Makstid i barnehage?

Nei, det må man jo ikke. Det er jo også en måte å begrense hvor lenge ett barn kan være der. Men at foreldre ikke kan bruke barnehagen i normale åpningstiden finner jeg veldig rart.
Og jeg synes det er flott om det er lov, men skulle gjerne hatt det svart på hvitt :)
Jeg spurte kan barnehage eier skrive maxtid 5 timer også?
Ja barnehageeier kan åpne en bhg med hvilken som helst åpningstid h*n vil. Jeg gikk i barnepark åpen fra 10-14. Venninner av meg gikk i femårsklubb og seksårsklubb (førskole), var bare noen timer det også. Det er ingen lov som forhindrer å ha åpent i bare fem timer, men veldig få foreldre som vil benytte seg av det nå for tiden. Og så har det vel med antall timer barnehagene får tilskudd for. Noen barnehager gir tilbud om 9 timer om dagen, men har allikevel lengre åpningstid enn 9 timer for å være mer fleksible for foreldrenes arbeidstider. Og dette er fullt lovlig, i form av at det ikke er noe i loven som sier det ikke er det.

Her e det max 45 timer i uka og det tilsvare 9 tima for dag i barnehagen. E veldig bra med max tid for barnehagen e jobben t ongan og vi veit sjøl kor sliten vi e da vi har vært på jobb i 7-8 tima. Her levere den som begyne sist og den som e ferdig først hente i barnehagen, sån får vi det t å bli korte daga.

Ser flere kommentere at det ikke er som å være på jobb - og såklart er det ikke helt likt - MEN det skjer noe i barnehagen hele tiden og det blir ekstremt mye støy i løpet av en hel dag! Mye mer enn på de første andre arbeidsplasser (det er ofte den som tærer på ansatte i barnehagen og vi får ihvertfall ta en pause i løpet av arbeidsdagen). Makstiden er ikke for oss voksne det er for å beskytte de små som faktisk blir veldig sliten av å ha lange dager i barnehagen!!
Selv med hviletid og en rolig barnegruppe blir det mye for et barn å forholde seg til i så mange timer pr dag!

Ingen maxtid her. Jeg har en god halvtime i trafikk hver vei, så ja, dagen i bhg blir en god time lenger enn min dag i bhg.

Men mens jeg sitter inne og svetter, går hun i fjæra og bader

Det er ikke helt det samme som å jobbe, heldigvis
Unger skal ikke gå på jobb
Har ikke hørt noe om noe makstid i den nye bhg så regner med det ikke er noen.

Vi har pleid å levere henne 0645 og hente rundt 16:30/16:45.

Jeg ser ikke på det å være i barnehagen som det samme som å være på jobb. Er ikke mye lek og moro på min jobb iallfall.

Vi pendler begge en time frem og tilbake til jobb. Så da blir det sånn. Har aldri fått noen tilbakemelding på at hun har vært der for lenge. Skulle tatt seg ut, betaler tross alt for å ha henne i barnehagen. Da bør vi kunne velge selv hvor lenge hun skal være der.

Og ja. Jeg har til og med hatt litt fri mens hun har vært i barnehagen, tenk det! Så slem jeg er...

Jeg jobber i bhg og ser mange slitne barn på ettermiddagen, å tro at det " bare " er lek og moro hele dagen er veldig naivt. Det er mye støy og stress også og barna blir slitne. Blir litt skremt av holdninger som " vi betaler for det så vi har barnet der så lenge vi vil "
Forstår at med lang reisevei så blir det lange dager for barna, men da hadde jeg vurdert annen jobb eller andre løsninger så barnet kan få kortere dager. Å være i bhg fra før 07 til nesten 17 er alt for lenge.

Vi pendler begge en time frem og tilbake til jobb. Så da blir det sånn. Har aldri fått noen tilbakemelding på at hun har vært der for lenge. Skulle tatt seg ut, betaler tross alt for å ha henne i barnehagen. Da bør vi kunne velge selv hvor lenge hun skal være der.

