Drikker dere...

  • Trådstarter mammaelskerdeg
  • Opprettet
Drikker kaffe, men har aldri pleid å drikke så mye så blir maks 1-2 kopper ..som før :) brus blir det i helgene som vanlig :)
 
Jeg drikker et par kopper på en dag, og har ikke kuttet ned noe utover det jeg måtte da jeg begynte i ny jobb med forferdelig kaffe..

Det skal sies at rådene ift koffein er ekstremt konservative. Du skal over 9 kopper om dagen før det er noen beviselig effekt. Men dersom du drikker så mye kaffe så er du sannsynligvis ikke mye plaget med kvalme, og det i seg selv er et tegn på økt risiko for SA. Så det er veldig vanskelig å konkludere på om enorme mengder kaffe er skadelige. Moderate mengder er ihvertfall ikke det, så det er ikke så mye grunn til å ha dårlig samvittighet for kopp nr. 2.

Kunne du ha forklart dette nærmere, er du snill? Tror ikke jeg helt forstod hva du mente som var et tegn på økt risiko for SA, at man ER kvalm, eller ikke er kvalm? Litt redd for en ny SA, så jeg ville bare vite hva som var hva. :)
 
Kunne du ha forklart dette nærmere, er du snill? Tror ikke jeg helt forstod hva du mente som var et tegn på økt risiko for SA, at man ER kvalm, eller ikke er kvalm? Litt redd for en ny SA, så jeg ville bare vite hva som var hva. :)
Dette er veldig individuelt. Jeg var ikke kvalm i det hele tatt forrige svangerskap og fødte en frisk og fin gutt.
 
Kunne du ha forklart dette nærmere, er du snill? Tror ikke jeg helt forstod hva du mente som var et tegn på økt risiko for SA, at man ER kvalm, eller ikke er kvalm? Litt redd for en ny SA, så jeg ville bare vite hva som var hva. :)
Har aldri hørt at ingen kvalme og SA har sammenheng..!
 
Drikker ikke brus, og har ikke gjort det tidligere heller. Veldig glad i kaffe og tar meg en vanlig kopp et par ganger i uken, men drikker et par kopper koffeinfri kaffe til dagen :) Husk at det er koffein i sjokolade også. Jeg spiste masse sjokolade, hver dag, de to første ukene av svangerskapet (frem til jeg fant ut jeg vsr gravid). Da jeg testet positivt så fant jeg ut at jeg måtte kanskje begynne å spise litt vanlig sunn mat heller :p
 
Jeg klarer ikke å kutte kaffen dessverre, jeg prøver men drikker alt for mye, men jeg har sluttet med både røyk og snus da! Men sukk håper jeg klarer å redusere kaffedrikkingen litt, vurderer å kjøpe meg koffeinfri kaffe å prøve det da ☺️
 
Bare for å spesifisere: å ikke ha kvalme betyr ikke at man får en SA. Selvfølgelig er ting individuelt, men all forskning baserer seg jo på at man tar en stor gruppe mennesker og ser på sannsynligheten for at en ting påvirker en annen.

Kvalme er knyttet til lavere forekomst av spontanabort. Det betyr ikke at mangel på kvalme forårsaker sa, men sannsynligvis at hormoner som indikerer friskt embryo også fører til kvalme.

Det er relevant i tilfelle forskning på gravide fordi de som er kvalme ofte ikke får i seg ting som kaffe, og havner derfor automatisk i gruppen "drikker ikke kaffe". Da havner også statistisk friskere embryoer i gruppen "ikke utsatt for kaffe", og det påvirker hvor frisk den gruppen ser ut. Og kan altså få gruppen "drikker kaffe" til å se værre ut, uten at det egentlig har noe med kaffe å gjøre.

En av mange grunner til at forskning er vanskelig og veldig spennende. :)
 
Drikker ikke brus, og har ikke gjort det tidligere heller. Veldig glad i kaffe og tar meg en vanlig kopp et par ganger i uken, men drikker et par kopper koffeinfri kaffe til dagen :) Husk at det er koffein i sjokolade også. Jeg spiste masse sjokolade, hver dag, de to første ukene av svangerskapet (frem til jeg fant ut jeg vsr gravid). Da jeg testet positivt så fant jeg ut at jeg måtte kanskje begynne å spise litt vanlig sunn mat heller :p

Æsj! Like greit jeg blir kvalm av kaffe da, for sjokolade tror jeg IKKE at jeg kan (les vil) kutte ut. Med mindre det også skulle føre til kvalme. Drakk nettopp sjokolademelk, får se om det blir noe etterdønninger. :p
 
Bare for å spesifisere: å ikke ha kvalme betyr ikke at man får en SA. Selvfølgelig er ting individuelt, men all forskning baserer seg jo på at man tar en stor gruppe mennesker og ser på sannsynligheten for at en ting påvirker en annen.

