Høres utrolig sært ut at det er skolen som bestemmer hva elevene skal gjennom, har aldri hørt om det før i alle fall. Hadde ærlig talt tatt det gjennom fau eller bedt om er møte med rektor om det er så galt som det du beskriver her, for det er ikke greit.
Når det gjelder repetisjon, må du jo vite at også vi lærere stadig opplever at elevene "aldri har hørt om" det vi gikk gjennom forrige uke, eller til og med dagen før. En annen ting er at man har ulike måter å forklare ting på, og det kan også være en stor fordel i forhold til lekser. Kanskje er det forelderen som fant rett inngangsport akkurat denne gangen, eller at summen av lærerens og forelderens forklaring gav eleven en enda dypere forståelse. Så selv om dere ikke opplever det som repetisjon, vil jeg tro stoffet sjeldent faktisk er helt nytt for eleven.
Når det gjelder lengre dager ser jeg hva dere mener og kan godt være med på tanken om en lang og god lunsjpause og mye friminutt, men elevene blir tappet på en annen måte av å være sammen og leke slik, settingen hjemme blir jo en helt annen. En annen ting er det rent praktiske i det, i forhold til mangel på lærere (evt mangel på penger til lærerdekning...), og lærernes arbeidsdag. Lærere jobber jo ikke bare til elevene går hjem, det regner jeg med de fleste vet.
så jeg klarer ikke å se for meg hvordan arbeidsdagen skulle se ut med lengre skoledager og fler undervisningstimer, hvordan man skulle fått dekket opp dagen og inspeksjoner og alt.
Nei, man kan snakke reformer og lekser og skolepolitikk og slikt alt man vil, men jeg er veldig sikker på at det som må til er flere lærere og redusert klassestørrelse i store deler av landet. Rundt 15 elever i hver klasse har jeg veldig god erfaring med, allerede ved 20 var det tøft, og 28 syns jeg er umenneskelig. Selv små skoler trenger mange lærere, som sammenslåtte trinn i kjernefagene er vanskelig for alle. Så skolene trenger mer folk, slik at hver elev får mer tid med læreren og dermed har læreren et ordentlig utgangspunkt for å gjøre den beste jobben for elevene.