Virker som du tar dette veldig personlig, det handler altså ikke bare om deg eller denne tråden men om mange innlegg som er skrevet rundt på forum..Man er da i familie selv om en ønsker litt privatliv når en skal få barn!?!? Men storfamilien og kjernefamilien er jo to ulike unioner. Kjernefamilien som man bor sammen med, ens kjære og ens barn, er da naturlig å sette øverst og først i prioriter. Det er jo de man elsker høyest. Man elsker jo ikke svigers og foreldre på samme måte som sin mann og sine barn. Klart at toleransen blir en annen. Og man elsker jo ikke svigermor like dypt som sin mor? Det kan jo skje hvis noen har et anstrengt forhold til egen foreldre at svigers blir de nærmeste, men det er jo greit det. Jeg er da i familie med resten av storfamilien selv om vi som kjernefamilie gjør som vi mener er riktig for oss og ikke ønsker å bli behandlet som barn uten stemmerett i en alder av 42 og 37 år. Er det ikke lov å takke nei til å bli overkjørt, for da blir man automatisk et dårlig familiemedlem. Er det ikke det familiemedlemmet som dominerer og overkjører andre som er et dårlig familiemedlem? Jordmødre og helsesøster fraråder jo mye besøk på barsel og første ukene. Om man ikke vil ha hele storfamilien der så ofte de første ukene, så betyr det jo ikke at en svikter sin familie og ikke anser dem som familie. Og man blir jo først og fremst foreldre. Svigermor eller mor skal jo ikke sette dette som noe som er like stort og viktig for dem som for de nybakte foreldre, selv om det selvfølgelig er stort for dem også. Min svigermor delte på Facebook at hun hadde blitt bestemor før jeg var kommet meg til barsel. Ikke et ord om oss foreldre. Kun om hun og farmors lille gull. Hennes sønn var skuffet over at han også var ekskludert og valgte å si ifra. Det var ikke bare vi foreldre som reagerte på det. Det ble storm på facebook av folk som var sjokkert over henne som stjal vår opolevelse og gjorde sen til kun hennes store greie. Veldig mange besteforeldre, svigers eller egne foreldre, gir f i andres behov enn egne. Mine gir til og med f i barnas behov. Hvis man får ei slik mor eller svigermor så vil man fort endre mening om familieidyll der besteforeldre likestilles med foreldrene til den nyfødte. Man velger sin partner, ikke sine foreldre eller svigerforeldre. Klart det vil bli en del konflikter når man er ulike, men man kan pgså løse dem hvis begge parter er intereddert i å løse det. Man kan ikke sammenligne det å bli mamma og pappa med å bli bestemor og bestefar eller farmor og farfar..
Jeg føler nesten at en blir satt i bås her som en egotripp som ikke ser verdien i sin storfamilie og bestreforeldre på begge sider hvis man vil ha litt ro og privatliv før og under og etter fødsel. Hva i alle dager. Det kjenner jeg at jeg blir ganske provosert av. Kan ikke folk få være forskjellige uten å bli dømt for noe som ikke stemmer? Verden er ikke sort hvitt. Det fins like mange valører som mennesker. Det er jo farlig å skrive i denne tråden for man blir jo tillagt meninger en ikke har. Og det vris til det verste det man skriver. Man verdsetter jo storfamilen sin selv om en som kjernefamilien vil ha litt privatliv i ei sårbar tid!?!?
Ser ikke noen i tråden som sier man ikke får sette grenser men man sier at da bør det gjerlde alle besteforeldre
Last edited: