Ditt syn på hjemmelekser i barneskolen?

På skolen vår har ledelsen kontroll over lekseplanen og innholdet i den. Vi har lik plan på alle trinn, og den skal inneholde bestemte momenter. Det vi som lærere gjør er å lage gode, konkrete mål, og sette opp tilpassede lekser som bygger opp under disse målene. Men vi har ikke lov å "droppe" lekser på vår skole. Synes forresten opplegget med arbeidsplan som dere driver med virker spennende for mellomtrinnet. Kunne tenkt meg å prøve det ut.

Slikt hører jo bare lurt ut, at det er noen retningslinjer og en felles mal. :) litt pes å måtte finne på slikt selv.
 
Det tar mye mer tid enn jeg tror mange innser, ja. Jeg kjenner jeg blir svett av tanken på lengre undervisningsdager som et alternativ til lekser, slik mange beskriver ønske om her. Rent praktisk så hadde det jo ikke gått nå, i forhold til planlegging, etterarbeid og møtetid, da måtte vi hatt sykt mange flere lærere. Dessuten er det grenser for hvor lenge av gangen man kan holde på, jeg tror ikke det hadde vært hensiktsmessig med lengre skoledager uansett om ressursene og alt lå til rette. Så mye lekser skal man da heller ikke ha at man trenger å erstatte det med 1-2 økter lengre skoledager.

Men neste gang denne diskusjonen kommer opp tror jeg at jeg skal gjøre med selv en tjeneste og ikke åpne tråden engang :p
Dwt finnes skoler som har lengre skoledager og null lekser, lærerne sier det er helt supert
 
Dwt finnes skoler som har lengre skoledager og null lekser, lærerne sier det er helt supert

Det finnes også skoler med null lekser og samme lengde skoledag, som syns det er supert. Mens jeg også vet om en lokal skole som har gått fra å være leksefri og tilbake til vanlig, fordi de opplevde at det ikke funket.

at det fantes vanlige grunnskoler med lengre skoledag visste jeg ikke, og jeg lurer litt på om det er prøveprosjekt fra staten da, eller hvordan de har fått til det? For det ligger jo nasjonale føringer i hvor mange timer man skal ha i hvert fag i løpet av et trinn.
 
Det finnes også skoler med null lekser og samme lengde skoledag, som syns det er supert. Mens jeg også vet om en lokal skole som har gått fra å være leksefri og tilbake til vanlig, fordi de opplevde at det ikke funket.

at det fantes vanlige grunnskoler med lengre skoledag visste jeg ikke, og jeg lurer litt på om det er prøveprosjekt fra staten da, eller hvordan de har fått til det? For det ligger jo nasjonale føringer i hvor mange timer man skal ha i hvert fag i løpet av et trinn.

Bare her i kommunen er det 2 forskjellige modeller, skolen jeg jobber på er 8-13 mens skolen der min datter går er 8-14 så lekser hos begge skolene men det er forskjell på friminuttene.
 
Bare her i kommunen er det 2 forskjellige modeller, skolen jeg jobber på er 8-13 mens skolen der min datter går er 8-14 så lekser hos begge skolene men det er forskjell på friminuttene.


Alle skoler er jo pålagt samme timeantallet som du sier men de forskjellige skolene løser ofte dette med å feks ha færre timer i 1-2klasse (som på min datters skole) også øke timantallet. Så derfor kan det virke som at noen skoler har lengre dager, men de følger vel samme føringene som alle andre, de bare fordeler det forskjellig ;)
 
Bare her i kommunen er det 2 forskjellige modeller, skolen jeg jobber på er 8-13 mens skolen der min datter går er 8-14 så lekser hos begge skolene men det er forskjell på friminuttene.

Klart, friminuttene kan gjøre dagen kortere eller lengre, men det påvirker jo ikke mengden lekser, regner jeg med. :D
Her er det jo også litt annerledes på alle bygdeskolene, da kommunene ikke har penger nok til å ha mer enn en buss hver vei om dagen, så fra første klasse av har elevene fulle skoledager, og for at de ikke skal få for mange timer så får de dette igjen i fridager.
 
Klart, friminuttene kan gjøre dagen kortere eller lengre, men det påvirker jo ikke mengden lekser, regner jeg med. :D
Her er det jo også litt annerledes på alle bygdeskolene, da kommunene ikke har penger nok til å ha mer enn en buss hver vei om dagen, så fra første klasse av har elevene fulle skoledager, og for at de ikke skal få for mange timer så får de dette igjen i fridager.
Nei det gjør det ikke. Men tenkte kanskje det var grunnen til at noen skoler har lengre dager andre steder også :)
 
Nei det gjør det ikke. Men tenkte kanskje det var grunnen til at noen skoler har lengre dager andre steder også :)

Det kan jo så klart være, men når det sies "lengre dager og leksefritt" så tolkes det jo til at de to tingene hadde en sammenheng. :)
Men ut fra min erfaring så hadde jeg ikke valgt bort lekser selv om alt lå til rette for lengre dager, både med høy nok lærertetthet og alt. Syns en passende mengde lekser er bra, og selvsagt med ting man enten har gjennomgått på skolen alt (repetisjon), eller som forberedelse til noe man skal gjennomgå neste dag. Og så med godt samarbeid mellom skole og hjem for å få tilpasset ekstra der det trengs. En annen ting er jo hvor slitne og ukonsentrerte elevene lett er i det som nå er den siste økta. Å ha en økt til etter denne, vel, jeg vet ikke hvilken nytte det skulle gjort uansett.
 
Jeg synes lekser er viktig.

For læringsutbytte er det viktig å repetere det man har gått igjennom senere på dagen/dagen etter.

I tillegg bør noen ting øves på hver dag for å få best mulig utbytte. Spesielt lesing, der trengs mengdetrening.

Hvis man ikke skal ha lekser må skoledagen forlenges. Jeg synes skoledagene er lange nok som de er. Barn bør få tid til å leke (enten på SFO eller hjemme). Og å ha et avbrekk med enten lek/gåtur hjem/middag ol før ny arbeidsøkt er en mer ballanswrt hverdag, enn en lengre skoleøkt i ett.

Det er viktig for både barna, skolen og foreldrene selv å kunne delta i barnas utdanning.

Det er også viktig å kunne lære seg å jobbe selvstendig og ta ansvar for lekser. Og få inn disse vanene for selvstudium tidlig. På høyere utdanning må man det.
 
Jeg er imot lekser.

Syns det er fint at de må lese hjemme, og at de f.eks øver på engelske gloser. Ellers så vil jeg ha litt oversikt over hva de gjør, og hvordan mitt barn ligger an.

Men enkelte uker kan han komme hjem med 15-20 sider i mattelekse! Han går i andreklassen, og når lærernes svar på hvorfor de har så mye er at elevene ikke har jobbet godt nok på skolen så holder ikke det. De kan ikke ha lagt opp til et godt læringsmiljø hvis gutten har klart å blitt hengende 15 sider etter på to uker, det er helt bak mål. De er 29 elever i klassen, og har en helt episk samling av spesielt krevende tilfeller, så det er ekstremt mye uro i timene. Da skal det ikke mye til å forstyrre de som sliter med å konsentrere seg. I slike tilfeller har jeg bare lyst til å boikotte leksene, for det dreper jo all motivasjon at gutten må sitte to timer hver dag med matte.

Da kreves det at de får ro på skolen, slik at de kan få utnytte tiden til læring der. Som mor irriterer det meg grenseløst at enkelte elever tar all tiden til læreren, kanskje så mye som halve skoletimen, på bare tull og uønsket adferd. Da vil jeg at de deler opp klassen slik at de som jobber godt selvstendig får rom til det, og de som trenger mer ro og støtte for å jobbe, kan få det. I tillegg så mener jeg at de elevene som gjør alt de kan for å ødelegge undervisningen kan sendes ut av klasserommet med en assistent, slik at ikke de "tar" den beste kompetansen klassen har tilgjengelig.

Da hadde kanskje ikke mesteparten av elevene i klassen slitt med flere timers lekse daglig, men fått gjort mesteparten på skolen.
 
Jeg er imot lekser.

Syns det er fint at de må lese hjemme, og at de f.eks øver på engelske gloser. Ellers så vil jeg ha litt oversikt over hva de gjør, og hvordan mitt barn ligger an.

