Julekveld + barn + alkohol

De fleste drikker til maten i begge våre familier. Men aldri så mye at det får utover personlighet, humør, blir brisne osv. Jeg er altid edru. Mye fordi jeg ikke liker aqevit eller øl. Jeg har da hele tiden kontroll på både store og små. Hadde jeg likt det så kunne jeg nok tatt en øl til maten ( Man kan kjøre bil hvis det blir krise da). Man har forskjellige tradisjoner og alle synes hverandre sin er rar. Ser familien til mannen drikker mer alkohol enn min og er mye vi ikke blir med på pga reaksjoner på enkelte i familien og venner. Men julaften er altid fin og ingen drikker noe særlig før utpå kvelden. Hva som er riktig og galt kan jeg ikke svare på. Jeg og min mann har hver vår oppvekst ang alkohol. Men ser at for dem er alkohol viktigere enn for min familie. Er liksom ikke jul uten aqevit og øl, Ingen nyttår uten alkohol etter kl 12 og heller ikke påske uten alkohol. Kan aldri huske det fra då jeg var liten. Men av meg og min mann når vi var ungdommer også så var jeg den som drakk minst. Altid vært sånn. Men andre kan reagere andre veien. Min svigermor liker at flaske står på bordet og synes pga hennes far. For hu så drikker alle voksne men der har noe med om man skjuler det eller ikke og hvordan man blir. Så vår barndom preger oss og d blir der vanvittig mange oppfatninger av hva som er rett og galt. Jehynes alkohol er greit i små mengder. Man trenger ikke å bli fulle med barn til stedet
 
Det er en myte at barn som ser foreldre drikke med måte, lærer seg "godt alkoholvett". Det er kun med alkohol man bruker den argumentasjonen, aldri hørt om noen som tar seg en sigarett foran barna, og argumenterer med at de lærer barna at man ikke trenger å røyke så mye hver gang.

Men jeg har ikke tenkt til å lære barna å røyke slik de som levde under krigen gjorde..

Da jeg var atten og skulle på fest, spurte jeg de som holdt festes hva vi skulle spise så jeg kunne kjøpe riktig vin ;) ante ikke hva fest var. Hadde sett foreldrene mine drikke en god del da, men ikke som barn. De drakk gjerne en øl til maten, men ble aldri brisne.
 
Her er ikke julaften barnas dag som mange holder fast ved. Men alles dag, de som vil ta noen glass gjør dette resten holder seg unna. Barna har ikke vindt av å se en ansvarlig voksen ta noen glass, det viser godt alkoholvett så det har mine barn sett flere ganger.
Akkurat det samme som her!

Syns det virker så (i mangel av ett bedre ord) moraliserende med de som sier at høytidene skal være forbeholdt barn. Julen er til for alle <3
Vi er voksne mesteparten av livet, og jeg håper å fortsette og elske julen så lenge jeg lever!

Jeg har aldri reagert på at mine foreldre tok seg en juleøl til maten og akevitt etterpå. Men nå er ikke de av typen som "endrer personlighet" av å lukte på korken heller [emoji1]

Vi er ansvarlige og stabile voksne, så i våre hjem går det helt fint å ha litt alkohol til julematen for de som ønsker det :)
 
Her er jula for alle ikke bare for barna, og sånn har jeg vokst opp...

Jeg har vokst opp, og sett minst to familiemedlemmer overstadig beruset flere ganger. Begge disse to har fortsatt et problem med, og drikke med måte i dag.
Vi velger, og dra fra plassen. Jeg orker ikke, og se det. Og barna mine skal i alle fall ikke se det!
Jeg ser ikke noe galt i 1-2 glass øl/vin til maten. Når ingen blir synlig beruset.
Selv tar jeg meg alkoholfritt :)
Jeg vil være klar i toppen, og til, å kjøre bil om det skulle være grunn til det.

Jeg klarer ikke, og drikke alkohol når barna mine er hjemme. Sikkert pga hva jeg selv har opplevd i oppveksten. Og stadig ser fra enkelte i familien...

Om mannen min ta noe til maten ser jeg ikke noe galt i det. Svigers familien er også finslige med inntak av alkohol.

I min familie er det flere som kunne lært seg, og drikke med måte...
Der ser jeg skikkelig opp til Far min som har det like gøy/kos uten alkohol :D
Dem i min familie som ikke kjenner sine begrensinger er naive, og tror vi ikke merker at dem er fulle. :eek:
 
Hos min familie er det ingen som drikker alkohol. Hos hans familie drikker de vin og øl, og jeg liker det ikke. Men jeg kan ikke si noe på det heller.
 
Det er en myte at barn som ser foreldre drikke med måte, lærer seg "godt alkoholvett". Det er kun med alkohol man bruker den argumentasjonen, aldri hørt om noen som tar seg en sigarett foran barna, og argumenterer med at de lærer barna at man ikke trenger å røyke så mye hver gang.

Det skal du få mene, så har jeg mine egne erfaringer og meninger om saken[emoji6]
 
Ser ikke problem med ett glass og to til maten. Men selv klarer vi oss uten da :) Om mannen vil ha en juleøl, får han lov til det.
 
Barn er også forskjellige , jeg har aldri reagert på at noen tok ett glass eller to på julaften eller forsåvidt andre dager.