En barnehage er en pedagogisk virksomhet ikke en oppbevaring for barn. Barna beste ligger til grunn for ALT vi gjør i en barnehage og makstiden settes med tanke på nettopp dette! Synes det blir helt feil å tenke at dere betaler for det så da gjør dere helt som dere vil.

Arbeidsmiljøloven regulerer våre dager til vårt beste - vår arbeidsgiver kan derfor ikke sette opp uhensiktsmessige og lange arbeidstider "fordi du er ansatt og blir betalt"...med makstid i barnehagen gjør vi det samme for det mest dyrebare dere har!! Dersom barnehagen til deres barn ikke praktiserer dette så er det klart de ikke kan gjøre noe med det heller - men det betyr ikke at de nødvendigvis synes det er greit for barnet. Vi i barnehagen skal snakke barnas sak - så selv om jeg har full forståelse for at man har lang pendlevei så må barnas beste fram i lyset og ekstremt lange dager er ikke det beste for barnet. Enten får man få hjelp til å hente barnet eller så må man faktisk finne seg annen jobb - har man valgt å få barn så må man ta ansvar for det! Mange foreldre får tilpasset arbeidstiden slik at mor får til å levere mens far henter. Sånn er det å være foreldre

Last edited:
Ja barnehageeier kan åpne en bhg med hvilken som helst åpningstid h*n vil. Jeg gikk i barnepark åpen fra 10-14. Venninner av meg gikk i femårsklubb og seksårsklubb (førskole), var bare noen timer det også. Det er ingen lov som forhindrer å ha åpent i bare fem timer, men veldig få foreldre som vil benytte seg av det nå for tiden. Og så har det vel med antall timer barnehagene får tilskudd for. Noen barnehager gir tilbud om 9 timer om dagen, men har allikevel lengre åpningstid enn 9 timer for å være mer fleksible for foreldrenes arbeidstider. Og dette er fullt lovlig, i form av at det ikke er noe i loven som sier det ikke er det.

Det har jeg skrevet hele tiden, en barnehageeier kan sette sin egen åpningstid, men kan de nekte foreldrene å bruke hele åpningstiden? ;) Damen i vår kommune er veldig klar på dette, nei det kan de ikke. De kan ikke skrive i vedtektene at åpningstiden er fra 08-17, men barna må hentes etter 4 timer.
Å bruke at det er det man betaler for er litt dumt da alle foreldrene i Norge betaler det samme uansett om barnehagen er åpen i 4 eller 10 timer, (om det er en fulltidsbarnehage) tilskuddet de får varierer fra kommune til kommune. Prisen til foreldrene er det samme.
Hvor i barnehageloven står det at barnehageeier kan nekte foreldrene å bruke barnehagen i åpningstiden?

Last edited:
Hvis jeg husker rett, er det paragraf 7 I barnehageloven som regulere dette. Søk det opp f.eks. på lovdata.no?

Videre blir det styrt blant annet av regler for offentlige tilskudd. For å få tilskudd som fulltidsbarnehage, må de tilby minst 41 timer i uken. Altså kan en deltidsbarnehage fint ha 5 timer åpningstid, 4 pleide vel å være vanlig på 80-tallet. En fulltidsbarnehage, som er det vanligste i dag, kan bruke makstidsbestemmelser for å regulere den delen av åpningstiden som er over 41 timer i uka. Dette gjøres blant annet for å sikre at det ikke er for mange barn I barnehagen de timene som er tynnest bemannet.

Imidlertid er det nesten ikke mulig å øke inntektene nok til å øke bemmanningen, så for de fleste barnehager er det uinteressant å skille åpningstiden fra makstiden. Politisk strandet vel forslaget om lovbestemt makstid i 2011 på to rapporter som viste at svært få barn har lengre dager enn avstanden mellom hjem, jobb og barnehage krever. For de fleste partiene ble det da viktigere å jobbe med hhv. vei- og barnehagebygging.

