Lekser i grunnskolen

Jeg er for :) Synes det er en fin ting å ha en slik forpliktelse, og det kan gi barn og foreldre kvalitetstid og barnet har absolutt mye å vinne på det.
Derimot er det mange lærere som ikke samarbeider om hvor mye lekser de gir og da kan det fort bli for mye, i tillegg til at de har prøver osv.

Enig!:) (Jeg er lærer)
 
Synes de minste barna kan få slippe, heller begynne med lekser i 5.klasse :)
 
Dette er noe de må gjennom for å holde pensumet som er satt, vi har snakket masse med lærer om dette. Lærer er helt enig at det er mye, men for å holde tritt må elevene gjøre dette. Mitt barn er en av de som er langt foran i klassen, vi har en kamp hva da med de som sliter.
Opplever heller ikke leksene som en repetisjon, men fortsettelse på det man har begynt på.
Lenger skoledager hadde vært flott. Hvorfor slutte 12 om man ikke kommer gjennom pensumet?
Hvorfor ha barn på SFO i 4 timer, når skolen heller skulle vært til 14 hver dag med en god lunsj og fysisk aktivitet midt på dagen. Mye bedre for elevene mener jeg, var for lekser helt til jeg så hvor mye tid det stjeler av fritiden til mitt barn.

Pensum? Det er jo noe man som lærer bestemmer selv da, eller i samarbeid med andre lærere på teamet. Man har ikke pensum i grunnskolen, man har læreplanmål, og hvordan man når målene er opp til hver lærer (og helst i samarbeid med elevene etterhvert som de blir eldre) å finne ut av. Det er ikke nødvendigvis slik at man må gjøre alle sidene i hver skolebok, er det så galt at man ikke kommer gjennom alt så må man gå tilbake til læreplanen og se hva som er målene, og så faktisk gjøre et utvalg.

Jeg har elever som jobber kjempegodt, men som bruker tid og jobber grundig, ergo sliter de seg ut hjemme hvis det blir for mye. Der har jeg stående avtale om at jeg reduserer på arbeidet, noe jeg jevnt prøver så godt jeg kan å følge med på for alle elevene uansett, at det ikke blir for mye lekser, og ble det for galt kan foreldrene bare si ifra til meg.

Her jeg bor varer skolen til 14 hver dag, men småtrinnet har fritt annenhver onsdag (dette pga. kommuneøkonomi og ikke penger til å ha flere busser hver dag). Da vesla mi gikk i første klasse hadde hun leksehjelp siste time mandag og tirsdag, og da var stort sett alt gjort, så det eneste vi hadde hjemme var å lese sammen igjen, og av og til var det litt ellers.

I år er ting litt annerledes, pga. sammenslåing prøver vi oss på "leksefri" skole i år, hvor tanken er at elevene som ikke utnytter tiden sin godt på skolen vil få lekser, men om man jobber i timene får man normalt ikke noe særlig lekser, bare lesing i norsk/engelsk, og av og til å øve på noen gloser eller forberede seg før en prøve (ikke pålagt). Slik er det ganske mange skoler som opererer, fordi det er helt mulig å jobbe med alle læringsmålene i løpet av et skoleår uten å være avhengig av lekser.

Likevel syns jeg altså at lekser er supert hvis det gis i riktig mengde og er stoff man har gått gjennom først, og hvis elevene blir fulgt opp hjemme.
 
Fullstendig i mot lekser, utdatert system som tar i fra barn gleden ved å lære. Vi har krangel og gråt hver dag pga lekser, barnet er klar for andre aktiviteter når skoledagen er ferdig. Barn får liksom ikke tid til å være barn i dag. 1-2 timer med lekser hver dag etter skolen betyr at skoledagen er for kort.
Om du er negativ til lekser blir barnet det å, ikke rart det blir krangling...
 
Jeg er for tiden fryktelig imot lekser, syntes det hadde hvert mye bedre uten lekser og hvor man heller kunne brukt tid på lese sammen.

