*inspirert* Matchende klær?

Det er aldri dumt å lære hvordan man skal kle seg, hvilke farger som passet sammen og hvilke som ikke passer sammen. Ser mange voksene, spesielt menn som kler seg som en dass. Klær er det første man ser når man møter ett menneske, klarer du ikke å kle deg så er det ikke sikkert du får jobben du ønsker deg enn gang. Det handler svært lite om press, men at klærne passer sammen går inn under den daglige hygienen vil jeg si.
Man dusjer, vasker seg, tørker seg etter man har vært på do, man pusser tenna og man kler seg normalt.
At klærne matcher betyr ikke at klærne ikke er behagelige og praktiske for små barn.

Da jeg vokste opp hadde min mor en tendens til å kle meg og min søster i hel-rosa og hel-lilla, gjerne litt ulike nyanser av det og, supplert med noen pastellblomster her og der (ja, vi er født på 80-tallet).

Jeg vil tro vi i følge flere i denne tråden ikke akkurat matchet. Men det at jeg i 1988 gikk rundt i klær som kanskje ikke var de peneste sammen har da virkelig ingenting å si for hvordan jeg kler meg i dag? :)
For øvrig har det heller ikke hatt innvirkning på daglig hygiene - sånn i tilfelle noen lurte ;)

Da jeg vokste opp hadde min mor en tendens til å kle meg og min søster i hel-rosa og hel-lilla, gjerne litt ulike nyanser av det og, supplert med noen pastellblomster her og der (ja, vi er født på 80-tallet).

Jeg vil tro vi i følge flere i denne tråden ikke akkurat matchet. Men det at jeg i 1988 gikk rundt i klær som kanskje ikke var de peneste sammen har da virkelig ingenting å si for hvordan jeg kler meg i dag? :)
For øvrig har det heller ikke hatt innvirkning på daglig hygiene - sånn i tilfelle noen lurte ;)

Da er vi to :p

Jeg får litt noia ja om det er helt kræsj, derfor kjøper jeg stort sett jeans stoff på buksene, der passer alt :-P

Sent from my iPhone using BV Forum

Nå er mini bare 6 mnd, så han kler ikke på seg selv, men han kommer nok til å få ganske frie tøyler når den tid kommer. Selv pleier jeg å ta på matchende klær, mens faren hans ikke bryr seg en flekk. Jeg legger meg ikke opp i det, men er flink til å påpeke hvem som har kledd på om vi får besøk og ungen ser ut som en sirkusartist ;)

Jeg vet ikke hvordan du går kledd i dag, så jeg kan ikke uttale meg om du lærte å sette farger sammen.
Hvorfor vaske seg om man likevel skal se ut som en dass.
Om du møter opp til ett jobbinterjuv med klær som ser helt forferdelig ut, så vil du mest sannsynlig ikke få jobben. For meg er det å ta på klær en del av den daglige hygienen og man bør da klare å matche klærne noe før man går ut av døren. Hvorfor lukte godt om du likevel går som en dass. Og gutter er verst der, har de ikke lært det hjemme så kler de seg ofte forferdelig som voksen også.

Skjønner heller ikke hva slags press matchene klær skal ha. Tar du på deg en selvlysende grønn bukse, så trenger man virkelig ikke å ta på seg oransje genser. Om genseren er fra hm eller Fretex spiller da ingen rolle, bare den ikke skriker jeg kan virkelig ikke sette sammen farger. Klær er viktig, den representerer oss.

Jeg vet ikke hvordan du går kledd i dag, så jeg kan ikke uttale meg om du lærte å sette farger sammen.
Hvorfor vaske seg om man likevel skal se ut som en dass.
Om du møter opp til ett jobbinterjuv med klær som ser helt forferdelig ut, så vil du mest sannsynlig ikke få jobben. For meg er det å ta på klær en del av den daglige hygienen og man bør da klare å matche klærne noe før man går ut av døren. Hvorfor lukte godt om du likevel går som en dass. Og gutter er verst der, har de ikke lært det hjemme så kler de seg ofte forferdelig som voksen også.

Skjønner heller ikke hva slags press matchene klær skal ha. Tar du på deg en selvlysende grønn bukse, så trenger man virkelig ikke å ta på seg oransje genser. Om genseren er fra hm eller Fretex spiller da ingen rolle, bare den ikke skriker jeg kan virkelig ikke sette sammen farger. Klær er viktig, den representerer oss.

Har lært å kle meg bra nok til å få jobb iallefall, hvis det var det man måler i ;p

Hvem er det forøvrig som sitter med fasiten på hva som er å kle seg "som en dass"?

Jeg betviler sterkt at om min 16 mnd gamle sønn går i helblått nå og da, og min snart åtteåring går i skrikende neonfarger de dagene han er i humør til det nå mens han enda er barn og tilfeldigvis elsker farger, så vil det føre til at de som voksne ikke får jobb.
Da tror jeg man legger for mye i "her og nå"-gleden ved å bruke farger opp mot et voksenliv, altså.
Å få utforske kreativiteten sin, leke med farger og ha glede i farger har jeg ingen tro på at er negativt :-)

Så lenge klærne er rene synes jeg det er spesielt å bringe hygiene inn i diskusjonen.

