Ditt syn på hjemmelekser i barneskolen?

Enig i tankene dine.

Det er lekser på skolen til mitt barn. Men det er ikke noe mer enn det du skriver. Leselekse, engelsk leselekse og gloser. Noe matte. Veldig lite. Tenker det absolutte minimum. Så når du sier det er leksefri skole og vi ikke har det så..,ja det var litt rart.

Jeg synes det er for lite noen ganger, men så leser gutten min på 8 egne bøker masse og generelt lærer mye annet ila hverdagen på eget intitiativ. Googler masse og elsker faktabøker og gjør research. Han leste ut Harry Potter nr 3 på 4 dager. Vi snakker litt engelsk hjemme iblandt. Ser engelske barnefilmer uten tekst. Han er flink til hoderegning når han handler alene. Er med å bake og lage mat selv mtp mål osv... sånne ting. Så da blir det ekstra. Føler egentlig leksene hele tiden har vært for lite og lett.

Vi var enige på skolen om at vi måtte ha leselekse i norsk og engelsk selv om det het leksefri skole. Slikt er det bare ikke tid eller ro til å øve nok på på skolen, det var vi alle enige om. Om alle leser det de skal er jo en helt annen sak, men slik var det jo med vanlig lekse også. Merker nå likevel at mange har hengt seg så opp i ordet "leksefri skole" at de glemmer at de har ting å øve på likevel.

I fjor hadde vi det slik at jeg la opp til lekser i to fag hver dag, og matten kunne de bli ferdige med på skolen, da de hadde ukelekse i det faget.

Så slik vi fra vår gamle skole opplever det, er det ikke så stor forskjell fra i fjor, bare at det er vanskeligere å holde oversikt og å planlegge passelig på arbeidsplanen for uka, ble mye omjustering i måten å tenke og planlegge på. Nesten alle foreldrene sa de savnet de gamle leksene, men jeg tror da vi klarte å komme inn i en grei dur før jeg ble sykemeldt. :p

Vesla mi hadde bestandig gjort leksene sine på skolen, så vi har bare hatt litt lesing hjemme, og det er det altså likt med i år. Går i 2. Klasse.

Har litt samme som deg, vi prater mye engelsk hjemme på hennes initiativ, leser mye, og hun spør mye og er generelt veldig interessert i å lære. Men ikke så gira på å lese lekser likevel, det lille hun har :p
 
Veldig ofte er leksene her noe som aldri har vært tatt opp på skolen. Leselekser osv syns jeg det er greit, da de da møter forberedt til timen og har litt knagger å henge ting på. Men syns det er verre med matten. Mi går i 4.klasse, og har merka et klart forskjell i vanskelighetsgrad fra 3. til 4. Fra å bare flyte gjennom, så har hun nå måtte begynne å virkelig jobbe med leksene, og på skolen forsåvidt. Greit nok det, hun har godt av litt utfordringer, og er generelt sett veldig heldig med at hun er ganske så boksmart. Men ser med grøss og gru på fremtiden når hun kommer hjem med mattelekser med tema hun aldri har vært gjennom før. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer hjelpe henne, rett og slett. Matte var aldri mitt sterkeste fag.
Så jeg er delt.
Jeg syns leselekser og oppgaver til leseleksene er helt ok. Da dette bare er noe de trenger å lese seg frem til. Gloser, rettskriving osv er også ok.
Men matte. Gud hjelpe meg. Kan de ikke gjøre det ferdig på skolen, iallefall vært gjennom samme type oppgaver før de kommer hjem.
Jeg er litt mistenktsom til mattelekser selv, for jeg klarer virkelig ikke forklare hvorfor man må gjøre det regnestykket for å få det svaret:p ikke min sterke side. Tok opp matten fra Vgs for 5 år siden og selv med myyyye jobb fra min side fikk jeg en 2'er:rolleyes: 6 i regnskap dog, og en jævel på kalkulator :p
 
Skjønner at mine barn er utrolig heldig med skole og lærere.
De er 16 elever, 1 lærer og 1 assistent hele tiden.
De har 1 lekse hver dag (i tillegg til lesing). Max 30 minutter på lekser!
 