Denne uka har vi brukt over 8 timer på lekser og da har jeg droppet gloser og gangetabellen 2 av dagene fordi ungen var helt skutt etter 2,5 time med lekser.
 
Pensum? Det er jo noe man som lærer bestemmer selv da, eller i samarbeid med andre lærere på teamet. Man har ikke pensum i grunnskolen, man har læreplanmål, og hvordan man når målene er opp til hver lærer (og helst i samarbeid med elevene etterhvert som de blir eldre) å finne ut av. Det er ikke nødvendigvis slik at man må gjøre alle sidene i hver skolebok, er det så galt at man ikke kommer gjennom alt så må man gå tilbake til læreplanen og se hva som er målene, og så faktisk gjøre et utvalg.

Jeg har elever som jobber kjempegodt, men som bruker tid og jobber grundig, ergo sliter de seg ut hjemme hvis det blir for mye. Der har jeg stående avtale om at jeg reduserer på arbeidet, noe jeg jevnt prøver så godt jeg kan å følge med på for alle elevene uansett, at det ikke blir for mye lekser, og ble det for galt kan foreldrene bare si ifra til meg.

Her jeg bor varer skolen til 14 hver dag, men småtrinnet har fritt annenhver onsdag (dette pga. kommuneøkonomi og ikke penger til å ha flere busser hver dag). Da vesla mi gikk i første klasse hadde hun leksehjelp siste time mandag og tirsdag, og da var stort sett alt gjort, så det eneste vi hadde hjemme var å lese sammen igjen, og av og til var det litt ellers.

I år er ting litt annerledes, pga. sammenslåing prøver vi oss på "leksefri" skole i år, hvor tanken er at elevene som ikke utnytter tiden sin godt på skolen vil få lekser, men om man jobber i timene får man normalt ikke noe særlig lekser, bare lesing i norsk/engelsk, og av og til å øve på noen gloser eller forberede seg før en prøve (ikke pålagt). Slik er det ganske mange skoler som opererer, fordi det er helt mulig å jobbe med alle læringsmålene i løpet av et skoleår uten å være avhengig av lekser.

Likevel syns jeg altså at lekser er supert hvis det gis i riktig mengde og er stoff man har gått gjennom først, og hvis elevene blir fulgt opp hjemme.

Tror det er skolen som bestemmer her, skole har mål og de målene skal de nå. Lærer er super, men tror lærer er ganske så bindt opp til hva skoleledelsen bestemmer.
Mitt barn vet hva leksene er og er ikke de gjort til dagene etter ramler verden sammen selv om lærer har sagt hva som er viktig å få gjort.
Jeg kjenner en del barn på forskjellige trinn på helt forskjellige skoler, til og med kommuner og ingen opplever lekser som repetisjon men heller at vi foreldre sitter å lærer barna noe de ikke har vært igjennom tidligere. Alle har mye lekser allerede fra 1 klasse .
Jeg skal være med på at pugge litt gloser, og lese i en lesebok.
Men når det blir skriv så og så mange setninger, 2 fulle A4 sider matte, 10 engelske gloser, tegne i KRLE, lese i lese boken og lese minst ti minutter hver dag i valgfri bok. Så begynner det å bli mye for barn på småtrinnet.
Jeg vet at dette er ikke spesielt for oss, men ganske vanlig over hele landet vårt :)
Vi har to lange dager , to korte og en sånn midt i mellom. Jeg mener det beste hadde vært å like lange dager hver dag og ikke lekser :)
 
Om du er negativ til lekser blir barnet det å, ikke rart det blir krangling...

Ja, jeg står å forteller mitt barn hvor dumt jeg synes lekser er.
Nei vet du mitt barn tror jeg er veldig positiv til lekser. Men du jeg kan ha en annen mening likevel ;)
Viser du barnet alle dine meninger du eller?
 