Har lært å kle meg bra nok til å få jobb iallefall, hvis det var det man måler i ;p

Hvem er det forøvrig som sitter med fasiten på hva som er å kle seg "som en dass"?

Jeg betviler sterkt at om min 16 mnd gamle sønn går i helblått nå og da, og min snart åtteåring går i skrikende neonfarger de dagene han er i humør til det nå mens han enda er barn og tilfeldigvis elsker farger, så vil det føre til at de som voksne ikke får jobb.
Da tror jeg man legger for mye i "her og nå"-gleden ved å bruke farger opp mot et voksenliv, altså.
Å få utforske kreativiteten sin, leke med farger og ha glede i farger har jeg ingen tro på at er negativt :-)

Så lenge klærne er rene synes jeg det er spesielt å bringe hygiene inn i diskusjonen.

Dette er din mening, jeg har min;)
Trenger jo ikke å være rene om man likevel ser helt grusom ut mener jeg da. Man kan fint leke med farger, men man kan da samtidig lære at den passer ikke sammen den fargen.
Alle må få kle seg som man vil, og la sine barn bestemme det.
Her lærer vi fra vi er små hva som passer til hva, og det betyr jo samtidig at jeg tar fra barnet mitt all kreativitet, utforskning og lek med farger. ;)

Egentlig. Men vet at dem som jobber i barnehagen skjønner at når lilleplutt kommer i gammelrosa bukse, knall Orange tskjorte og forskjellige sokker så har ho kledd på seg selv :p
Og er ho fornøyd med klærne ho har satt på seg. Får ho gå sånn den dagen, som er i dag.

Trenger jo ikke å være rene om man likevel ser helt grusom ut mener jeg da. Man kan fint leke med farger, men man kan da samtidig lære at den passer ikke sammen den fargen.
Her lærer vi fra vi er små hva som passer til hva, og det betyr jo samtidig at jeg tar fra barnet mitt all kreativitet, utforskning og lek med farger. ;)

Jeg jobber med en del av "byens løse fugler", og min mening at man er ren og lukter greit er hundre ganger viktigere for inntrykket enn om man mismatcher noen farger her og der ;) Det er stor forskjell på å sitte i møte med en som er nydusjet og en som ikke har dusjet på tre uker og samtidig røyket og drukket tett, da betyr klær veldig lite så lenge de er rene :)

Det er bra at man kan ha ulike meninger om ting :) hadde forøvrig vært særs kjedelig å være på et forum om innleggene besto av et hovedinnlegg og "enig", "enig", "enig" :)

Jeg sier ikke på noe vis at du tar fra ditt barn noe, der legger du ord i munnen på meg og det setter jeg lite pris på når jeg diskuterer. det jeg sier er at vi hos oss velger å bruke klessituasjon (også) til det jeg nevner :-) Barn utvikler seg hele tiden, og det eldste syntes var fint en dag er det ikke sikkert han synes er det neste gang han finner samme kombinasjon.

Det er aldri dumt å lære hvordan man skal kle seg, hvilke farger som passet sammen og hvilke som ikke passer sammen. Ser mange voksene, spesielt menn som kler seg som en dass. Klær er det første man ser når man møter ett menneske, klarer du ikke å kle deg så er det ikke sikkert du får jobben du ønsker deg enn gang. Det handler svært lite om press, men at klærne passer sammen går inn under den daglige hygienen vil jeg si.
Man dusjer, vasker seg, tørker seg etter man har vært på do, man pusser tenna og man kler seg normalt.
At klærne matcher betyr ikke at klærne ikke er behagelige og praktiske for små barn.
Helt enig!

Synes det å lære barna om hvilke type klær som passer sammen er en naturlig del av selvstendiggjørelsen. Er absolutt ikke klespress, men å lære å kle seg selv.

Ungen vår går kun i behagelige klær. Myke bukser/tights, gensre og ull. Men det er alltid hele, rene, passelig store og plagg som passer sammen hun tar på seg om morgenen.

Dersom hun haler fram to plagg med total missmatch på farger og mønstre forklarer jeg at de ikke passer sammen, og at hun kan velge hvilke av de to hun vil ha. Så finner jeg et par ulike bukser hun kan velge mellom som matcher genseren.

Virkelig, så om klær ikke passer sammen så har man ikke skjønt den daglige hygienen? Det er noe av det merkeligste jeg har lest. Å jo det handler om press, om man leser rundtomrking for tiden er det mye press ang klær og det starter i bhg. Kler seg normalt ja, men det betyr ikke at demå matche!
Jeg tviler at ungen min bærer med seg et klespress bare fordi jeg sørger for at hun har en ensfarget tights som passer til en mønstrete genser på seg i bhg :P Er ikke akkurat Prada Baby hun går i liksom.

Men du, det å gå i fargerike klær er ikke det samme som å gå i mismatchende klær ;)

Mi frøken kan se ut som en malepalett. :D Men jeg sørger for at tightsen går i samme nyanser som den flerfargede mønstrete genseren hennes. :)

Ja! :)

Det betyr visst også at barnet går i upraktiske, ubehagelige, fancye klær i kjedelige farger :P

Back
Topp