Julekveld + barn + alkohol

Det er overhode ikke vanskelig å skrive "kan gjerne lese om promille, jeg". ;) Du er mer opptatt av å lære bort enn å ta til deg i denne tråden, og snakker deg vekk når du blir konfrontert med det. Og du avslutter med å gjenta å be folk lese bloggen som du har linket til. Men dette gjennomskuer jeg. :p

Når folk leser bloggen, vil de forhåpentligvis forstå at det ikke utelukkende handler om promille.
Men jeg kan godt mate det inn med teskje, hvis folk ikke vil innse det selv. :)

Prøv disse:

https://www.nrk.no/kultur/full-uten-alkohol-1.6302703
https://tjomlid.com/2015/01/13/et-tilsvar-til-casakaos-om-alkohol-og-foreldreansvar/
 
Jeg er med deg, altså ikke komfortabel med å drikke sammen med/rundt barn.Har sagt til mannen at han kun får ta ett glass vin til middagen hos familien min, så får han vente til lillemann har lagt seg. Jeg har mye dårlige minner og erfaringer fra alkohol og drikking ved høytider selv, så er kanskje veldig "streng" på det.

Nei, ikke streng, bare fornuftig. :) Synd at fornuften må komme fordi du er klok av skade, men never the less. :)
 
Jeg ønsker egentlig ikke at det skal drikkes alkohol på julaften i det hele tatt da jeg har vokst opp med flere alkoholikere i familien. I år skal vi feire hos oss og jeg har sagt ja til øl og vin, men nei til brennevin. Svigers sier de skal respektere det, men jeg håper de ikke drikker seg synlig beruset på vin istedet foran ungen. De mener selv de bare tar seg en dram til maten, men forrige gang (før barnebarn) mens vi andre måtte rydde bordet måtte visst svigerfar tømme akevittflaska...
 
Hehe, hvis den gjør det, er det uten min viten, men jeg er ikke så arrogant at jeg tror jeg kan se meg selv 100% objektivt utenfra, så muligheten for at jeg endrer oppførsel når jeg må bruke spylervæske er der.
Det handler nemlig ikke bare om faktisk fysisk promille når man drikker/kjører bil i sølevær. ;)

Nei jeg er heller ikke så arrogant, men syns du ikke det er arrogant å påstå at du kan garantere noe 100% for andre? Slik du gjorde?
 
Jeg ønsker egentlig ikke at det skal drikkes alkohol på julaften i det hele tatt da jeg har vokst opp med flere alkoholikere i familien. I år skal vi feire hos oss og jeg har sagt ja til øl og vin, men nei til brennevin. Svigers sier de skal respektere det, men jeg håper de ikke drikker seg synlig beruset på vin istedet foran ungen. De mener selv de bare tar seg en dram til maten, men forrige gang (før barnebarn) mens vi andre måtte rydde bordet måtte visst svigerfar tømme akevittflaska...

Huff, det var ikke greit!
Synd du har blitt presset til å la dem drikke øl/vin hvis du ikke ønsker det. Og særlig når svigerfar allerede har vist at han ikke kan oppføre seg.. Dette bør mannen din ta opp med foreldrene sine, og gi klar beskjed om at han ikke vil akseptere gjentakelse av den hendelsen.

Hvis det først er slik at de nå skal få øl/vin til maten ville jeg insistert på å stå for drikkevarene. Da kan du i det minste styre hvor mye alkohol som er tilgjengelig [emoji106]

Men altså:
Ditt hjem = dine regler! [emoji177]
 
Jeg ønsker egentlig ikke at det skal drikkes alkohol på julaften i det hele tatt da jeg har vokst opp med flere alkoholikere i familien. I år skal vi feire hos oss og jeg har sagt ja til øl og vin, men nei til brennevin. Svigers sier de skal respektere det, men jeg håper de ikke drikker seg synlig beruset på vin istedet foran ungen. De mener selv de bare tar seg en dram til maten, men forrige gang (før barnebarn) mens vi andre måtte rydde bordet måtte visst svigerfar tømme akevittflaska...
Enig med hun over her, ditt hus og dine regler. Og få mannen til å prate med dem på forhånd hvor han forklarer hvorfor, så det ikke blir dårlig stemning på julaften når skaden allerede er skjedd og det blir som å ta kosen fra et barn.