Jeg er for tiden fryktelig imot lekser, syntes det hadde hvert mye bedre uten lekser og hvor man heller kunne brukt tid på lese sammen.

Denne uka har vi brukt over 8 timer på lekser og da har jeg droppet gloser og gangetabellen 2 av dagene fordi ungen var helt skutt etter 2,5 time med lekser.
Så mye er for mye. Hvilke klassetrinn er dette??

Her får vi beskjed av læreren at 30 minutter effektivt arbeid med leksene er max. Og det holder til å få ferdig alt om man ikke sitter å somler.
 
Tror det er skolen som bestemmer her, skole har mål og de målene skal de nå. Lærer er super, men tror lærer er ganske så bindt opp til hva skoleledelsen bestemmer.
Mitt barn vet hva leksene er og er ikke de gjort til dagene etter ramler verden sammen selv om lærer har sagt hva som er viktig å få gjort.
Jeg kjenner en del barn på forskjellige trinn på helt forskjellige skoler, til og med kommuner og ingen opplever lekser som repetisjon men heller at vi foreldre sitter å lærer barna noe de ikke har vært igjennom tidligere. Alle har mye lekser allerede fra 1 klasse .
Jeg skal være med på at pugge litt gloser, og lese i en lesebok.
Men når det blir skriv så og så mange setninger, 2 fulle A4 sider matte, 10 engelske gloser, tegne i KRLE, lese i lese boken og lese minst ti minutter hver dag i valgfri bok. Så begynner det å bli mye for barn på småtrinnet.
Jeg vet at dette er ikke spesielt for oss, men ganske vanlig over hele landet vårt :)
Vi har to lange dager , to korte og en sånn midt i mellom. Jeg mener det beste hadde vært å like lange dager hver dag og ikke lekser :)

Høres utrolig sært ut at det er skolen som bestemmer hva elevene skal gjennom, har aldri hørt om det før i alle fall. Hadde ærlig talt tatt det gjennom fau eller bedt om er møte med rektor om det er så galt som det du beskriver her, for det er ikke greit.

Når det gjelder repetisjon, må du jo vite at også vi lærere stadig opplever at elevene "aldri har hørt om" det vi gikk gjennom forrige uke, eller til og med dagen før. En annen ting er at man har ulike måter å forklare ting på, og det kan også være en stor fordel i forhold til lekser. Kanskje er det forelderen som fant rett inngangsport akkurat denne gangen, eller at summen av lærerens og forelderens forklaring gav eleven en enda dypere forståelse. Så selv om dere ikke opplever det som repetisjon, vil jeg tro stoffet sjeldent faktisk er helt nytt for eleven.

Når det gjelder lengre dager ser jeg hva dere mener og kan godt være med på tanken om en lang og god lunsjpause og mye friminutt, men elevene blir tappet på en annen måte av å være sammen og leke slik, settingen hjemme blir jo en helt annen. En annen ting er det rent praktiske i det, i forhold til mangel på lærere (evt mangel på penger til lærerdekning...), og lærernes arbeidsdag. Lærere jobber jo ikke bare til elevene går hjem, det regner jeg med de fleste vet. :) så jeg klarer ikke å se for meg hvordan arbeidsdagen skulle se ut med lengre skoledager og fler undervisningstimer, hvordan man skulle fått dekket opp dagen og inspeksjoner og alt.

Nei, man kan snakke reformer og lekser og skolepolitikk og slikt alt man vil, men jeg er veldig sikker på at det som må til er flere lærere og redusert klassestørrelse i store deler av landet. Rundt 15 elever i hver klasse har jeg veldig god erfaring med, allerede ved 20 var det tøft, og 28 syns jeg er umenneskelig. Selv små skoler trenger mange lærere, som sammenslåtte trinn i kjernefagene er vanskelig for alle. Så skolene trenger mer folk, slik at hver elev får mer tid med læreren og dermed har læreren et ordentlig utgangspunkt for å gjøre den beste jobben for elevene.
 