Dere som har barn i skolealder, hvordan forsvarer dere ovenfor dem at de, satt på spissen, har med jobben hjem på ettermiddagen?
 
Dere som har barn i skolealder, hvordan forsvarer dere ovenfor dem at de, satt på spissen, har med jobben hjem på ettermiddagen?

Her har vi en skole som er imot lekser så beskjeden fra rektor er klar "vil ikke barna gjøre lekser så kan dere droppe de" vi dropper ikke leksene men vi har ei frøken som er veldig glup, tar alt på strak arm, har hittil tatt alt av tester og prøver uten så mye som 1(!) feil, ikke arva etter meg ihvertfall... haha...så leksene her er en lek. Men skjønner godt at noen dropper de og er imot lekser selv :p men det vet ikke frøkna da :D vi forklarer at lekser er for å øve, rett og slett :) her hjemme jobber vi begge i skolen så hjelpen er ikke langt unna om det skulle trengs mannen er kjempe god på å lære triks for å gjøre spesielt matten lettere og mer forstålig :) så vi håper leksene fortsetter å gå som en lek i mange år fremover :D
 
Hvor mange voksne er det da i klasserommet til så mange barn som trenger ekstra oppfølging? Slik som du beskriver det går jo ikke an. Er det virkelig sånn så ville jeg gått til kommunen, eller enda høyere, og slått i bordet. 15-20 mattesider var drøyt.
To lærere fast, det er veldig bra. I den siste tiden har de fått inn ekstra ressurs på en elev, og det er også veldig bra. Men de har enda en vei å gå, man får jo høre med middagsbordet hvordan skoletimene er. Ja blir det ikke bedring snart så går foreldregruppen videre med det, men siden de nylig har satt inn en midlertidig ekstraressurs skal vi gi det litt tid først. Bare synd det går utover alle de andre ungen mens man venter på bedring.
 
To lærere fast, det er veldig bra. I den siste tiden har de fått inn ekstra ressurs på en elev, og det er også veldig bra. Men de har enda en vei å gå, man får jo høre med middagsbordet hvordan skoletimene er. Ja blir det ikke bedring snart så går foreldregruppen videre med det, men siden de nylig har satt inn en midlertidig ekstraressurs skal vi gi det litt tid først. Bare synd det går utover alle de andre ungen mens man venter på bedring.
Jeg håper dere hører med lærernf også å ikke bare blindt tror på barna deresc;)
Det er nok ikke gøy for det urolige barnet heller eller foreldrene
 
Jeg håper dere hører med lærernf også å ikke bare blindt tror på barna deresc;)
Det er nok ikke gøy for det urolige barnet heller eller foreldrene
Ja det er et reelt problem, men de kan jo naturligvis ikke benevne "hvem" som er problemet til oss foreldre pga taushetsplikten, den delen er det jo ungene som forteller. I tillegg så trenger man bare tilbringe litt tid i garderoben i det skolen begynner og slutter før man får bekreftet dette, man får jo gjerne med seg en del når man henter og leverer inne. Jeg forstår godt at det ikke er koselig for foreldrene, det er ingen som vil bli stemplet som noe.
 
To lærere fast, det er veldig bra. I den siste tiden har de fått inn ekstra ressurs på en elev, og det er også veldig bra. Men de har enda en vei å gå, man får jo høre med middagsbordet hvordan skoletimene er. Ja blir det ikke bedring snart så går foreldregruppen videre med det, men siden de nylig har satt inn en midlertidig ekstraressurs skal vi gi det litt tid først. Bare synd det går utover alle de andre ungen mens man venter på bedring.

