Kontrolltråd - lege/jordmor

Jeg hadde kontroll igår, 33+1. Blodtrykk var økt og hadde fått protein i urin. 148/93 og +1. Har hatt 120/70 hele veien, senest på fredag ble jeg sjekket. Ultralyd viser at baby følger sin kurve, 15% under gjennomsnittet. Fin blodgjennomstrømning og bra med fostervann. Blodprøver (føde-pre) var fine så da fikk jeg reise hjem. De ville først legge meg inn til observasjon. Siden jeg fikk hellp i forrige svangerskap så passer de ekstra på. Men jeg fikk reise hjem og skal tilbake til føden på torsdag. Går egentlig på ukentlige kontroller på fødepoliklinikken, men den er stengt da så derfor blir det føden. Baby ligger fortsatt i seteleie
 
Ul-kontroll idag (35+6) for å sjekke vekst og leie.
Veksten var helt normal men snuppa ligger fortsatt med hodet opp... Så blir ny ul neste torsdag og har hu ikke snudd seg til da, blir det opp på føden for å prøve utvendig snuing.. Så nå krysses fingra for at hu snur seg selv og har fått hjemmelekse om å stå på alle 4 og vrikke på kroppen da det kan hjelpe på [emoji23][emoji23]
 
Skal på kontroll i dag. Dette blir min siste kontroll før termindato. Lurer på hva som gjøres på denne kontrollen.

Er i dag 39+3
 
Hvordan gikk det?
Ikke noe spesielt. Målte SF som ganske lav igjen. Altså flatet ut. Men siden jeg måler hos fastlegen og jordmor annenhver gang, så stoler de ikke på hverandre, sier denne metoden er ikke noe eksakt. Så lenge jeg føler bevegelser og hjerterytmen er normal, så henviser hun ikke noe videre.
Jernmangel, Hb på 9,1. Tar jo en tablett jern gjennom hele svangerskapet. Skal nå øke til 2 daglig.
Ellers fin urinprøve og blodtrykk.
Så på denne kontrollen var det de vanlige prøvene og målinger. Først ført inn i skjema, så overført til PC. Evigheter brukt på ingenting. Ingen samtale/opplæring/info om noe som helst :) Neste gang skal jeg gå bare hos fastlegen. Billigere og raskere :)
 
Ikke noe spesielt. Målte SF som ganske lav igjen. Altså flatet ut. Men siden jeg måler hos fastlegen og jordmor annenhver gang, så stoler de ikke på hverandre, sier denne metoden er ikke noe eksakt. Så lenge jeg føler bevegelser og hjerterytmen er normal, så henviser hun ikke noe videre.
Jernmangel, Hb på 9,1. Tar jo en tablett jern gjennom hele svangerskapet. Skal nå øke til 2 daglig.
Ellers fin urinprøve og blodtrykk.
Så på denne kontrollen var det de vanlige prøvene og målinger. Først ført inn i skjema, så overført til PC. Evigheter brukt på ingenting. Ingen samtale/opplæring/info om noe som helst :) Neste gang skal jeg gå bare hos fastlegen. Billigere og raskere :)

Kjedelig at det føles unyttig da[emoji51] når du skriver ingen samtale/opplæring/info, hva tenker du på da?
Og er det billigere å gå til lege isteden for jordmor? Det skal jo være gratis usnsett?
 
Kjedelig at det føles unyttig da[emoji51] når du skriver ingen samtale/opplæring/info, hva tenker du på da?
Og er det billigere å gå til lege isteden for jordmor? Det skal jo være gratis usnsett?
Når jeg sier "billigere", så mener jeg reisevei, tidsbruk og parkering. Selve timene er gratis, ja :)

Med unyttig mener jeg at min opplevelse er helt annerledes enn hos flere andre, virker det som. Folk snakker om ultralyder, vekstestimeringer, koselige samtaler om fødsel, amming, informasjon om hva som skjer med kroppen, forventninger, ønskebrevet til sykehuset osv. Ikke noe jeg har hatt. Bare kommer, leverer prøver/blir veid og målt. Enten i løpet av 15 min. hos fastlegen eller 30 min. hos jordmor. Innholdet er det samme hver gang. Alt jeg har lært som førstegangsprøvende er fra Internet og venniner som har født. Stiller jeg noen spørsmål til fastlegen, så sier han å spørre jordmor da hun er en kvinne og jobber på sykehuset til dels. Spør jeg jordmoren, så sier hun "Det er jo ikke slik at du føder med en gang du ankommer til fødeavdelingen. Du kommer til å være noen timer der før noe skjer. Så spør dem."
Rart... Hele opplegget.
 
