Min dagbok - ønsker oss en baby

Symaskin

Gift med forumet
Maiblomstene 2017
Litt om oss: Gift, 32 og 37 år. Prøver på vårt første barn siden slutten av 2014.
Ble gravid i pp6, men mistet i uke 8. Er nå i pp16. Henvist til IVF på grunn av få progressive svømmere hos mannen.
Jeg har brukt el-tester siden den første syklusen etter mannen spurte om å prøve å få barn. Jeg får utslag hver gang og selv om sjansene er små, så håper jeg hver gang at dette blir vår måned. Er i dag 4 dpo og tiden går så saakte. Derfor tenkte jeg å starte en dagbok for å korte ned ventetiden og samle tankene om IVF prosessen.

Håper å finne flere samtalepartnere her etter hvert.

Oppdatering. Ble gravid naturlig i august 2016 mens jeg ventet på å ringe inn mensen for IVF oppstart. En hyggelig overraskelse!!!

Sønnen vår ble født og vi begynte prøving på nr. 2 med en gang. Les om dette fra side 9.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Prøver siden desember 2014.
pp6 -- gravid -- SA 7+1
pp17 (pp11 etter SA) -- gravid -- gutt født mai 2017

Prøver på nr. 2 fra august 2017
pp5 -- gravid -- mistet i 4+5
 
Last edited:
Litt om IVF veien vår.
Ble henvist den 14. desember.
Har en forsamtale på Porsgrunn den 26. mai. Står også på ringelista som nr. 4, men sekretæren sa det er liten sjanse for å bli ringt så nærme til samtaledagen. Går allikevel med mobilen i lomma :)
 
I går var vi på en bursdagsfest der et vennepar annonserte at de skal bli prøvere i år. Mannen er 40 og dama blir 36 i sommer. Det blir deres første barn etter 16 år som gifte. Ingen ønsket seg barn før dette, ventet på bedre tider osv. Ikke lett å forstå. De har hoppet av i svingen alle disse årene...
Selv ble jeg lei meg da hun pratet om at jeg og mannen skulle gjøre det samme. "Først dere, så kommer vi raskt etter dere", sa hun. Irriterende når vi sliter og manner blir med på slike samtaler om veddemål på penger. De som blir gravid først -- vinner.
Jeg trakk meg ut av disse samtalene og bare gråt halve natta senere. Mannen ser ikke problemet og sier vi må late som og være med på et spill. Dette er ikke like lett for meg. Huff, skulle aldri tro at prøving skulle bli en av de verste periodene i livet mitt. Begge er jo så friske og så skal det ikke gå naturlig.
 
Så trist å lese! Håper det klaffer for dere snart, og at dere får babyen deres veldig snart <3 Skjønner godt du ble lei deg når de prater sånn. Tror ikke alle vet at det faktisk kan gå lang tid for noen, og at noen sliter mer enn andre. Syns det er dårlig å prate om sånne ting, når en faktisk ikke vet noe om en faktisk prøver eller ikke. Jeg prøver nå på nr 2. Brukte 12 pp på første, og da gikk det med letrozol !
 
Så trist å lese! Håper det klaffer for dere snart, og at dere får babyen deres veldig snart <3 Skjønner godt du ble lei deg når de prater sånn. Tror ikke alle vet at det faktisk kan gå lang tid for noen, og at noen sliter mer enn andre. Syns det er dårlig å prate om sånne ting, når en faktisk ikke vet noe om en faktisk prøver eller ikke. Jeg prøver nå på nr 2. Brukte 12 pp på første, og da gikk det med letrozol !
De vet ikke at vi prøver (hvis ikke fellesvenner sladrer), så jeg er ikke sint på personene, men bare lei at jeg må føle meg sånt.
Flere venner begynte å prøve etter oss og har allerede født for lengs.
Mannen her forstår ikke helt hvorfor det er vanskelig å vente. "Men hvorfor bestemte du deg at du må ha barn nå med en gang? Det sjer jo etterhvert, bare vent". Så her sitter jeg alene med ingen å prate med.
 
