Makstid i barnehage?

Det står i barnehageloven at det er barnehageeier skal lage vedtekter hvor bl.a. Det blir redegjort for åpningstid. Finner ingen steder at noen kan overstyre dette. Man bestemmer jo åpningstid også. Hvis dette skal linkes opp mot at man betaler likt for barnehageplassen uavhengig av makstid, så må jo også alle barnehager i landet ha like åpningstider?

Nei, det må man jo ikke. Det er jo også en måte å begrense hvor lenge ett barn kan være der. Men at foreldre ikke kan bruke barnehagen i normale åpningstiden finner jeg veldig rart.
Og jeg synes det er flott om det er lov, men skulle gjerne hatt det svart på hvitt :)
Jeg spurte kan barnehage eier skrive maxtid 5 timer også?

Barnehagen frøkna gikk i hadde ikke makstid og hadde en dag i uka hun måtte være 9,5-10 timer pga møte på jobb. Men hun hadde mye fri gjennom hele året, lang sommerferie og juleferie og ble bestandig holdt hjemme til hun var skikkelig frisk ved sykdom. Hadde overhodet ikke dårlig samvittighet for den ene dagen.

Jeg trodde at makstiden på 9 timer var i alle barnehager, at det var lovbestemt! Faktisk aldri stusset over det heller siden 9 timer virker mer enn nok. Mine har hatt noen dager på 8,5 timer på det meste. Men jeg forstår så absolutt de som er nødt å bruke mer!

Aldri hørt om.

Uansett så håper jeg foreldrene henter barna så fort de har mulighet.

Nei, det må man jo ikke. Det er jo også en måte å begrense hvor lenge ett barn kan være der. Men at foreldre ikke kan bruke barnehagen i normale åpningstiden finner jeg veldig rart.
Og jeg synes det er flott om det er lov, men skulle gjerne hatt det svart på hvitt :)
Jeg spurte kan barnehage eier skrive maxtid 5 timer også?

Makstiden må vel begrunnes godt vil jeg tro. 9 timer er nok satt med tanke på den arbeidstiden vi har i Norge, så 5 timer vil jeg ikke tro er holdbart i forhold til funksjonen en barnehage skal ha

Ei i kommunal barnehage...makstid 9 timer. Storebror gikk frem til sommeren i FUS barnehage... 9 timer der også.

Selv om det beste for barna er å ha korte dager så går jo fort tiden når en regner reisevei. Dersom du pendler til jobb i over 30 min hver vei og jobber 8 timer så går det fort iver ni timer ..

Makstiden må vel begrunnes godt vil jeg tro. 9 timer er nok satt med tanke på den arbeidstiden vi har i Norge, så 5 timer vil jeg ikke tro er holdbart i forhold til funksjonen en barnehage skal ha
Det er nettopp det jeg mener, hvor står det at barnehagene kan sette en makstid på 9 timer og ikke 5. Ikke meningen å være kverulant nå altså, men at barnehager praktiserer dette så er det ikke nødvendigvis slik at det er lovlig i den forstand.
Jeg skulle likt å lest en lov på dette.
Så er det jo en sannhet i det en over her skriver, pendler man til jobb så blir det fort ni timer.
Jeg har over en time pendlevei hver vei, og jeg er ikke den eneste med det. Hva skal de gjøre med sine barn? Og jeg lurte på konsekvensene for foreldre om de kom etter den niende time?

når jeg søkte bhg plass så sto det 45 timer i uken så da er det jo 9 timer som er max tid :)

Det er nettopp det jeg mener, hvor står det at barnehagene kan sette en makstid på 9 timer og ikke 5. Ikke meningen å være kverulant nå altså, men at barnehager praktiserer dette så er det ikke nødvendigvis slik at det er lovlig i den forstand.
Jeg skulle likt å lest en lov på dette.
Så er det jo en sannhet i det en over her skriver, pendler man til jobb så blir det fort ni timer.
Jeg har over en time pendlevei hver vei, og jeg er ikke den eneste med det. Hva skal de gjøre med sine barn? Og jeg lurte på konsekvensene for foreldre om de kom etter den niende time?
Leter og leter i loven, men har ikke funnet noe konkret.