Høres utrolig sært ut at det er skolen som bestemmer hva elevene skal gjennom, har aldri hørt om det før i alle fall. Hadde ærlig talt tatt det gjennom fau eller bedt om er møte med rektor om det er så galt som det du beskriver her, for det er ikke greit.

Når det gjelder repetisjon, må du jo vite at også vi lærere stadig opplever at elevene "aldri har hørt om" det vi gikk gjennom forrige uke, eller til og med dagen før. En annen ting er at man har ulike måter å forklare ting på, og det kan også være en stor fordel i forhold til lekser. Kanskje er det forelderen som fant rett inngangsport akkurat denne gangen, eller at summen av lærerens og forelderens forklaring gav eleven en enda dypere forståelse. Så selv om dere ikke opplever det som repetisjon, vil jeg tro stoffet sjeldent faktisk er helt nytt for eleven.

Når det gjelder lengre dager ser jeg hva dere mener og kan godt være med på tanken om en lang og god lunsjpause og mye friminutt, men elevene blir tappet på en annen måte av å være sammen og leke slik, settingen hjemme blir jo en helt annen. En annen ting er det rent praktiske i det, i forhold til mangel på lærere (evt mangel på penger til lærerdekning...), og lærernes arbeidsdag. Lærere jobber jo ikke bare til elevene går hjem, det regner jeg med de fleste vet. :) så jeg klarer ikke å se for meg hvordan arbeidsdagen skulle se ut med lengre skoledager og fler undervisningstimer, hvordan man skulle fått dekket opp dagen og inspeksjoner og alt.

Nei, man kan snakke reformer og lekser og skolepolitikk og slikt alt man vil, men jeg er veldig sikker på at det som må til er flere lærere og redusert klassestørrelse i store deler av landet. Rundt 15 elever i hver klasse har jeg veldig god erfaring med, allerede ved 20 var det tøft, og 28 syns jeg er umenneskelig. Selv små skoler trenger mange lærere, som sammenslåtte trinn i kjernefagene er vanskelig for alle. Så skolene trenger mer folk, slik at hver elev får mer tid med læreren og dermed har læreren et ordentlig utgangspunkt for å gjøre den beste jobben for elevene.

Jeg har prøvd å ta dette opp altså, og det har nok garantert de fleste foreldre som opplever at lekser er noe som tar mye tid. Jeg sitter ikke passiv å ser barnet mitt sliter, for skole er gøy, lære et gøy og det er for meg utrolig viktig at vi holder den motivasjonen oppe.
Vi hadde heldagsskole før, og det fikk vi til. Hvorfor skal vi ikke klare å få det til igjen. Jeg mener at man må endre hele skolen. Det er for mye papir og papirarbeid en lærer skal ordne med, for mye testing og kartlegging.
Lærere burde ha mye mer tid til å gjøre faktisk det de er utdannende til og det er å lære barna våre. Så fikk andre ta seg av slikt unødvendige ting som stjeler mye tid. Jeg vet om mange lærere som slutter fordi de føler at de ikke får gjøre det de faktisk er utdannet til. Vi trenger lærere, gode lærere og da må de ikke slutte.
Mindre klasser hadde vært fantastisk!
Jeg gikk i en klasse med 26 elever, den eneste klassen som var så stor på hele skolen. Vi fikk ekstra stort klasserom, ekstra lærer som var i hver time og det var en stor snakkis at klassen var så stor. I dag 20 år senere er dette normalen, men bare med en lærer og ikke to. Vi har mye vi kan endre på i skolen, mye vil koste penger og det er ikke våre politikere villig til å bruke på vår fremtid. Som altså er våre barn :)
 