Godt å lese at de prøver, men syns to er lite også til så mange elever. På skolen her i bygda er det ca 10 tiåringer i en klasse hvor én har spesielle behov som har en assistent på seg i tillegg til læreren. Sier seg selv da at to på 29 ikke er godt nok. :p
Får håpe det bedrer seg!
 
Når vi er ferdig på jobb, så er vi ferdig på jobb. Jeg syns ikke noe om at barna skal tidlig opp, ha en lang dag på skolen for så å sitte å gjøre lekser etterpå. Blir lange dager! Jeg husker selv jeg satt opp til 2 timer med lekser etter middag også var dagen over. Jeg var sliten osv, så hendte min mor måtte ringe læreren min å si i fra at jeg ikke hadde gjort alle leksene, da jeg var utslitt :p jeg syns skolen burde legges opp slik at dette skal gjøres i skoletiden. Eventuelt mindre klasser eller flere lærere, slik at de som trenger det får ekstra hjelp. Barn må også få lov til å være barn! Jeg ser han på 8 år her mister motivasjon og syns skole er slitsomt og negativt fordi det aldri tar slutt med skole arbeid :p først en dag på skolen, så hjemme. Lekser blir gjort pga det er en plikt og lærervilligheten er minimal:p
 
For å svare på det jeg mener. Selvfølgelig trenger barna avbrekk og pauser, men i stedet for å ha enkelttimer som ofte koker bort i masse støy, og som er ferdige når elevene endelig har kommet i gang, skulle de hatt litt lengre timer og hele formiddagen på ett fag synes jeg. Det er mer læringseffektivt også mener jeg, for de får større bredde i faget med en gang. Gode pauser og flere lærere burde vært en selvfølge, men det er det dessverre ikke.
 
Leselekse syns jeg er greit. Men ønsker lengre skoledag.
 
Ser poenget med lekser og har ingen problem med å forstå hvorfor lekser er bra.

Men du og du så mye tid som hadde blitt frigitt til fritid for barnet om ettermiddagene om det ikke var lekser. Om barnet kunne bestemme HELT selv hva det vil gjøre etter skolen/middag!
 
Jeg må innrømme at lekser ikke var et problem mellom 1 og 4 klasse og fra 3 året på videregående til jeg var ferdig med høyskolen. Med mellom 5 klasse til 2 året på VGs var det en pain.
2
Da jeg kom i 3 VGs innså jeg hvor viktig det faktisk er med lekser. Og det noen beskriver her ang mengden er ikke en brøkdel av hva man vil få senere :) men jeg hvet hvilken utfordringer som ligger der.

Den beste løsningen hadde vært å legge opp skolen etter individet. Men kanskje noen vanskelig...
 
Jeg er for, men det er da for å øve på det man har lært!
Fritidsaktiviteter får vente til leksene er gjort :) men selvfølgelig, ikke overkill!!
 
Synes det tar mye tid.
Har ei i 1 klasse og der er drt leselekse hver dag og oopgaver som skal gjøres innen torsdag.

Vi er hjemme halv 5 åsså er det mat den er ferdig i 6 tiden også får de slappe av litt før minsten legger seg kl 7. Etter det er det lekser for storesøster før hun legger seg kl 8.
Så føler vi ikke rekker noe :(
 
Dere som har barn i skolealder, hvordan forsvarer dere ovenfor dem at de, satt på spissen, har med jobben hjem på ettermiddagen?
Jeg tar med meg jobben hjem selv jeg. Både som arbeidstaker og da jeg var voksen student.

Uansett så er arbeidsdagen deres kort. Jeg synes det er bedre å ha to arbeidsøkter (skole + lekser) med fritid og lek i mellom, enn å ha en lang skoledag i ett.
 
Jeg tar med meg jobben hjem selv jeg. Både som arbeidstaker og da jeg var voksen student.

