Ditt syn på hjemmelekser i barneskolen?

Jeg synes lekser er greit i riktig mengde. Har en 1 klassing som bruker 10-15.min hver dag på lekser, og det er helt greit. 4.klassingen derimot bruker ihvertfall en time om dagen. Han er helt gjennomsnittlig faglig, så er ikke fordi det er vanskelig han bruker så lang tid. Men det er nødvendig om alle leksene skal gjøres. Det at det tar så lang tid å gjøre lekser , gjør at det er en evig kamp med å få gjort de. Han har allerede mistet motivasjonen før vi har startet. Det er dager han nesten ikke har tid til å leke, annet enn på sfo og det skaper stor frustrasjon hos han.
 
Skrev jeg det? Nei jeg skrev ja til heldagsskole og lek hjemme etter skolen ;)

Skjønner ikke helt hvor du vil jeg. For om barna skal være på skolen frem til mor og far kommer hjem i la oss si 16 tiden da er det en urolig lang dag på skolen, mye læring, kanskje for mye? Mye intrykk generelt, og er det da tid til den viktige leken? Etter henting og middag? Og er alle foreldre hjemme til 16? For å hente eller vil vi få en situasjon der mange barn mister et tilbud om pass etter skolen og må være alene hjemme?

Og logisk sett, hvordan skal man kunne gjennomføre en slik skole? Mtp de ansatte? Ser for meg at det må ansettes en enorm mengde lærere og assistenter! Lærerne skal ha tid til å planlegge og ikke minst følge opp elevene. Og maten, hvordan skal det gjennomføres!

Syns igrunn heldagskole er en god ide men helt ulogisk å gjennomføre desverre.
 
Syns lekser er greit. Da får de repetert det de har lært, og får øvd seg på det som er vanskelig. Det er en del som krever repetering, som for eks gangetabellen. Samtidig så blir de forberedt på hvordan det er på videregående og høyskole hvor det er ansvar for egen læring, og mye arbeid og større krav.

Min jente går i 2 klasse, og jeg syns ho har lite lekser. Ho er faglig sterk, så leksene er gjort unna på kort tid.
 
Godt skrevet :) denne tror jeg vi skal spare på til diskusjonen om lærerenes "ferie" og "korte" atbeidsdager kommer opp :p for her beskriver du godt hva vi faltisk gjør og hvor mye planlegging og tid som ligger bak☺️

Det tar mye mer tid enn jeg tror mange innser, ja. Jeg kjenner jeg blir svett av tanken på lengre undervisningsdager som et alternativ til lekser, slik mange beskriver ønske om her. Rent praktisk så hadde det jo ikke gått nå, i forhold til planlegging, etterarbeid og møtetid, da måtte vi hatt sykt mange flere lærere. Dessuten er det grenser for hvor lenge av gangen man kan holde på, jeg tror ikke det hadde vært hensiktsmessig med lengre skoledager uansett om ressursene og alt lå til rette. Så mye lekser skal man da heller ikke ha at man trenger å erstatte det med 1-2 økter lengre skoledager.

Men neste gang denne diskusjonen kommer opp tror jeg at jeg skal gjøre med selv en tjeneste og ikke åpne tråden engang :p
 
Det tar mye mer tid enn jeg tror mange innser, ja. Jeg kjenner jeg blir svett av tanken på lengre undervisningsdager som et alternativ til lekser, slik mange beskriver ønske om her. Rent praktisk så hadde det jo ikke gått nå, i forhold til planlegging, etterarbeid og møtetid, da måtte vi hatt sykt mange flere lærere. Dessuten er det grenser for hvor lenge av gangen man kan holde på, jeg tror ikke det hadde vært hensiktsmessig med lengre skoledager uansett om ressursene og alt lå til rette. Så mye lekser skal man da heller ikke ha at man trenger å erstatte det med 1-2 økter lengre skoledager.

Men neste gang denne diskusjonen kommer opp tror jeg at jeg skal gjøre med selv en tjeneste og ikke åpne tråden engang :p

Det tenker jeg og, det er ikke gjennomførbart, rett og slett og mange (alt for mange) tenker at vi har kort arbeidsdag, kommer inn i klasserommet, deler ut oppgaver og venter til elevene er ferdige, de ser ikke at hver eneste undervisningstime krever planlegging, at hver eneste elev trenger oppmerksomhet og oppfølging, klassen skal bli sett som helhet og som enkeltelever, undervisningen skal tilpasses, leksene skal tilpasses, det skal være lærerikt men samtidig engasjere og motivere, vi skal se når noen er lei seg og se når noen plager eller blir plaget, i tilegg skal vi følge opp med foreldre. Jammen ikke lett, så jeg ser med skrekk på hvordan en lenger skoledag skulle sett ut, både med tanke på elevene og mengden undervisning og intrykk de får og de ansatte med tanke på oppfølging av klassen ved en slik løsning. I utgangspunktet en god ide men samtidig skremmende å tenke på utfallet av en slik ide.