Vil bare gi deg en klem og ønske deg masse lykke til med ivf! Nå må det gå deres vei snart ❤️
 
Tenker å skrive litt om mine erfaringer med "hjelpemidler" i tilfelle noen lesere finner dette nyttig.

Jeg har prøvd:
Wild Yam
Vitex
Dong Quai
Bidronningsjele
eggløsningstester (CB digital, CB digital med dobbel hormonindikator, billigetester) - er veldig fornøyd med alle og fortsetter videre
vitaminer D, C, E, Sink, Selen, jern, folat i 6-9 mnd. Folat tar jeg hele tiden
Maca
Pergotime
Myo-Inositol
Conceive Plus

Ble gravid den ene måneden vi ikke brukte noe untatt el-tester.

Mannen har prøvd (uten at det gjorde noe positiv utslag på sædkvaliteten):
vitaminer D, C, E, Sink, Selen, jern
L-carnitin
L-arginin
Pergotime i 3 mnd
Welman Conceive

Må konkludere med at ingenting virket. Noe tok vi i 2-3 mnd. Noe kontinuerlig gjennom 1,5 års prøving. Har totalt kostet oss 11 000 kr. Barn koster :)
 
CD21 i dag. Det betyr at det er lite vits å ha med seg telefonen hele tiden i tilfelle noen ringer fra Porsgrunn. Står jo på ringelista, men nå spiller det ingen rolle. Nå er det 3 hele uker igjen til forsamtalen :)
 
Tenker å skrive litt om mine erfaringer med "hjelpemidler" i tilfelle noen lesere finner dette nyttig.

Jeg har prøvd:
Wild Yam
Vitex
Dong Quai
Bidronningsjele
eggløsningstester (CB digital, CB digital med dobbel hormonindikator, billigetester) - er veldig fornøyd med alle og fortsetter videre
vitaminer D, C, E, Sink, Selen, jern, folat i 6-9 mnd. Folat tar jeg hele tiden
Maca
Pergotime
Myo-Inositol
Conceive Plus

Ble gravid den ene måneden vi ikke brukte noe untatt el-tester.

Mannen har prøvd (uten at det gjorde noe positiv utslag på sædkvaliteten):
vitaminer D, C, E, Sink, Selen, jern
L-carnitin
L-arginin
Pergotime i 3 mnd
Welman Conceive

Må konkludere med at ingenting virket. Noe tok vi i 2-3 mnd. Noe kontinuerlig gjennom 1,5 års prøving. Har totalt kostet oss 11 000 kr. Barn koster :)
Kan mannfolk også bruke pergotime?:O

Håper det snart er deres tur, for en liste:/ <3
 
Kan mannfolk også bruke pergotime?:O

<3
Ja, men på en annen måte. Kvinner tar 5 tabletter fordelt på 5 dager i starten av syklusen. Menn tar en tablett annenhver dag i 2-3 mnd. Det booster hormonsystemmet deres og øker spermproduksjon. Virker ikke på alle.
 
8 dpo og negativ test. Har en g-test igjen og flere på vei til postkassa.
 
9 dpo og negativ test i går. Så på den i alle mulige vinkler. Av og til kunne jeg skimte noe, men er vel synet som leker med meg.

Det er deilig med solfylte dager og langhelger. Grilling med venner i elvekanten er noe av det beste som finns.

Nå er det også bare 17 dager til forsamtalen. Håper å få tilbud om en inseminering eller kort protokoll for å rekke før ferien. Disse tankene opptar meg så å si hele dagen. Men er dette mulig?
 
IKM/15 dpo i dag. Ingen spotting i går. Rart.
Brukte digital EL-test, så teller fra den siste mulige EL dagen. Går på do hele tiden for å sjekke om det kom noe. Vil helst få vite med en gang om mensen er på vei, men har ingen tester liggende. Så må bare vente og vente.
 