Jeg vet godt at maxtid ble stemt ned i 2011, og det var også etter det diskusjonen om maxtid var lov eller ikke kom opp.
Jeg spør om dokumentasjon på at det står svart på hvitt at en barnehageeier kan nekte foreldre å benytte barnehagen i barnehagensåpningstid, å svar Google det er ikke godt nok for meg. I vår kommune er det ikke lov, de mener også at det er likt over hele landet. Skulle likt å vite om det var feil eller riktig.

Og jeg blir litt overrasket over at ingen svarer meg på hva gjør dere om foreldrene kommer etter ni timer?

Det har jeg skrevet hele tiden, en barnehageeier kan sette sin egen åpningstid, men kan de nekte foreldrene å bruke hele åpningstiden? ;) Damen i vår kommune er veldig klar på dette, nei det kan de ikke. De kan ikke skrive i vedtektene at åpningstiden er fra 08-17, men barna må hentes etter 4 timer.
Å bruke at det er det man betaler for er litt dumt da alle foreldrene i Norge betaler det samme uansett om barnehagen er åpen i 4 eller 10 timer, (om det er en fulltidsbarnehage) tilskuddet de får varierer fra kommune til kommune. Prisen til foreldrene er det samme.
Hvor i barnehageloven står det at barnehageeier kan nekte foreldrene å bruke barnehagen i åpningstiden?
Hvor i bhgloven står det at eier ikke kan nekte? Det er det som er poenget ;)

Man kan lage et barnehagetilbud helt hvordan man ønsker det, så lenge det godkjennes. Og det er ingen regler som sier at de må få ha ungen der hele åpningstiden.

Noen barnehager har bare åpent 9 timer. Andre bhg har også bare et tilbud om 9 timer, men forskjellen er at foreldrene selv kan bestemme når de ni timene er innenfor utvidet åpningstid. For å være mer brukervennlig.

Hva dama i DIN kommune sier, gjelder bare for de kommunale barnehagene i din kommune.

I vedtektene står reglement som foreldrene godtar når de takker ja til plassen. Andre eksempler på begrensninger er at bhg har stengt hele romjula og to uker i juli. Eller at barnehagen er registrert for 90 barn, men det går 120stk der fordi den eldste barnegruppen skal være ute i lavvo hele dagen hele året.

Vedtekter godkjennes. Hadde det ikke vært lov så hadde de ikke blitt godkjent ;)

Her har bhg åpent bare 9timer :) Men igjen er der hele dagen likevel. Og alle har litt kjøring til og fra jobb da bhg ligger langt fra sentrum og arbeidsplasser.

Hvor i bhgloven står det at eier ikke kan nekte? Det er det som er poenget ;)

Man kan lage et barnehagetilbud helt hvordan man ønsker det, så lenge det godkjennes. Og det er ingen regler som sier at de må få ha ungen der hele åpningstiden.

Noen barnehager har bare åpent 9 timer. Andre bhg har også bare et tilbud om 9 timer, men forskjellen er at foreldrene selv kan bestemme når de ni timene er innenfor utvidet åpningstid. For å være mer brukervennlig.

Hva dama i DIN kommune sier, gjelder bare for de kommunale barnehagene i din kommune.

I vedtektene står reglement som foreldrene godtar når de takker ja til plassen. Andre eksempler på begrensninger er at bhg har stengt hele romjula og to uker i juli. Eller at barnehagen er registrert for 90 barn, men det går 120stk der fordi den eldste barnegruppen skal være ute i lavvo hele dagen hele året.