Håper inderlig for deg at det ordner seg og at du blir møtt med forståelse :)
Du skal jo kose deg og nyte julekvelden du også, og ikke sitte å være stressa for at det går over styr :)
 
Dette er et fascinerende fenomen altså.
Hvis noen kommer og forteller at de har dårlige erfaringer med alkohol, så skal alkoholen plutselig forsvares til det uendelige og komme med argument etter argument på at det egentlig ikke er så farlig og blir fort veldig i forsvarsmodus, istedenfor å bare respektere vedkommende og roe ned den ene kvelden..

Hvis man liker smaken av øl og vin, så finnes det gode alternativer uten alkohol også.


I denne tråden så er ikke de som et avhold som blir halshogd, men de som har ett helt normalt forhold til alkohol. De blir ruset av det glasset med vin og uansvarlig voksene som lærer sine barn å ruse seg på nervegift ;)
Respekten går vel kun en vei i denne tråden slik jeg opplever det, vi andre burde melde i fra til bv slik at de kan ta seg av vårt barn mens vi nipper til ett glass vin :)
 
Hos oss tar folk et glass vin/øl og en akkevitt til maten og en kaffe og konjak til deserten. Jeg har en liten en på snart 2 år, selv drikker jeg ikke da han er veldig mamma dalt og det er jeg som blir å legge han. Vil ikke drikke alkohol i nærheten av han:), men bryr meg personlig ikke om de andre tar det lille de tar, hadde sagt ifra om det ble fyll for det synes jeg ikke er greit:)
 
Når folk leser bloggen, vil de forhåpentligvis forstå at det ikke utelukkende handler om promille.
Men jeg kan godt mate det inn med teskje, hvis folk ikke vil innse det selv. :)

Prøv disse:

https://www.nrk.no/kultur/full-uten-alkohol-1.6302703
https://tjomlid.com/2015/01/13/et-tilsvar-til-casakaos-om-alkohol-og-foreldreansvar/

Siden du er så opptatt av at vi andre skal lese linkene dine, så kan jo du også lese linker som blir lagt ut her som ikke støtter din mening?
Lagt ut tidligere i denne tråden.
https://forskning.no/content/greit-drikke-med-barn-tilstede
Alle kan vi finne forskning som støtter våre meninger, men noen ganger kan man selv bruke sine egne erfaringer som har formet oss til den man er. Man trenger ikke å være så arrogant som du er i dine svar bare fordi noen ikke er enig med deg.
 
I denne tråden så er ikke de som et avhold som blir halshogd, men de som har ett helt normalt forhold til alkohol. De blir ruset av det glasset med vin og uansvarlig voksene som lærer sine barn å ruse seg på nervegift ;)
Respekten går vel kun en vei i denne tråden slik jeg opplever det, vi andre burde melde i fra til bv slik at de kan ta seg av vårt barn mens vi nipper til ett glass vin :)
Godt skrevet
 
I denne tråden så er ikke de som et avhold som blir halshogd, men de som har ett helt normalt forhold til alkohol. De blir ruset av det glasset med vin og uansvarlig voksene som lærer sine barn å ruse seg på nervegift ;)
Respekten går vel kun en vei i denne tråden slik jeg opplever det, vi andre burde melde i fra til bv slik at de kan ta seg av vårt barn mens vi nipper til ett glass vin :)

Det var litt ekstremt føler jeg.
Det er det vel ingen som har påstått?!
Spørsmålet er satt ved om det er nødvendig å drikke alkohol med små tilstede. Hvorfor ikke vente til etter de har lagt seg. :)
Som bv.tj barn selv, vet jeg at de har langt viktigere saker å ta seg av enn foreldre som tar seg 1 eller 2 glass til julemiddagen ;)
 
