Lekser i grunnskolen

Hos oss tar leksene max 10 min om man jobber i helt passe tempo, de aller flinkeste er sikkert ferdig på 2 min. Så er det 15 min lesing hver dag. I 4/5 klasse øker leksemegden noe, men fortsatt ikke avskrekkende. Jeg syns nesten de burde hatt litt mer lekser her, feks noen øveord i engelsk eller norsk. Her har og alle like lange dager, fra 8.30-14, men 1-2 har to midttimer i uka hvor de er ute og leker og 3/4 trinn en. Så jeg sier ja til lekser og oppfølging hjemmefra. Min mellomste har slitt og sliter fortsatt litt med å henge med og hadde det ikke vært for at vi har jobbet iherdig hjemme så hadde ståa vært enda verre.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er milevis unna hva vi har i min del av landet i alle fall.

Norsk hver dag. Lese ei side og svare skifting med hel setning på to spm. Alrså to setninger. Fire dager i uka.

Engelsk en dag, matte tre.
Ei side matte og hittil bare ei halv engelsk.

Dette er tredje klasse og markant mer lekse enn i andre klasse.
Dere har veldig lite lekser
 
Dere har veldig lite lekser
Jepp.

Men de kommer gjennom pensum. Og ikke noe er ukjent stoff, de har gått gjennom leksen i plenum på skolen i forkant også.


Så man må ikke ha ekstreme mengder lekser som er ukjent stoff foreldre må lære barna for å komme gjennom stoffet, det var poenget mitt.

Han kunne. Og burde. Definitivt hatt leselekse utenom. Leselekse er den ene side i norskboka. Fem ganger. De har allerede lest den på skolen. Han kan den utenat...
 
Vi har også markant mer lekser enn i 2 klasse, i andre hadde vi mer enn der dere har i tredje. Jeg vet det er store forskjeller fra sted til sted og skole, til skole. Er også store forskjeller innad i samme kommune.
Men poenget mitt er å poengtere at det finnes foreldre som opplever lekser som repetisjon. Og ikke timesvis med ny læring.

Og de når læringsmål/kommer gjennom pensum. Så det er helt mulig.
 
Jeg gav aldri lekse i mer enn to fag på én dag, på 5-7 trinn. Så jeg syns også det virker drøyt mye slik det beskrives av så mange her inne.
Mandag har han tre fag, og spilletime så spille-leksen er ny, og det er fotball. Det føles som en maratondag for oss, så de ekstreme mengder andre har er litt absurd.

Om barn i småskolen bruker to timer daglig er det jo ikke tid til stort annet.

Det er først i år han trenger bruke mer enn ti minutter på leksene
(også går det litt ekstra nå for tiden for han spiser for lite på Sfo, er sulten når han kommer hjem og søstrene distraherer. Siden en voksen skal signere på at vi har sett på og fulgt opp leksa må han nesten sitte i stua også. Vi skal jo ordne middag og holde styr på alle tre)

Lekser slik vi har det, kjent stoff og begrenset omfang, er ikke noe problem

Men de får ikke gjort lekser på Sfo så alt skjer hjemme og tett med oppfølging, så disse ekstreme mengdene hadde vi ikke hatt tid til. Neste år har vi to med lekser. (da håper jeg han endelig får lov å gjøre lekser uten at vi ser på så han kan rømme på rommet sitt, søstra skal jo lese den siden i boka si høyt fem ganger....)
 
Men poenget mitt er å poengtere at det finnes foreldre som opplever lekser som repetisjon. Og ikke timesvis med ny læring.

Og de når læringsmål/kommer gjennom pensum. Så det er helt mulig.

Klart de finnes, det finnes også foreldre som synes denne mengden er helt flott også, det finnes de uten lekser også. Vi er ett langt land, men mange barn og skoler, ikke minst like mange meninger og opplevelser om lekser ;)
 
Klart de finnes, det finnes også foreldre som synes denne mengden er helt flott også, det finnes de uten lekser også. Vi er ett langt land, men mange barn og skoler, ikke minst like mange meninger og opplevelser om lekser ;)
Og du misser poenget

Det er altså ikke nødvendig å ha det sånn alle du kjenner har det for å dekke pensum.
 
