Julekveld + barn + alkohol

Men jeg har ikke tenkt til å lære barna å røyke slik de som levde under krigen gjorde..

Da jeg var atten og skulle på fest, spurte jeg de som holdt festes hva vi skulle spise så jeg kunne kjøpe riktig vin ;) ante ikke hva fest var. Hadde sett foreldrene mine drikke en god del da, men ikke som barn. De drakk gjerne en øl til maten, men ble aldri brisne.

Men å lære de å drikke alkohol er helt ok? For man lærer ikke barn å drikke med måte, man lærer de å drikke alkohol.
 
Jeg syntes det er ubehagelig hvis det er barn til stedet og alle voksne drikker alkohol. Jeg syntes det alltid skal være en som kan kjøre bil hvis det skal skje noe
 
Julen for var for meg en spesielt vanskelig tid fordi det var en anledning for fest (les: fyll). Fra barndommen husker jeg best at jeg var redd og lei meg. Jeg haaatet julen.

Som voksen har julen min vært alkoholfri. Jeg drikker alkohol selv, men har et veldig anstrengt forhold til alkohol i julen. Enda mer nå som jeg har fått barn. Jeg husker at tanten min aldri drakk seg full rundt meg og min bror, men det hendte at hun også ble litt «rar». Jeg vil ikke at barnet mitt skal lure på hva som har skjedd med mamma. Så, alkoholfri jul på oss. Og alkoholfritt hjem rundt barn generelt, i hvert fall mens de enda kan kalles «barn».
 
Men å lære de å drikke alkohol er helt ok? For man lærer ikke barn å drikke med måte, man lærer de å drikke alkohol.
Jeg later hverken som om jeg er avholds eller ikke-røyker foran ungene..

Jeg ønsker at barna mine skal tørre å være åpne om det når de begynner å drikke - ikke at de skal gjøre det i smug (slik en del voksne tydeligvis gjør).

Dessuten drikker jeg vin og øl fordi jeg nyter det. Akkurat som at jeg liker chips, uten at det betyr jeg spiser det daglig eller istedenfor middag.

Måtehold, det er faktisk noe jeg mener at vi voksne både kan og bør lære barna våre [emoji106]
 
Last edited:
Akkurat det samme som her!

Syns det virker så (i mangel av ett bedre ord) moraliserende med de som sier at høytidene skal være forbeholdt barn. Julen er til for alle <3
Vi er voksne mesteparten av livet, og jeg håper å fortsette og elske julen så lenge jeg lever!

Jeg har aldri reagert på at mine foreldre tok seg en juleøl til maten og akevitt etterpå. Men nå er ikke de av typen som "endrer personlighet" av å lukte på korken heller [emoji1]

Vi er ansvarlige og stabile voksne, så i våre hjem går det helt fint å ha litt alkohol til julematen for de som ønsker det :)
Signerer denne, enig med deg!
 
Akkurat det samme som her!

Syns det virker så (i mangel av ett bedre ord) moraliserende med de som sier at høytidene skal være forbeholdt barn. Julen er til for alle <3
Vi er voksne mesteparten av livet, og jeg håper å fortsette og elske julen så lenge jeg lever!

Jeg har aldri reagert på at mine foreldre tok seg en juleøl til maten og akevitt etterpå. Men nå er ikke de av typen som "endrer personlighet" av å lukte på korken heller [emoji1]

Vi er ansvarlige og stabile voksne, så i våre hjem går det helt fint å ha litt alkohol til julematen for de som ønsker det :)

Det er ulike tradisjoner i alle hjem. Noen velger bort alkohol, mens andre tar ei øl til maten. Barn tar ikke skade av det. Det barn tar skade av er når det de voksne forandrer seg, kan begynne å krangle eller ødelegge hele julekvelden for barna.

Nyttårsaften er også en høgtidsdag, kanskje mer vanlig med champis og et glass vin da..
 
Jeg har vokst opp med at de voksne (med unntak av de som kjørte) hadde det de ønsket i glasset til maten og en liten en til kaffen. Aldri syntes det har vært ubehagelig, men det var jo heller aldri noe fyll.
Men det jo de som tåler alkohol dårlige og som andre sier her, endrer personlighet så fort ølen treffer glasset. I slike tilfeller ville jeg bedt de avstå, med barn til stede eller ei.
Eneste kravet jeg har til alle av den typen sammenkomster er at minst en skal være kjørbar i tilfelle det skulle skje noe.


Og fyll med barn til stede er uansett aldri greit, det trenger ikke være enten eller, det vitner om et alkoholproblem.
Også må man ta hensyn til barna, man ser jo om barnet føler seg utrygg etter bare et glass, da setter man bort drikka:)
 
  • Liker
Reactions: Vbt
Men å lære de å drikke alkohol er helt ok? For man lærer ikke barn å drikke med måte, man lærer de å drikke alkohol.

Hvem sa det? Handler om å vise at man kan ta et glass for kos ikke for å «drikke» det handler også om å vise at man ikke trenger å drikke seg stupfull. Syns det er viktig jeg. Min eldste vet at mamman hennes fint kan ta et glass uten å forandre seg[emoji106]
 
Her er tradisjonen en øl eller et glass rødvin til maten pluss en akevitt som ingen liker, så ingen drikker opp uansett.. tradisjon vett.

