Reise 10 dager før termin!

Tja, det behøver ikke stemme det at mødres fødsel har noe å si.

Jeg er føst 3 uker etter termin, men har fått begge mine noen dager før ULT ;-)

Men statistisk så stemmer det sikkert ;-)
Sant nok :p
Mamma fødte 4 uker før og 2 uker etter termin og jeg fødte 2 dager før termin :) så det er ingen fasit :)
 
Nei hadde ikke reist så nære termin! Det hadde ikke vært aktuelt for mannen å dra heller! Det hadde jeg ikke godtatt
 
Verken jeg eller min mann ville ha reist noen plasser når det er så nært termin!
Jeg fikk begynnende rier 3 uker før termin, helt ut av det blå den dagen min mann egentlig skulle på jobbreise.
Heldigvis hadde han vett nok i hodet til å ringe sjefen og si at han holdt seg hjemme da jeg hadde rier! Selv om flybilletter var bestilt og betalt, samme med hotellovernatting. Riene sluttet like brått som de kom 3 dager senere. Fødte 4 dager før termin tilslutt ;)
Å sitte så mange timer i bil når man er høygravid er slitsomt.
Edit: Fikk ikke heller "lov" å reise hjem til mine foreldre som bor 10 mil unna sykhus til jul. Og med stor fare for at fjellene ble stengt/kolonnekjøring(hadde termin i februar) så ville ikke mamma at jeg skulle i værste fall være isolert i ei lita bygd med kun sykehjem som har lagt ned fødeavdelingen for 40 år siden. (Ja, det er både jordmor og lege i bygda og det er mange som er gravide der, men alle må reise 10 mil for å komme på sykehus.) Men alt av hjelpemidler og ting man kan trenge ved en fødsel har de ikke.
Er glad for at jeg holdt meg hjemme da det var speilglatt på veiene, uvær over fjellene i hjembygda og formen var elendig med mye vann i kroppen og bekkenløsning med låsninger. Vannet kom ikke før på slutten av svangerskapet og bekkenløsning med låsning hadde jeg fra dag 1, som ble verre utover svangerskapet.
 
Last edited:
Jeg fødte 16 dager før termin og er førstegangs, så for alt du vet kan du ha en liten en 10 dager før termin!

Siden mannen din er forlover og alle du kjenner skal være med tror jeg at jeg ville dratt! En jeg kjenner flyttet 6 dager før termin og måtte da kjøre 8 timer i bil, og det gikk fint det!

Er sykehus på veien så det er ikke det største problemet, og ville tatt med meg fødebagen, bilstol og alt du trengte hvis babyen skulle komme!

Ville avtalt med din mor eller noen andre at hvis formen ikke her på topp at de kunne bli igjen hjemme med deg tilfelle noe skulle skje :)

Lykke til og nyt tiden!

Edit: blandet litt da jeg leste store deler av tråden og fikk for mag at det var 5 timers kjøretur :D så da tror jeg ikke jeg ville reist! Men tenker det kommer Ann på hva du føler for! Syns du det er skummelt så bør du ikle gjøre det, syns du det ikke er noe stress så kjør på :) og hvis du gjør det, planlegg god tid oppover :)
 
Last edited:
Må man føde der man blir fulgt opp altså? Det har aldri jeg gjort, gått helt supert!
Er formen fin så er det ingenting i veien for å reise bort, føder man før går det fint også. Man får heldigvis hjelp der man er og ikke bare der man har blitt fulgt opp.
4 timer fra første rie er ganske lang tid, så det hadde jeg ikke stresset spesielt med.
Min første fødsel tok 2,5 time, men man kan ikke sitte hjemme å bare vente på at noe skal skje å tenke, tenk om. Mye kan skje, mye kan ikke skje.
Føder hun i Alta går det sikkert fint også, begynner riene på Saltfjellet går det mest sannsynlig fint også.
Blir jo litt rart å si at nei man kan ikke være i Alta 10 dager før tilfelle man føder, når de som bor i Alta får barn der. Ta med bag og stol til babyen så har man det man har behov for :)


Jeg hadde virkelig ikke forventet at en kvinne i termintiden kjørte 18 timer en vei for å være med i mitt bryllup. Så nei dette er ikke rart å si nei til. Ungen kan ha kommet allerede på dette tidspunktet.

