Når foreldre kjefter på barna i butikken...

Samme som her det.. Man trenger ikke ydmyke barna for åfå frem poenget tenker jeg
Nei det tenker jeg og. Dessuten hadde jeg hatt mer forståelse for det hvis det faktisk var noe å henge seg opp i. Som hvis de kjørte på folk med vogna si for eks. Eller plukker masse varer fra hyllene på pur f. Jeg kan forstå frustrasjonen da.

Men syns som sagt ikke det de hang seg oppi var noe å skape noe stort problem utav. Hvis man er så møkkasur så kan man heller sitte i bilen sammen med barna imens den andre handler.
 
Jeg reagerer på det hvis foreldre kjefter med høy stemme eller bruker banneord. Det handler delvis om å vise barna en viss respekt for å ikke ydmyke dem, men mest handler det om at man sjelden kommer noe vei på sikt med kjefting. Å si klart ifra når nok er nok er helt ok, og ikke minst nødvendig! Barn trenger grenser, men det er måten voksne bruker språket sitt på... å kjefte på en unge som har slått seg vrang gjør som regel saken bare enda verre :/ jeg synes det er flott at foreldre tørr å si ifra til barna om uakseptabel atferd blant andre, men når det blir på en brå og brautende måte så synes jeg synd på barna som lærer denne måten å takle stress på...
 
Kommer selvfølgelig an på omfanget, men jeg er stort sett veldig negativ til kjefting generelt.

Hadde kanskje himlet litt med øynene for meg selv, eller gitt et medlidende smil til moren om det passet seg sånn :)
 
Tenker ikke noe på det. Kan hende barna har vært vrange hjemme før de dro på butikken. Så lenge det bare er vanlig kjeft ser jeg ikke vits med å synse noe om hva andre gjør. Det er litt som at man skal si at man trenger å mene noe når foreldre har med seg gråtende spedbarn i butikken. Noen ganger er det vanskelig å være foreldre, så egentlig bør man ikke mene så mye med mindre man har noe positivt å tilby.
 
Får vondt av barn som blir skreket og bannet til, eller som blir ydmyket. Vanlig kjefting og strengt snakk bryr jeg meg ikke om
 
Tenker ikke noe på det. Kan hende barna har vært vrange hjemme før de dro på butikken. Så lenge det bare er vanlig kjeft ser jeg ikke vits med å synse noe om hva andre gjør. Det er litt som at man skal si at man trenger å mene noe når foreldre har med seg gråtende spedbarn i butikken. Noen ganger er det vanskelig å være foreldre, så egentlig bør man ikke mene så mye med mindre man har noe positivt å tilby.
Jepp. Noen ganger er det vanskelig. Jeg har allikevel et filter ute blant folk. Og jeg kan allikevel tenke mitt om at andre skjenner på barna fordi de ikke gjør akkurat som de ønsker. Hva med å fortelle dem hva man forventer før man klikker i vinkel for den minste ting :) hadde snuppa vært vrang før vi dro i butikken så hadde jeg sendt mannen inn i butikken alene :) problem løst.
 
Med kjefting så tenker jeg når man er sur og høylytt overfor barnet uten at set nødvendigvis er noen god grunn til det. Syns ikke barna oppførte seg noe spesielt dårlig akkurat.

Jeg tenker at hvis man er i møkkahumør, hvorfor sitter ikke den ene med barna i bilen og så stikker den andre inn og handler? ;)
Var de to da, siden du tenker en kunne ventet i bilen? Kan jo være de hadde fått ørten advarsler i forkant. Vanskelig å bedømme andre, tenker jeg, for utenfra kan ting se innmari feil ut. Men å være høylytt (skrike?) er alltid unødvendig. Det gjelder både ute og hjemme, syns jeg.
 
Var de to da, siden du tenker en kunne ventet i bilen? Kan jo være de hadde fått ørten advarsler i forkant. Vanskelig å bedømme andre, tenker jeg, for utenfra kan ting se innmari feil ut. Men å være høylytt (skrike?) er alltid unødvendig. Det gjelder både ute og hjemme, syns jeg.
De var to ja :) hvis ikke så hadde jeg ikke nevnt det.
 
Jepp. Noen ganger er det vanskelig. Jeg har allikevel et filter ute blant folk. Og jeg kan allikevel tenke mitt om at andre skjenner på barna fordi de ikke gjør akkurat som de ønsker. Hva med å fortelle dem hva man forventer før man klikker i vinkel for den minste ting :) hadde snuppa vært vrang før vi dro i butikken så hadde jeg sendt mannen inn i butikken alene :) problem løst.
Problemet er at man dessverre ikke alltid er to. Noen av oss er i perioder nødt til å drasse med oss vrange, slitne, sure og trøtte barn på butikken fordi det ikke finnes andre alternativer. Jeg håper at de gangene mitt barn vræler seg gjennom butikken og jeg vandrer i taushet tilsynelatende apatisk, så er det en eller to som har litt forståelse og sympati for meg ;)
 
Problemet er at man dessverre ikke alltid er to. Noen av oss er i perioder nødt til å drasse med oss vrange, slitne, sure og trøtte barn på butikken fordi det ikke finnes andre alternativer. Jeg håper at de gangene mitt barn vræler seg gjennom butikken og jeg vandrer i taushet tilsynelatende apatisk, så er det en eller to som har litt forståelse og sympati for meg ;)
Jepp det skjønner jeg. At barnet brøler bryr meg veldig lite :)
 
Mannen her ble helt satt ut engang,han stod så langt unna kassene som mulig,ved kassene vr det ei mor som klikket fullstendig fordi barmet heller ville se på blsdene enn å stå i køa
Hele butikken hørte henne for å si det sånn
 
Det er vel akkurat noe i det du sier der - hvordan tonefall og måten man kjefter på har alt og si..... Setter veldig pris på at foreldre sier ifra om barna ikke oppfører seg , men man må si ifra med respekt !
 
