Julekveld + barn + alkohol

♡ Daydream ♡

Forumet er livet
Assistert-jentene
hva er deres tanker rundt dette?
Jeg skal feire jul med samboers familie og det kommer til å være 1 barn tilstede. En på 6år.
Jeg vet de skal drikke alkohol, men jeg føler selv at det er ukomfortabelt å drikke alkohol når det er små barn tilstede.
Jeg kan godt ta et par glass vin etter barnet har lagt seg, men ikke før.
Ikke noe negativt, de er en herlig gjeng. De har sine tradisjoner. Er første julen med de :)
Er kun jeg som er ukomfortabel med det?
 
Føler det samme, og hadde ikke drukket noe selv om barnet hadde lagt seg. Hvis noe hadde skjedd så er det greit at det var en som kunne kjørt osv .. Om andre ville hatt noe til maten så måtte de gjort det, men selv pleier jeg å holde meg edru når det er sammenkomster med barn til stede:)
 
Føler det samme, og hadde ikke drukket noe selv om barnet hadde lagt seg. Hvis noe hadde skjedd så er det greit at det var en som kunne kjørt osv .. Om andre ville hatt noe til maten så måtte de gjort det, men selv pleier jeg å holde meg edru når det er sammenkomster med barn til stede:)

Jeg tenker også det.
Det burde være en edru voksen tilstede tilfelle.
 
Nå drikkes det sjelden her på julaften, tror det har skjedd 1 gang på 11 år men det finnes uansett taxi om noe skulle skje
 
Jeg tenker også det.
Det burde være en edru voksen tilstede tilfelle.
Er ikke så glad i alkohol og drikker det sjeldent , men jeg klarer ikke å kose meg ordentlig med det når det er barn til stede , eller om de sover... Men selfølgelig så går jo det taxi i verstefall ..
 
Vi drikker gjerne med barn til stede for å lære bort alkoholkultur. Men da aldri mer enn et halvt glass vin eller et glass cider. Besteforeldrene skal få en akevitt til maten. Vil lære barna at alkohol ikke betyr fyll. Er sterkt i mot å være beruset omkring barn.
 
Jeg mener virkelig ikke å trykke ned på noen.
Folk er forskjellige.
Som de sier i den familien, så vil de at barn skal bli introdusert for et normalt forhold til alkohol. Helt greit det, men for min del tenker jeg at de kan se det når barna nærmer seg 10-12 år og oppover.
Ikke når de er under 10.
Vi vet jo faktisk ikke hva et barn føler når foreldrene drikker. Noen klarer helt fint å oppføre seg og være søte og fine med et par glass innabords.
Andre endrer personlighet etter første glasset. Det skjer ofte at vedkommende ikke merker det selv en gang. Men de små gjør det.
Bare husker mine egne tanker og følelser fra når jeg selv var liten.
Hvor noen som bare ville være vennlige og ekstra hyggelige etter et par glass, ble oppfattet som ubehagelige og utrygge for meg.
Jeg ble ikke trodd som liten og ble bedt om å ta meg sammen og skjerpe meg. "Så ille er det da ikke"
Sikkert derfor jeg er så obs på det selv [emoji39][emoji39][emoji39]
 
Jeg følger foreldrene, så lenge foreldrene ikke blir ubrukelig beruset.
Så hvis foreldrene syns det er greit med alkohol til maten, drikker jeg.

Nå har vi en på snart to selv, så vi har en regel på at en av oss foreldre alltid er edru. I år er det meg, for jeg er gravid. Men det koster ingen av oss noe særlig å holde oss edru i jula.
 
hva er deres tanker rundt dette?
Jeg skal feire jul med samboers familie og det kommer til å være 1 barn tilstede. En på 6år.
Jeg vet de skal drikke alkohol, men jeg føler selv at det er ukomfortabelt å drikke alkohol når det er små barn tilstede.
Jeg kan godt ta et par glass vin etter barnet har lagt seg, men ikke før.
Ikke noe negativt, de er en herlig gjeng. De har sine tradisjoner. Er første julen med de :)
Er kun jeg som er ukomfortabel med det?
Jeg tenker 1 glass til maten er greit, men ikke noe mer.
 
