Ditt syn på hjemmelekser i barneskolen?

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Inspirert av en samtale med ei venninne. Hennes sønn går i 4. klasse og har lekser hver dag. Som regel en leselekse, en oppgave om bokstaver/ord og en mattelekse. Hun sier dette tar mye tid og frustrasjon, spesielt hos guttungen på, som går i 4. Klasse.

Hva er ditt syn på hjemmelekser i barneskolen?
Hva kunne vært gjort av tiltak for at barna skulle sluppet denne ekstra jobben etter endt skoledag?
Kortere sommerferie, mer penger til systemet, lenger skoledager?

Kjenner jeg grugleder meg til leksene kommer hjem til oss også. Gruer meg, fordi jeg husker selv hvor slitsomt det var å åpne skolesekken så fort man endelig kom hjem. Gleder meg fordi jeg mest sannsynlig kunne trengt å friske opp i gangetabellen :p
 
Har en 1.klassing.
Her er det leselekse hver dag, pluss 3-4 sider i norsk 2 dager i uken, 2-3 sider i matte 1 dag i uken og litt engelsk 1 dag i uken.
Synes det er passe mengde og foreløpig er min sønn flink til å gjøre leksene når jeg sier det.
 
Er noen år til det blir lekser her. Men husker selv jeg hatet det fra 1. klasse. Vi hadde ikke så mye lekser der jeg gikk. Men hvorfor vi hadde så lite lekser fant jeg ut når vi flytta. Lærerne på alle de andre skolene jeg gikk på var reint late i forhold. På 10 år (-1) så gikk jeg på 7 forskjellige skoler. Skoler er forskjellige og selv de i samme kommune. Men kan si jeg er spent på hva som skjer når vi får skolebarn.
 
Jeg er imot lekser, hva skjedde med å la barn være barn? De skal tidligere og tidligere igjennom pedagogiske planer, allerede som 1-2åringer i barnehage, og de skal allerede som 5-6åringer få ansvar som lekser, sitte stille i timen osv... hva skjedde med at 1klasse for 6 åringer skulle være lek og morro og en forberedelse til skolen? Syns det generelt sett blir stilt alt for store krav til barna og jeg skjønner de sliter med press når de blir eldre.

På en annen side jobber jeg jo selv i skolen, på småtrinnet og kravene om hva som skal læres blir jo høyere og høyere så at det ikke er tid til lek er jo forståelig.

Syns bare det er fryktelig synd, frilek er så utrolig viktig. Men det blir jo lite tid igjen om de skal sitte hele ettermiddagen med lekser :(
 
Førsteklassingen er overhodet ikke overlesset med lekser. Foreløpig gjør hun det gjerne, liker oppgaver både i matte og norsk/engelsk. Det tar henne maks et kvarter hver dag, ofte mindre. Så jeg klager ikke, foreløpig ihvertfall.
 
Her er det mye lekser, men opplever at vi har mindre lekser i tredje enn i første. Barn har ikke tid til å være barn lenger, det er forpliktelser hele dagen. Jeg ønsker skolen skulle organisert seg annerledes enn i dag.
Skole fra 830-14, to lange gode friminutt , fersk mat på skolen og tid til litt frilek. Barn går uansett på SFO hvorfor ikke utnytte den tiden bedre og kanskje færre vil bruke SFO da :)
 
Synes ikke løsningen er å fjerne lekser. Lekser er ment å være en repetisjon av lært kunnskap. Det skal ikke ta halve dagen å gjøre dem. Vil tro løsningen er dialog med skolen, slik at mengden blir redusert. Dersom barnet synes det er veldig vanskelig peker det i retning av at barnet ikke kan det. Igjen; dialog med skolen slik at man kan justere nivået og/eller ha mer fokus på det barnet ikke kan før man går videre med neste tema :)
 
Lekser synes jeg er greit. Men det er måten det blir gjort på jeg er imot.