Neste gang tror jeg nok jeg skal unngå diskusjonen jeg og :p lett å bli litt for engasjert.
 
Skjønner ikke helt hvor du vil jeg. For om barna skal være på skolen frem til mor og far kommer hjem i la oss si 16 tiden da er det en urolig lang dag på skolen, mye læring, kanskje for mye? Mye intrykk generelt, og er det da tid til den viktige leken? Etter henting og middag? Og er alle foreldre hjemme til 16? For å hente eller vil vi få en situasjon der mange barn mister et tilbud om pass etter skolen og må være alene hjemme?

Og logisk sett, hvordan skal man kunne gjennomføre en slik skole? Mtp de ansatte? Ser for meg at det må ansettes en enorm mengde lærere og assistenter! Lærerne skal ha tid til å planlegge og ikke minst følge opp elevene. Og maten, hvordan skal det gjennomføres!

Syns igrunn heldagskole er en god ide men helt ulogisk å gjennomføre desverre.

Så klart all endring er vondt og vanskelig å gjennomføre.
Nei alle elever må ikke gå på SFO når skolen varer til 14, ganske mange kan gå redusert eller ikke noe på SFO da.

Og komme å si at alle som ønsker endring i skole egentlig ikke vet hvor mye jobb lærer gjør er tull og bare provoserende!
Endring er ikke alltid dumt og selv om det ser vanskelig ut nå, så kan det faktisk være slik at det ble bedre.
Lærere er uenig om dette tema også, mange lærere er for heldagsskole. De er da uvitende de da og de aner egentlig ikke hva yrke er?
 
Så lenge som barna er på skolen i dag, burde det være mulig å nå læringsmålene uten å måtte ha lekser etter man kommer hjem.
Det må bevilges MYE mer ressurser til skolen, og man må gjøre en kraftig gjennomgang av pensum, og hvorfor så mange faller av lasset så tidlig.
 
Godt skrevet :) denne tror jeg vi skal spare på til diskusjonen om lærerenes "ferie" og "korte" atbeidsdager kommer opp :p for her beskriver du godt hva vi faltisk gjør og hvor mye planlegging og tid som ligger bak☺️
Ja den var godt beskrevet. Nå jobber ikke jeg i barneskolen, men har en samboer som gjør.

Han står opp 05 hver morgen (stort sett, bortsett fra de dagene jeg begynner 7.30, det er 3 ganger i løpet av en 3-ukers turnus), tar bussen 6.20 og er på jobb ca 07. Da sitter han en time+ før skolen starter. Pluss at han sjelden er hjemme før 16. Det er ofte 8.5 times arbeidsdag, ofte også uten pause, fordi det rett som det er er noe som må ordnes opp i med elever eller foreldre ;-) Det er lange dager. Og så må man heller ikke glemme teamtiden lærerene har med de andre lærerene på trinnet, og de fellestidene alle har sammen for å snakke sammen og planlegge. Så kommer all den individuelle og klassevise tilpasningen og planleggingen.
Og så kan man ikke glemme sms'er eller telefoner fra foreldre til alle døgnets tider :rolleyes: Noen har virkelig ikke sosiale antenner :p
 
Så klart all endring er vondt og vanskelig å gjennomføre.
Nei alle elever må ikke gå på SFO når skolen varer til 14, ganske mange kan gå redusert eller ikke noe på SFO da.

Og komme å si at alle som ønsker endring i skole egentlig ikke vet hvor mye jobb lærer gjør er tull og bare provoserende!
Endring er ikke alltid dumt og selv om det ser vanskelig ut nå, så kan det faktisk være slik at det ble bedre.
Lærere er uenig om dette tema også, mange lærere er for heldagsskole. De er da uvitende de da og de aner egentlig ikke hva yrke er?

Hvor har jeg sakt at alle som ønsker ending ikke vet hva lærere gjør?

