Nordlandssykehuset HF Bodø

Fødte her i 2009 og har bare gode opplevelser. Vi ble godt ivaretatt fra vi kom til vi dro :) ser frem til å få nestemann også her :D
Håper de enda har lystgass :p Noen som vet?
 
Må si at den tråden her er regelrett negativ og lese for ei som skal føde der om en 2mnds tid. Ingen flere med litt mer positive opplevelser?
 
Må si at den tråden her er regelrett negativ og lese for ei som skal føde der om en 2mnds tid. Ingen flere med litt mer positive opplevelser?

Folk er forskjellige, jordmødrene/legene er forskjellige og fødsler er forskjellige.
For min del var det en fæl opplevelse bl.a. fordi sønnen min ble skadet av gynekologen under fødselen. *Slettet resten av teksten*

Men som du også kan lese i denne tråden har de fleste andre det man kan kalle normale fødsler og ei normal barseltid, og de fleste av disse har en fin opplevelse nesten uansett - rett og slett fordi alt går greit for seg og de får anledning til å være lettet og lykkelig med en gang babyen er ute. Da blir kanskje ikke alle de "små" skuffelsene så viktige lengre, for det gikk jo tross alt fint...
Jeg har møtt på et par trivelige jordmødre på fødeavdelingen i Bodø også, men de hadde dessverre ikke noe med meg å gjøre under eller etter fødselen. Må nevne at barnelege Arne Stokke var en motsetning til de andre legene; han var blid, hyggelig og svarte på spørsmål. Jeg begynte å gråte da han sa at jeg hadde vært flink (følte meg som en mislykket fødende), det var faktisk det eneste hyggelige noen hadde sagt til meg på sykehuset så det kommer jeg aldri til å glemme :)
Tror nok også at mange av den eldre generasjonen jordmødre er pensjonister nå og at triveligere damer har overtatt, så du får helt sikkert en fin opplevelse :)
 
Last edited:
Jeg fødte her i julen 2015, ble veldig godt ivaretatt på føden. Hadde en lang fødsel og jordmødrene som var på vakt var helt fantastiske fra start til slutt, de hadde tre fulle vakter. Hadde bistand fra lege på slutten og de var også veldig flinke!

Tiden på barsel var også veldig fin, de har variert kunnskap om amming men jevnt over var de veldig flinke og ammestarten for oss hadde noen komplikasjoner da vi bare kunne benytte en posisjon (sittende). De var hele tiden tilgjengelig for å bistå når jeg trengte hjelp.
Ammepoloklinikken var også fantastisk i ettertid.


Et tips jeg har om ammingen går trådt er å kontakte ammehjelpen i Bodø. De har god kompetanse og hjelper gjerne til. :)
 
Hei
Dere som har født i Bodø.
Hva burde jeg ta med til babyen?
Hva fikk dere låne av utstyr osv?

Takk for svar!
 
Får låne klær og tepper. De har bleier og stelleutstyr. Jeg brukte mine egne gulpekluter også hadde jeg med en lue som ble brukt, det er sikkert likere på den nye fødeavdelingen om den er tatt i bruk. Andre private klær ble ikke brukt, da hun ofte trengte skift pga gulping.
 
Har heller ikke god erfaring med føden i Bodø.
Fødte prematurt, og hadde ikke hatt fødselsamtale, var dårlig forberedt og fikk veldig dårlig oppfølging. Jordmoren jeg hadde forsto ikke godt norsk, kunne ikke sjekke åpning, skulle absolutt prøve flere ganger (etter en annen jordmor fikk sjekket) til tross for vannavgang, og jeg ble nektet smertelindring. Samboeren fortalte at hun himlet med øynene til meg da jeg ropte i smerter. :p

Etter vaktskifte tok en eldre jordmor over, hun fikk meg straks på lystgass, og bestilte epidural.

Barsel har jeg ikke lyst å snakke om engang. Som førstegangsfødende prematurmamma så var det en forferdelig opplevelse. Mange hyggelige, men det var noen som bare sugde ut all livsgnist og selvtillit jeg hadde.

Om jeg havner der igjen så er jeg i alle fall mye mer sikker i min rolle, og ikke så forsiktig og tafatt som sist. Aldri om jeg lar noen behandle meg eller mitt barn slik igjen. :)
 
Jeg fødte på Nordlandssykehuset Bodø våren 2016. Jeg hadde lest så mye dritt i forkant at jeg regelrett gruet meg. Håpet jeg skulle klare å føde et annet sted, men babyen kom tidligere enn planlagt.