Opplever flere ganger at eldste ikke har gjort dette på skolen, de har ikke gått igjennom leseheftet eller den type regneoppgaver de har fått i matteleksen. Dette blir til frustrasjon for barnet, vi bruker masse ekstra tid for å lære henne de tingene jeg trodde hun skulle lære på skolen. Dette gjør til at lekser som skal ta 15-30 min ender opp med å ta 60-90 min.
Når det tar så lang tid å gjøre noen av leksene så synes jeg ingenting om det. Hun er på skolen, sfo til kl 15.30-16.00, så er det middag og leksetid. Plutselig er klokken blitt 18.30 og da synes jeg det er forsent å gå ut for å leke med venner.

Så ja for lekser som repetisjon av hva de har lært på skolen. Og NEI om leksene tar så lang tid at det ikke er mulighet for annet. Hele dagen skal vel ikke dreie seg om å skole og lekser.

Hva jeg tenker bør gjøres fra skolen sin side er å fordele leksene bedre på alle skoledagene. Og gå igjennom leksene, hvilken regne metode, hvilken bokstav osv..

Litt frustrasjon kom ut her ja :p
 
Synes ikke løsningen er å fjerne lekser. Lekser er ment å være en repetisjon av lært kunnskap. Det skal ikke ta halve dagen å gjøre dem. Vil tro løsningen er dialog med skolen, slik at mengden blir redusert. Dersom barnet synes det er veldig vanskelig peker det i retning av at barnet ikke kan det. Igjen; dialog med skolen slik at man kan justere nivået og/eller ha mer fokus på det barnet ikke kan før man går videre med neste tema :)

Så enkelt er det ikke, hadde det vært så enkelt at skolen "hørte" på foreldrene hadde det ikke vært så mye diskusjon ang lekser.
Det har blitt bestemt hva pensumet til barna er, hva de må igjennom og de rekker ikke alt på skolen. Da blir det sendt hjem i lekser isteden. Her har lekser vært nytt og noe vi må lære barna for de går videre neste dag igjen. Så mye lekser må barna ha for å komme igjennom pensum har vi fått beskjed om :)
 
På skolen hvor jeg jobber nå har vi nettopp innført "leksefri skole". Systemet hos oss er at de bestandig skal øve hjemme på leselekser i norsk og spesielt engelsk, de har gjerne en diktat i uka som skal øves til, kanskje en gloseprøve av og til, og i forkant av matteprøver eller andre prøver blir det opp til elevene om de syns de trenger å øve ekstra.

Elevene har arbeidsplaner, og hvis det er noen som bruker tiden dårlig på skolen, så må de gjøre arbeidet ferdig hjemme. (altså ikke elever som ikke rakk å komme gjennom arbeidet til tross for god innsats, men elever som dagdrømte eller gjorde helt andre ting)
Vi gjør muntlige avtaler fortløpende.

Det som har skjedd i år i forhold til i fjor, er at noen av de elevene som jobbet veldig lite på skolen og gjerne heller ikke gjorde lekser, er veldig motiverte for å bli ferdige på skolen for å slippe lekser.

Men de elevene som allerede brukte tiden på skolen godt, og som også hadde gode lekserutiner og fikk god oppfølging hjemme, de lider et tap i år. Det er vanskelig å få igjennom at de som har behov for mer mengdetrening enn det er mulig å få til på skolen, skal bli straffet med mer hjemmearbeid når de andre slipper. Jeg sier jo selvsagt hele tiden til dem at det er LOV å jobbe mer hjemme, og i samtaletimer nevner jeg jo nettopp dette, at leksene skal jo ikke være en straff fordi det var vanskelig eller tok tid på skolen, men kanskje er det nettopp da man har behov for mer oppfølging hjemme, og få brukt mer tid på arbeidet samt en til en-tid med en som kan hjelpe dem.

Så jeg er ganske splittet i hva jeg tenker om lekser. Jeg liker godt å ha et innblikk i hva mitt eget barn driver med på skolen, og hvis mengden er "riktig" tar det ikke så lang tid, i tillegg til at vesla får den individuelle oppfølgingen og opplever at vi viser interesse, syns også det er gøy å kunne snakke om faglige ting. Men nå er vesla mi veldig kunnskapstørst og reflekterende, selv om hun som regel sukker veldig tungt når vi ber henne finne fram ukeplanen.