Mannen her ble helt satt ut engang,han stod så langt unna kassene som mulig,ved kassene vr det ei mor som klikket fullstendig fordi barmet heller ville se på blsdene enn å stå i køa
Hele butikken hørte henne for å si det sånn
Det må jo egentlig være enhver foreldres drøm, at barnet står på akkurat samme sted mens en selv står i kø og kan pakke varer i fred og ro?! ;)
 
Tenker at man vel aldri hva som har skjedd tidligere.
Har uten tvil sjokkert andre kunder, tatt og holdt igjen jenta mi på tre som prøver å løpe, løper etter, snakker høyt osv.
De som reagerer kan gjerne få prøve en tur i butikken med henne.

Fått kommentarer på at hun burde sitte i vogn, og at hun burde få gå.
Toppet seg veldig en dag hun virkelig viste hvor herlig trass kan være og tok en god bit av et eple når jeg snudde meg for å finne melk!

Vår datter trenger reaksjoner som viser at vi ikke tuller og at hun må høre på oss, er i en veldig selektiv fase og en tur i butikken er noe av det verste jeg gjør med henne om dagen så prøver å unngå det.
Trist at andre mødre skal se negativt på hva man gjør når de ikke vet hva som ellers skjer i den familien
 
Jepp. Noen ganger er det vanskelig. Jeg har allikevel et filter ute blant folk. Og jeg kan allikevel tenke mitt om at andre skjenner på barna fordi de ikke gjør akkurat som de ønsker. Hva med å fortelle dem hva man forventer før man klikker i vinkel for den minste ting :) hadde snuppa vært vrang før vi dro i butikken så hadde jeg sendt mannen inn i butikken alene :) problem løst.
Det er ikke alltid at man har mulighet til å sende mannen. Kanskje han er på jobb, er syk eller kanskje man er alenemor. Kan jo hende at denne moren hadde fortalt hva hun forventet. Jeg forsvarer ikke moren, men poenget mitt er at det er helt sikkert mye som har skjedd før du så dem. Det er også lov til å ha en dårlig dag. Kan jo hende hun ba om unnskyldning til barna når de kom hjem. :)
 
Jeg har mer enn nok med mine barn så henger meg svært lite opp i hvordan andre oppdrar sine barn i en butikk så lenge det ikke er mishandling.
Og kjeft er ikke mishandling av ett barn. Jeg aner ikke hvordan dagen til de har vært, var dette som gjorde at begeret rant over?
Jeg er ikke så glad i denne snakkingen mange gjør jeg.
Jeg hadde en kamerat når jeg var liten, han slo andre barn med jernstenger og steiner mens mor så på. Mor snakket da med gutten, "du vet at det ikke er lov? Da blir jenta lei seg."Mer uoppdragen gutt skal man lete lenge etter! Og ingen ville leke med han tilslutt.
Klart jeg snakker med barna mine jeg også, snakker med de ofte. Forteller hva er greit, hva er ikke!
Men jeg blir sint også, jeg har ingen problem med å vise alle mine følelser for barna!! Jeg blir sint, jeg gråter, jeg er glad og trist! Her kan jeg kjefte i butikken ja, og den som vil får bare glo! ;)
 
Det må jo egentlig være enhver foreldres drøm, at barnet står på akkurat samme sted mens en selv står i kø og kan pakke varer i fred og ro?! ;)
He he ja ikke sant. Nå kjenner jeg mor i denne sotuasjonen,ikke første gang hun sjokkerer andre
 
Jeg har mer enn nok med mine barn så henger meg svært lite opp i hvordan andre oppdrar sine barn i en butikk så lenge det ikke er mishandling.
Og kjeft er ikke mishandling av ett barn. Jeg aner ikke hvordan dagen til de har vært, var dette som gjorde at begeret rant over?
Jeg er ikke så glad i denne snakkingen mange gjør jeg.
Jeg hadde en kamerat når jeg var liten, han slo andre barn med jernstenger og steiner mens mor så på. Mor snakket da med gutten, "du vet at det ikke er lov? Da blir jenta lei seg."Mer uoppdragen gutt skal man lete lenge etter! Og ingen ville leke med han tilslutt.
Klart jeg snakker med barna mine jeg også, snakker med de ofte. Forteller hva er greit, hva er ikke!
Men jeg blir sint også, jeg har ingen problem med å vise alle mine følelser for barna!! Jeg blir sint, jeg gråter, jeg er glad og trist! Her kan jeg kjefte i butikken ja, og den som vil får bare glo! ;)
Mens jeg ikke er så glad i den kjeftingen enkelte driver mrd,husker selv hvor ydmykende det det var da jeg opplevde det.
 
Mens jeg ikke er så glad i den kjeftingen enkelte driver mrd,husker selv hvor ydmykende det det var da jeg opplevde det.

Ja, du må oppdra dine barn akkurat som du vil! ;)
Jeg mener at i dag så snakker vi oss bort fra å oppdra våre barn. Er veldig mange barn mangel på oppdragelse ofte synes jeg det er de foreldrene som snakker og forhandler med barna sine hele tiden.
 
Back
Topp