Syns du drar mye stygt ut av ingenting her, skjønner ikke helt hvor jeg har sakt at noen er uvitende heller
 
Hvor har jeg sakt at alle som ønsker ending ikke vet hva lærere gjør?

Syns du drar mye stygt ut av ingenting her, skjønner ikke helt hvor jeg har sakt at noen er uvitende heller

Dette skriver du: Det tenker jeg og, det er ikke gjennomførbart, rett og slett og mange (alt for mange) tenker at vi har kort arbeidsdag, kommer inn i klasserommet, deler ut oppgaver og venter til elevene er ferdige, de ser ikke at hver eneste undervisningstime krever planlegging, at hver eneste elev trenger oppmerksomhet og oppfølging, klassen skal bli sett som helhet og som enkeltelever, undervisningen skal tilpasses, leksene skal tilpasses, det skal være lærerikt men samtidig engasjere og motivere, vi skal se når noen er lei seg og se når noen plager eller blir plaget, i tilegg skal vi følge opp med foreldre.

Om man tror en lærer kun deler ut oppgaver å sitter på rompa som du mener altfor mange tror så er man vel uvitende?
Og denne konklusjonen kom du med for diskusjonen dreide seg inn på heldagsskole. Så nei drar ikke noe stygt ut av noe. Jeg leser det du skriver i dine innlegg.
Selv om jeg er uenig med deg, så betyr ikke det at jeg ikke ser all den flotte jobben en lærer gjør.
Og jeg er ferdig med å diskutere med deg i denne tråden, det har ingenting bra for seg :)
 
Jeg synes lekser hjemme er helt fint. Gutten min er drøyt 10.5 år og har allerede svært lange skoledager (begynner kl. 08.15, slutter kl. 14 alle dager bortsett fra én). Skulle dagene ytterligere forlenges hadde det ikke vært mye energi og konsentrasjon igjen i denne karen i hvert fall. Han vil gjerne gjøre annet enn å sitte på skolen også og har fritidsaktiviteter samt venner som tar tid. Leksene er for oss en glimrende mulighet til at jeg, som forelder, får fulgt med på hva de holder på med i hvert enkelt fag og om han mestrer det han skal eller ei. Jeg har en meget skoleflink gutt, men uansett er det viktig med repetisjon og ytterligere utfordringer i leksene (han får ofte ekstra utfordrende lekser, som han bruker tid på og selvsagt ikke alltid klarer å løse). De har også lekser som skal fungere som forberedelse til timene, altså ting som foreløpig ikke er gjennomgått på skolen, men slik at elevene ikke er helt blanke når timen begynner. Ja, i perioder er det mye lekser og det er slett ikke alltid han vil sette seg ned med dem, men han vet at dette må gjøres og at det gagner ham i etterkant. I en klasse med 28 elever, slik de er i hans klasse, vil mulighetene for individualisert undervisning og oppgaver i timene være ganske begrensede. Da er leksene en god mulighet og dette gjelder både de som trenger noe mer støtte og de i motsatt ende. Skulle gutten min vært enda lengre på skolen, vet jeg at det hadde gått ut over både fritidsaktiviteter som han elsker og mulighetene for å være sammen med venner utenom skolen. Det ER faktisk fint å kunne være sammen med vennene sine utenom skolen og skolesituasjonen. De mulighetene ville vært begrenset dersom skoledagen hadde vært lengre. Så for min gutt og meg, som mor, er leksene helt ok og sikrer at han får repetert og utfordret seg nok slik at han hele tiden har noe å strekke seg etter. Andre kan ha helt andre meninger og det lever jeg godt med :).
 
Jeg kan ikke spekulere i hvorfor så mange opplever det slik, eller si at det er dårlige lærere eller at det nødvendigvis er "så lett" å tilpasse. Men når det beskrives slik som her får man jo inntrykk av at det sitter en masse lærere og ikke bryr seg om hva foreldrene og elevene opplever i det hele tatt, så det sliter jeg med å lese uten å prøve å forklare hvordan det optimalt burde være, fordi jeg blir så engasjert.

Tror nok litt henger igjen fra gammelt av, noen følger kanskje de gamle rutinene uten å føle noe behov for å endre praksis, mens andre ikke helt vet hva de konkret kan gjøre for å bedre situasjonen? Og i stor grad tror jeg mange bare har for mange elever til at man faktisk klarer å se alles behov.