Jeg har prøvd å ta dette opp altså, og det har nok garantert de fleste foreldre som opplever at lekser er noe som tar mye tid. Jeg sitter ikke passiv å ser barnet mitt sliter, for skole er gøy, lære et gøy og det er for meg utrolig viktig at vi holder den motivasjonen oppe.
Vi hadde heldagsskole før, og det fikk vi til. Hvorfor skal vi ikke klare å få det til igjen. Jeg mener at man må endre hele skolen. Det er for mye papir og papirarbeid en lærer skal ordne med, for mye testing og kartlegging.
Lærere burde ha mye mer tid til å gjøre faktisk det de er utdannende til og det er å lære barna våre. Så fikk andre ta seg av slikt unødvendige ting som stjeler mye tid. Jeg vet om mange lærere som slutter fordi de føler at de ikke får gjøre det de faktisk er utdannet til. Vi trenger lærere, gode lærere og da må de ikke slutte.
Mindre klasser hadde vært fantastisk!
Jeg gikk i en klasse med 26 elever, den eneste klassen som var så stor på hele skolen. Vi fikk ekstra stort klasserom, ekstra lærer som var i hver time og det var en stor snakkis at klassen var så stor. I dag 20 år senere er dette normalen, men bare med en lærer og ikke to. Vi har mye vi kan endre på i skolen, mye vil koste penger og det er ikke våre politikere villig til å bruke på vår fremtid. Som altså er våre barn :)

Antyder ikke at du ikke gjør noe altså, prøvde bare å gi litt råd hvis du ikke hadde gjort det alt. Men seriøst, ville fortsatt med kampen. Funker det ikke via kontaktlærer, via rektor eller fau, så er det andre å kontakte. Skolesjefen i kommunen, ppt, fylket... Ser jo det er flere som skriver det samme som du, og det er ikke sånn det skal være. Blir det så mye lekser, kommer det neppe noe ut av det slik det er tenkt uansett.

Hva tenker du på med "heldagsskole før"?

Må si jeg ikke syns kartlegging tar opp så mye av min tid da, og jeg syns det vi gjør av fast årlig kartlegging (leseprøver og m-test) er veldig nyttig for meg som lærer. :) hadde det bare vært slik at store skoler fikk færre elever i klassene, og de små skolene slapp å slå sammen klassene i matte, norsk og engelsk, så tror jeg vi hadde sett stor forskjell.
 
Antyder ikke at du ikke gjør noe altså, prøvde bare å gi litt råd hvis du ikke hadde gjort det alt. Men seriøst, ville fortsatt med kampen. Funker det ikke via kontaktlærer, via rektor eller fau, så er det andre å kontakte. Skolesjefen i kommunen, ppt, fylket... Ser jo det er flere som skriver det samme som du, og det er ikke sånn det skal være. Blir det så mye lekser, kommer det neppe noe ut av det slik det er tenkt uansett.

Hva tenker du på med "heldagsskole før"?

Må si jeg ikke syns kartlegging tar opp så mye av min tid da, og jeg syns det vi gjør av fast årlig kartlegging (leseprøver og m-test) er veldig nyttig for meg som lærer. :) hadde det bare vært slik at store skoler fikk færre elever i klassene, og de små skolene slapp å slå sammen klassene i matte, norsk og engelsk, så tror jeg vi hadde sett stor forskjell.

Når jeg var liten var skoledagen fra 0830-14 hver dag, SFO fantes ikke, trengtes jo heller ikke. For dagene ble ikke så lange hjemme alene som de blir i dag når barna slutter 12, har fri osv. Det het heldagsskole den gangen, noe vi fint kan ha i dag.
Hvor mye kartlegging, hvor mye arbeid med ppt, bup osv varierer jo fra skole, til skole og klasse til klasse. De fleste lærere jeg kjenner synes det er for lite tid i klasserom og for mye på "kontor".
Er det en liten skole, blir det jo litt mindre. Men generelt så bruker lærere mer tid på slikt enn der de faktisk trengs og gjorde før. Ikke at lærer sitter der å bruker unødvendig tid, men den tiden er bestemt av andre.
For å endre leksenemengden på små barn, tror jeg vi må høyere til en fau og kommunen. De nasjonaleprøvene kommer fra høyere hold og de sier hva barna skal kunne, hvor bra skårer skolen osv. Jeg håper på store endringer i skolesektoren, den trenger fornyelse. Vet det er en ønskedrøm ;)
 