Men enkelte uker kan han komme hjem med 15-20 sider i mattelekse! Han går i andreklassen, og når lærernes svar på hvorfor de har så mye er at elevene ikke har jobbet godt nok på skolen så holder ikke det. De kan ikke ha lagt opp til et godt læringsmiljø hvis gutten har klart å blitt hengende 15 sider etter på to uker, det er helt bak mål. De er 29 elever i klassen, og har en helt episk samling av spesielt krevende tilfeller, så det er ekstremt mye uro i timene. Da skal det ikke mye til å forstyrre de som sliter med å konsentrere seg. I slike tilfeller har jeg bare lyst til å boikotte leksene, for det dreper jo all motivasjon at gutten må sitte to timer hver dag med matte.

Da kreves det at de får ro på skolen, slik at de kan få utnytte tiden til læring der. Som mor irriterer det meg grenseløst at enkelte elever tar all tiden til læreren, kanskje så mye som halve skoletimen, på bare tull og uønsket adferd. Da vil jeg at de deler opp klassen slik at de som jobber godt selvstendig får rom til det, og de som trenger mer ro og støtte for å jobbe, kan få det. I tillegg så mener jeg at de elevene som gjør alt de kan for å ødelegge undervisningen kan sendes ut av klasserommet med en assistent, slik at ikke de "tar" den beste kompetansen klassen har tilgjengelig.

Da hadde kanskje ikke mesteparten av elevene i klassen slitt med flere timers lekse daglig, men fått gjort mesteparten på skolen.

Hvor mange voksne er det da i klasserommet til så mange barn som trenger ekstra oppfølging? Slik som du beskriver det går jo ikke an. Er det virkelig sånn så ville jeg gått til kommunen, eller enda høyere, og slått i bordet. 15-20 mattesider var drøyt.
 
Ja jeg vet. Men de leksene de har her, som jeg la ved, burde gå ganske greit for de aller fleste. Sitter de timevis med dette er det noe rart...
Tja det finnes da barn som jobber tregt, som synes det er vanskelig osv
Så selv om din ikke bruker lang tid kan det jo hende andre gjør det
 
På skolen hvor jeg jobber nå har vi nettopp innført "leksefri skole". Systemet hos oss er at de bestandig skal øve hjemme på leselekser i norsk og spesielt engelsk, de har gjerne en diktat i uka som skal øves til, kanskje en gloseprøve av og til, og i forkant av matteprøver eller andre prøver blir det opp til elevene om de syns de trenger å øve ekstra.

Elevene har arbeidsplaner, og hvis det er noen som bruker tiden dårlig på skolen, så må de gjøre arbeidet ferdig hjemme. (altså ikke elever som ikke rakk å komme gjennom arbeidet til tross for god innsats, men elever som dagdrømte eller gjorde helt andre ting)
Vi gjør muntlige avtaler fortløpende.

Det som har skjedd i år i forhold til i fjor, er at noen av de elevene som jobbet veldig lite på skolen og gjerne heller ikke gjorde lekser, er veldig motiverte for å bli ferdige på skolen for å slippe lekser.

Men de elevene som allerede brukte tiden på skolen godt, og som også hadde gode lekserutiner og fikk god oppfølging hjemme, de lider et tap i år. Det er vanskelig å få igjennom at de som har behov for mer mengdetrening enn det er mulig å få til på skolen, skal bli straffet med mer hjemmearbeid når de andre slipper. Jeg sier jo selvsagt hele tiden til dem at det er LOV å jobbe mer hjemme, og i samtaletimer nevner jeg jo nettopp dette, at leksene skal jo ikke være en straff fordi det var vanskelig eller tok tid på skolen, men kanskje er det nettopp da man har behov for mer oppfølging hjemme, og få brukt mer tid på arbeidet samt en til en-tid med en som kan hjelpe dem.

Så jeg er ganske splittet i hva jeg tenker om lekser. Jeg liker godt å ha et innblikk i hva mitt eget barn driver med på skolen, og hvis mengden er "riktig" tar det ikke så lang tid, i tillegg til at vesla får den individuelle oppfølgingen og opplever at vi viser interesse, syns også det er gøy å kunne snakke om faglige ting. Men nå er vesla mi veldig kunnskapstørst og reflekterende, selv om hun som regel sukker veldig tungt når vi ber henne finne fram ukeplanen.

