Kjefte på andres barn i barnehagen ved levering/henting

Jeg sier i fra. Uakseptabel oppførsel som du beskriver her er som skrevet helt uakseptabel. Og nei, jeg finner meg ikke i at andres barn oppfører seg som drittunger. Og jeg håper noen sier fra til mine barn om de oppfører seg uakseptabelt.

Sjeldent jeg trenger si fra i barnehagen (aldri) men på SFO får tolmodigheten min litt mer prøvelse.
 
Jeg bruker å si fra om andre barn gjør noe som ikke er akseptabelt, uansett om det er mot mine barn eller andres barn. De fleste av barna blir veldig overrasket over at jeg prater til dem. Syns den situasjonen du har vært borti er veldig spesiell da.
 
Jeg sier forresren fra men kjefter ikke
Og det er en vesentlig forskjell ;-)

Jeg tror jeg hadde blitt litt muggen om mine barn kom hjem og sa de hadde blitt kjeftet på og holdt fast av andre foreldre i bhg ;-)

Snakket til - ja
Kjeftet på - nei

Jeg hadde nok også snakket til et barn som hadde gjort som i hi, men det er forskjell på kjeft og bli snakket til. Jeg har også snakket med barn som gjør ting som ikke er ok.
 
Unger lærer seg at de kan gjøre hva de vil om det aldri får noen konsekvenser. derfor tenker jeg at det er viktig at vi voksne sier fra til alle barn når de gjør ting som ikke er ok, alltid! Om andre foreldre ikke synes det er ok, må de gjerne komme på kaffe så skal jeg fortelle de hvorfor jeg ikke synes det er greit at barna deres, mine eller noen andre er slemme med hverandre.

Man kan alltids si at barnehagen har ansvar for å passe på, men det er desverre slik at det aldri er nok ansatte til at de kan være med alle barna samtidig.

Skal være enig i at du kanskje overreagerer i situasjonen, men kanskje barnet lærte noe? Det høres ut som barnet "mangler" empati om hun slo med vilje. Jeg ville stoppet henne de neste ukene også, sagt pent at "nei, du får ikke hilse på babyen".
 
Enig med dere at jeg heller burde snakket til henne enn å kjefte, men det ble desverre ikke sånn. Hun fikk beskjed om at hun ikke får hilse på babyen og hun har heller prøvd å hilse på han etterpå. De voksne i barnehagen skal passe på og hjelpe meg å holde henne unna babyen.
 
Unger lærer seg at de kan gjøre hva de vil om det aldri får noen konsekvenser. derfor tenker jeg at det er viktig at vi voksne sier fra til alle barn når de gjør ting som ikke er ok, alltid! Om andre foreldre ikke synes det er ok, må de gjerne komme på kaffe så skal jeg fortelle de hvorfor jeg ikke synes det er greit at barna deres, mine eller noen andre er slemme med hverandre.

Man kan alltids si at barnehagen har ansvar for å passe på, men det er desverre slik at det aldri er nok ansatte til at de kan være med alle barna samtidig.

Skal være enig i at du kanskje overreagerer i situasjonen, men kanskje barnet lærte noe? Det høres ut som barnet "mangler" empati om hun slo med vilje. Jeg ville stoppet henne de neste ukene også, sagt pent at "nei, du får ikke hilse på babyen".
Absolutt helt enig i at det må få konsekvenser. Men det kommer an på måten det gjøres på ;-)

Jeg har sett flere ganger her inne at det hauses veldig opp hvis en bhgansatt feks er streng med barna, og kanskje har hevet stemmen i en situasjon som kanskje har vært tøff å håndtere.
Da hudflettes den ansatte fordi den er pedagog og det er jobben, og man skal ikke kjefte på barn. Osv

Joda, det er sant, men de er nå også bare mennesker og kan miste hodet. Men det skal de helst ikke.

Det samme mener jeg bør gjelde foreldre som er i bhg. De bør også prøve å enten tilkalle personalets oppmerksomhet (jeg lurer generelt på hvor personalet var, man klarer som regel å avse en person som kan følge med under henting) eller snakke til barn på en ordentlig måte.
Ikke alltid barn lærer av at de blir "tatt igjen med" på samme måte. Særlig ikke hvis det er en diagnose bak det hele.

