ikke vil godta det, kan de la være å komme/be oss. :)

Det er så bra at de respekterer det.
Hadde jeg prøvd meg på det, hadde jeg fått rare blikk og beskjed om å skjerpe meg.
Ingen skal komme her og fortelle de hva de kan og ikke kan gjøre nei.. :shifty::rolleyes:
Sta gjeng :hilarious:
 
Det er så bra at de respekterer det.
Hadde jeg prøvd meg på det, hadde jeg fått rare blikk og beskjed om å skjerpe meg.
Ingen skal komme her og fortelle de hva de kan og ikke kan gjøre nei.. :shifty::rolleyes:
Sta gjeng :hilarious:

Da hadde vi ikke kommet, og de verdsetter vårt besøk mer enn den lille mengden med alkohol de hadde drukket.
Eller, de verdsetter iallfall at min mann (deres sønn) og sitt barnebarn kommer på besøk. :p :p
 
Vil du ha vitenskapelig bevis for at det funker andre veien? :)

Det er jo kjempeinteressant! Spørsmålet blir også hvor bevisste de som svarer er på egen alkoholbruk. Det store problemet er jo at mange voksne tror de ikke blir påvirket selv om de blir det.. og vi vet lite om hvordan det påvirker barna.
 
Det er jo kjempeinteressant! Spørsmålet blir også hvor bevisste de som svarer er på egen alkoholbruk. Det store problemet er jo at mange voksne tror de ikke blir påvirket selv om de blir det.. og vi vet lite om hvordan det påvirker barna.
De fleste skjønner selv hvor grensa går, vi er ikke idioter .
Vi er superbevisst på det og det er det grunner til
 
De fleste skjønner selv hvor grensa går, vi er ikke idioter .
Vi er superbevisst på det og det er det grunner til

Jeg endrer meg etter 1 glass vin. Derfor velger jeg å ikke drikke med barn til stede.
Men, det er ikke alle som vet selv at de endrer seg.
Jeg var ikke klar over det, før noen endelig sa ifra.
Jeg blir ikke usæl el no, men jeg endrer adferd.
 
Julen for var for meg en spesielt vanskelig tid fordi det var en anledning for fest (les: fyll). Fra barndommen husker jeg best at jeg var redd og lei meg. Jeg haaatet julen.

Som voksen har julen min vært alkoholfri. Jeg drikker alkohol selv, men har et veldig anstrengt forhold til alkohol i julen. Enda mer nå som jeg har fått barn. Jeg husker at tanten min aldri drakk seg full rundt meg og min bror, men det hendte at hun også ble litt «rar». Jeg vil ikke at barnet mitt skal lure på hva som har skjedd med mamma. Så, alkoholfri jul på oss. Og alkoholfritt hjem rundt barn generelt, i hvert fall mens de enda kan kalles «barn».

Samme her, så jeg er helt enig med deg! Ser ingen grunn til å risikere at noen føler seg ukomfortable bare for at jeg har lyst på et par glass.
 
Jeg endrer meg etter 1 glass vin. Derfor velger jeg å ikke drikke med barn til stede.
Men, det er ikke alle som vet selv at de endrer seg.
Jeg var ikke klar over det, før noen endelig sa ifra.
Jeg blir ikke usæl el no, men jeg endrer adferd.
Ja da er det lurt å ikke drikke
Jeg gjør ikke det å ja det vet jeg
 
hva er deres tanker rundt dette?
Jeg skal feire jul med samboers familie og det kommer til å være 1 barn tilstede. En på 6år.
Jeg vet de skal drikke alkohol, men jeg føler selv at det er ukomfortabelt å drikke alkohol når det er små barn tilstede.
Jeg kan godt ta et par glass vin etter barnet har lagt seg, men ikke før.
Ikke noe negativt, de er en herlig gjeng. De har sine tradisjoner. Er første julen med de :)
Er kun jeg som er ukomfortabel med det?

Nei, jeg liker heller ikke drikke med barn tilstede. Det blir ikke noe alkohol mens frøkna er våken i alle fall, kanskje en øl eller et glass vin etter at hun har lagt seg. Synes ikke det hører med alkohol til jul egentlig, ikke vant med det hjemmefra. Bortsett fra at de voksne tok en akevitt til maten.
 