Og der kom spottingen. Begynte å tro på mirakler rett før forsamtalen, men den gang ei.
Da ble det 30 dagers syklus. PP16 here I come.
 
Da er vi inne i pp16, cd2. Akuratt i dag tenker jeg om å la være å time noe som helst denne måneden. Hva er vitsen når sjansene er minimale? Skal til forsamtale om 10 dager. Håper å få en konkret behandlingsplan med datoer og resepter slik at det blir noe ekte å se frem mot. Vi har jo vært på forsamtale på Riksen, men der var det vi som snakket mest og ikke legen. Så det ble på en måte en undersøkelse og kartlegging og ikke noe ordentlig oppstart på noe som helst. Har lest at Porsgrunn starter så å si med en gang. Derfor håper jeg å kunne starte på medisiner i juli og ha uttakk og innsett i august.
 
Lurer på hva grunnen til innsett av 2 egg kan være? Har lest at man kan få satt inn to når det er siste forsøk. Hva om man har partall egg ut? Får man da satt inn to slik at de andre blir fryst parvis? Tines de da parvis og blir brukt to samtidig? Hvirdag fungerer dette?
 
Bare 7 dager til forsamtale. Jippiii!!!
Både jeg og mannen har nå tatt fri fra jobben, så begge er klare.

Spurte mannen min i går om han kunne tenke seg å bli med inn på uttak og innsett. Han håpet han kunne slippe, sa han. Hva skal jeg med ham der?

På en måte klarer jeg det fint alene. På en annen måte kunne jeg tenke å gi ham mulighet til å være med på hele prosessen. Han leser jo ikke om IVF slik som jeg gjør og vet egentlig svært lite om hva det er for noe. Det er noen ganger rart at menn kan så lite om kvinnekroppen, syklusen, barnelaging. Her var mannen overbevist at jeg skulle bli gravid etter bare en ubeskyttet samleie på slutten av syklusen :)
 
Last edited:
Denne mensen var veldig rar. Først startet den på 16 dpo, så varte den bare i 3 dager. Det vanlige alle årene var 14 dagers lutealfase og 5 dager med blødning, en dag med spotting før og etter mens. Så denne gangen var det en drømmemens :)

Når har jeg fått flere g-tester i posten og flere el-tester er på vei.

Har også tatt fri fra jobbene neste torsdag, så vi er klare på å høre hva Porsgrunn har å si.
Har et bite lite håp om kort protokoll for å rekke noe før ferien, men tviler sterkt.
 
Denne mensen var veldig rar. Først startet den på 16 dpo, så varte den bare i 3 dager. Det vanlige alle årene var 14 dagers lutealfase og 5 dager med blødning, en dag med spotting før og etter mens. Så denne gangen var det en drømmemens :)

Når har jeg fått flere g-tester i posten og flere el-tester er på vei.

Har også tatt fri fra jobbene neste torsdag, så vi er klare på å høre hva Porsgrunn har å si.
Har et bite lite håp om kort protokoll for å rekke noe før ferien, men tviler sterkt.
Krysser fingre for at dere kommer i gang før ferien!!! Men jeg fikk beskjed om at hvis jeg ville rekke et forsøk med kort protokoll før ferien så måtte jeg starte på dag 2 av den mensen som kommer nå 22.5...?
 
Krysser fingre for at dere kommer i gang før ferien!!! Men jeg fikk beskjed om at hvis jeg ville rekke et forsøk med kort protokoll før ferien så måtte jeg starte på dag 2 av den mensen som kommer nå 22.5...?
Det er vel fordi din syklus er slik? jeg mener hvis noen får mens f.eks. 1 juni, så rekker de også?
Hvor fikk du en slik beskjed? Er det den siste mulige dato for mensstart for en kort protokol før sommeren?
 
Back
Topp