Og du misser poenget

Det er altså ikke nødvendig å ha det sånn alle du kjenner har det for å dekke pensum.

Nei, jeg misset ikke poenget dit. Men du glemmer at skoler og klasser er forskjellige. Hvor fort kan en lærer gå fremover i klassen f.eks. Hva slags bøker bruker de i læringen, hva mener skolen er viktig at en i 2,3 skal lære?
Selv om deres skole gjør dette og har lite lekser(og kommer igjennom det de skal) så er det like mange skoler som gjør det annerledes , vi bor i samme land men kravene til barna er forskjellig likevel.
 
Tja...

For min sønn som har lærevansker hadde jeg helst sett at han ikke hadde lekser.
Det hadde fungert bedre for ham om det hadde vært heldagsskole.

Vi bruker alt fra 30 min til 2 timer på lekser. Alt etter hva leksen er. Det er ikke mye lekser for en elev som lærer raskt, som kan lese, skrive og formulere svar.

Det vi som foreldre sliter med er at vi ikke har kjennskap til læremetodene, for de har endret seg mye siden vi gikk på barneskolen.

Hadde min sønn hatt "normale" forutsetninger for å lære, hadde jeg ikke hatt noe i mot lekser. Men slik det er nå - selv med tilrettelegging, kvir jeg meg til hver dag med lekser.
 
Nei, jeg misset ikke poenget dit. Men du glemmer at skoler og klasser er forskjellige. Hvor fort kan en lærer gå fremover i klassen f.eks. Hva slags bøker bruker de i læringen, hva mener skolen er viktig at en i 2,3 skal lære?
Selv om deres skole gjør dette og har lite lekser(og kommer igjennom det de skal) så er det like mange skoler som gjør det annerledes , vi bor i samme land men kravene til barna er forskjellig likevel.
Klassen til min sønn har en del utfordringer og jeg er usikker på om alle faktisk har samme lekse , tror slett ikke alle har kapasitet til det.

Klasser er ulike. Men du fremstilte det som at "vi og alle jeg jeg kjenner alle steder har det sånn", at sånn er det. Og må være det. Men det må det ikke og da angriper skolen læreplanen feil og DET er et mye større problem enn lekser i barneskolen
 
Klassen til min sønn har en del utfordringer og jeg er usikker på om alle faktisk har samme lekse , tror slett ikke alle har kapasitet til det.

Klasser er ulike. Men du fremstilte det som at "vi og alle jeg jeg kjenner alle steder har det sånn", at sånn er det. Og må være det. Men det må det ikke og da angriper skolen læreplanen feil og DET er et mye større problem enn lekser i barneskolen

Har da også skrevet at skoler gjør det forskjellig fra sted til sted, men ja generelt her jeg bor er mengden lekser ett problem. Vi har forskjellig syn på lekser, verre er det ikke.
Ingen av oss sitter på fasiten av hva som er riktig, for barn er forskjellige og det er det som er problemet til den norske skolen. Alle skal passe inn i den samme boksen, det gjør de ikke.
Jeg er i mot lekser, mener det er noe ordentlig tull. Andre foreldre synes det er flott med lekser!
 
Mandag har han tre fag, og spilletime så spille-leksen er ny, og det er fotball. Det føles som en maratondag for oss, så de ekstreme mengder andre har er litt absurd.

Om barn i småskolen bruker to timer daglig er det jo ikke tid til stort annet.

Det er først i år han trenger bruke mer enn ti minutter på leksene
(også går det litt ekstra nå for tiden for han spiser for lite på Sfo, er sulten når han kommer hjem og søstrene distraherer. Siden en voksen skal signere på at vi har sett på og fulgt opp leksa må han nesten sitte i stua også. Vi skal jo ordne middag og holde styr på alle tre)

Lekser slik vi har det, kjent stoff og begrenset omfang, er ikke noe problem

Men de får ikke gjort lekser på Sfo så alt skjer hjemme og tett med oppfølging, så disse ekstreme mengdene hadde vi ikke hatt tid til. Neste år har vi to med lekser. (da håper jeg han endelig får lov å gjøre lekser uten at vi ser på så han kan rømme på rommet sitt, søstra skal jo lese den siden i boka si høyt fem ganger....)