Men gjort er gjort, bhg er oppmerksom nå, og da får man satse på at det ikke skjer noe mer :)
 
Og det er en vesentlig forskjell ;-)

Jeg tror jeg hadde blitt litt muggen om mine barn kom hjem og sa de hadde blitt kjeftet på og holdt fast av andre foreldre i bhg ;-)

Snakket til - ja
Kjeftet på - nei

Jeg hadde nok også snakket til et barn som hadde gjort som i hi, men det er forskjell på kjeft og bli snakket til. Jeg har også snakket med barn som gjør ting som ikke er ok.
Signerer :D
 
Høres ut som de ansatte allerede bør følge opp denne jenta men sånt er faktisk ikke greit...
 
Jeg har snakket med barnehagen og sagt at hun ikke får komme bort til babyen mer. De skal passe på så godt de kan, og alle de voksne i barnehagen har fått beskjed. Synes likevel det er rart.
Rart er det ikke, noen barn sliter med noe hjemme, noen voksenpersoner i livet som ikke oppfører seg som de skal eller uheldige opplevelser de har opplevd som gjør at de utagerer.. Kanskje har hu en sykdom. Hvertfall- det finnes ingen slemme barn, og de som er utagerende og gjør det vi kaller slemme ting har som regel en VELDIG god grunn!!

Jeg vil ikke unnskylde barnet her altså, for uansett hvilken fortid man har må man oppføre seg som folk.. Og sjøl om fem år er gammelt, så er det samtidig så alt for lite til å takle motstand og hendelser som Er uheldige..

Kjempe bra at du snakker med barnehagen!! Hadde samme problemet selv, der ei var hardhendt med babyen min og hu var og er ekkel med alle når hu har sjansen.. Men heldigvis har barnehagen vært på hu for å skjerme resten fra dag en!! Men, situasjoner oppstår fort, og det er dessverre ikke alt de kan få med seg..
Syns det var rett av deg å si skikkelig ifra til hu og jeg da, skal ikke være sånn at man ikke kan heve stemmer eller være streng fordi det er noens andre barn :)
 
Jeg ville ha kjeftet, både som mor og som ansatt i bhg!
Kjeft=streng stemme, klar beskjed, konsekvens! Ville også ha holdt barnet fast, og eventuelt leid det med meg bort til de ansatte og fortalt hva som hadde skjedd.
Eksempel, sagt skarpt: "Hei! Kutt ut, det der er fullstendig uakseptabelt!", og deretter dratt barnet med meg bort til den ansatte, og forventet at de fulgte opp min strenge beskjed.

Barna blir snakket ihjel, de trenger faktisk å få soleklar beskjed noen ganger, og dette var et godt eksempel på et sånt tilfelle. Hadde blitt lynforbannet hvis mitt barn hadde gjort noe sånt mot en baby.
Kjeft er ikke nødvendigvis galt, hvis det er berettiget, og ikke krenkende!
 
Jeg ville ha kjeftet, både som mor og som ansatt i bhg!
Kjeft=streng stemme, klar beskjed, konsekvens! Ville også ha holdt barnet fast, og eventuelt leid det med meg bort til de ansatte og fortalt hva som hadde skjedd.
Eksempel, sagt skarpt: "Hei! Kutt ut, det der er fullstendig uakseptabelt!", og deretter dratt barnet med meg bort til den ansatte, og forventet at de fulgte opp min strenge beskjed.

Barna blir snakket ihjel, de trenger faktisk å få soleklar beskjed noen ganger, og dette var et godt eksempel på et sånt tilfelle. Hadde blitt lynforbannet hvis mitt barn hadde gjort noe sånt mot en baby.
Kjeft er ikke nødvendigvis galt, hvis det er berettiget, og ikke krenkende!
Kjeft er så forskjellig definert hos de fleste mennesker. Det jeg legger i å kjefte er det samme som deg, men jeg bruker lite det ordet i hverdagen da mange legger mye mer i ordet enn jeg gjør.
Og helt enig i at barn blir snakket ihjel! Av og til må man faktisk bli sint, og barn har i utgangspunktet ikke vondt av å se en voksen sint ( så lenge sinnet ikke fører til handling som skader barnet )