Vedtekter godkjennes. Hadde det ikke vært lov så hadde de ikke blitt godkjent ;)

Det gjaldt for alle barnehager private som kommunale og hun mente det gjaldt for hele Norge.
Jeg har fått endret vedtekter jeg fordi det ikke var lov ;) Så en barnehageeier er ikke konge og kan gjøre/skrive hva som helst om de vil ha tilskudd fra stat og kommune.
De har lover, og jeg er fullt klar over at veldig mange barnehager er på kanten av loven i Norge, spesielt private. Det gjør det ikke mer lovlig ;)
Foreldre godtar også ekstremt mye fordi de er avhengig av barnehage, det unyttet ofte eier til sin egen fordel. Det er ingen som viser meg hvor i loven det står at foreldre ikke kan benytte barnehagen i barnehagene sin normale åpningstid.
Det er det jeg etterspør, står det i loven så er jo det flott ;)
Jeg spør også hva gjør barnehagen om foreldre lar barna være der lenger?

Det gjaldt for alle barnehager private som kommunale og hun mente det gjaldt for hele Norge.
Jeg har fått endret vedtekter jeg fordi det ikke var lov ;) Så en barnehageeier er ikke konge og kan gjøre/skrive hva som helst om de vil ha tilskudd fra stat og kommune.
De har lover, og jeg er fullt klar over at veldig mange barnehager er på kanten av loven i Norge, spesielt private. Det gjør det ikke mer lovlig ;)
Foreldre godtar også ekstremt mye fordi de er avhengig av barnehage, det unyttet ofte eier til sin egen fordel. Det er ingen som viser meg hvor i loven det står at foreldre ikke kan benytte barnehagen i barnehagene sin normale åpningstid.
Det er det jeg etterspør, står det i loven så er jo det flott ;)

Jeg spør også hva gjør barnehagen om foreldre lar barna være der lenger?

Hva er det du har endret?
Trenger ikke være fordi det ikke er lov. Vedtekter kan endres utenom det.

Utnytter eier det til SIN fordel? Eh hallo!!! I dette tilfellet så er det til barnas fordel! Både slik at de ikke får så lange dager og at det ikke er for mange barn på morgenen/ettermiddagen når det er få voksne. Og istedenfor å kunne ha åpent ni timer så er utvidet åpningstid et bedre tilbud til foreldrene.

Det er ingenting i loven som sier at barnehagen må ha åpent mer enn 9 timer. Eller at barna må få være der hele åpningstiden - der har du svaret ditt.

Hva slike bhg gjør hvis det skjer vet jeg ikke, siden jeg ikke jobber i en slik barnehage. Hvis jeg skal gjette så blir det vel å ta et møte med foreldrene å minne de på reglene - det er det som skjer her hvis de henter etter åpningstid. Noen barnehager bøtelegger vet jeg.

Aldri hørt om makstid i vår bhg. Jeg jobber heldigvis her jeg bor. Så her leveres hun 7.40 og hentes 15.40. Av og til kl 15 da jeg bruker den avspaseringa jeg har jobbet inn ila. uka. Jobber 100%. Skjønner at dagene blir fryktelig lange. Men hva med de som jobber 8-16 og gjerne har 30 min kjøring hver vei?

Er hun ikke i form holdes hun hjemme. Får alltid minst en dag ekstra å komme seg på etter sykdom. Har heldigvis også besteforeldre som henter tidlig titt og stadig. Fri i jula og sommerferie også..

Jeg jobber i bhg og ser mange slitne barn på ettermiddagen, å tro at det " bare " er lek og moro hele dagen er veldig naivt. Det er mye støy og stress også og barna blir slitne. Blir litt skremt av holdninger som " vi betaler for det så vi har barnet der så lenge vi vil "
Forstår at med lang reisevei så blir det lange dager for barna, men da hadde jeg vurdert annen jobb eller andre løsninger så barnet kan få kortere dager. Å være i bhg fra før 07 til nesten 17 er alt for lenge.

En barnehage er en pedagogisk virksomhet ikke en oppbevaring for barn. Barna beste ligger til grunn for ALT vi gjør i en barnehage og makstiden settes med tanke på nettopp dette! Synes det blir helt feil å tenke at dere betaler for det så da gjør dere helt som dere vil.

