Kontrolltråd - lege/jordmor

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Tenkte vi kan ha en tråd der man kan skrive litt etter kontrollene, hvordan det har gått osv :)

Var hos jordmor i dag på uke 25-kontroll(24+3). Hadde proteiner i urinen som måtte sendes på dyrking. Mest sannsynlig urinveisinfeksjon, noe jeg har ant da det svir litt og har litt rare magesmerter. Håper nesten det er det så jeg kan få litt medisin! Svangerskapsforgiftning er det nok ikke da blodtrykk er supert. Ellers var alt kjempebra, ikke noe sukker i urin, 3.5 blodsukker og 130 blodverdier. Blodtrykk 100/60 tror jeg!? 24 cm symfysemål, lillegutt sitt hjerte lå på rundt 150. Tok blodprøve for å sjekke om jeg har dannet antikropper da jeg er rhesus negativ. Ellers fikk jeg akupunktur mot bekkenplager. Jordmoren min er fantastisk :D

Jordmortime idag. Det er så koselig! Får masse råd, hun hører virkelig på meg, og bryr seg genuint :) Småen ligger dypt nede i bekkenet, har fin hjertelyd og både urin og blodtrykk var finfint. Ligger litt høyt på symfysekurven, men fortsatt innenfor normalen.

Føler at alt blir litt mer virkelig når man prater med jordmor. Nå er det 4 uker til neste kontroll, og da er jeg tilbake hos legen (har annenhver). Så da blir det vel jordmor igjen i uke 36.

Hadde jordmortime på onsdag (28+0). Synes det er så koselig hos jordmor! Alt stod bra til bortsett fra et litt avflatet symfysemål så skal tilbake allerede neste uke for ekstra kontroll. De skal ha lav terskel for å henvise videre til vekstestimering da storesøster var litt lita da hun ble født. Ellers snakket vi litt om svangerskapspenger pga bekkenet mitt som begynner å gi opp, men jeg synes det går helt greit å jobbe enda. Men godt å ha jordmor i ryggen om/når jeg ikke klarer mer :)

Hadde jordmor time igår, og det er alltid like koselig :-) synger i samme koret som henne, så vi ser hverandre nesten hver uke uansett ;-)
Symfysemål litt over normalen, så det må passes på, påvist GBS så sendt urinprøve inn til dyrking, hjertelyden sterk og fin (135) samt en veldig fornærmet baby som ikke likte at hun kom å forstyrret med doppleren :-P lagt på meg nesten 10 kg, spent å se hvordan stigningen blir fremover. La på meg 17,3 kg med første mann, så har bare 7 kg ca igjen :-P

Var på kontroll på onsdag. Da var jeg 27+6. Blodtrykk 125/70, hb 12,5 og symfysemål på 26 cm. Ingen utslag på urinprøva. Gått opp 9 kg totalt, 2 kg på de siste fire ukene. Så alt er helt normalt :)

Vi snakket om at jeg er sliten, og hun anbefalte meg å snakke med sjefen min om tilrettelegging. Jeg vet at den tilrettelegginga blir så som så om jeg ber om det, og det sa jeg til henne, og da anbefalte hun meg å ta kontakt med fastlegen for eventuelt en gradert sykemelding. Gruer meg til å ta den telefonen.

Hadde jordmortime på onsdag (28+0). Synes det er så koselig hos jordmor! Alt stod bra til bortsett fra et litt avflatet symfysemål så skal tilbake allerede neste uke for ekstra kontroll. De skal ha lav terskel for å henvise videre til vekstestimering da storesøster var litt lita da hun ble født. Ellers snakket vi litt om svangerskapspenger pga bekkenet mitt som begynner å gi opp, men jeg synes det går helt greit å jobbe enda. Men godt å ha jordmor i ryggen om/når jeg ikke klarer mer :)
Bra at alt stod bra til, foruten SF målet. :) Hvor lita var jenta di?
Har samme situasjon her nå, med avflatet SF mål og kjenner nesten ikke noe liv. Jenta mi var 2,9 kg når hun ble født 3 dager før termin så synes hun var litt lita også, med tanke på at jeg gikk så og si til termin.

Var der i går, uke 27+0. Gått opp 200g fra startvekt. Jeg nevnte at jeg har hatt nedpress i flere uker, så jordmor tok en tlf til sykehuset og de ville ha meg på en undersøkelse. Så da ble det innvendig og utvendig UL. Alt var bra :) Fikk en rask omvisning på føde/barsel i tillegg.