Jeg har gitt tillatelse til skolen om å ta tak i mine barn fysisk. La meg forklare før jeg blir halshugget.
Mine barn har problemer med å regulere følelsene sine, de trenger ofte hjelp med å hente seg inn. Av og til krever dette å holde de fast. Men stor forskjell på å holde de fast mens man er sint og på å holde dem fast for å hjelpe dem med å samle seg og for å unngå at de skader seg selv dersom rullegardinen er gått fullstendig ned.
Mine barn trenger den fysiske kontakten for å hente seg inn når de har store følelser. De trenger også konsekvente og tydelige voksne, noe jeg kaller for strenge voksne.

Barn er forskjellige. Noen trenger å blir irettesatt på helt andre måter enn det som er "pedagogisk" riktig.
Og jeg er pedagog :p
 
Forstår deg veldig godt at du fikk de reaksjonen du fikk. Hadde nok reagert likt selv spesielt når barnet har fått flere beskjeder tidligere. Hadde nok også tatt det opp med barnehagen og bedt dem gjøre tiltak slik det ikke skjedde igjen siden barnet tydeligvis gjentar seg selv. Selv om de har taushetsplikt ovenfor deg hvis barnet har en form for diagnose, problem hjemme e.l så kan de ta tak i barnehagen for å forebygge nye slike tilfeller og evt videreformidle til barnets foreldrene at barnet har uakseptabel oppførsel i barnehagen ifm levering/henting av andre barn
 
Kjeft er så forskjellig definert hos de fleste mennesker. Det jeg legger i å kjefte er det samme som deg, men jeg bruker lite det ordet i hverdagen da mange legger mye mer i ordet enn jeg gjør.
Og helt enig i at barn blir snakket ihjel! Av og til må man faktisk bli sint, og barn har i utgangspunktet ikke vondt av å se en voksen sint ( så lenge sinnet ikke fører til handling som skader barnet )

Jeg har gitt tillatelse til skolen om å ta tak i mine barn fysisk. La meg forklare før jeg blir halshugget.
Mine barn har problemer med å regulere følelsene sine, de trenger ofte hjelp med å hente seg inn. Av og til krever dette å holde de fast. Men stor forskjell på å holde de fast mens man er sint og på å holde dem fast for å hjelpe dem med å samle seg og for å unngå at de skader seg selv dersom rullegardinen er gått fullstendig ned.
Mine barn trenger den fysiske kontakten for å hente seg inn når de har store følelser. De trenger også konsekvente og tydelige voksne, noe jeg kaller for strenge voksne.

Barn er forskjellige. Noen trenger å blir irettesatt på helt andre måter enn det som er "pedagogisk" riktig.
Og jeg er pedagog :p
Enig med deg i at kjeft er et ord som kan tolkes på mange mange måter.

Og det er litt skummelt å bruke.

Jeg er enig i din og mamabear sin definisjon, og jeg kan også med den definisjonen kjefte på mine egne barn. Og evt barn på jobb hvis det er nødvendig.

Men mange tenker automatisk å skrike, være skikkelig sinte, holde fast/riste barn, og den er å gå over streken.
Mener jeg.

Sinte voksne har ingen noe vondt av så lenge det ikke går videre, enig der.

Mange sider av samme sak i grunnen ;-)
 
Jeg ville ikke tatt tak i et annet barn. Tenk om barnet blir slått hjemme, og det må jo være veldig skummelt å bli tatt hardt tak i av en fremmed voksen. Ville heller satt meg på huk og sagt i fra til barnet med streng stemme og deretter gi beskjed til de ansatte.
 
I barnehagen til sønnen min er det en som ofte finner på mye tull og tøys når jeg kommer for å hente sønnen min. F.eks tar hun av og til lua hans, for hun vet at han sliter med mye ørebetennelse og er redd for å få det igjen eller hun river ting han har laget ut av hendene hans slik at det blir ødelagt. Hun har også slått meg i magen da jeg var gravid, ikke så veldig hardt da, og sa at nå hadde hun skadet babyen. Jeg kjenner at jeg koker innvendig av og til, men har klart å bare si i en litt streng tone at hun må komme tilbake med tingene hans f.eks.