Kvalme er knyttet til lavere forekomst av spontanabort. Det betyr ikke at mangel på kvalme forårsaker sa, men sannsynligvis at hormoner som indikerer friskt embryo også fører til kvalme.

Det er relevant i tilfelle forskning på gravide fordi de som er kvalme ofte ikke får i seg ting som kaffe, og havner derfor automatisk i gruppen "drikker ikke kaffe". Da havner også statistisk friskere embryoer i gruppen "ikke utsatt for kaffe", og det påvirker hvor frisk den gruppen ser ut. Og kan altså få gruppen "drikker kaffe" til å se værre ut, uten at det egentlig har noe med kaffe å gjøre.

En av mange grunner til at forskning er vanskelig og veldig spennende. :)

Jeg var ikke kvalm i sommer, som endte med SA. Derimot sluttet jeg allikevel å spise en del ting grunnet apetittmangel. Denne runden er jeg tidvis kvalm, så spent på om spiren klamrer seg fast der inne ut løpet. :)
 
Bare for å spesifisere: å ikke ha kvalme betyr ikke at man får en SA. Selvfølgelig er ting individuelt, men all forskning baserer seg jo på at man tar en stor gruppe mennesker og ser på sannsynligheten for at en ting påvirker en annen.

Kvalme er knyttet til lavere forekomst av spontanabort. Det betyr ikke at mangel på kvalme forårsaker sa, men sannsynligvis at hormoner som indikerer friskt embryo også fører til kvalme.

Det er relevant i tilfelle forskning på gravide fordi de som er kvalme ofte ikke får i seg ting som kaffe, og havner derfor automatisk i gruppen "drikker ikke kaffe". Da havner også statistisk friskere embryoer i gruppen "ikke utsatt for kaffe", og det påvirker hvor frisk den gruppen ser ut. Og kan altså få gruppen "drikker kaffe" til å se værre ut, uten at det egentlig har noe med kaffe å gjøre.

En av mange grunner til at forskning er vanskelig og veldig spennende. :)
Ja.. Det var jo ikke så oppløftende for ei som ikke sliter med kvalme :-o
 
Ja.. Det var jo ikke så oppløftende for ei som ikke sliter med kvalme :-o

Tanken slo meg også da jeg leste et innlegg tidligere i dag, der jeg ikke forstod om det var bra eller ikke med kvalme, hva som kunne ofte resultere til SA eller ikke. Uansett, så tror jeg det er best vi bare overser slikt, og ikke lar det engste oss, da som sagt - mye er individuelt og det er så mange andre årsaker som kan ligge bak i en evt. SA enn mangel på kvalme.

Synes du skal nyte at du ikke er kvalm, for kanskje dukker den opp før du aner og du kommer da til å savne det å ikke være det. Kan godt få min altså! ;) Kos deg med den lille spiren i magen din. <3
 
Tanken slo meg også da jeg leste et innlegg tidligere i dag, der jeg ikke forstod om det var bra eller ikke med kvalme, hva som kunne ofte resultere til SA eller ikke. Uansett, så tror jeg det er best vi bare overser slikt, og ikke lar det engste oss, da som sagt - mye er individuelt og det er så mange andre årsaker som kan ligge bak i en evt. SA enn mangel på kvalme.

Synes du skal nyte at du ikke er kvalm, for kanskje dukker den opp før du aner og du kommer da til å savne det å ikke være det. Kan godt få min altså! ;) Kos deg med den lille spiren i magen din. <3
Takk ♡ Det må du også ♡ Er nok individuelt ja :)
 
Idag måtte jeg ha en iskaffe :D
 
Har kuttet ut brus. Drikker to kopper te for dagen eller 1 kopp kaffe. En stor overgang for en som kunne drikke 6 kopper for dagen :woot:
 
MÅ ha kaffe om morgenen ellers blir jeg mannevond ;) ellers har jeg fått dilla på saft :rolleyes:
 
Back
Topp