Uansett så er arbeidsdagen deres kort. Jeg synes det er bedre å ha to arbeidsøkter (skole + lekser) med fritid og lek i mellom, enn å ha en lang skoledag i ett.

Samme her, både når det gjelder jobben, og det du sier om oppbrudd i arbeidet og dagen. En annen ting er jo at man oftest ikke får virkelig øvet på ting på samme måte på skolen som man får hjemme. Pugge gangetabell eller gloser eller lesing, den typen ting er vanskelig å gjøre på skolen. Lengre skoledager tror jeg er en dårlig erstatning.

En annen ting, som jeg alt har sagt før her, er at ungene allerede er temmelig slitne i siste time, så om man skulle hatt en time til etter den vet jeg ikke helt hvor mye utbytte man hadde hatt av den uansett. Og det flere skriver med at de syns man skulle hatt lengre økter med samme fag, eller samme fag lengre hele/halve dagen... Sistnevnte har jeg erfart selv fra lærerutdanningen, det funket dårlig. Ble liksom kvikket opp litt av fagbytte og nytt tema og annen lærer. Timene vi har hos oss er på 60 min, det syns jeg er passelig. På småtrinnet er det for lenge, spesielt 1-2 klasse, så der pleier læreren å gi elevene ekstra friminutt fordi hun ser at de trenger det. Vi er likevel nødt til å samkjøre fordi vi er en liten skole og ikke får dekket opp inspeksjon og fagene på alle trinn og slikt hvis vi skulle ha ulik inndeling på trinnene.

Dobbeløkt er utrolig tungt, det merker man på elevene. Vi unngår det. Spesielt om man ikke har friminutt mellom.
 
Her startet guttungen 1. klasse i år og det har vært tøft. Han har gått gjennom alle mulige faser rundt leksene. Alt fra super engasjert (til det slo han at det var vanskelig) til frustrasjon og sinne. Og ikke minst det fantastiske synet av en stolt gutt når han føler han klarer ting.

Jeg er absolutt for lekser, hovedsakelig fordi jeg mener at en form for rutine rundt det kommer til å hjelpe han når han blir eldre. Kravene blir dessverre ikke færre eller mindre med tiden og om man har innarbeidet god rutine og vi klarer å følge han opp bra så stiller han sterkere.

Dessverre så er arbeidslivet for oss voksne ikke lagt opp for idiell oppfølging som betyr at han er på SFO etter skolen til vi henter han ca. 16:30 og han opplever ikke SFO som fritid selv om det er mat og lek det går i. Så han føler jo selvfølgelig at det blir korte dager når tiden hjemme går til lekser, mat og kanskje litt lek/barnetv e.l. før han legger seg.

Men nå skal det sies at de siste ukene og etter litt samtale med skolen (han har en fantastisk lærer heldigvis) så har det gått seg til. Nå tar leksene max 20 min og læreren selv har sagt at vi skal gå gjennom det som er viktig og nedprioritere selve leksene om nødvendig for ungen har ikke godt av mer enn 20 min max og repetering av grunntingene er viktigere enn det de gjør i klassen om dagen. Nå er han så godt som "up to date".

Så utelukkende positivitet, begrensing av tid man bruker på lekser (uansett hvor langt man kommer), tydelige rutiner (lekser før lek) og klarhet i at det ikke er greit å gi opp fungerer enn så lenge.

Nå er alle barn forskjellige og det er også stor forskjell i 1. klasse hvor aldersforskjell på bare noen måneder gjør veldig mye med modenheten demmes, men jeg håper vi klarer å holde på motivasjonen.

Jeg var selv veldig glad i skolen som liten og prøver å smitte egen entusiasme over på han, mens samboer har litt blanet erfaring fra skoletiden som han prøver å ikke smitte over. Man tenker kanskje ikke så mye på det, men egen holdning til skolen har mye å si for hvordan barna forholder seg til den også.

PS: sorry for "wall of text", ble litt mye gitt. :p
 
Back
Topp