Arbeidsmiljøloven regulerer våre dager til vårt beste - vår arbeidsgiver kan derfor ikke sette opp uhensiktsmessige og lange arbeidstider "fordi du er ansatt og blir betalt"...med makstid i barnehagen gjør vi det samme for det mest dyrebare dere har!! Dersom barnehagen til deres barn ikke praktiserer dette så er det klart de ikke kan gjøre noe med det heller - men det betyr ikke at de nødvendigvis synes det er greit for barnet. Vi i barnehagen skal snakke barnas sak - så selv om jeg har full forståelse for at man har lang pendlevei så må barnas beste fram i lyset og ekstremt lange dager er ikke det beste for barnet. Enten får man få hjelp til å hente barnet eller så må man faktisk finne seg annen jobb - har man valgt å få barn så må man ta ansvar for det! Mange foreldre får tilpasset arbeidstiden slik at mor får til å levere mens far henter. Sånn er det å være foreldre

Hva som er best for barnet mitt kan vel strengt tatt ikke dere vite noe om :-) dere kjenner ikke henne :-)

Og ja jeg betaler for å ha henne der, så da skal jeg jammen få lov til å bestemme selv hvor lenge hun er der. Hvis ikke så må de nesten endre åpningstidene.

Og nei jeg har ikke tenkt å si opp jobben min :-) ikke mannen min heller. Vi trives veldig godt i jobben vår, og snuppa trives veldig godt i barnehagen. Så det er ingen som lider noen nød her :-)

Så får det være så provoserende som bare mulig ;-)

Jeg vet godt at maxtid ble stemt ned i 2011, og det var også etter det diskusjonen om maxtid var lov eller ikke kom opp.
Jeg spør om dokumentasjon på at det står svart på hvitt at en barnehageeier kan nekte foreldre å benytte barnehagen i barnehagensåpningstid, å svar Google det er ikke godt nok for meg. I vår kommune er det ikke lov, de mener også at det er likt over hele landet. Skulle likt å vite om det var feil eller riktig.

Og jeg blir litt overrasket over at ingen svarer meg på hva gjør dere om foreldrene kommer etter ni timer?

Whoa! Prøvde bare å hjelpe deg litt på vei med det jeg husket. Synd at det ikke var "godt nok" for deg.

Resten av det du skriver her, tror jeg ikke gjelder meg? Hvis ungene ikke blir hentet på ungdomsskolen, går de hjem som vanlig. ;-)

Whoa! Prøvde bare å hjelpe deg litt på vei med det jeg husket. Synd at det ikke var "godt nok" for deg.

Resten av det du skriver her, tror jeg ikke gjelder meg? Hvis ungene ikke blir hentet på ungdomsskolen, går de hjem som vanlig. ;-)
Jeg tror det siste spm gjaldt de som jobber i bhg...

Jeg er ikke for at barna skal ha kjempe lange dager i barnehagen, men er da ikke så lett å unngå det alltid. Ser at enkelte foreslår at man må bytte jobb, er det mange hær som har latt være å jobbe i den jobben de er utdannet til for å få kortere dager i barnehagen? Og hva med de som ikke bor to foreldre sammen? De kan da ikke hente og levere hver sin tur. Er heller ikke alle som har noen andre til å hente alltid. Eller har dere det?
Jeg jobber 7-15, men har ofte problemer med å rekke barnehagen til 1700 pga kø, er ikke glad i kø, men ikke jeg som styrer den. Vi har heller ikke besteforeldre og lignende i byen, betyr det at vi bør selge og flytte?
Ja til kortest mulig dager i barnehagen, men det er ikke alltid like enkelt...!

Private barnehager vil jeg tro bøtelegger på lik linje som ved henting utenfor åpningstid. Siden våre foreldre betaler for 9 timer hver dag (45 t i uken) så ringer vi dersom de blir hentet for sent. Er det ett vedvarende problem så kaller vi inn må møte. Videre har vi ikke kommet hos oss, men det er jo brudd på avtale - så vil tro at foreldre kan miste barnehageplass etterhvert, på lik linje som ved manglende betaling. Men veien DIT er jo lang såklart

Last edited:
Back
Topp