Det er nettopp det. Barn er forskjellige og ofte får man ikke vite om barnas følelser om det før de blir eldre og sier ifra.
For meg personlig, er det null poeng å drikke alkohol til julemiddagen. Har ikke noe behov for det i det hele tatt. Det er bare meg :)
drikker ekstremt sjeldent alkohol selv, men når jeg drikker så er det for å bli godbrisen. Altså, for å få den rusen alkohol gir. Som da skjer typ 1-2 ganger i året :p
Skal jeg kose meg skikkelig, så drikker jeg Cola Zero eller en stor kopp te :)
 
Det er nettopp det. Barn er forskjellige og ofte får man ikke vite om barnas følelser om det før de blir eldre og sier ifra.
For meg personlig, er det null poeng å drikke alkohol til julemiddagen. Har ikke noe behov for det i det hele tatt. Det er bare meg :)
drikker ekstremt sjeldent alkohol selv, men når jeg drikker så er det for å bli godbrisen. Altså, for å få den rusen alkohol gir. Som da skjer typ 1-2 ganger i året :p
Skal jeg kose meg skikkelig, så drikker jeg Cola Zero eller en stor kopp te :)

Og noen koser seg veldig til det vinglasset til maten fordi vin er for mange veldig godt til mat. :) Jeg liker best vin utenom mat og kan bruke 1-2 timer på ett glass.
 
Og noen koser seg veldig til det vinglasset til maten fordi vin er for mange veldig godt til mat. :) Jeg liker best vin utenom mat og kan bruke 1-2 timer på ett glass.

Det er sant :)
 
Akkurat det samme som her!

Syns det virker så (i mangel av ett bedre ord) moraliserende med de som sier at høytidene skal være forbeholdt barn. Julen er til for alle <3
Vi er voksne mesteparten av livet, og jeg håper å fortsette og elske julen så lenge jeg lever!

Jeg har aldri reagert på at mine foreldre tok seg en juleøl til maten og akevitt etterpå. Men nå er ikke de av typen som "endrer personlighet" av å lukte på korken heller [emoji1]

Vi er ansvarlige og stabile voksne, så i våre hjem går det helt fint å ha litt alkohol til julematen for de som ønsker det :)
Så enig med deg
 
Det er nettopp det. Barn er forskjellige og ofte får man ikke vite om barnas følelser om det før de blir eldre og sier ifra.
For meg personlig, er det null poeng å drikke alkohol til julemiddagen. Har ikke noe behov for det i det hele tatt. Det er bare meg :)
drikker ekstremt sjeldent alkohol selv, men når jeg drikker så er det for å bli godbrisen. Altså, for å få den rusen alkohol gir. Som da skjer typ 1-2 ganger i året :p
Skal jeg kose meg skikkelig, så drikker jeg Cola Zero eller en stor kopp te :)

Det er jo akkurat dette jeg ikke har lyst til at barna mine skal tenke om alkohol. Kun drikke for å bli full, det er for meg en ukultur som barna lærer i Norge for alkohol er tabu rundt bordet med barn :)
 
Det er jo akkurat dette jeg ikke har lyst til at barna mine skal tenke om alkohol. Kun drikke for å bli full, det er for meg en ukultur som barna lærer i Norge for alkohol er tabu rundt bordet med barn :)

Det er forskjell på å bli full og brisen også da.
Folk er forskjellige og jeg synes ikke alkohol er nødvendig for å kose seg :)
 
Den ene dagen i året hvor barna skal stå i fokus så drikker ikke vi alkohol. Synes det er unødvendig å ser ikke den at jeg trenger lære barna drikkekultur. Drikker ikke ellers heller når barn er våkne. Kan ta meg 1 eller 2 glass vin en fredag eller lørdag men da skal ungene være i seng.
 
Jeg er vant med fra oppveksten at de voksne gjerne hadde ei øl, eller ett glass vin til maten, aldri mer enn det. Kan aldri huske å ha tenkt over det eller reagert på endret adferd hos dem. Jeg tenker selv at så lenge de begrenser seg til den ene alkoholenheten med barnet tilstede, så er det greit.
 
Helt greit her:) 1til 3 glass til de normale 1 til 5 på de drevende men de drevende pleier å gå til min fars hus når de komme til 3 -5 .. det er også så sent at da er barna på vei i sengs... gubben drikker ikke heller ikke broren hans jeg blir å ver ikke alk. Fritt pga amming:)
 
http://konatil.blogg.no/1480969796_tante_som_aldri_drakk.html

Stiller meg bak denne egentlig, er slik jeg husker julaften som barn. Forskjellen hos oss var at det ikke var en tante som var den trygge havna, men pappa. Det var så ørsmå nyanser som utgjorde en forskjell, slik at jeg følte meg utrygg på de voksne rundt. Nyanser så ørsmå at pappa som også var alkoholfri antagelig ikke la merke til dem en gang.

Hos oss er jula (og hverdagen) helt alkoholfri, da er det ingen som trenger en "tante som aldri drikker".
 
Jeg har vokst opp med alkoholfri jul. Hos svigerfamilien så er det normalt med akevitt og øl til middagen for de som vil. Er aldri noen som er synlig beruset.
Jeg rører det ikke, siden jeg er der med mine 2 små.
 
Back
Topp