Når jeg var liten var skoledagen fra 0830-14 hver dag, SFO fantes ikke, trengtes jo heller ikke. For dagene ble ikke så lange hjemme alene som de blir i dag når barna slutter 12, har fri osv. Det het heldagsskole den gangen, noe vi fint kan ha i dag.
Hvor mye kartlegging, hvor mye arbeid med ppt, bup osv varierer jo fra skole, til skole og klasse til klasse. De fleste lærere jeg kjenner synes det er for lite tid i klasserom og for mye på "kontor".
Er det en liten skole, blir det jo litt mindre. Men generelt så bruker lærere mer tid på slikt enn der de faktisk trengs og gjorde før. Ikke at lærer sitter der å bruker unødvendig tid, men den tiden er bestemt av andre.
For å endre leksenemengden på små barn, tror jeg vi må høyere til en fau og kommunen. De nasjonaleprøvene kommer fra høyere hold og de sier hva barna skal kunne, hvor bra skårer skolen osv. Jeg håper på store endringer i skolesektoren, den trenger fornyelse. Vet det er en ønskedrøm ;)

Tja, sfo er jo også en konsekvens av at begge foreldrene er i (mer) arbeid enn det som var vanlig før. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å ha førsteklassingen min hjemme alene i 2,5 timer hver dag. Mange skoler har det jo slik du beskriver, og her hvor det i praksis er slik, beskriver lærerne på småtrinnet at de tror kortere dager hadde gitt elevene bedre utbytte av skoletiden, fordi de er så slitne. Slitne blir de jo på sfo også, i alle fall merker jeg jo det på eget barn, men der stilles ikke like mange krav der i forhold til ro og beskjeder og arbeid osv.

Min kontortid består hovedsaklig av for- og etterarbeid til undervisning, skoleutvikling, og i begynnelsen av skoleåret er det årsplaner og individuelle opplæringsplaner. Elevsamtaler og slikt hører jo også med når man er kontaktlærer, og det kan være noen tunge uker i forhold til arbeidstid, men veldig viktig.

Føler det er relativt lite av tiden min et skoleår som går til ting som ikke er å være lærer. klart det er mer morsomt å undervise enn det er å sitte på kontoret, men man er jo avhengig av tid til å planlegge de gode oppleggene for at undervisningen skal være gøy, så kontortid nok er viktig, og noe man kjemper veldig for at vi skal ha nok av.
 
Tja, sfo er jo også en konsekvens av at begge foreldrene er i (mer) arbeid enn det som var vanlig før. Jeg hadde ikke vært komfortabel med å ha førsteklassingen min hjemme alene i 2,5 timer hver dag. Mange skoler har det jo slik du beskriver, og her hvor det i praksis er slik, beskriver lærerne på småtrinnet at de tror kortere dager hadde gitt elevene bedre utbytte av skoletiden, fordi de er så slitne. Slitne blir de jo på sfo også, i alle fall merker jeg jo det på eget barn, men der stilles ikke like mange krav der i forhold til ro og beskjeder og arbeid osv.

Min kontortid består hovedsaklig av for- og etterarbeid til undervisning, skoleutvikling, og i begynnelsen av skoleåret er det årsplaner og individuelle opplæringsplaner. Elevsamtaler og slikt hører jo også med når man er kontaktlærer, og det kan være noen tunge uker i forhold til arbeidstid, men veldig viktig.

Føler det er relativt lite av tiden min et skoleår som går til ting som ikke er å være lærer. klart det er mer morsomt å undervise enn det er å sitte på kontoret, men man er jo avhengig av tid til å planlegge de gode oppleggene for at undervisningen skal være gøy, så kontortid nok er viktig, og noe man kjemper veldig for at vi skal ha nok av.

