Reise 10 dager før termin!

Jeg hadde rett og slett blitt hjemme og krevd mannen og var hjemme

Her og! hvertfall når jeg tenker på det i ettertid, men hadde nok vært åpen til hva som helst i uke 18;) men en annen side av samme sak; hvor mye klarer mannen å nyte et heidundranes bryllup når han vet du kan føde når som helst?
 
Her og! hvertfall når jeg tenker på det i ettertid, men hadde nok vært åpen til hva som helst i uke 18;) men en annen side av samme sak; hvor mye klarer mannen å nyte et heidundranes bryllup når han vet du kan føde når som helst?

Og ikke minst om fødselen starter er man vel nesten garantert mannen ikke rekker hjem om han er der og den fødende hjemme ;)
Jeg har aldri trengt mannen under fødsel.. Men var utrolig godt å ha han der å dele opplevelsen med og nyte de første timene alene med gullet sammen!
 
Hvorfor kan ikke Trondheim bli rammet av at biler står i ro? Er det aldri ulykker eller kø der? Hmm..
Jeg har aldri sett behovet for å ha tanker om tenk om, tenk om.
For det første skal man reise på sommeren, mindre sjanse for stengte fjelloverganger, mindre sjanse for at helikoptere står og i utgangspunktet liten sjansen for at en fødsel skjer midt på Saltfjellet. Vi er litt bortskjemte her nede når vi mener det er usikkert å føde nord i landet, og hvordan skal man forberede seg på en fødsel? Jeg har født 4 ganger alle gangene var jeg like uforberedt, alle gangene ble det ikke som tenkt, man kan ikke forberede seg på det. Man bør da ikke slutte å leve å reise bort selv om det er noen dager til termin. Jeg hadde vært helt enig i alle viss om tankene om vi hadde snakket om å reise ned i ingenmannsland i Afrika eller Brasil, men Alta er fortsatt sivilisasjonen mest sannsynlig er hun gravid når hun kommer hjem igjen.
Om hun orker å sitte i bil så langt, eller om formen er bra nok må man kjenne på selv. Jeg hadde reist om formen min var bra :)
Blir avsporing fra tråden dette, men..

Tante Bassa, det er veldig hyggelig at du ønsker å forsvare Nord-Norge, men som gravid i Finnmark må man i aller høyeste grad tenke "hva om, hvis om". Man sorteres hele veien med tanke på risikofaktorer i svangerskapet og ved fødsel. Dette fordi fylket har to sykehus med 48 mil mellom. Det tilsvarer omtrent distansen Trondheim-Oslo. Av disse er det kun det ene (Hammerfest) som har nyfødtintensiv. Dersom barnet blir født mye for tidlig eller er veldig sykt, må man likevel til nabofylket og UNN. Dersom du er finnmarking med komplisert svangerskap er det ikke usannsynlig at du bare må rigge deg til på pasienthotellet i Tromsø en god stund før termindato. Alt kan ikke forutses, selvfølgelig, så det kan skje at en nybakt mor ligger på oppvåkning etter hastesnitt i Kirkenes mens ungen flys til Tromsø, men det er sånne ting man prøver å unngå ved nettopp å planlegge og forberede seg. For øvrig synes jeg ikke at trafikkork i Trondheim og det å måtte fraktes til sykehus med SeaKing er sammenlignbart overhodet.

Det er faktisk mer usikkert å trenge helsehjelp nordpå, selv om det er i bushen i Norge og ikke bushen i Brasil. Sett sørfra virker det nesten surrealistisk, men nordpå er det en del av livsstilen å ha tanker om "tenk om, tenk om". Og man endrer definitivt bevegelsesmønsteret sitt som gravid kvinne innenfor termin.

Ikke sånn å forstå at jeg vil fraråde alle gravide å reise nordover, altså, men selv min mamma som selv har født 4 barn i fylket og jobber i Helse Finnmark ville nok satt foten ned for den kjøreturen der ;)
 
Blir avsporing fra tråden dette, men..