Det var litt ekstremt føler jeg.
Det er det vel ingen som har påstått?!
Spørsmålet er satt ved om det er nødvendig å drikke alkohol med små tilstede. Hvorfor ikke vente til etter de har lagt seg. :)
Som bv.tj barn selv, vet jeg at de har langt viktigere saker å ta seg av enn foreldre som tar seg 1 eller 2 glass til julemiddagen ;)

Jo det er akkurat det flere i denne tråden her har skrevet. At man skremmer barna sine med å drikke ett glass vin fordi man endrer seg såpass mye, og man lærer barna sine opp til å ruse seg på nervegift, og foreldre som gjør dette er uansvarlige. Om du ikke mener dette så har flere skrevet dette i denne tråden og da må jeg si at skremmer man sine egne barn og lærer barna sine å ruse seg så bør barnevernet helt klart inn i de familiene. Så kommer du med ett innlegg der du mener vi som ikke synes man skal vente til barna legger seg, at vi er i forsvarsposisjon osv. For å si det slik i denne tråden så er det svært lite respekt for at andre foreldre velger å gjøre annerledes enn de som er avholds ;) Og da er ikke dette ment spesielt til deg og hi, men det at du skrev i ettertid at vi som ikke er enig i hi er i forsvarsposisjon viser jo at du ønsket egentlig ikke en meningsutveksling fra begge sider.

Og drikke etter barna har lagt seg synes jeg er mye verre enn å ta ett glass vin mens barna er oppe. Jeg derimot respekterer at du ikke synes det og det synes jeg at man skal den andre veien også :)
 
Jo det er akkurat det flere i denne tråden her har skrevet. At man skremmer barna sine med å drikke ett glass vin fordi man endrer seg såpass mye, og man lærer barna sine opp til å ruse seg på nervegift, og foreldre som gjør dette er uansvarlige. Om du ikke mener dette så har flere skrevet dette i denne tråden og da må jeg si at skremmer man sine egne barn og lærer barna sine å ruse seg så bør barnevernet helt klart inn i de familiene. Så kommer du med ett innlegg der du mener vi som ikke synes man skal vente til barna legger seg, at vi er i forsvarsposisjon osv. For å si det slik i denne tråden så er det svært lite respekt for at andre foreldre velger å gjøre annerledes enn de som er avholds ;) Og da er ikke dette ment spesielt til deg og hi, men det at du skrev i ettertid at vi som ikke er enig i hi er i forsvarsposisjon viser jo at du ønsket egentlig ikke en meningsutveksling fra begge sider.

Og drikke etter barna har lagt seg synes jeg er mye verre enn å ta ett glass vin mens barna er oppe. Jeg derimot respekterer at du ikke synes det og det synes jeg at man skal den andre veien også :)

Det virker som jeg har klart å provosere deg og det er ikke meningen.
Skal ærlig innrømme at jeg har sterke følelser ang alkohol og barn, men jeg hører for all del hva andre sier også.
Det er opp til hver familie, men jeg ikke enig i hva du mener om bv.tj og grunnlag for å tilkalle de.
 
Det virker som jeg har klart å provosere deg og det er ikke meningen.
Skal ærlig innrømme at jeg har sterke følelser ang alkohol og barn, men jeg hører for all del hva andre sier også.
Det er opp til hver familie, men jeg ikke enig i hva du mener om bv.tj og grunnlag for å tilkalle de.

Vet du jeg har aldri blitt provosert på bv, så nei ikke provosert over ditt innlegg.
Jeg opplevde hi som ett innlegg der du ønsket svar fra andre som kanskje ikke var helt enig med deg også, men så kom du med ett innlegg som viste det motsatte. For de svarene du har fått tolket du som at vi er i forsvar.
Jeg kommer aldri til å forsvare mine valg her inne på bv, for det er ikke viktig for meg at de her inne mener jeg er en god mamma eller ikke. Men det kan være andre som blir såret og lei seg, og de som velger alkoholfri jul forventer respekt for det, men de som velger å ta seg ett glass blir rett og slett fortalt at de er dårlige foreldre. Nei, ikke av deg i hi, men jeg måtte svare deg når du mente alle andre innlegg som ikke var enig med deg var forsvarstaler. Jeg ser på det som meningsutveksling ;)
 