Skal ikke si jeg bestandig klarer å treffe på planlagt arbeidsmengde, eller at jeg ikke har gitt lekser som tok mye mer tid enn jeg trodde det ville. Men de gangene det skjer så hører jeg på elevene, jeg har en dialog med foreldrene, jeg tar tilbakemeldingene på alvor, og prøver å finne løsninger som funker.

Har ikke inntrykk at lærer ikke bryr seg nei, heller helt motsatt men de strekker ikke til. De er mennesker de også og har ikke ubegrenset av ressurser. Det er forskjell på skoler. Noen går på skoler med 40 barn andre går på skoler med 600 barn. De skolene er så klart helt forskjellige og fungerer forskjellig.
Så lenge klassene er så store og det kun er en person vil ikke individuelle tilpasninger være så enkelt :)
 
Dette skriver du: Det tenker jeg og, det er ikke gjennomførbart, rett og slett og mange (alt for mange) tenker at vi har kort arbeidsdag, kommer inn i klasserommet, deler ut oppgaver og venter til elevene er ferdige, de ser ikke at hver eneste undervisningstime krever planlegging, at hver eneste elev trenger oppmerksomhet og oppfølging, klassen skal bli sett som helhet og som enkeltelever, undervisningen skal tilpasses, leksene skal tilpasses, det skal være lærerikt men samtidig engasjere og motivere, vi skal se når noen er lei seg og se når noen plager eller blir plaget, i tilegg skal vi følge opp med foreldre.

Om man tror en lærer kun deler ut oppgaver å sitter på rompa som du mener altfor mange tror så er man vel uvitende?
Og denne konklusjonen kom du med for diskusjonen dreide seg inn på heldagsskole. Så nei drar ikke noe stygt ut av noe. Jeg leser det du skriver i dine innlegg.
Selv om jeg er uenig med deg, så betyr ikke det at jeg ikke ser all den flotte jobben en lærer gjør.
Og jeg er ferdig med å diskutere med deg i denne tråden, det har ingenting bra for seg :)

Herregud! Ta deg sammen! Virkelig.... :eek:

Det innlegget var hverken til deg eller skrevet om deg. Men skrevet som svar på en avsporing der jeg kommenterte at hun beskrev ting så flott i sitt innlegg. For det er faktisk gjennomgående at mange (og igjen, jeg mener ikke nødvendigvis deg) mener lærere gjør lite, har lange ferier og korte arbeidsdager, det kommer tydelig frem i diskusjoner rundt om, da også diskusjonene rundt leksefri skole og lengre skoledager.

Jeg mener dette ikke er gjennomførbart og håper virkelig ikke det skjer, både pga økonomi, for hvor skulle de tatt midlene fra? hverdagen til lærere for dette hadde nok betydd mer undervisning og mindre planleggingstid og elevene som får lange dager og lite tid til lek, som de i dag har et godt tilbud om på sfo. det er min mening, som jeg har lov å ha uten å mene noe som helst om deg av den grunn.


Helt greit at man har en diskusjon men ikke dra meninger jeg ikke besitter utifra ting jeg skriver som svar til andre.
 
Har ikke inntrykk at lærer ikke bryr seg nei, heller helt motsatt men de strekker ikke til. De er mennesker de også og har ikke ubegrenset av ressurser. Det er forskjell på skoler. Noen går på skoler med 40 barn andre går på skoler med 600 barn. De skolene er så klart helt forskjellige og fungerer forskjellig.
Så lenge klassene er så store og det kun er en person vil ikke individuelle tilpasninger være så enkelt :)

Man gjør jo gjerne gruppevise tilpassinger da, så selv om det ikke blir helt individuelt bestandig, så man man oppleve en god tilpassing likevel. Er jo ikke uvanlig at en gruppe elever får egen ukeplan med litt reduserte lekser, eller at man går rundt og ser at noen har fått gjort lite og avtaler hvilke oppgaver de skal gjøre og at de kan hoppe over resten. Så selv om det er dritvanskelig å tilpasse godt nok for alle, så er det bestandig noe man skal jobbe mot, og det er mulig å gjøre det uten at man bestandig tenker at det må gjøres per elev.
 