Tante Bassa, det er veldig hyggelig at du ønsker å forsvare Nord-Norge, men som gravid i Finnmark må man i aller høyeste grad tenke "hva om, hvis om". Man sorteres hele veien med tanke på risikofaktorer i svangerskapet og ved fødsel. Dette fordi fylket har to sykehus med 48 mil mellom. Det tilsvarer omtrent distansen Trondheim-Oslo. Av disse er det kun det ene (Hammerfest) som har nyfødtintensiv. Dersom barnet blir født mye for tidlig eller er veldig sykt, må man likevel til nabofylket og UNN. Dersom du er finnmarking med komplisert svangerskap er det ikke usannsynlig at du bare må rigge deg til på pasienthotellet i Tromsø en god stund før termindato. Alt kan ikke forutses, selvfølgelig, så det kan skje at en nybakt mor ligger på oppvåkning etter hastesnitt i Kirkenes mens ungen flys til Tromsø, men det er sånne ting man prøver å unngå ved nettopp å planlegge og forberede seg. For øvrig synes jeg ikke at trafikkork i Trondheim og det å måtte fraktes til sykehus med SeaKing er sammenlignbart overhodet.

Det er faktisk mer usikkert å trenge helsehjelp nordpå, selv om det er i bushen i Norge og ikke bushen i Brasil. Sett sørfra virker det nesten surrealistisk, men nordpå er det en del av livsstilen å ha tanker om "tenk om, tenk om". Og man endrer definitivt bevegelsesmønsteret sitt som gravid kvinne innenfor termin.

Ikke sånn å forstå at jeg vil fraråde alle gravide å reise nordover, altså, men selv min mamma som selv har født 4 barn i fylket og jobber i Helse Finnmark ville nok satt foten ned for den kjøreturen der ;)

Mange nordlendinger er uenig med deg at livet må stoppe opp fordi man er gravid nord på! Ja, det er langt mellom sykehusene ingen har sagt noe om det, men det å føde nord på er ikke sett på som livsfarlig i Norge.
Hadde det vært så farlig hadde faktisk alle blitt frarådet med å bli gravide der.
Man kan bli hentet med ambulanse helikopter midt i Oslo pga umulighet for å komme frem til sykehusene der.
Så nord i landet er nok ikke de eneste som blir fraktet med helikopter og jeg ser ikke på frakt med helikopter som noe farlig. Farligere å reise i bil ;)
Hver og en må få lov til å gjøre som de vil, reise hvor man vil. Jeg hadde reist om formen var god. Altså da snakker vi om friske gravide, regner Ts er frisk siden hun i det hele tatt vurderer å reise. Forskjell på de med komplikasjoner og friske. Synes det er rart at det finnes barn nord på jeg, rart de overlever en fødsel. :)
Har man komplikasjoner sørpå også blir man lagt tidligere inn på sykehuset. Så helt lik praksis der i nord som på i sør.
 
Last edited:
Hvis du leser hva jeg skriver så er det ut i fra mine tanker ;) ergo hva jeg ville gjort.. Ikke hva jeg mener alle andre skal gjøre ;) har da vel ikke skrevet noe om fare for liv? Det at jeg ikke ville følt meg trygg og dra det dit at det er allmenn fare for liv og helse er vel litt vel dramatisk kanskje...

Og du sier det er så enkelt med fly og helikopter.. Ja dersom vær, vind og ikke minst hviletid for pilotene er på rett side så er det veldig enkelt, men langt i fra noen garanti.

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Har snakket med vårt vennepar fra Alta og de sier at det alltid er litt spenning rundt dette med fødsel, også for de som bor i Alta. Hvis jeg drar og er i Alta når barnet melder sin ankomst, så må jeg (fordi jeg selv er født med hoftedysplasi) til Hammerfest hvor det er tilgang på kirurger. Og da må jeg over en fjellovergang som det ofte er litt spenning rundt.

Jeg vet at det finnes ambulansehelikopter, men jeg føler meg litt egoistisk som legger opp til at jeg bare skal bli hentet med helikopter om fødselen skal starte langt unna nærmerste sykehus. Spesielt siden dette er et tilbud for de som bor i Finnmark. Jeg har jo et flott sykehus i Trondheim.. Ja.. mange tanker ut å går. Glad jeg har litt betenkningstid :p
 