I min omgangskrets er det mange lærere, alt fra videregående og ned til barneskolen. De har en helt annen opplevelse av arbeidsdagen enn det du beskriver her. Klart du må planlegge og gjøre for og etterarbeid, men det er ikke dette jeg snakker om nå :) Jeg vet også om flere lærere som slutter pga krav de mener tar for mye tid. Det har også vært mye i media om dette.
Er ikke skoler som har heldagsskole i Norge i dag, politikerene våre er helt i mot det. Om lærer mener barna er for slitene klokken 14, hva da når barna setter seg ned klokken 19 for å gjøre lekser i 1-2 timer. Barna er da enda mer slitene.
Var helt vanlig å jobbe når jeg var liten også, mamma jobbet hele veien, samme gjorde de fleste andre mammaer. SFO kom også for skolen var kortere og foreldrene jobbet lenger, 6 åringer begynte på skolen og det krevde mer barnepass, de var små.
Jeg er ganske sikker på at barn som i dag starter sin dag 0700 på SFO og avsluttet den 16-17 er mye mer slitene enn de barna som begynte dagen 0830 og avsluttet 14. De får også tid til å være barn, noe som er veldig viktig. Lek er viktig, være sosial er viktig og det kan ikke kun gjøres i helgen.
Vi er uenige om dette, vi blir nok ikke enige heller :)
 
Tror det er skolen som bestemmer her, skole har mål og de målene skal de nå. Lærer er super, men tror lærer er ganske så bindt opp til hva skoleledelsen bestemmer.
Mitt barn vet hva leksene er og er ikke de gjort til dagene etter ramler verden sammen selv om lærer har sagt hva som er viktig å få gjort.
Jeg kjenner en del barn på forskjellige trinn på helt forskjellige skoler, til og med kommuner og ingen opplever lekser som repetisjon men heller at vi foreldre sitter å lærer barna noe de ikke har vært igjennom tidligere. Alle har mye lekser allerede fra 1 klasse .
Jeg skal være med på at pugge litt gloser, og lese i en lesebok.
Men når det blir skriv så og så mange setninger, 2 fulle A4 sider matte, 10 engelske gloser, tegne i KRLE, lese i lese boken og lese minst ti minutter hver dag i valgfri bok. Så begynner det å bli mye for barn på småtrinnet.
Jeg vet at dette er ikke spesielt for oss, men ganske vanlig over hele landet vårt :)
Vi har to lange dager , to korte og en sånn midt i mellom. Jeg mener det beste hadde vært å like lange dager hver dag og ikke lekser :)
Det er milevis unna hva vi har i min del av landet i alle fall.

Norsk hver dag. Lese ei side og svare skifting med hel setning på to spm. Alrså to setninger. Fire dager i uka.

Engelsk en dag, matte tre.
Ei side matte og hittil bare ei halv engelsk.

Dette er tredje klasse og markant mer lekse enn i andre klasse.
 
I min omgangskrets er det mange lærere, alt fra videregående og ned til barneskolen. De har en helt annen opplevelse av arbeidsdagen enn det du beskriver her. Klart du må planlegge og gjøre for og etterarbeid, men det er ikke dette jeg snakker om nå :) Jeg vet også om flere lærere som slutter pga krav de mener tar for mye tid. Det har også vært mye i media om dette.
Er ikke skoler som har heldagsskole i Norge i dag, politikerene våre er helt i mot det. Om lærer mener barna er for slitene klokken 14, hva da når barna setter seg ned klokken 19 for å gjøre lekser i 1-2 timer. Barna er da enda mer slitene.
Var helt vanlig å jobbe når jeg var liten også, mamma jobbet hele veien, samme gjorde de fleste andre mammaer. SFO kom også for skolen var kortere og foreldrene jobbet lenger, 6 åringer begynte på skolen og det krevde mer pass.
Jeg er ganske sikker på at barn som i dag starter sin dag 0700 på SFO og avsluttet den 16-17 er mye mer slitene enn de barna som begynte dagen 0830 og avsluttet 14. De får også tid til å være barn, noe som er veldig viktig. Lek er viktig, være sosial er viktig og det kan ikke kun gjøres i helgen.
Vi er uenige om dette, vi blir nok ikke enige heller :)