Så for de som får god oppfølging hjemme og har gode rutiner er leksene uvurderlige. For andre blir det mer motiverende å kutte det ut. Det er vanskelig å skulle forene de to, uten at det føles urettferdig eller vanskelig.

Men nå sier jeg IKKE at de som kjemper en hard kamp for å komme gjennom leksene gjør en dårlig jobb, eller at de har dårlige rutiner eller noe. Det jeg tenker, er at kanskje har de for mye lekser, for vanskelige lekser, feil type oppgaver, eller den typen elev som hadde blitt mer motivert av å slippe hjemmearbeid og slik kunne brukt mer energi på skolen. Jeg skjønner godt at man da vil ønske seg leksefri skole. Det er bare det at elevene har ulike behov, og det kan være vanskelig å tilpasse. Ikke alle lærere er flinke nok til å skjønne at leksene burde tilpasses i større grad enn det mange opplever.

Når det gjelder alternativet med kortere ferier eller lengre dager, så kan ikke det løses uten å øke lærertettheten noe helt sinnsykt. Det er ikke realistisk med den mangelen på lærere det er i dag, selv om man begynner å hive penger inn i systemet. Det krever mye forarbeid å planlegge en undervisningsøkt, og flere økter vil bety flere planleggingstimer. Ser for meg det da må inn mange ufaglærte for å fylle opp en del skoler. I tillegg tror jeg ikke den delen av dagen som blir forlenget vil være særlig mer produktiv enn det en del foreldre opplever leksesituasjonen. Jeg merker jo at elevene er slitne, de blir støyete og mer uproduktive den siste økta fram til klokka 14 allerede. Det skal ikke mye til før det forstyrrer veldig for selv de elevene som enda hadde vært på hvis de fikk jobbe i fred. De fleste har vel mulighet til å "garantere" arbeidsro hjemme i større grad enn man kan i et klasserom.

Det ble mange tanker gitt. Men det er altså et interessant og engasjerende tema! :)
 
Last edited:
I fjor hadde vi leksefri desember. Kun leselekse. Håper de har det dette året også. Var så mye bedre :) Barna var mye gladere også og de fikk kost seg kjempemasse i julemnd.
 
Så enkelt er det ikke, hadde det vært så enkelt at skolen "hørte" på foreldrene hadde det ikke vært så mye diskusjon ang lekser.
Det har blitt bestemt hva pensumet til barna er, hva de må igjennom og de rekker ikke alt på skolen. Da blir det sendt hjem i lekser isteden. Her har lekser vært nytt og noe vi må lære barna for de går videre neste dag igjen. Så mye lekser må barna ha for å komme igjennom pensum har vi fått beskjed om :)

Blir sykt provosert av å lese slikt. Elever i grunnskolen har ikke pensum, de har læreplanmål. Joda, man kan bestemme hvilke tekster man ønsker å jobbe med og hvordan man vil nå målene, men det skal ikke være slik at i år skal vi igjennom denne boka, og vi må bare piske på for å få det til. Klart man ikke kan stampe i samme tema i evigheter heller, på ett punkt må man gå videre selv om noen ikke har fått med seg alt, men om skolen og lærerne er så vrange for tilbakemeldingene, da blir jeg reint skremt. Jeg tar i alle fall slike tilbakemeldinger veldig alvorlig og strekker meg langt for å tilpasse for elevene mine. Det handler jo ikke om å gjøre leksesituasjonen lettere for foreldre eller elev, men om å gjøre en tilpassing som påvirker elevens læring og motivasjon og holdning til skolen, det vil jo også igjen komme tilbake til skolehverdagen i klasserommet. Alt henger sammen.
 
Blir sykt provosert av å lese slikt. Elever i grunnskolen har ikke pensum, de har læreplanmål. Joda, man kan bestemme hvilke tekster man ønsker å jobbe med og hvordan man vil nå målene, men det skal ikke være slik at i år skal vi igjennom denne boka, og vi må bare piske på for å få det til. Klart man ikke kan stampe i samme tema i evigheter heller, på ett punkt må man gå videre selv om noen ikke har fått med seg alt, men om skolen og lærerne er så vrange for tilbakemeldingene, da blir jeg reint skremt. Jeg tar i alle fall slike tilbakemeldinger veldig alvorlig og strekker meg langt for å tilpasse for elevene mine. Det handler jo ikke om å gjøre leksesituasjonen lettere for foreldre eller elev, men om å gjøre en tilpassing som påvirker elevens læring og motivasjon og holdning til skolen, det vil jo også igjen komme tilbake til skolehverdagen i klasserommet. Alt henger sammen.