Dette var inntil for 1 uke siden. Da klikket jeg helt........
Jeg var og hentet storebror i barnehagen og måtte ha med meg lillebror i vognen. Da vi har nesten kommet bort til porten kom hun selvsagt løpende og ville se babyen. Hun vet at hun bare får se og ikke ta på han. Det er en regel alle har i barnehagen pga smittefare.
Det hun gjør er at hun tar armen til storebror og bokser lillebror midt i ansiktet. Slo altså den lille babyen på 4 uker midt i ansiktet. DA klikket jeg, tenkte ikke i det hele tatt, bare grep tak i dressen hennes og holdt henne fast så hun ikke fikk stikke av og skjelte henne ut. Jeg var såååå sint!!!! Sikkert ikke det lureste jeg kunne gjort, men som sagt så tenkte jeg ikke, det var ren refleks. I ettertid har jeg lurt på hva gjør man i sånne situasjoner og hva får en på 5,5 år til å gjøre noe sånn? Er de ikke store nok til å forstå at sånn gjør man ikke??
Synes ikke det hørtes noe ålreit ut for den lille babyen. Men ikke glem at 5 år er 5 år, ikke 15, 20 eller 25. Synes så syndt på de barna som pga atferden sin møtes med stadige negative reaksjoner fra alle voksne. For du er sikkert ikke den eneste. tenk om barnet møter ti foreldre med samme reaksjon. Det betyr ti kraftige voksenreaksjoner pr dag, 50 i uka, pluss korreksjoner fra de ansatte. Pluss på vold , ustabilitet eller diagnose, så har du barn uten selvtillitt. Vi voksne må lære oss å ta vare på de svakeste. Det er ikke normalatferd når et barn gjør slik, og da er det best å la de ansatte få ta tak i det. Stopp barnet når det gjør noe, deretter påkaller du de ansattes oppmerksomhet. Og når du har gitt info til hele Bhg om at barnet ikke skal få røre babyen... Hva tror du barnets helt uvitende foreldre synes om det? Jeg tror jeg hadde dødd sakte om jeg hadde fått vite at en annen mor hadde gitt et allment forbud med mitt barn som mål uten en gang å prøve å si noe til meg.. Ydmykende, flaut og totalt lammende. Hva om det hadde vært deg/ditt barn?

Og PS. Tror du virkelig en 5-åring er istand til å reflektere så langt at det tar av luen på ditt barn fordi det har ørebetennelser? Nå tillegger du barnet voksne motiver. Ingen barn er dessuten ondskapsfulle , de har bare laget seg strategier. Kanskje hun merker at du ikke liker henne, og slikt sett forsterker du atferden hennes?
 
Last edited:
Jeg ville ikke tatt tak i et annet barn. Tenk om barnet blir slått hjemme, og det må jo være veldig skummelt å bli tatt hardt tak i av en fremmed voksen. Ville heller satt meg på huk og sagt i fra til barnet med streng stemme og deretter gi beskjed til de ansatte.
Har jobbet med mange barn som er utsatt for vold i nære relasjoner, håndterer de på akkurat samme måte. Det er faktisk godt og trygt for et barn å få konsekvenser og grenser, og få oppleve at en sint voksen ikke betyr vold. Har veldig gode relasjoner til akkurat de barna, og det er de samme barna som oftest kommer krypende opp på fanget mitt for kos :) Sint skal ikke relateres til farlig, det er naturlig, og en viktig del av følelsesspekteret som ikke må undertrykkes og skjules. Men samtidig synes jeg din måte er akkurat like god, jeg ville bare forklare at å bli tatt på den måten jeg foreslo ikke trenger være verre for de barna som opplever vold hjemme :)
 