Nja, jeg tror ikke vi er så uenige som du har tolket det som. Det jeg mente med heldagsskole er at det i praksis er det vi har her, fordi det ikke er råd til to omganger med bussing ved skoleslutt, og man sparer opp timer som går til frionsdager. Dermed har barna her full skoledag fra første klasse. Og jeg sa jo også at jeg vet at unger er slitne på sfo, men man driver jo ikke undervisning der. Sfo kommer jo ikke til å bli borte selv om skoleuken utvides for de yngre elevene også, det er jo et behov foreldrene har.

Men når det gjelder kvalitet på undervisning i forhold til å kutte lekser og ha lengre skoledager, der blir vi neppe enige, nei. Og det trenger vi jo ikke være heller. Beskriver bare hva jeg hører og opplever i min egen yrkesutøvelse og som mor, for å føye mitt perspektiv og hvordan ting kan være, til diskusjonen.
 
Det er milevis unna hva vi har i min del av landet i alle fall.

Norsk hver dag. Lese ei side og svare skifting med hel setning på to spm. Alrså to setninger. Fire dager i uka.

Engelsk en dag, matte tre.
Ei side matte og hittil bare ei halv engelsk.

Dette er tredje klasse og markant mer lekse enn i andre klasse.

Jeg gav aldri lekse i mer enn to fag på én dag, på 5-7 trinn. Så jeg syns også det virker drøyt mye slik det beskrives av så mange her inne.
 
Det er milevis unna hva vi har i min del av landet i alle fall.

Norsk hver dag. Lese ei side og svare skifting med hel setning på to spm. Alrså to setninger. Fire dager i uka.

Engelsk en dag, matte tre.
Ei side matte og hittil bare ei halv engelsk.

Dette er tredje klasse og markant mer lekse enn i andre klasse.

Vi har også markant mer lekser enn i 2 klasse, i andre hadde vi mer enn der dere har i tredje. Jeg vet det er store forskjeller fra sted til sted og skole, til skole. Er også store forskjeller innad i samme kommune.
 
Last edited:
Nja, jeg tror ikke vi er så uenige som du har tolket det som. Det jeg mente med heldagsskole er at det i praksis er det vi har her, fordi det ikke er råd til to omganger med bussing ved skoleslutt, og man sparer opp timer som går til frionsdager. Dermed har barna her full skoledag fra første klasse. Og jeg sa jo også at jeg vet at unger er slitne på sfo, men man driver jo ikke undervisning der. Sfo kommer jo ikke til å bli borte selv om skoleuken utvides for de yngre elevene også, det er jo et behov foreldrene har.

Men når det gjelder kvalitet på undervisning i forhold til å kutte lekser og ha lengre skoledager, der blir vi neppe enige, nei. Og det trenger vi jo ikke være heller. Beskriver bare hva jeg hører og opplever i min egen yrkesutøvelse og som mor, for å føye mitt perspektiv og hvordan ting kan være, til diskusjonen.

Ja, SFO vil det være med heldagsskole også. Men da er det jo meningen at elevene skal slippe å sitte timesvis etter SFO med lekser slik de gjør i dag. Så de er ferdig konsentrert når de kommer hjem til middag, aktiviteter, venner og lek.
Jeg mener lek er enormt viktig når barn er barn, det tar vi fra de når vi påtvinger det lekser etter SFO.
Jeg har tatt mitt barn ut av SFO pga leksemengden, likevel strever vi hardt med å få tid til lek og være med venner. Ja, de er med venner på SFO men da på en institusjon og ikke frilek på samme måte om ute i skogen, gaten osv.
 
Back
Topp