Av diverse grunner måtte jeg føde alene uten mannen til stede. Det tok under fem timer fra jeg kom til babyen var ute. I all denne tid så følte jeg meg 100% godt ivaretatt på føden! Jeg hadde en så fin fødsel, mye takket være et utrolig godt samarbeid med jordmødrene som var til stede. Jeg fikk hele tiden god informasjon og styrte hele prosessen selv. Jordmoren som hadde ansvar for meg var helt fantastisk og gav meg gode instruksjoner underveis.
Jeg var andregangsfødende og viste jo hvordan ting generelt foregikk under en fødsel. Klarte å holde roen, jobbe med riene, ba om epidural når jeg følte for det (kunne fått lystgass, men takket nei fordi jeg hater det), følte full kontroll over fødselen. På mitt tøffeste punkt av utmattelse da jeg bare ville gi opp og legge meg å sove gav jordmoren meg oppmuntrende snakk som gav meg nye krefter til de siste anstrengelsene.
Etter fødselen fikk jeg være med babyen mens det ble vasket og ordnet opp, og jeg fikk besøk med en gang på fødestuen av pappa og søsken.

Da vi skulle over på barsel måtte vi ligge på gangen og vente på rom. Opplevde det som en uheldig situasjon, men lå vel der maks en times tid. Likevel dumt å må ligge der med en nyfødt på gangen.. Et gedigent stort minus med barsel er at det er flermannsrom. Jeg vet at dette er vanlig med mange sykehus, men ved tidligere fødsel på et annet sykehus lå vi alene på rom med pappaen til stede på barselshotell(som var helt fantastisk). Vi var hele tre stk på samme rom på barsel i Bodø. Grusomt!
Jordmødrene tok seg godt av babyene og spurte ofte om det var noe man lurte på eller bare om det gikk fint. Jeg får til amming med en gang så trengte ingen oppfølging på det.
Jeg hater sykehus generelt og ville derfor hjem med en gang. Det var ikke klart for baby hjemme, så vi valgte bli et døgn på sykehuset. Jeg ble likevel forsikret om at jeg fint kunne være der lengre dersom jeg ønsket det.
Jeg hadde en god utreisesamtale med jordmoren fra fødselen min hvor vi snakket godt gjennom fødselen, hvordan jeg hadde det og forventninger til livet når vi reiste hjem.

Som førstegangsmamma vil man kanskje foretrekke mer hjelp eller oppfølging på barsel da alt er et regelrett sjokk i begynnelsen, men jeg likte meg stort sett godt. Jeg er selvgående og spør rett frem om jeg lurer på noe, så for min del foretrekker jeg minst mulig innblanding med mindre jeg etterspør det. Opplevde kun hyggelige og hjelpsomme jordmødre som var opptatt av ens vel. Bortsett fra flermannsrom og dårlig med parkering har jeg bare positivt å si om mitt opphold der :)
 
Er det noen som har født på den nye avdelingen som kan dele sine opplevelser? Er det noen familierom og hvor mange fødestuer er det f.eks?? :)

Fødeavdelingen har flyttet ned til 5. etasje. Det er fire fødestuer, to små (samme størrelse som de "vanlige" pasientrommene) og to større. De har ikke badekar og heller ingen familierom så vidt jeg vet. Alle fødestuene har vinduer som vender ut mot bakgården og nybygget der, man ser folk som vandrer i diverse korridorer/fellesområder. De skal visstnok pusse opp den andre delen av etasjen hvor fødestuene skal være, men mener de sa at det først skjer rundt 2020. Tror ikke standarden er bedre enn i 7. etasje. Fødeavdelingen mangler fellesstue (det er pauserommet til de ansatte).
 