Bra at alt stod bra til, foruten SF målet. :) Hvor lita var jenta di?
Har samme situasjon her nå, med avflatet SF mål og kjenner nesten ikke noe liv. Jenta mi var 2,9 kg når hun ble født 3 dager før termin så synes hun var litt lita også, med tanke på at jeg gikk så og si til termin.
Hun var 2,7kg født et par dager før termin så ganske lik di da. Kjedelig å nesten ikke kjenne liv. Har du vært på noe ekstra kontroll pga det? Jeg kjenner jo masse liv så er egentlig ikke bekymret, iallefall ikke når de følger med :) Storesøster er fremdeles ei minijente så hun var og er nok bare så lita som hun alltid har ment å være.. Og er vel ikke så rart om lillesøster blir ganske lik :)

Hun var 2,7kg født et par dager før termin så ganske lik di da. Kjedelig å nesten ikke kjenne liv. Har du vært på noe ekstra kontroll pga det? Jeg kjenner jo masse liv så er egentlig ikke bekymret, iallefall ikke når de følger med :) Storesøster er fremdeles ei minijente så hun var og er nok bare så lita som hun alltid har ment å være.. Og er vel ikke så rart om lillesøster blir ganske lik :)
Jeg får komme til den lokale jordmoren en gang i uka, men når hun ringte sykehuset for å få meg inn på ultralyd så ble hun avvist der. Men veldig betryggende å høre fosterlyden en gang i uka da :)

Var på kontroll forrige uke. Hun målte, men fikk ikke vite SF-målet.
Er det en grense for hvilken uke de noterer det ned?

Var på kontroll forrige uke. Hun målte, men fikk ikke vite SF-målet.
Er det en grense for hvilken uke de noterer det ned?

Skjemaet begynner fra uke 24, så de skal vel sikkert skrive inn fra da :) hvor lang var du da?

22 uker :) Så sikkert derfor ja. Men ble nysgjerrig likevel :p
Ja da var det nok derfor :) Var hos lege før uke 24 jeg også, hun målte, men sa ikke noe annet enn at det så fint ut. Skrev det ingen steder heller :)

Var på sykehuset i dag og fikk satt sprøyte pga jeg er rhesus negativ og fosteret rhesus positiv. Så nå er skinka øm! [emoji14]

Hatt jm time idag. BT 100/64, urinprøven var perfekt og hadde ingen utslag. SF målet er 28 cm er 25+3uker idag. Ligger øverst i kurven.
Fosterlyd sterk og fin, ligger på 148. Opp 600g fra startvekt. Ingen ødemer.
Skal til gyn imorgen, pga tett oppfølging, får mulifgens vite kjønnet da.

Vært hos JM i dag. Fikk snakket litt om at jeg får sånn hjertebank ut av ingenting og at jeg har en del stikkinger og magen blir steinhard. Men det er visst helt vanlig når man er gravid, akkurat som jeg mistenkte o_O
Lillegutt våkna skikkelig da hun undersøkte meg, og holdt det gående i flere timer etterpå :rolleyes: Hjertelyden lå på 140-150.
Jeg hadde gått opp 1,2 kg siden jeg var hos henne i begynnelsen av november. Og det fjorde ikke noe siden jeg har vært så dårlig osv... SF-mål lå akkurat på den der røde linja, så alt var fint. Blodet var bra som vanlig, og hadde ikke antistoffer eller HIV :joyful: Jeg lå i grenseland på Rubellaviruset, (røde hunder) så må kanskje vaksineres igjen etter graviditeten. Og så må jeg ta glukosebelastning om ei uke :dead:

Noen av dere som hadde en kontroll midt på dagen? Hvordan gjør dere med med urinprøven? Tisser dere hos legen? Gjør det om morgen, men har glasset med i veska på jobben? Vet ikke helt hva som blir riktig. Skal ha time kl. 11.

Noen av dere som hadde en kontroll midt på dagen? Hvordan gjør dere med med urinprøven? Tisser dere hos legen? Gjør det om morgen, men har glasset med i veska på jobben? Vet ikke helt hva som blir riktig. Skal ha time kl. 11.
Tisser på morgenen og har prøven i kjøleskap. Nå er jo jeg sykmeldt så ingen stress her, men tror nok ikke jeg hadde satt urinprøven min i kjøleskapet på jobb [emoji14] pakk den godt inn i en pose så den ikke vises kanskje :) er jo morgenurin som blir mest riktig :)

Back
Topp