Til dere som har født, er det vanlig under fødsel

SA-87

Blir kjent med forumet
at du trykker ut mer enn barnet??? :oops: Sikkert et dumt spørsmål, men har hørt så mange "skrekkhistorier" om ufrivillig avføring. :nailbiting::shy::facepalm:
Er dette noe som skjer de fleste, eller 1 av 1000? o_O
 
Det er ikke unormalt, sånn som jeg har forstått oppfordrer de til å gå masse på do, og mange får tilbud om klyx på sykehuset for at man skal slippe det
 
Jeg hadde angsten for å bæsje meg ut under fødsel. Nevnte dette for jordmor på kontroll og fikk klyx før det braket løs. Det er helt normalt at avføring kan bli trykt ut, dette er de vant til og ikke noe som blir kommentert under fødselen engang. De bare tørker det bort underveis om det skulle skje, så om du skulle være en av de, er det ikke sikkert du legger merke til det selv engang :) dette var i følge jordmoren jeg snakket med
 
Jeg gjorde det. Hadde ikke tid til klyster eller noe. Men de gjør gjerne ikke noe stort nummer av det. De er vant med det.
 
Ja, det er vanlig om du ikke har fått tømt deg først. Enten av deg selv (noe som ofte skjer når det begynner) eller om du har fått klyx. Det er ikke plass til noe i tarmen når babyen kommer. ;) Men ikke tenk så mye på det. Det er ikke noe jm tenker på i alle fall. :)
 
Jeg fikk klyster før det startet for alvor, men det kom bæsj når jeg skulle trykke ut barnet. Jordmor tørket det vekk og jeg brydde meg ikke.
 
Mange kjøper miniklyx og tar hjemme når fødselen begynner. Fastlegen min sa jeg kunne gjøre dette hvis jeg bekymret meg for det. Men jeg gjorde ikke det, ba om klyx da jeg kom på føden.
 
Helt normalt, skjer ofte. Men jeg kan virkelig ikke si om det skjedde meg eller ikke, merket ingentig. Jordmødre er både diskré og effektiv hvis det skjer, tørker bort og later som ingenting.
De første riene gjør som regel at man tømmer tarmen selv på do, men noen ønsker å få klyster i tillegg. Jordmoren merker som regel når hun sjekker åpningen om endetarmen er tømt eller ikke, og er den tømt så trenger man ikke klyx.
 
Ja men de sier ofte at kroppen tømmer seg selv før fødsel. Løs avføring osv.
Jeg hadde også angst dor det. Og merket at det kom. Jordmor bare tørket vekk.
Mannentror jeg ikke fikk det med seg
 
Fikk klyster og aner ikke om det kom noe mer under fødselen. Var virkelig det siste jeg tenkte på der og da. Her sto uansett babyen for masse bæsj/bek siden han kom med rompa først :p
 
Nr 1: fikk klyster og hadde ikke avføring under fødsel (som jeg vet)

Nr 2: fikk klyster og hadde avføring under fødselen

Jordmoren var veldig diskré og hadde ikke merket det hvis jeg ikke hadde sett det, de verken sa eller gjorde noe som gjord at jeg følte meg uvell :)
 
Last edited:
Ja, det er vanlig, og normalt.
Det er ingen som bryr seg om det, og jordmor bare vasker det vekk fort.

Jeg var sikker på at jeg bæsja på meg under hele trykkefasen, og når det først skjedde at det kom bittelitt, var jeg visst hoverende og sa "hahaaa, jeg sa jo det!" ..hvorpå mannen og jordmoren lo godt. :p (Husker det ikke selv.)
 
Nr 1: fikk klyster og hadde ikke avføring under fødsel (som jeg vet)

Nr 2: fikk klyster og hadde avføring under fødselen

Jordmoren var veldig distré og hadde ikke merket det hvis jeg ikke hadde sett det, de verken sa eller gjorde noe som gjord at jeg følte meg uvell :)

Mener du at hun var diskré, og at du ikke hadde merket det om du ikke hadde sett det, eller at hun var distré og måtte si ifra til jordmoren om at du hadde bæsjet på deg?
 
Mener du at hun var diskré, og at du ikke hadde merket det om du ikke hadde sett det, eller at hun var distré og måtte si ifra til jordmoren om at du hadde bæsjet på deg?
Mente selvfølgelig diskré, gikk litt fort i svaret. Jeg hadde ikke merket det hvis jeg ikke hadde sett det.
 
Helt vanlig ja. Jeg gjorde det ikke med første, men tror jeg gjorde det med andre. Vet ikke sikkert da det ikke ble gjort noe nr ut av det ;)
 
Veldig vanlig, de fleste får avføring, men det er ik sikkert du merker det selv engang..
Jordmødrene er så proffe og fjerner det diskret som regel!

Det er også vanlig at kroppen tømmer seg selv rett før, jeg var løs i magen og var på do 4-5 ggr samme døgnet som jeg fødte :)
 
Bæsjer man så vaskes det bort med en gang, mange merker gjerne ikkr noe av det
 
Det er helt normalt :) Jordmor fjerner det fort med en gang og det blir ikke snakket om. Jeg gjorde det med nr 1 ihvertfall. Det var styrtfødsel og hadde ikke tid til noe. Nr 2 og 3 var jeg dårlig i magen i ca 1 døgn før rier og dermed fått ut alt selv på forhånd.
 
Back
Topp