Det jeg fant var på nettsiden til kommunen ang betaling:
1440195378930.jpg
Ikke at jeg ble noe klokere men..

Vår barnehage har ikke makstid, heldigvis. Når jeg er alene med ungan, leveres de halv åtte og hentes 16.40. Jeg har rett og slett ikke noen annen mulighet. Vanlige dager er 8.30-9.30 til 15.30-16.30. Hos oss kan jeg hente som sistemann klokka fire. Men ser at det er hjemmeværende foreldren som har ungene lenger i bgh enn oss. I sverige har man max 5 timer om man ikke er i jobb eller er så syk at du ikke kan pass ungan.

Vi har maxtid på 9 timer.

Her hvor jeg bor har de 8,5 times makstid. Problemet er at vi bor i en kommune med lite jobber, så mange har 1,5-2 timers arbeidsvei om dag, i tillegg til at de skal jobbe 8 timer. Til og med mange av de som jobber innafor kommunen har problemer, for det er 30-40 minutter i ren kjøring fra bhg til jobb + den tia det f.eks tar å koste snø av bilen på vinteren, gå til og fra bilen osv. Så mange er avhengige av at besteforeldre henter eller at en av foreldrene må slutte tidligere hver dag, noe som er vanskelig pga av meste her går på turnus og skift.
Vet folk som kjører barna til nabokommunene for bhg, for at de har 10 timers makstid, eneste som går opp med arbeidstid. Noe som virkelig forlenger dagene til barna, med kjøring frem og tilbake, pluss tilsvarende ekstra tid i bhg. Måtte vært mye bedre å ikke hatt makstid i kommunen og hatt åpningstider som passer med behovet barna og foreldrene har.
Har også inntrykk av at folk her henter barna så raskt de kan, og henter de og leverer sent, så er det pga jobb og kjøring til og fra bhg, ikke noe annet

Har ikke hørt noe om noe makstid i den nye bhg så regner med det ikke er noen.

Vi har pleid å levere henne 0645 og hente rundt 16:30/16:45.

Jeg ser ikke på det å være i barnehagen som det samme som å være på jobb. Er ikke mye lek og moro på min jobb iallfall.

Vi pendler begge en time frem og tilbake til jobb. Så da blir det sånn. Har aldri fått noen tilbakemelding på at hun har vært der for lenge. Skulle tatt seg ut, betaler tross alt for å ha henne i barnehagen. Da bør vi kunne velge selv hvor lenge hun skal være der.

Og ja. Jeg har til og med hatt litt fri mens hun har vært i barnehagen, tenk det! Så slem jeg er...

Ingen maxtid her. Jeg har en god halvtime i trafikk hver vei, så ja, dagen i bhg blir en god time lenger enn min dag i bhg.

Men mens jeg sitter inne og svetter, går hun i fjæra og bader

Det er ikke helt det samme som å jobbe, heldigvis
Unger skal ikke gå på jobb

Hvis jeg husker rett, er det paragraf 7 I barnehageloven som regulere dette. Søk det opp f.eks. på lovdata.no?

Videre blir det styrt blant annet av regler for offentlige tilskudd. For å få tilskudd som fulltidsbarnehage, må de tilby minst 41 timer i uken. Altså kan en deltidsbarnehage fint ha 5 timer åpningstid, 4 pleide vel å være vanlig på 80-tallet. En fulltidsbarnehage, som er det vanligste i dag, kan bruke makstidsbestemmelser for å regulere den delen av åpningstiden som er over 41 timer i uka. Dette gjøres blant annet for å sikre at det ikke er for mange barn I barnehagen de timene som er tynnest bemannet.

Imidlertid er det nesten ikke mulig å øke inntektene nok til å øke bemmanningen, så for de fleste barnehager er det uinteressant å skille åpningstiden fra makstiden. Politisk strandet vel forslaget om lovbestemt makstid i 2011 på to rapporter som viste at svært få barn har lengre dager enn avstanden mellom hjem, jobb og barnehage krever. For de fleste partiene ble det da viktigere å jobbe med hhv. vei- og barnehagebygging.

Back
Topp