Jeg stusser litt på at folk skriver at drikking foran barn ikke er greit, men går helt fint etter de har sovnet. Hva om de våkner? Våkner til en mamma eller pappa som har drukket ett glass og som da har endret adferd som det blir påstått.
 
Jeg stusser litt på at folk skriver at drikking foran barn ikke er greit, men går helt fint etter de har sovnet. Hva om de våkner? Våkner til en mamma eller pappa som har drukket ett glass og som da har endret adferd som det blir påstått.
Det har jeg skrevet noe om før i en tråd for jeg synes det er bedre å vise man kan drikke ett glass og fortsatt oppføre seg enn at barnet skal våkne å kjenne lukt
 
Det har jeg skrevet noe om før i en tråd for jeg synes det er bedre å vise man kan drikke ett glass og fortsatt oppføre seg enn at barnet skal våkne å kjenne lukt

Enig, barn blir mer usikre om de merker at noe blir skjult, ungene mine merker alltid om vi snik spiser is etter leggetid[emoji23] de hadde garantert merket alkohol også.
 
Det har jeg skrevet noe om før i en tråd for jeg synes det er bedre å vise man kan drikke ett glass og fortsatt oppføre seg enn at barnet skal våkne å kjenne lukt

Jeg tror at om ikke barnet har negative erfaringer med alkohol så vil de ikke reagere på lukten. Er mange rare lukter i verden. :p
 
Akkurat til julemiddagen er det ok med ett glass, så lenge en ikke endrer seg etter det. Men stort sett har jeg venta til mini har vært i seng, eller bare droppa det. Har ikke det store behovet og vil at han skal være trygg og ikke bli usikker fordi de voksne ikke klarer å vente en kveld.
 
Jeg stusser litt på at folk skriver at drikking foran barn ikke er greit, men går helt fint etter de har sovnet. Hva om de våkner? Våkner til en mamma eller pappa som har drukket ett glass og som da har endret adferd som det blir påstått.

Jeg er enig med deg. Det blir små nyanser i oppførselen, selv etter ett glass, som barnet plukker opp lenge før en voksen gjør det.
Derfor er det jo ikke noe bedre om barnet er våkent mens alkoholen inntas, kontra å våkne til en forelder som alt har tatt det glasset.
Går fint an å drikke alkoholfritt, også spare alkoholen til de gangene man er borte fra barnet, om man har behov for alkohol. :)
 
Jeg kan garantere deg 100% at du endrer deg mer enn du tror. ;)

Man endrer seg ikke med 0,1-0,2 i promille som du får av å nippe til ett glass vin hele kvelden. For drikker man så lite forbrenner man alkoholen fortere enn man inntar den.
Og endrer man seg av ett glass vin så endrer man seg av cola, eller eplesider eller julebrus også. Og da er det ikke vin eller ølen som er problemet det er deg selv!
Men dette er typisk drikkekultur i Norge der vi skal styrte ned en glass vin eller øl før vi begynner på neste enhet og vi er i lystige lag ;)
 
Man endrer seg ikke med 0,1-0,2 i promille som du får av å nippe til ett glass vin hele kvelden. For drikker man så lite forbrenner man alkoholen fortere enn man inntar den.
Og endrer man seg av ett glass vin så endrer man seg av cola, eller eplesider eller julebrus også. Og da er det ikke vin eller ølen som er problemet det er deg selv!
Men dette er typisk drikkekultur i Norge der vi skal styrte ned en glass vin eller øl før vi begynner på neste enhet og vi er i lystige lag ;)


https://tjomlid.com/2014/12/19/fem-grunner-til-a-ikke-drikke-alkohol-foran-barna-dine/
Anbefaler å lese denne. ;)
 
De fleste skjønner selv hvor grensa går, vi er ikke idioter .
Vi er superbevisst på det og det er det grunner til

Heldigvis er de færreste idioter. De fleste av oss er jo gode eksempler på det. Vi har vokst opp med foreldre som drakk litt og synes det er fint. Andre her inne har vokst opp med foreldre som endra seg når de drakk eller drakk for mye, selv om de trodde de drakk moderat og var forsiktige. Så da blir spørsmålet hvordan vi kan unngå å være idiotene. For jeg regner jo med at de foreldrene som drikker for mye, tror de er forsiktige..

Derfor mener jeg det er viktig at vi voksne er oppmerksomme på hverandre, tør å si stopp til fulle svigermødre osv...

Selv pleier jeg å drikke. Litt.
 
Back
Topp