På SFO her så gjør elevene leksene sine først og så leker de etterpå. På den måten kan de leke når de kommer hjem. :)
 
Man gjør jo gjerne gruppevise tilpassinger da, så selv om det ikke blir helt individuelt bestandig, så man man oppleve en god tilpassing likevel. Er jo ikke uvanlig at en gruppe elever får egen ukeplan med litt reduserte lekser, eller at man går rundt og ser at noen har fått gjort lite og avtaler hvilke oppgaver de skal gjøre og at de kan hoppe over resten. Så selv om det er dritvanskelig å tilpasse godt nok for alle, så er det bestandig noe man skal jobbe mot, og det er mulig å gjøre det uten at man bestandig tenker at det må gjøres per elev.

Det kan jeg ikke uttale meg om hvordan andre barn i denne klassen. Jeg vet denne klassen har mange utfordringer og det er enormt mye forstyrrelser. Hva de barna som "faller" helt utenom får av tilpasninger vet jeg ikke.
Jeg har tatt opp at vi synes det er mye lekser og at det tar mye tid. Jeg har spurt om det ikke er mulig å få mindre lekser for alle og da har jeg og andre foreldre fått beskjed om hvorfor det er så mye. Og jeg ser problemstillingen til læreren, og hvorfor det er så mye.
Mitt barn er faglig sterk (ligner heldigvis ikke meg), og han ble ordentlig lei i 2 klasse pga mengden og at det er ukjent stoff :)
Som sagt tredje er foreløpig mye bedre, mye mindre nå enn i fjor.
Men jeg synes ikke noe om lekser, holder med litt lesing og skrive noen linjer.
 
Det kan jeg ikke uttale meg om hvordan andre barn i denne klassen. Jeg vet denne klassen har mange utfordringer og det er enormt mye forstyrrelser. Hva de barna som "faller" helt utenom får av tilpasninger vet jeg ikke.
Jeg har tatt opp at vi synes det er mye lekser og at det tar mye tid. Jeg har spurt om det ikke er mulig å få mindre lekser for alle og da har jeg og andre foreldre fått beskjed om hvorfor det er så mye. Og jeg ser problemstillingen til læreren, og hvorfor det er så mye.
Mitt barn er faglig sterk (ligner heldigvis ikke meg), og han ble ordentlig lei i 2 klasse pga mengden og at det er ukjent stoff :)
Som sagt tredje er foreløpig mye bedre, mye mindre nå enn i fjor.
Men jeg synes ikke noe om lekser, holder med litt lesing og skrive noen linjer.

Nei altså, jeg snakker jo generelt og ikke om deres klasse spesifikt. Men basert på det du forteller kan jeg ikke si annet enn at slik skal det ikke være. Det er ikke min mening.

Samme hva som er blitt sagt fra skolen.

Er det ukjent stoff i lekser, og timesvis med arbeid, så er det ikke slik det skal være. Mer enn jeg har sagt alt i dag kan jeg ikke komme med, rett og slett.

Vi har jo også hatt denne samme diskusjonen før, og endte på samme sted da også. Jeg blir veldig trist og frustrert når folk forteller at det er slik i forhold til lekser, og vil gjerne hjelpe med å gi råd om å snakke med læreren, bruk fau, gå til utdanningsforbundet, skolesjefen, fylkesmannen. Det er mulig å få til forbedringer. Men hvis du er bestemt på at lekser er et problem og lange dager hadde vært bedre, så skal ikke jeg bruke energi på å overtale deg altså.

For jo, jeg er enig med hun andre, jeg syns du henter mye stygt ut av ingenting her.
 
Tror ikke du helt skjønte hva jeg mente, selvsagt har man planer og mål man skal følge! Hvor har jeg sagt at man ikke har det? Men alle stedene jeg har vært er det lærerne som lager årsplanen, lærerne som vurderer hvilke læreverk som skal kjøpes inn om det er satt av penger til noe nytt, og lærere som velger hva man vil bruke av læreverket, supplere av annet materiell man har tilgjengelig osv. Lærere lager periodeplanen, og lærere lager ukeplanene.

Læreplanmålene settes nasjonalt, og så har man mulighet til å lage en lokal læreplan, men den skal ikke vike fra den nasjonale, heller være tilføyende (alså en konkretisering av de punktene hvor det i den nasjonale planen står at man skal lære om for elsempel lokal historie, dyreliv og natur der man bor osv). Det er kunnskapsløftet, lover og forskrifter som er styrende. Årsplanene lages ut fra den aktuelle læreplanen. Ja, ledelsen bør ha en oversikt og se over planene, og ledelsen kan legge en del føringer for hvordan ting gjøres på den aktuelle skolen.