Her er det ikke lærerne som bestemmer dette, men skoleledelsen. Lærerne er ganske låst og gjør sitt beste. Nå er det mindre i år enn i fjor, burde være omvendt egentlig.
Jeg vet at skolen vår er ikke unik der. Det handler om prestasjon, og mål. Dette bygger også politikerene våre opp under.
Mitt skolebarn elsker å lære, tar ting lett. Men når man må sitte i 2 timer etter skolen for å komme gjennom er det feil på leksene og ikke barna.
Ja, alt henger sammen og vi burde i dag vite at for mye skolearbeid etter skolen fratar barn læreglede :)
 
Her er det ikke lærerne som bestemmer dette, men skoleledelsen. Lærerne er ganske låst og gjør sitt beste. Nå er det mindre i år enn i fjor, burde være omvendt egentlig.
Jeg vet at skolen vår er ikke unik der. Det handler om prestasjon, og mål. Dette bygger også politikerene våre opp under.
Mitt skolebarn elsker å lære, tar ting lett. Men når man må sitte i 2 timer etter skolen for å komme gjennom er det feil på leksene og ikke barna.
Ja, alt henger sammen og vi burde i dag vite at for mye skolearbeid etter skolen fratar barn læreglede :)

Skoleledelsen bestemmer hva? Hva som er årsplanene? Hvilke metoder lærerne skal bruke? Hvor mye lekser elevene skal ha? Tror ikke ledelsen har lov til å bestemme noen av disse tingene, det er jo uansett en lærer eller flere som sitter og lager planene fra uke til uke, ikke ledelsen som gjør dette. Skolen/lærerne er uansett lovpålagt å tilpasse.
 
Veldig ofte er leksene her noe som aldri har vært tatt opp på skolen. Leselekser osv syns jeg det er greit, da de da møter forberedt til timen og har litt knagger å henge ting på. Men syns det er verre med matten. Mi går i 4.klasse, og har merka et klart forskjell i vanskelighetsgrad fra 3. til 4. Fra å bare flyte gjennom, så har hun nå måtte begynne å virkelig jobbe med leksene, og på skolen forsåvidt. Greit nok det, hun har godt av litt utfordringer, og er generelt sett veldig heldig med at hun er ganske så boksmart. Men ser med grøss og gru på fremtiden når hun kommer hjem med mattelekser med tema hun aldri har vært gjennom før. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer hjelpe henne, rett og slett. Matte var aldri mitt sterkeste fag.
Så jeg er delt.
Jeg syns leselekser og oppgaver til leseleksene er helt ok. Da dette bare er noe de trenger å lese seg frem til. Gloser, rettskriving osv er også ok.
Men matte. Gud hjelpe meg. Kan de ikke gjøre det ferdig på skolen, iallefall vært gjennom samme type oppgaver før de kommer hjem.
 
Jeg er i mot lrkser, heller skoledag fra 8-15 så være ferdig med alt når de går hjem
 
Skoleledelsen bestemmer hva? Hva som er årsplanene? Hvilke metoder lærerne skal bruke? Hvor mye lekser elevene skal ha? Tror ikke ledelsen har lov til å bestemme noen av disse tingene, det er jo uansett en lærer eller flere som sitter og lager planene fra uke til uke, ikke ledelsen som gjør dette. Skolen/lærerne er uansett lovpålagt å tilpasse.