Så for de som får god oppfølging hjemme og har gode rutiner er leksene uvurderlige. For andre blir det mer motiverende å kutte det ut. Det er vanskelig å skulle forene de to, uten at det føles urettferdig eller vanskelig.

Men nå sier jeg IKKE at de som kjemper en hard kamp for å komme gjennom leksene gjør en dårlig jobb, eller at de har dårlige rutiner eller noe. Det jeg tenker, er at kanskje har de for mye lekser, for vanskelige lekser, feil type oppgaver, eller den typen elev som hadde blitt mer motivert av å slippe hjemmearbeid og slik kunne brukt mer energi på skolen. Jeg skjønner godt at man da vil ønske seg leksefri skole. Det er bare det at elevene har ulike behov, og det kan være vanskelig å tilpasse. Ikke alle lærere er flinke nok til å skjønne at leksene burde tilpasses i større grad enn det mange opplever.

Når det gjelder alternativet med kortere ferier eller lengre dager, så kan ikke det løses uten å øke lærertettheten noe helt sinnsykt. Det er ikke realistisk med den mangelen på lærere det er i dag, selv om man begynner å hive penger inn i systemet. Det krever mye forarbeid å planlegge en undervisningsøkt, og flere økter vil bety flere planleggingstimer. Ser for meg det da må inn mange ufaglærte for å fylle opp en del skoler. I tillegg tror jeg ikke den delen av dagen som blir forlenget vil være særlig mer produktiv enn det en del foreldre opplever leksesituasjonen. Jeg merker jo at elevene er slitne, de blir støyete og mer uproduktive den siste økta fram til klokka 14 allerede. Det skal ikke mye til før det forstyrrer veldig for selv de elevene som enda hadde vært på hvis de fikk jobbe i fred. De fleste har vel mulighet til å "garantere" arbeidsro hjemme i større grad enn man kan i et klasserom.

Det ble mange tanker gitt. Men det er altså et interessant og engasjerende tema! :)
Enig i tankene dine.

Det er lekser på skolen til mitt barn. Men det er ikke noe mer enn det du skriver. Leselekse, engelsk leselekse og gloser. Noe matte. Veldig lite. Tenker det absolutte minimum. Så når du sier det er leksefri skole og vi ikke har det så..,ja det var litt rart.

Jeg synes det er for lite noen ganger, men så leser gutten min på 8 egne bøker masse og generelt lærer mye annet ila hverdagen på eget intitiativ. Googler masse og elsker faktabøker og gjør research. Han leste ut Harry Potter nr 3 på 4 dager. Vi snakker litt engelsk hjemme iblandt. Ser engelske barnefilmer uten tekst. Han er flink til hoderegning når han handler alene. Er med å bake og lage mat selv mtp mål osv... sånne ting. Så da blir det ekstra. Føler egentlig leksene hele tiden har vært for lite og lett.
 
Så lenge alt gjøres riktig fra skolens side, så e jeg for lekser. Det betyr at barna ikke skal få med nytt stoff hjem i lekser, og at det er godt overkommelige mengder. Og tilpasset hver enkelt elevs nivå. Det er sånn vi gjør det på vår skole, og det fungerer utmerket. I tillegg har elevene mulighet til å gjøre leksene i skoletida dersom de blir ferdige med oppgavene som skal gjøres i løpet av skoledagen. Dette motiverer elevene til å gjøre det de skal i skoletida, så de får mer fritid hjemme.

Det er faktisk en del fordeler med lekser. For det første er det bra både for barn, skole og foreldre at foreldrene deltar i barnas opplæring. Det gjør samarbeid og oppfølging mye mer overkommelig. En annen ting er at skoledagen er faktisk lang nok som den er, barna har godt av å tilbringe så mye tid som mulig hjemme hos familien. Jeg kjenner selv at jeg er utslitt i hodet av støyet som følger med å være i en skoleklasse en hel dag, så en time ekstra hver dag kan ta kraftig på for elevene.
 
Back
Topp