Skravletråd

Idag (og i kveld) skal jeg lage hjemmelaget ripsgelé av de 4,5L rips jeg plukket i går. Er sikkert 5-10 liter rips igjen på busken, men orker ikke å plukke sååå mye :p hehe. Har allerede laget 3 glass ripssyltetøy og 1 glass gelé.
Godt barnematglassene og pastaglassene kan brukes om igjen til slikt :)

Skulle gjerne plukket mer blåbær og, men iflg samboeren min begynner de å bli litt dårlige her nå.

Hvordan lager du ripsgele?:)
Kunne vært en ide til julegave hmm..

Ja for er faktisk det dyreste brukt kjøpet til nå, med tanke på kvantum.
Har kjøpt en stor blå jysk pose+1 vanlig bærepose til 150.
1 bærepose til 50
3 bæreposer til 50
Så håper det er endel bra her :)
Det får vi satse på:D

Idag (og i kveld) skal jeg lage hjemmelaget ripsgelé av de 4,5L rips jeg plukket i går. Er sikkert 5-10 liter rips igjen på busken, men orker ikke å plukke sååå mye :p hehe. Har allerede laget 3 glass ripssyltetøy og 1 glass gelé.
Godt barnematglassene og pastaglassene kan brukes om igjen til slikt :)

Skulle gjerne plukket mer blåbær og, men iflg samboeren min begynner de å bli litt dårlige her nå.
Flink du er :) høres godt ut.
Har ikke orket å gå I skogen I år for å pelle blåbær, men har igjenn fra I fjord I frysern :)

Lurer på hvor mange innlegg det blir i dag...husker ikke hva jeg hadde ved sist oppdatering heller...gidder ikke sjekke:P

Hvordan lager du ripsgele?:)
Kunne vært en ide til julegave hmm..
Veeeldig lett! :) koker rips bare :) (obs, må ha med hele stilken, plukker dem i klaser). Ja, det er fine gaver! Hvis man er hygienisk nok, tror jeg det kan holde seg i flere år. Men man må være nøye da, med å varme glassene i ovnen, ha oppi gelé imens den og glassene er rykende varme og ikke ta oppi glassene med fingrene etter de er steriliserte osv.

Plukk rips, skyll og rens bærene godt. Stilkene skal sitte på.
Vei opp ripsen og ha de i en kjele. Tilsett ca 2 dl vann per kg rips.
La rips og vann småkoke i ca 30 min. Sil saften (kan bruke vanlig, finmasket sil, men jeg har kjøpt en sånn dings fra jernia :p 99kr )

Mål opp saften i et litermål, og mål opp sukkeret (ca 750-900g sukker per liter ripssaft), ha saften i en kjele. Kok opp og la det koke et par min før du tilsetter sukkeret og rører til alt sukkeret er oppløst. La så blandingen koke i 15 min.
Fjern skummet som danner seg på toppen med en skje.

For å teste om geléen er ferdig kan du: ta en skje med gelé på en kald tallerken. Hvis du kan dra skjeen gjennom uten t det samler seg igjen, er den ferdig :)

Alt står mye bedre forklart her :p
http://trinesmatblogg.no/2013/08/13/hjemmelaget-ripsgele/

Flink du er :) høres godt ut.
Har ikke orket å gå I skogen I år for å pelle blåbær, men har igjenn fra I fjord I frysern :)
Ja, blåbærsyltetøyet ble kjempegodt på pannekaker altså! :) er så godt med friske bær. Nå gleder jeg meg til eplene mine blir modne så jeg kan lage eplekake :p

Veeeldig lett! :) koker rips bare :) (obs, må ha med hele stilken, plukker dem i klaser). Ja, det er fine gaver! Hvis man er hygienisk nok, tror jeg det kan holde seg i flere år. Men man må være nøye da, med å varme glassene i ovnen, ha oppi gelé imens den og glassene er rykende varme og ikke ta oppi glassene med fingrene etter de er steriliserte osv.

Plukk rips, skyll og rens bærene godt. Stilkene skal sitte på.
Vei opp ripsen og ha de i en kjele. Tilsett ca 2 dl vann per kg rips.
La rips og vann småkoke i ca 30 min. Sil saften (kan bruke vanlig, finmasket sil, men jeg har kjøpt en sånn dings fra jernia :p 99kr )

Mål opp saften i et litermål, og mål opp sukkeret (ca 750-900g sukker per liter ripssaft), ha saften i en kjele. Kok opp og la det koke et par min før du tilsetter sukkeret og rører til alt sukkeret er oppløst. La så blandingen koke i 15 min.
Fjern skummet som danner seg på toppen med en skje.

For å teste om geléen er ferdig kan du: ta en skje med gelé på en kald tallerken. Hvis du kan dra skjeen gjennom uten t det samler seg igjen, er den ferdig :)

Alt står mye bedre forklart her :p
http://trinesmatblogg.no/2013/08/13/hjemmelaget-ripsgele/
oohhh thanks:D Dette må jo bare prøves.
Har 5 ripsbusker i hagen:D

Thank you. Tips til hvor jeg kan få tak i fine glass om jeg finner ut jeg lager julegaver av dette og?
Jeg kjøpte på Europris til 18kr/stk eller noe, men hvis du er glad i pasta og oliven, kan du storspise det fremover (eller kanskje de kan fryses ned), jeg synes de ofte er passe i størrelse :)
Mulig de har på jernia og clas ohlson og, men har ikke sett der.

Jeg kommer til å ta vare på alt sånt til neste år, hver gang vi har noe med glassemballasje :)

Jeg kjøpte på Europris til 18kr/stk eller noe, men hvis du er glad i pasta og oliven, kan du storspise det fremover (eller kanskje de kan fryses ned), jeg synes de ofte er passe i størrelse :)
Mulig de har på jernia og clas ohlson og, men har ikke sett der.

Jeg kommer til å ta vare på alt sånt til neste år, hver gang vi har noe med glassemballasje :)

Hehe går unna med pasta her i huset....
Ellers har jeg en mann som gomler i seg oliven som snop:O:P
Takk for tips:)

Det er e-golf. Blir nr. 2;) Eller for øyeblikket nr. 3:P haha
Hehe :p hva har dere fra før? :) vi har å to men kun den ene som blir brukt. Er meningen den andre skal selges men sambo nøler litt :p tror han vill bytte jobb å da trenger vi to :)
Eller jeg vet han vill han bare vill ikle helt innrømme det selv :o

Sånn :)det var oppvasken ryddet, klesvasken hengt opp, sausen laget, potetene skrellt å enda en maskin med klær satt på. Nå sank jeg ned i sofaen med frokost å en skål plommer :p

Back
Topp