Det var litt ekstremt føler jeg.
Det er det vel ingen som har påstått?!
Spørsmålet er satt ved om det er nødvendig å drikke alkohol med små tilstede. Hvorfor ikke vente til etter de har lagt seg. :)
Som bv.tj barn selv, vet jeg at de har langt viktigere saker å ta seg av enn foreldre som tar seg 1 eller 2 glass til julemiddagen ;)
jeg vil ikke ta etter han er lagt å så våkner han til annen lukt av meg , da vil jeg heller han ser at jeg jeg tar et vinglass og skjønner hvor lukten kommer fra og at man kan drikke uten å bli full.
 
Jo det er akkurat det flere i denne tråden her har skrevet. At man skremmer barna sine med å drikke ett glass vin fordi man endrer seg såpass mye, og man lærer barna sine opp til å ruse seg på nervegift, og foreldre som gjør dette er uansvarlige. Om du ikke mener dette så har flere skrevet dette i denne tråden og da må jeg si at skremmer man sine egne barn og lærer barna sine å ruse seg så bør barnevernet helt klart inn i de familiene. Så kommer du med ett innlegg der du mener vi som ikke synes man skal vente til barna legger seg, at vi er i forsvarsposisjon osv. For å si det slik i denne tråden så er det svært lite respekt for at andre foreldre velger å gjøre annerledes enn de som er avholds ;) Og da er ikke dette ment spesielt til deg og hi, men det at du skrev i ettertid at vi som ikke er enig i hi er i forsvarsposisjon viser jo at du ønsket egentlig ikke en meningsutveksling fra begge sider.

Og drikke etter barna har lagt seg synes jeg er mye verre enn å ta ett glass vin mens barna er oppe. Jeg derimot respekterer at du ikke synes det og det synes jeg at man skal den andre veien også :)
Godt innlegg igjen, det kommer mye rart fra den andre kanten i denne tråden
 
Vet du jeg har aldri blitt provosert på bv, så nei ikke provosert over ditt innlegg.
Jeg opplevde hi som ett innlegg der du ønsket svar fra andre som kanskje ikke var helt enig med deg også, men så kom du med ett innlegg som viste det motsatte. For de svarene du har fått tolket du som at vi er i forsvar.
Jeg kommer aldri til å forsvare mine valg her inne på bv, for det er ikke viktig for meg at de her inne mener jeg er en god mamma eller ikke. Men det kan være andre som blir såret og lei seg, og de som velger alkoholfri jul forventer respekt for det, men de som velger å ta seg ett glass blir rett og slett fortalt at de er dårlige foreldre. Nei, ikke av deg i hi, men jeg måtte svare deg når du mente alle andre innlegg som ikke var enig med deg var forsvarstaler. Jeg ser på det som meningsutveksling ;)

Åh, da misforsto du innlegget mitt. Da var jeg ikke klar nok hva jeg mente.
Akkurat det siste innlegget mitt var ment på en generell basis. Ikke mot de her inne som tar seg et par glass.
Det innlegget inkluderer omverden og de opplevelsene jeg har mottatt når jeg selv ikke ønsker å drikke alkohol.
 
Dette er et fascinerende fenomen altså.
Hvis noen kommer og forteller at de har dårlige erfaringer med alkohol, så skal alkoholen plutselig forsvares til det uendelige og komme med argument etter argument på at det egentlig ikke er så farlig og blir fort veldig i forsvarsmodus, istedenfor å bare respektere vedkommende og roe ned den ene kvelden..

Hvis man liker smaken av øl og vin, så finnes det gode alternativer uten alkohol også.
Det er vel heller sånn at de som ikke drikker alkohol vil akseptere at andre gjør det.
Å jeg har en med dårlig erfaring md alkohol ;)
 
Back
Topp