Men er ikke for å drikke noe forran barn. Nå er min et år gammel, og kunne ikke falt meg inn å drikke mere en en øl.
 
Jeg velger heller å lære ungene at man fint kan "kose seg" uten å innta nervegift.
Jeg syns det er helt greit at noen velger alkoholfri jul.
Selvom julen vår inneholder alkohol så "handler" den på ingen måte om alkohol [emoji106]

Tenker som politimester Bastian: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil." [emoji4]

Forstår forsåvidt at du har vondt minner knyttet til alkohol, og da er det klart det vil påvirke ditt forhold til alkohol også.

Det jeg reagerer på er de som retter pekefingeren mot oss som har ett normalt forhold til alkohol, og opptrer belærende ift at vi ikke skal få kose oss i julen, fordi de selv har ett anstrengt forhold til jul/alkohol..
F.eks ved å si at vi prøver å lære ungene våre opp til å drikke "nervegift" [emoji85] Jeg lærer ungene å spise fisk, de må hverken smake øl eller akevitt - det forstår de at er forbeholdt voksne.
 
Det er jo kjempeviktig å være en ansvarlig voksen. Og det er kanskje ikke alle som ser seg selv så godt når de drikker og vet hvor grensa går. Synes veldig synd på barn som vokser opp med fyll i jula. Så da kan det kanskje være viktig at vi voksne snakker med hverandre og er flinke til å si til hverandre hva som er greit. I noen familier må man kanskje si helt stopp for å hindre bestemor i å bli full.

Jeg er gravid denne jula, ellers er jeg superbevisst. Drikker derfor omkring halvparten av det jeg vet jeg tåler uten å bli brisen = et halvt glass vin. Vil lære bort måtehold og lære barna at alkohol er kultur. Det samme gjelder snop.
 
Føler det samme, og hadde ikke drukket noe selv om barnet hadde lagt seg. Hvis noe hadde skjedd så er det greit at det var en som kunne kjørt osv .. Om andre ville hatt noe til maten så måtte de gjort det, men selv pleier jeg å holde meg edru når det er sammenkomster med barn til stede:)
Så enig med deg! Jeg er ikke veldig glad i alkohol i utgangspunktet, men jeg har tenkt at jeg kan være "den tanten" som ikke drikker. Har allerede sett hvordan et av mine tantebarn har reagerte da han så sine foreldre beruset, og han ble helt klart usikker. Husker også selv fra da jeg var liten, hvor ekkelt det var å sitte på fanget til mamma når hun hadde drukket - fordi hun luktet rart og var litt annerledes.
Det med at noen må være kjørbare i tilfelle noe skulle skje, er jo også superviktig!
 
Så enig med deg! Jeg er ikke veldig glad i alkohol i utgangspunktet, men jeg har tenkt at jeg kan være "den tanten" som ikke drikker. Har allerede sett hvordan et av mine tantebarn har reagerte da han så sine foreldre beruset, og han ble helt klart usikker. Husker også selv fra da jeg var liten, hvor ekkelt det var å sitte på fanget til mamma når hun hadde drukket - fordi hun luktet rart og var litt annerledes.
Det med at noen må være kjørbare i tilfelle noe skulle skje, er jo også superviktig!
Ja, tenker at man kan drikke hele året, og selv om det er godt med litt alkohol til maten så klarer jeg meg uten en kveld :happy: Gidder ikke ringe etter taxi for at vi skal komme oss hjem igjen , men mannen kan ta seg ett glass og så er jeg kjørbar :smug:
 
..her er vi gode på å kose oss med er glass rødvin, øl etc til mat og helgekos. Også på julaften om vi arrangerer den selv. Jeg kan like gjerne drikke god eplemost som et glass vin til pinnekjøttet. det er små mengder alkohol vi snakker om her hjemme når det er barn tilstede.
 
hva er deres tanker rundt dette?
Jeg skal feire jul med samboers familie og det kommer til å være 1 barn tilstede. En på 6år.
Jeg vet de skal drikke alkohol, men jeg føler selv at det er ukomfortabelt å drikke alkohol når det er små barn tilstede.
Jeg kan godt ta et par glass vin etter barnet har lagt seg, men ikke før.
Ikke noe negativt, de er en herlig gjeng. De har sine tradisjoner. Er første julen med de :)
Er kun jeg som er ukomfortabel med det?

Nei, vi sa det første julen til mini, at når han er tilstede, skal det ikke drikkes. Hvis folk ikke vil godta det, kan de la være å komme/be oss. :)
 
Det er en myte at barn som ser foreldre drikke med måte, lærer seg "godt alkoholvett". Det er kun med alkohol man bruker den argumentasjonen, aldri hørt om noen som tar seg en sigarett foran barna, og argumenterer med at de lærer barna at man ikke trenger å røyke så mye hver gang.

Takk!!
Det er faktisk bevist det stikk motsatte; det er kun måtehold som "arves." :)
 
Vi drikker gjerne med barn til stede for å lære bort alkoholkultur. Men da aldri mer enn et halvt glass vin eller et glass cider. Besteforeldrene skal få en akevitt til maten. Vil lære barna at alkohol ikke betyr fyll. Er sterkt i mot å være beruset omkring barn.

Vil du ha vitenskapelig bevis for at det funker andre veien? :)
 
Back
Topp