Og nei, hadde fødselen min begynt på Saltfjellet hadde jeg nok ikke funnet et godt medisinsk sted å føde. Jeg hadde ikke engang visst hvor nærmeste legevakt var. Og å føde i baksetet med mor og far i forsetet? Nei takk!

Som flere her sier er det kun fødestue i Alta (dette vet ikke jeg noe om). Dermed blir de fødende fulgt opp på en annen måte enn de som har det medisinske storaparatet rundt seg som i Trondheim, hvor de kan håndtere det internt dersom det er krise.
 
Jeg hadde virkelig ikke forventet at en kvinne i termintiden kjørte 18 timer en vei for å være med i mitt bryllup. Så nei dette er ikke rart å si nei til. Ungen kan ha kommet allerede på dette tidspunktet.

Og nei, hadde fødselen min begynt på Saltfjellet hadde jeg nok ikke funnet et godt medisinsk sted å føde. Jeg hadde ikke engang visst hvor nærmeste legevakt var. Og å føde i baksetet med mor og far i forsetet? Nei takk!

Som flere her sier er det kun fødestue i Alta (dette vet ikke jeg noe om). Dermed blir de fødende fulgt opp på en annen måte enn de som har det medisinske storaparatet rundt seg som i Trondheim, hvor de kan håndtere det internt dersom det er krise.

Ingen har skrevet at man forventer det, forskjell på det å ville det selv!
Man kan fint ringe 113 når fødselen setter igang på Saltfjellet, og helt sikker på at fødestuen på Alta vil selv klare å ta avgjørelsen på om de kan ta i mot en fødende kvinne eller ikke.
Jeg hadde reist om formen var god, jeg hadde blitt hjemme om formen var dårlig. Man må ikke sitte å ruge hjemme de tre siste ukene i tilfelle det kan skje noe;)
 
Ti dager før termin var min datter seks dager gammel
 
Jeg er fra danmark, og har reist hjem rett før fødsel begge gangene. Med nr 1 fødte jeg under 24 timer etter jeg kom hjem, men nr 2, 3 dager etter. Synes ikke det er noe problem, bare ta med helsekort og det du ellers trenger :) vi tok til å med bilsete med begge gangene i tilfelle. God tur :)
 
Så folk i Alta bør ikke få barn, og om de får barn så er det fare for liv? Rart ikke alle de dødsfallene blir tatt opp i nyhetene hele tiden... Ja det er avstand mellom sykehusene, men det går fint det også. Folk som er naboen til sykehuset kan ende opp med å føde uten epidural og lege i nærheten. Til og med uten jordmor! :)

Hvis du leser hva jeg skriver så er det ut i fra mine tanker ;) ergo hva jeg ville gjort.. Ikke hva jeg mener alle andre skal gjøre ;) har da vel ikke skrevet noe om fare for liv? Det at jeg ikke ville følt meg trygg og dra det dit at det er allmenn fare for liv og helse er vel litt vel dramatisk kanskje...

Og du sier det er så enkelt med fly og helikopter.. Ja dersom vær, vind og ikke minst hviletid for pilotene er på rett side så er det veldig enkelt, men langt i fra noen garanti.
 
Ville holdt meg hjemme :) mine barn er født 10 og 18 dager før termin, så for det du vet kan det hende du har født til da ;)
 
Hadde reist om formen var fin. Men hadde tatt med bilstol og fødebag i tilfelle. Jeg reiste flere ganger hjem til hjemstedet mitt på besøk rett før termin. (Bare 2 timer det da men, og båt det må klaffe med). Tok med fødebaggen og bilstolen i tilfelle på slutten. Sykehus/fødestuer/ambulanser er det jo dei fleste steder innen noen mil vertfall. Er jo folk som bor og føder der du skal til og.
 