Poenget mitt er at det er lærere som styrer det daglige løpet, og det er innenfor dette man har mulighet til å justere mengden lekser og typen oppgaver for å gjøre arbeidet overkommelig og motiverende for elevene.

At skoleledelsen skal hindre lærerne i å følge loven gjennom å legge føringer for hvor mye lekser ungene skal ha og frata muligheten til å tilpasse, syns jeg høres helt utrolig ut.
På skolen vår har ledelsen kontroll over lekseplanen og innholdet i den. Vi har lik plan på alle trinn, og den skal inneholde bestemte momenter. Det vi som lærere gjør er å lage gode, konkrete mål, og sette opp tilpassede lekser som bygger opp under disse målene. Men vi har ikke lov å "droppe" lekser på vår skole. Synes forresten opplegget med arbeidsplan som dere driver med virker spennende for mellomtrinnet. Kunne tenkt meg å prøve det ut.
 
Nei altså, jeg snakker jo generelt og ikke om deres klasse spesifikt. Men basert på det du forteller kan jeg ikke si annet enn at slik skal det ikke være. Det er ikke min mening.

Samme hva som er blitt sagt fra skolen.

Er det ukjent stoff i lekser, og timesvis med arbeid, så er det ikke slik det skal være. Mer enn jeg har sagt alt i dag kan jeg ikke komme med, rett og slett.

Vi har jo også hatt denne samme diskusjonen før, og endte på samme sted da også. Jeg blir veldig trist og frustrert når folk forteller at det er slik i forhold til lekser, og vil gjerne hjelpe med å gi råd om å snakke med læreren, bruk fau, gå til utdanningsforbundet, skolesjefen, fylkesmannen. Det er mulig å få til forbedringer. Men hvis du er bestemt på at lekser er et problem og lange dager hadde vært bedre, så skal ikke jeg bruke energi på å overtale deg altså.

For jo, jeg er enig med hun andre, jeg syns du henter mye stygt ut av ingenting her.

Ja, vi har hatt samme diskusjon før og det har både blitt tatt opp i fau og andre instanser og når jeg ser at vår skole ikke alene om å ha slike lekser heller motsatt de er som skoler flest og ikke noe uvanlig. Så er det jo mer eller mindre slik det skal være.
Jeg har aldri vært for lekser, kommer aldri til å bli det. Jeg mener barn skal få være ferdig med skolearbeid når de kommer hjem. Uansett repetisjon eller ei. De er ikke små voksene, de er barn og har behov for mye mer fritid enn meg og det er min mening :)

Hva for noe stygt henter jeg ut i fra ingenting? Jeg er bare helt i mot en diskusjonmetode der man prøver å fordumme motstanderen fordi man er uenig. Som jeg da mener innlegget over var. (Selv om det ikke var ment til meg, tok det heller ikke personlig) Om det er stygt, så javel. Det lever jeg godt med :)
Alle har en mening om skolen, vi alle har vært innom en eller fler, og vi alle har barn på skolen eller skal ha og jeg mener det er flott med diskusjoner rundt skolen og lekser. Er ikke sunt om dette ikke kan diskuteres uten å bruke argumentet at mange tror lærere ikke gjør noen ting.
Jeg vet ikke om noen med den meningen jeg, de fleste mener at lærere gjør det beste de kan for hver enkelt elev.
 
Nå er det noen år til vi får skolebarn i hus, men så sant leksemengden tilpasses barnets alder og leksene bygger på repetisjon av materiale som har vært gjennomgått på skolen (altså ikke noe nytt materiale som hun ikke har støtt på før), så er jeg i utgangspunktet tilhenger av lekser. Det er mange ting der mengdetrening er viktig (f.eks matteoppgaver, øve til diktat, lesing, o.l.), repetisjon er generelt viktig nesten uavhengig av hvilket fag det er, og jeg ser for meg at det vil være en god måte for oss som foreldre å få innblikk i hva barnet lærer på skolen for tiden.

I tillegg så fins det mange måter å undervise på - jeg ser for meg at dersom datteren vår ikke forsto lærerens gjennomgang på skolen for et gitt emne, vil vi som foreldre kanskje kunne forklare henne det samme materialet på andre måter, kanskje er det det som skal til for at hun skal forstå akkurat det emnet? Usikker på hvor realistisk dette siste punktet er, men både sambo og jeg har høyere utdanning, så jeg ser for meg at vi i hvert fall bør kunne hjelpe til med barne- og ungdomsskolepensum.
 
Back
Topp