Nei, jeg holder på det jeg sier, tar leksene to timer så får de for mye lekser. Man har krav på å ha det tilpasset, så det skal ikke være noen som helst begrunnelse for å ha det slik. Skjønner jo at folk er i mot lekser hvis det er realiteten så mange har i grunnskolen. Blir bare så dumt når lekser, son kan være så bra, blir så dumt. Og det flere her ikke ser ut til å innse, er at det ikke er nødvendig å være to timer eller ingenting (evt lengre skoledag). Det finnes en mellomting, og for å finne rette mengden må man ha et godt samarbeid mellom skole og hjem, og en lærer som tar til seg tilbakemeldingene om leksemengden.
 
Nei, jeg holder på det jeg sier, tar leksene to timer så får de for mye lekser. Man har krav på å ha det tilpasset, så det skal ikke være noen som helst begrunnelse for å ha det slik. Skjønner jo at folk er i mot lekser hvis det er realiteten så mange har i grunnskolen. Blir bare så dumt når lekser, son kan være så bra, blir så dumt. Og det flere her ikke ser ut til å innse, er at det ikke er nødvendig å være to timer eller ingenting (evt lengre skoledag). Det finnes en mellomting, og for å finne rette mengden må man ha et godt samarbeid mellom skole og hjem, og en lærer som tar til seg tilbakemeldingene om leksemengden.
Vi har en sånn mellomting, det kan faktisk funke ja. Synes det er passe.

De lærer å jobbe individuelt på skole og ja. Selv om de ikke er 20-30, de er 16. Og to lærere eller lærer og assistent ofte. Og likevel av de skolene som har lavest tetthet av lærere så fikk ekstra penger fra staten for å bedre på det. (de har mye ufaglærte assistenter, tror det har med det å gjøre)
 
Det jeg har reagert på er hvor mye mindre lekser det er på ungdomsskolen i forhold til barneskolen. Min datter fikk hele tiden høre fra sine lærere at grunnen til alle leksene var for å venne de til mengden på ungdomsskolen. Men hun har mindre lekser nå enn i første klasse på barneskolen.
 
Både og. For vår del så kommer ikke barna til å gå på sfo. Så de får mye tid hjemme. Men for de barna som blir hentet først halv 5 kan det jo bli slitsomt. Jeg gikk på sfo i 2. Klasse og da gjorde vi leksene våre på sfo. Personlig så syntes jeg det var bedre. Ikke alle foreldre har tålmodighet til barna sine og lekser kan bli noe barna gruer seg til hjemme. Mange satt å gjorde lekser i friminuttene for å slippe å gjøre det hjemme. Men hadde da gode lærere hvis noen faktisk var der i friminuttet for å hjelpe. Så dette kommer jo helt ann på barna og hjemme situasjonen. Er ikke akkurat morsomt å få kjeft hjemme fordi man ikke skjønner leksene sine og får beskjed om at man burde husket dette fra skoledagen. Ikke alle lekser gjelder fra skoledagen. Så om barna ikke skal få lekser eller rom enkelte foreldre trenger kurs er jeg ikke helt sikker på.
 
Jeg er sikker i min sak der altså. Jeg er imot lekser. Jeg mener barna skulle hatt en time eller en og halv lenger på skolen. Få fri etter skolen,til aktiveter og venner. Lesing og litt pyssel er greit,men vet det er mange som sliter. Gråt og krangling kveld etter kveld med slitne små barn som ikke vil gjøre lekser. Ser på gutten min sine lekser og elsker å sitte med han,men seriøst det er mye lekser for de små og det er på et annet nivå enn da vi var barn. Uff,nei det er for mye for de.

Jeg har full forståelse for at situasjoner som du beskriver ikke er holdbart for verken barn eller voksen. Det er absolutt ikke sånn det skal være. Hvis det er for mye for han så håper jeg dere har en lærer/skole det går an å gå i dialog med. Det er ikke meningen at lekser skal svelge hverdagen.
 
Back
Topp