Bare et tilleggsspørsmål.. Er det ikke veldig skadelig for et spedbarn å sitte i et bilsete så tidlig? Det er flere dager i bil.. Jeg selv ble født med hoftedysplasi og vet at hoftene er veldig skjøre for enkelte sittestillinger over lengre tid. Bare noe jeg kom på i farten! :)
 
Hvis du leser hva jeg skriver så er det ut i fra mine tanker ;) ergo hva jeg ville gjort.. Ikke hva jeg mener alle andre skal gjøre ;) har da vel ikke skrevet noe om fare for liv? Det at jeg ikke ville følt meg trygg og dra det dit at det er allmenn fare for liv og helse er vel litt vel dramatisk kanskje...

Og du sier det er så enkelt med fly og helikopter.. Ja dersom vær, vind og ikke minst hviletid for pilotene er på rett side så er det veldig enkelt, men langt i fra noen garanti.

Nei man har dessverre ingen garanti i livet, man kan sitte fast i trafikkork pga ulykke på vei til St.olav også ;)
 
Jeg hadde dratt, selv med et tøft svangerskap :) det finnes bra sykehus over alt i Norge! Viktigste er at du og samboer er sammen. Tror heller ingen rynker på nesen om du bestemmer i siste liten for å ikke dra heller om formen er helt på bånn!
 
Nei man har dessverre ingen garanti i livet, man kan sitte fast i trafikkork pga ulykke på vei til St.olav også ;)
Det er en viss forskjell på trafikkork på vei til St.Olavs og å vente på at et helikopter skal få ta av. Trondheim blir ikke lammet av at biler står i ro, man finner løsninger om man må. Men siden ts hører til der har hun mulighet til å dra inn forholdsvis tidlig i fødselsforløpet. Er hun i Alta og må transporteres med helikopter så betyr jo det at legene mener at hun trenger å være på sykehuset. Er det verdt å ta sjansen synes du? Hva med å tenke på sikkerhet for mor og barn? Jada, de føder i Alta og, men tror du ikke de fødende kan forbedre seg på situasjonen? Og valget er der jo ikke. De skulle nok helst hatt et optimalt fødetilbud de også, hvor hjelpen er rett ned i gangen om de skulle trenge det.
Nei, ts får gjøre som hun vil. Personlig hadde jeg ikke gjort det. Dessuten er det 18 timer + stopp, så sannsynligvis tar reisen mye lengre tid enn det. Kommer an på antall sjåfører, hvor trøtt man blir, og hvor lenge den gravide kroppen tåler å sitte i ro.
 
Det er en viss forskjell på trafikkork på vei til St.Olavs og å vente på at et helikopter skal få ta av. Trondheim blir ikke lammet av at biler står i ro, man finner løsninger om man må. Men siden ts hører til der har hun mulighet til å dra inn forholdsvis tidlig i fødselsforløpet. Er hun i Alta og må transporteres med helikopter så betyr jo det at legene mener at hun trenger å være på sykehuset. Er det verdt å ta sjansen synes du? Hva med å tenke på sikkerhet for mor og barn? Jada, de føder i Alta og, men tror du ikke de fødende kan forbedre seg på situasjonen? Og valget er der jo ikke. De skulle nok helst hatt et optimalt fødetilbud de også, hvor hjelpen er rett ned i gangen om de skulle trenge det.
Nei, ts får gjøre som hun vil. Personlig hadde jeg ikke gjort det. Dessuten er det 18 timer + stopp, så sannsynligvis tar reisen mye lengre tid enn det. Kommer an på antall sjåfører, hvor trøtt man blir, og hvor lenge den gravide kroppen tåler å sitte i ro.