Synes ikke det hørtes noe ålreit ut for den lille babyen. Men ikke glem at 5 år er 5 år, ikke 15, 20 eller 25. Synes så syndt på de barna som pga atferden sin møtes med stadige negative reaksjoner fra alle voksne. For du er sikkert ikke den eneste. tenk om barnet møter ti foreldre med samme reaksjon. Det betyr ti kraftige voksenreaksjoner pr dag, 50 i uka, pluss korreksjoner fra de ansatte. Pluss på vold , ustabilitet eller diagnose, så har du barn uten selvtillitt. Vi voksne må lære oss å ta vare på de svakeste. Det er ikke normalatferd når et barn gjør slik, og da er det best å la de ansatte få ta tak i det. Stopp barnet når det gjør noe, deretter påkaller du de ansattes oppmerksomhet. Og når du har gitt info til hele Bhg om at barnet ikke skal få røre babyen... Hva tror du barnets helt uvitende foreldre synes om det? Jeg tror jeg hadde dødd sakte om jeg hadde fått vite at en annen mor hadde gitt et allment forbud med mitt barn som mål uten en gang å prøve å si noe til meg.. Ydmykende, flaut og totalt lammende. Hva om det hadde vært deg/ditt barn?

Og PS. Tror du virkelig en 5-åring er istand til å reflektere så langt at det tar av luen på ditt barn fordi det har ørebetennelser? Nå tillegger du barnet voksne motiver. Ingen barn er dessuten ondskapsfulle , de har bare laget seg strategier. Kanskje hun merker at du ikke liker henne, og slikt sett forsterker du atferden hennes?
Helt rett som du sier, 5 år er 5 år, og en femåring skal vite at det er fullstendig uakseptabelt og slå, i hvertfall en baby! Uansett bakgrunn! Barnet bør absolutt stilles krav til om oppførselen sin når sånt skjer, og det er bare bra om den som opplever situasjonen håndterer den, og deretter varsler. De ansatte i bhg bør jobbe med positiv forsterkning i forkant, for å løfte barnet, og motarbeide alt det negative det får høre, men det betyr ikke at man skal la en korrigering ligge når det skjer noe så alvorlig. Jeg er enig med deg ang at barnet ikke får nærme seg igjen, der tror jeg heller jeg ville latt barnet komme nært, og heller vært forberedt på å kunne stoppe det. Eventuelt si at en fra personalet må være der, klar til å gripe inn på et halvt sekund. Men uvitende foreldre? De har noe å ta tak i og jobbe med, og trenger helt sikkert ikke å få høre mer negativt om sine barn.
 
Helt rett som du sier, 5 år er 5 år, og en femåring skal vite at det er fullstendig uakseptabelt og slå, i hvertfall en baby! Uansett bakgrunn! Barnet bør absolutt stilles krav til om oppførselen sin når sånt skjer, og det er bare bra om den som opplever situasjonen håndterer den, og deretter varsler. De ansatte i bhg bør jobbe med positiv forsterkning i forkant, for å løfte barnet, og motarbeide alt det negative det får høre, men det betyr ikke at man skal la en korrigering ligge når det skjer noe så alvorlig. Jeg er enig med deg ang at barnet ikke får nærme seg igjen, der tror jeg heller jeg ville latt barnet komme nært, og heller vært forberedt på å kunne stoppe det. Eventuelt si at en fra personalet må være der, klar til å gripe inn på et halvt sekund. Men uvitende foreldre? De har noe å ta tak i og jobbe med, og trenger helt sikkert ikke å få høre mer negativt om sine barn.
Enig i det meste av det du sier. Med unntak av foreldrebiten. Barn med ADHD f.eks kan fint ha gode oppegående foreldre som ikke er skyld i den impulsive atferden. Synes ikke en kan tillate seg selv å gå inn i rollen som oppdrager uten å informere foreldrene. Ihvertfall bør foreldrene få beskjed om hva deres barn har vært delaktig i..,
 
Jeg ville ikke tatt tak i et annet barn. Tenk om barnet blir slått hjemme, og det må jo være veldig skummelt å bli tatt hardt tak i av en fremmed voksen. Ville heller satt meg på huk og sagt i fra til barnet med streng stemme og deretter gi beskjed til de ansatte.
Jeg tok tak i henne fordi hun skulle stikke av. Sette meg ned og snakke ble dermed ikke et alternativ.
 
Back
Topp