Skoleledelsen og ikke minst politikerene bestemmer hva elevene må igjennom for å nå målene som er bestemt. Lærebøker, og kartleggingsprøver osv, er ikke opp til lærene å bestemme. Metoden bestemmer så klart lærene, men hver klasse er forskjellig og hva de rekker i undervisning. Og da må det tas igjen ett sted.
Så du mener at skolen i Norge er kun styrt av hver enkelt lærer, lærene har ingen rammer eller planer de må følge? Klart de har. Til og med barnehager har en rammeplan, der det står mål for barna.
Ja, man har krav på tilpasning i skolen, men så underbemannet skolen er så er det ikke så enkelt. En lærer på 30 6 åringer, sier seg selv at den læreren når ikke frem for å dekke alles behov.
Jeg vet om mange lærere som har sluttet i yrket sitt, nettopp fordi de ikke strekker til, for det er for store mål for mange av elevene, og tiden til å undervise erstattes mer og mer av papirarbeid for å vise at de når målene som bestemt.
Hvorfor slutter de om yrket er så fritt som det du sier her? At det er opp til hver enkelt lærer hva elevene skal lære osv. Vet det er store forskjeller på skolene, men så store forskjeller viste jeg ikke at det var.
 
Så enkelt er det ikke, hadde det vært så enkelt at skolen "hørte" på foreldrene hadde det ikke vært så mye diskusjon ang lekser.
Det har blitt bestemt hva pensumet til barna er, hva de må igjennom og de rekker ikke alt på skolen. Da blir det sendt hjem i lekser isteden. Her har lekser vært nytt og noe vi må lære barna for de går videre neste dag igjen. Så mye lekser må barna ha for å komme igjennom pensum har vi fått beskjed om :)
Sånn er det her også
Ikke ferdig på skolen så må de ta med hjem
 
Skoleledelsen og ikke minst politikerene bestemmer hva elevene må igjennom for å nå målene som er bestemt. Lærebøker, og kartleggingsprøver osv, er ikke opp til lærene å bestemme. Metoden bestemmer så klart lærene, men hver klasse er forskjellig og hva de rekker i undervisning. Og da må det tas igjen ett sted.
Så du mener at skolen i Norge er kun styrt av hver enkelt lærer, lærene har ingen rammer eller planer de må følge? Klart de har. Til og med barnehager har en rammeplan, der det står mål for barna.
Ja, man har krav på tilpasning i skolen, men så underbemannet skolen er så er det ikke så enkelt. En lærer på 30 6 åringer, sier seg selv at den læreren når ikke frem for å dekke alles behov.
Jeg vet om mange lærere som har sluttet i yrket sitt, nettopp fordi de ikke strekker til, for det er for store mål for mange av elevene, og tiden til å undervise erstattes mer og mer av papirarbeid for å vise at de når målene som bestemt.
Hvorfor slutter de om yrket er så fritt som det du sier her? At det er opp til hver enkelt lærer hva elevene skal lære osv. Vet det er store forskjeller på skolene, men så store forskjeller viste jeg ikke at det var.

Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente, selvsagt har man planer og mål man skal følge! Hvor har jeg sagt at man ikke har det? Men alle stedene jeg har vært er det lærerne som lager årsplanen, lærerne som vurderer hvilke læreverk som skal kjøpes inn om det er satt av penger til noe nytt, og lærere som velger hva man vil bruke av læreverket, supplere av annet materiell man har tilgjengelig osv. Lærere lager periodeplanen, og lærere lager ukeplanene.

Læreplanmålene settes nasjonalt, og så har man mulighet til å lage en lokal læreplan, men den skal ikke vike fra den nasjonale, heller være tilføyende (alså en konkretisering av de punktene hvor det i den nasjonale planen står at man skal lære om for elsempel lokal historie, dyreliv og natur der man bor osv). Det er kunnskapsløftet, lover og forskrifter som er styrende. Årsplanene lages ut fra den aktuelle læreplanen. Ja, ledelsen bør ha en oversikt og se over planene, og ledelsen kan legge en del føringer for hvordan ting gjøres på den aktuelle skolen.

Poenget mitt er at det er lærere som styrer det daglige løpet, og det er innenfor dette man har mulighet til å justere mengden lekser og typen oppgaver for å gjøre arbeidet overkommelig og motiverende for elevene.

At skoleledelsen skal hindre lærerne i å følge loven gjennom å legge føringer for hvor mye lekser ungene skal ha og frata muligheten til å tilpasse, syns jeg høres helt utrolig ut.
 
Back
Topp