Hvorfor kan ikke Trondheim bli rammet av at biler står i ro? Er det aldri ulykker eller kø der? Hmm..
Jeg har aldri sett behovet for å ha tanker om tenk om, tenk om.
For det første skal man reise på sommeren, mindre sjanse for stengte fjelloverganger, mindre sjanse for at helikoptere står og i utgangspunktet liten sjansen for at en fødsel skjer midt på Saltfjellet. Vi er litt bortskjemte her nede når vi mener det er usikkert å føde nord i landet, og hvordan skal man forberede seg på en fødsel? Jeg har født 4 ganger alle gangene var jeg like uforberedt, alle gangene ble det ikke som tenkt, man kan ikke forberede seg på det. Man bør da ikke slutte å leve å reise bort selv om det er noen dager til termin. Jeg hadde vært helt enig i alle viss om tankene om vi hadde snakket om å reise ned i ingenmannsland i Afrika eller Brasil, men Alta er fortsatt sivilisasjonen mest sannsynlig er hun gravid når hun kommer hjem igjen.
Om hun orker å sitte i bil så langt, eller om formen er bra nok må man kjenne på selv. Jeg hadde reist om formen min var bra :)
 
Hvorfor kan ikke Trondheim bli rammet av at biler står i ro? Er det aldri ulykker eller kø der? Hmm..
Jeg har aldri sett behovet for å ha tanker om tenk om, tenk om.
For det første skal man reise på sommeren, mindre sjanse for stengte fjelloverganger, mindre sjanse for at helikoptere står og i utgangspunktet liten sjansen for at en fødsel skjer midt på Saltfjellet. Vi er litt bortskjemte her nede når vi mener det er usikkert å føde nord i landet, og hvordan skal man forberede seg på en fødsel? Jeg har født 4 ganger alle gangene var jeg like uforberedt, alle gangene ble det ikke som tenkt, man kan ikke forberede seg på det. Man bør da ikke slutte å leve å reise bort selv om det er noen dager til termin. Jeg hadde vært helt enig i alle viss om tankene om vi hadde snakket om å reise ned i ingenmannsland i Afrika eller Brasil, men Alta er fortsatt sivilisasjonen mest sannsynlig er hun gravid når hun kommer hjem igjen.
Om hun orker å sitte i bil så langt, eller om formen er bra nok må man kjenne på selv. Jeg hadde reist om formen min var bra :)
Jo, det er kø. Men jeg har aldri opplevd at det har satt liv i fare. Og det er som regel rushtrafikken, som løser seg opp etter en tid. Sjeldent at man står helt i ro der.
Jeg er ikke imot å ta turer til folk, men jeg ser ikke hvorfor man må ta en såpass lang tur så tett opp mot fødsel.
Du vil bruke hjelm på barn i akebakken, jeg vil være i nærheten av et godt sykehus før fødsel. Det handler om hva hver enkelt ser på som trygghet. Jeg har vært igjennom en fødsel, og er sjeleglad for at jeg kun var 20 min fra sykehuset. De 20 min var grusomme, og hadde jeg måttet gå i flere timer uten smertestillende så hadde jeg heller kastet meg fra et hustak.
Men som sagt, det er opp til ts.
 
Jeg er født på Hammerfest sykehus, og har bodd 30 år nordpå, deriblant 6 år i Tromsø og 3 i Alta. Jeg ville ikke gjort det. Det er en lang reise i bil over øde strekninger med varierende mobildekning.

Ja, folk føder barn i Alta også, mange barn, men det er faktisk bare noen år siden absolutt alle førstegangsfødende måtte til Hammerfest. Fortsatt er det sånn at det bare er helt friske førstegangsfødende uten komplikasjoner i svangerskapet som kan føde der. De har ikke apparat rundt til å håndtere risikofødsler, fødestua er på et helsesenter og ikke et sykehus.

Jeg er sikkert farget av at jeg hadde en risikofødsel, noe jeg ikke ante noe om da jeg var 19 uker på vei, men aldri i verden om jeg hadde satt meg i bil over Salt- og Kvænangsfjellet så tett opp mot termin med kurs for en by uten sykehus.

Hvis man vet at man "føder som en katt" er det sikkert greit å bare ta med seg en bilstol og papirer, så er alle problemer løst. Men selv da er det vel å foretrekke å være hjemme, bygge reir, prøve å lade opp til den store dagen, for så å føde der man hadde tenkt og glede seg til å komme seg hjem uten å måtte styre så mye med hvordan man skal komme seg hjem.

Edit: for ikke å snakke om kynnere og bekkenløsning i kombinasjon med timesvis i bil, huttetu!
 
Back
Topp