Når jeg sier "billigere", så mener jeg reisevei, tidsbruk og parkering. Selve timene er gratis, ja :)

Med unyttig mener jeg at min opplevelse er helt annerledes enn hos flere andre, virker det som. Folk snakker om ultralyder, vekstestimeringer, koselige samtaler om fødsel, amming, informasjon om hva som skjer med kroppen, forventninger, ønskebrevet til sykehuset osv. Ikke noe jeg har hatt. Bare kommer, leverer prøver/blir veid og målt. Enten i løpet av 15 min. hos fastlegen eller 30 min. hos jordmor. Innholdet er det samme hver gang. Alt jeg har lært som førstegangsprøvende er fra Internet og venniner som har født. Stiller jeg noen spørsmål til fastlegen, så sier han å spørre jordmor da hun er en kvinne og jobber på sykehuset til dels. Spør jeg jordmoren, så sier hun "Det er jo ikke slik at du føder med en gang du ankommer til fødeavdelingen. Du kommer til å være noen timer der før noe skjer. Så spør dem."
Rart... Hele opplegget.

Jeg hadde også sånn jordmor første gangen, denne gangen fikk jeg ei ny og det er helt noe annet. Plutselig snakker vi om hvordan JEG har det, om fødselen og hva slags tanker jeg har om ting og alle spørsmål jeg har blir besvart og tatt alvorlig. Det er visst sånn jordmor som jeg har nå som er vanlig i følge mine venninner..
 
Når jeg sier "billigere", så mener jeg reisevei, tidsbruk og parkering. Selve timene er gratis, ja :)

Med unyttig mener jeg at min opplevelse er helt annerledes enn hos flere andre, virker det som. Folk snakker om ultralyder, vekstestimeringer, koselige samtaler om fødsel, amming, informasjon om hva som skjer med kroppen, forventninger, ønskebrevet til sykehuset osv. Ikke noe jeg har hatt. Bare kommer, leverer prøver/blir veid og målt. Enten i løpet av 15 min. hos fastlegen eller 30 min. hos jordmor. Innholdet er det samme hver gang. Alt jeg har lært som førstegangsprøvende er fra Internet og venniner som har født. Stiller jeg noen spørsmål til fastlegen, så sier han å spørre jordmor da hun er en kvinne og jobber på sykehuset til dels. Spør jeg jordmoren, så sier hun "Det er jo ikke slik at du føder med en gang du ankommer til fødeavdelingen. Du kommer til å være noen timer der før noe skjer. Så spør dem."
Rart... Hele opplegget.

Høres skuffende dårlig ut ja.
 
Var på siste kontroll hos legen forrige torsdag(gått annenhver gang til lege/jordmor). Ingenting nytt siden sist, utenom å ha gått ned litt i vekt siden sist pga kraftig forkjølelse/feber. Ellers alt ok :) Neste og siste kontroll blir hos jordmor 16.mai :)
 
Når jeg sier "billigere", så mener jeg reisevei, tidsbruk og parkering. Selve timene er gratis, ja :)

Med unyttig mener jeg at min opplevelse er helt annerledes enn hos flere andre, virker det som. Folk snakker om ultralyder, vekstestimeringer, koselige samtaler om fødsel, amming, informasjon om hva som skjer med kroppen, forventninger, ønskebrevet til sykehuset osv. Ikke noe jeg har hatt. Bare kommer, leverer prøver/blir veid og målt. Enten i løpet av 15 min. hos fastlegen eller 30 min. hos jordmor. Innholdet er det samme hver gang. Alt jeg har lært som førstegangsprøvende er fra Internet og venniner som har født. Stiller jeg noen spørsmål til fastlegen, så sier han å spørre jordmor da hun er en kvinne og jobber på sykehuset til dels. Spør jeg jordmoren, så sier hun "Det er jo ikke slik at du føder med en gang du ankommer til fødeavdelingen. Du kommer til å være noen timer der før noe skjer. Så spør dem."
Rart... Hele opplegget.

Oookei, det er lengre til jordmor, da forstår jeg det![emoji4]

Men hallo, for en elendig svangerskapsoppfølging!!! Finnes det noen mulighet for å klage til kommunen? Er det flere jordmødre som jobber der, slik at du kan få en annen evnt neste gang? For dette er jo faktisk ikke godt nok tenker jeg! Svangerskapskontrollene skal jo være noe mer enn bare "det tekniske" som målinger. Har du heller ikke fått tilbud om fødselsforberedende kurs for førstegangsfødende, verken på helsestasjon eller sykehuset?
Jeg kjenner jeg ble helt provosert over manglende oppfølging, altså. Sykt nysgjerrig på hvilken kommune du bor i[emoji23]
 
Skjønner jeg er veldig heldig med min jordmor. Har tatt alle kontroller hos henne. Helt fantastisk, tar seg god tid hver gang og elsker å snakke om svangerskap, fødsel, amming og alt [emoji4] Bor i en liten kommune da, så hun har nok ganske god tid.
 
Back
Topp