Greit så lenge en ikke blir beruset.

Jeg kommer til å ta meg et glass vin og blir ikke påvirket av det med mindre jeg styrter det.
 
Syns det er greit i moderate mengder. Men er vi på besøk hos noen med barn og de ikke liker det så respekteres selvfølgelig det.

Men selv ser jeg ingen problem med et glass vin eller cider ( når ammingen er ferdig så klart)
 
Er vokst opp med at det er alkohol på julaften i veldig små mengder, rett og slett kos til maten. Samme tradisjoner har vi nå. Mannen tar toppen to øl og en akevitt og jeg par baileys.
Skal sies at første gangen jeg så mine foreldre full var jeg godt oppi 20 årene.
 
I min oppvekst og i våre tradisjoner nå i dag så hører ikke alkohol med til julaften. Da spiser vi julemat med brus til, åpner gaver, spiller spill og koser oss. Det er jo barnas dag tråss alt!
 
Jeg drikker ikke selv, men har ikke noe imot at foreldrene mine tar seg ett lite glass vin og en liten akevitt på julaften. Både dem og jeg vet hva dem tåler. Tviler på at barna merker forandring i personligheten dems :)

TS: Du bør prate med svigerfamilien din i forkant. Fortell hva som bekymrer deg osv. Avtal en viss mengde alkohol i forkant! Kan jo tenkes at de revurderer alkoholinntaket på julaften
 
Helt uKomfortabel med enhver form for alkohol på julaften:p har vokst opp med null alkohol i jula og det synes jeg er helt naturlig. Innser at man har forskjellige tradisjoner. l mannen sin familie har de pleid å ta en juleøl hver etter middag.
 
Jeg mener virkelig ikke å trykke ned på noen.
Folk er forskjellige.
Som de sier i den familien, så vil de at barn skal bli introdusert for et normalt forhold til alkohol. Helt greit det, men for min del tenker jeg at de kan se det når barna nærmer seg 10-12 år og oppover.
Ikke når de er under 10.
Vi vet jo faktisk ikke hva et barn føler når foreldrene drikker. Noen klarer helt fint å oppføre seg og være søte og fine med et par glass innabords.
Andre endrer personlighet etter første glasset. Det skjer ofte at vedkommende ikke merker det selv en gang. Men de små gjør det.
Bare husker mine egne tanker og følelser fra når jeg selv var liten.
Hvor noen som bare ville være vennlige og ekstra hyggelige etter et par glass, ble oppfattet som ubehagelige og utrygge for meg.
Jeg ble ikke trodd som liten og ble bedt om å ta meg sammen og skjerpe meg. "Så ille er det da ikke"
Sikkert derfor jeg er så obs på det selv [emoji39][emoji39][emoji39]
Barn er også forskjellige , jeg har aldri reagert på at noen tok ett glass eller to på julaften eller forsåvidt andre dager.
 
Her er ikke julaften barnas dag som mange holder fast ved. Men alles dag, de som vil ta noen glass gjør dette resten holder seg unna. Barna har ikke vindt av å se en ansvarlig voksen ta noen glass, det viser godt alkoholvett så det har mine barn sett flere ganger.
 
Her er ikke julaften barnas dag som mange holder fast ved. Men alles dag, de som vil ta noen glass gjør dette resten holder seg unna. Barna har ikke vindt av å se en ansvarlig voksen ta noen glass, det viser godt alkoholvett så det har mine barn sett flere ganger.

Det er en myte at barn som ser foreldre drikke med måte, lærer seg "godt alkoholvett". Det er kun med alkohol man bruker den argumentasjonen, aldri hørt om noen som tar seg en sigarett foran barna, og argumenterer med at de lærer barna at man ikke trenger å røyke så mye hver gang.
 
Back
Topp