Fødeavdelingen har flyttet ned til 5. etasje. Det er fire fødestuer, to små (samme størrelse som de "vanlige" pasientrommene) og to større. De har ikke badekar og heller ingen familierom så vidt jeg vet. Alle fødestuene har vinduer som vender ut mot bakgården og nybygget der, man ser folk som vandrer i diverse korridorer/fellesområder. De skal visstnok pusse opp den andre delen av etasjen hvor fødestuene skal være, men mener de sa at det først skjer rundt 2020. Tror ikke standarden er bedre enn i 7. etasje. Fødeavdelingen mangler fellesstue (det er pauserommet til de ansatte).
De er flytta ned i 5 ja... Hvordan er det på barsel nå da? Mange rom ? Eller må man være mange inne på hvert rom?
Kjipt...det var no trasig oppe i 7 etg... sikkert ikke noe bedre der dem er flyttet nå da:confused:
 
De er flytta ned i 5 ja... Hvordan er det på barsel nå da? Mange rom ? Eller må man være mange inne på hvert rom?
Kjipt...det var no trasig oppe i 7 etg... sikkert ikke noe bedre der dem er flyttet nå da:confused:
Hiver meg på samme spørsmål angående barsel.
Skal være enig at det ikke var allverden i 7 etasje men det høres ut som hotell forhold til den nye o_O Hvordan kan de ha dårligere tilbud til fødende enn det som de hadde?? :eek:
 
De er flytta ned i 5 ja... Hvordan er det på barsel nå da? Mange rom ? Eller må man være mange inne på hvert rom?
Kjipt...det var no trasig oppe i 7 etg... sikkert ikke noe bedre der dem er flyttet nå da:confused:
Usikker på hvor mange rom de har, men de fleste er rom for to eller tre personer/senger. Mulig de har ett enerom, slik som i 7.?
 
Fødte ved NLSH Bodø i mars-17, eller ble forløst med keisersnitt er vel mer korrekt. Har bare positive ting å si om føden og personalet der og vi var inneliggende lenge etter fødselen pga manglende vektoppgang hos poden. Opplevde de ansatte som dyktige, empatiske og opptatte av deg og barnet. Fasilitetene er jo langt fra moderne, men absolutt grei standard, manglet ikke noe på rommene synes jeg. Litt dårlig temperaturregulering, det er vel kanskje det jeg reagerte mest på. Håper flere har positive opplevelser med avdelingen.
 
Fødte siste der i august. Var veldig travelt den dagen, så følte jordmødrene løp i mellom. Men de var snille og greie, og følte meg godt ivaretatt mens ungen kom ut. Savnet fellesstua.. Men var så mye folk på barsel at jeg bare ville hjem. Så vi dro hjem tidlig dagen etter fødsel (fødte på kvelden).
 
Hiver meg på samme spørsmål angående barsel.
Skal være enig at det ikke var allverden i 7 etasje men det høres ut som hotell forhold til den nye o_O Hvordan kan de ha dårligere tilbud til fødende enn det som de hadde?? :eek:

Fødeavdelingen i 5. er en midlertidig løsning inntil de flytter inn i ny og forhåpentligvis bedre avdeling. Usikker på når ny avdeling er ferdig, men det er i alle fall årsaken til at tilbudet kan oppleves som dårligere nå enn det var i 7. Etg.

Selv har jeg bare positive opplevelser fra føden i Bodø. Har født der to ganger og hadde faktisk samme jordmor begge gangene. Det var veldig hyggelig og betryggende.

På barsel er det som nevnt over trangt og kjipt å dele rom med opptil to andre mødre og deres baby, men barnepleierne jeg hadde med å gjøre var alle hyggelige og hjelpsomme.
 
Telefon: 75 53 43 50 / 75 53 43 51
Nettside: www.nlsh.no/foede-barsel-bodoe/category24514.html
Adresse: Prinsens gate 16, 8003 Bodø (vis på kartet)

Fødeavdelingen tilbyr følgende typer smertelindring:
- Epidural
- Akupunktur
- Lystgass
- Steriltvannspapler
- Badekar


Bodo.jpg


Barseltilbud og visittider:
Vi har fire fødestuer. På barselavdelingen er det 14 sengeplasser fordelt på sju rom.
Det er et familierom på avdelingen. Prisen for far/ledsager er 300,- pr døgn med frokost og 400,- pr døgn med alle måltid.
Visittider: Far: 10.00-14.00 Far og søsken: 17.00-21.00 Besteforeldre/andre nære pårørende: 17.00-21.00 Hviletid: 14.00-16.00 (ingen besøkende)

Gjennomsnittlig liggetid: 3 døgn

Her finner du Spedbarnsboken: Boken ligger i dagligstuen så foreldre kan forsyne seg selv.

Parkering: Parkering mot avgift på sykehusets parkeringsplasser.
Antall fødsler i året: ca 1000.

Nyttige telefonnummer:
Sentralbord: 75 53 40 00


De tilbyr fødespinal
 
Back
Topp