Mange nordlendinger er uenig med deg at livet må stoppe opp fordi man er gravid nord på! Ja, det er langt mellom sykehusene ingen har sagt noe om det, men det å føde nord på er ikke sett på som livsfarlig i Norge.
Hadde det vært så farlig hadde faktisk alle blitt frarådet med å bli gravide der.
Man kan bli hentet med ambulanse helikopter mitt i Oslo pga umulighet for å komme frem til sykehusene der.
Så nord i landet er nok ikke de eneste som blir fraktet med helikopter og jeg ser ikke på frakt med helikopter som noe farlig. Farligere å reise i bil ;)
Hver og en må få lov til å gjøre som de vil, reise hvor man vil. Jeg hadde reist om formen var god. Altså da snakker vi om friske gravide, regner Ts er frisk siden hun i det hele tatt vurderer å reise. Forskjell på de med komplikasjoner og friske. Synes det er rart at det finnes barn nord på jeg, rart de overlever en fødsel. :)
Har man komplikasjoner sørpå også blir man lagt tidligere inn på sykehuset. Så helt lik praksis der i nord som på i sør.

Min mor ble født i Hammerfest og halve slekta mi er nordlendinger. Det er jo en høyere risiko desto lengre unna sykehus du er. Så spørsmålet er jo om det er verd risikoen. Jeg er født med hoftedysplasi og det gjør at jeg ikke kan føde på en vanlig fødestue. Jeg må ha tilgang på kirurg. Og fødestuen i Alta er meget redusert forteller familien til brudeparet. Og det som gjør mange gravide i nordnorge urolige er dersom barnet skulle sitte fast. Da er sjansen for kvelning og cp meget høy fordi du da må fraktes med helikopter fra Alta til Hammerfest først etter at jordmor har oppdaget at barnet sitter fast. Og da er all tid dyrebar.

Jeg tror jeg har konkludert med at dersom jeg drar så tenker jeg ikke på hva som er det beste og tryggeste for barnet. Jeg vet med meg selv at jeg ikke klarer å være alene hjemme mens de andre er i bryllup. Jeg er tross alt førstegangsfødende og bare 22 år. Så vi får vel finne ut hvem som skal være hjemme med meg. Jeg leser jo om 30åringer som spør sine mødre om å ta fri fra jobb for å være hjemme med de etter fødselen.. så jeg skal ikke undervurdere ønsket om hjelp :p
 
Min mor ble født i Hammerfest og halve slekta mi er nordlendinger. Det er jo en høyere risiko desto lengre unna sykehus du er. Så spørsmålet er jo om det er verd risikoen. Jeg er født med hoftedysplasi og det gjør at jeg ikke kan føde på en vanlig fødestue. Jeg må ha tilgang på kirurg. Og fødestuen i Alta er meget redusert forteller familien til brudeparet. Og det som gjør mange gravide i nordnorge urolige er dersom barnet skulle sitte fast. Da er sjansen for kvelning og cp meget høy fordi du da må fraktes med helikopter fra Alta til Hammerfest først etter at jordmor har oppdaget at barnet sitter fast. Og da er all tid dyrebar.

Jeg tror jeg har konkludert med at dersom jeg drar så tenker jeg ikke på hva som er det beste og tryggeste for barnet. Jeg vet med meg selv at jeg ikke klarer å være alene hjemme mens de andre er i bryllup. Jeg er tross alt førstegangsfødende og bare 22 år. Så vi får vel finne ut hvem som skal være hjemme med meg. Jeg leser jo om 30åringer som spør sine mødre om å ta fri fra jobb for å være hjemme med de etter fødselen.. så jeg skal ikke undervurdere ønsket om hjelp :p

Dette må du jo selv avgjøre selv, og du kommer nå med en ny informasjon som ikke var i hi.
Er fødselen en riskofødsel så reiser man så klart ikke langt unna ett sykehus, jeg har presisert flere ganger at jeg snakker om friske gravide. For det er ikke farligere for en som reiser gravid til Alta enn en som bor i Alta med å være gravid.
At du ikke vil være alene forstår jeg godt, og jeg håper mannen blir hjemme hos deg.
Lykke til med avgjørelsen!
 
Jeg hadde blitt hjemme, og det samme hadde samboer, tror ikke han hadde turt å reist så langt unna meg nå heller i frykt for at ting skal skje (jeg er 32+3, haha). Skjønner at det er stort å være forlover, men det er jo enda større å skulle bli far. Og når det er såpass lang reisevei rekker jo ikke han tilbake til deg før ting er over, mest sannsynlig. Regner med at brudepar og alle gjester har forståelse for det valget dersom dere begge blir hjemme :)
 
Back
Topp