Kontrolltråd - lege/jordmor

Husker ikke i farten, mener det var 149 på 70 og noe (sitter fast i sofaen med beina i vann, så kan ikke sjekke akkurat nå).
Jordmor regnet med at gyn.pol ble å ta meg inn oftere også, så det blir nok maaaaaasse kontroller fremover.

Ok, det er undertrykk som er viktigst, så det var jo bra. Håper du slipper bli dårlig.

På meg tar de blodprøve hver uke, føde-pre tror jeg de kaller det. Er det noen som vet hva det er? Har glemt å spørre, bare gir de det blodet de vil ha

Spørsmål om kontrollene: er det noen ting som skal sjekkes på de ulike kontrollene (utover blodtrykk og urinprøve og det de gjør på hver kontroll hele svangerskapet)? På kontrollen rundt uke 12 er det jo en del blodprøver man skal ta, men er det noe sånt på de neste kontrollene?

Er litt derfor de ønsker at vi skal gå ca annenhver gang til jordmor og lege, for lege følger opp med blodprøver og det gjør ikke jordmor. [emoji846] tok blodprøve i uke 12 og skal ta nå i uke 28. (+at jeg har tatt ekstra stoffskifteprøver når jeg har vært inne ang. sykemelding. Men det er fordi jeg har hatt høyt tidligere og gått på medisiner).

Jeg tok blodprøver uke 12 og uke 24, etter det sa legen at han ikke trengte men inn på kontroller i forbindelse med graviditet etter det og at jordmor kunne ta over alt.

Er litt derfor de ønsker at vi skal gå ca annenhver gang til jordmor og lege, for lege følger opp med blodprøver og det gjør ikke jordmor. [emoji846] tok blodprøve i uke 12 og skal ta nå i uke 28. (+at jeg har tatt ekstra stoffskifteprøver når jeg har vært inne ang. sykemelding. Men det er fordi jeg har hatt høyt tidligere og gått på medisiner).
Hmm..kanskje, men det står jo på ulike steder på nett at vi kan velge selv hvem vi går til, og at "jordmor kan ta alle prøver". Jeg hatt vært hos jordmor de siste tre gangene, mest fordi hun avtaler ny time med meg mens jeg sitter der. Hadde hun visst at jeg trengte å gå til lege og burde hun jo sagt ifra. Men tror jeg vil gå til lege igjen snart, i tilfelllegen tar flere/andre prøver

Vært på UL i dag og hilst på lillegutt, som ikke er så veldig liten o_O
1400 gram! I følge appene mine skal ham ligge mellom 850-1000 gram. Ble ikke satt fram heller. Men han var visst litt stor. Så nå er jeg veeeeeldig spent på resultatene fra glukosebelastninga :(

Vært hos jordmor idag, 28+4. Rakker'n ligger med rumpa ned sånn som det er nå, så satser på at h*n snur seg igjen. Med storesøster fikk vi beskjed om seteleie når vi kom inn på sykehuset og fødselen var igang :p

Jeg tok blodprøve for å sjekke jernlager i uke 11 hos fastlegen, i uke 24 hos jordmor og uke 28 hos fastlege. Så begge sjekker Hb her i alle fall. Velger å bare gå til fastlegen for å forholde meg til samme person.

Skriver deres jordmor inn noe der det står "leiet/beveg." på helsekortet? Hos meg blir det bare satt en strek der hver gang.. men det er kanskje noe som noteres etterhvert når man er nærmere fødsel?
Er 30 uker på vei [emoji4]

Skriver deres jordmor inn noe der det står "leiet/beveg." på helsekortet? Hos meg blir det bare satt en strek der hver gang.. men det er kanskje noe som noteres etterhvert når man er nærmere fødsel?
Er 30 uker på vei [emoji4]

Leie ble ikke notert noe på før helt mot slutten forrige gang, kanskje noen- og tretti uker da.. er vel fordi de ikke bryr seg så veldig med det så tidlig, da mange har god plass til å snu seg i alle retninger fortsatt :)

Vært hos jordmor i dag, 32+0. Alt så kjempefint ut :) Tuppa ligger i samme leie som hun har gjort siden første kontroll i uke 24. Hodet ned og rumpa til venstre. Akkurat likt som storesøster ;)

Jeg tok blodprøve for å sjekke jernlager i uke 11 hos fastlegen, i uke 24 hos jordmor og uke 28 hos fastlege. Så begge sjekker Hb her i alle fall. Velger å bare gå til fastlegen for å forholde meg til samme person.

Her (i Tromsø) tar ikke jordmor noen blodprøver. Sjekker bare blodtrykk og urin [emoji846]

Jeg var på kontroll hos lege på tirsdag, hun tok ingen prøver annet enn blodtrykk, skulle til jordmor dagen etter (dette visste ikke legen), og jordmor tok blodprøve, spurte om jeg trengte bekreftelsespapir til nav osv... ting jeg ikke visste man burde ordne og ta prøver av osv. Litt irriterende når man er førstegangsfødende at legen ikke "passer på". Får gå fast til jordmor fremover, og kun gå til legen dersom jeg er syk.

Jeg var på kontroll hos lege på tirsdag, hun tok ingen prøver annet enn blodtrykk, skulle til jordmor dagen etter (dette visste ikke legen), og jordmor tok blodprøve, spurte om jeg trengte bekreftelsespapir til nav osv... ting jeg ikke visste man burde ordne og ta prøver av osv. Litt irriterende når man er førstegangsfødende at legen ikke "passer på". Får gå fast til jordmor fremover, og kun gå til legen dersom jeg er syk.
Jeg gjør det på den måten : fast til jordmor og kun lege hvis nødvendig :-)
Gjorde det samme med første :-)
Syns det er ganske greit jeg :-)

Jeg var på kontroll igår. Bt er fortsatt godkjent, selv om det er litt høyere (fra 120/70 til 135/85), ikke noe jeg bekymrer meg over. Har ingen som helst symptomer på svangerskapsforgiftning. Det ble oppdaget lavt jern og b12. Så skal ta jern og få injeksjoner nå. Det kan forklare svimmelheten, er så ekstremt svimmel. Det ble også tatt ny ultralyd, baby følger sin kurve fint, litt under gjennomsnitt. Legen estimerte risikoen for å bli syk igjen til å være 30%, så den er lavere nå enn før jeg kom så langt uten symptomer.

Jeg var på kontroll igår. Bt er fortsatt godkjent, selv om det er litt høyere (fra 120/70 til 135/85), ikke noe jeg bekymrer meg over. Har ingen som helst symptomer på svangerskapsforgiftning. Det ble oppdaget lavt jern og b12. Så skal ta jern og få injeksjoner nå. Det kan forklare svimmelheten, er så ekstremt svimmel. Det ble også tatt ny ultralyd, baby følger sin kurve fint, litt under gjennomsnitt. Legen estimerte risikoen for å bli syk igjen til å være 30%, så den er lavere nå enn før jeg kom så langt uten symptomer.
Hva er din Hb nivå? Min er på 92 og både legen og jordmor sa den var ikke så bra, men greit. På første kontroll var den på 112.

Da har jeg akkurat vært på kontroll. BT 95/70, hjerterytme på lille 148, symfysemål 27, den røde streken er på 28. 2 uker til ny ultralyd på sykehuset.

Back
Topp