Mammapolitiet?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Det er mødre som ønsker en optimal barndom for sine barn, men deres intensjoner blir sett på av enkelte som forsøk på å rakke ned på dem. Sannsynligvis fordi de har sterke meninger og følelser rundt temaet. Mammapoliti burde vært en god ting, man vil kun barnas beste, men det er et skjellsord brukt av folk som er uenige og mangler forståelse for at man tenker på barna framfor foreldrene. Man burde kunne være uenig i en sak uten å ty til krenkende betegnelser, og man kan det om man husker på at man ikke er ute etter å ødelegge for andre mammaer. Barnets beste går foran alt.
Ofte bytter man på å være mammapoliti, fordi man engasjerer seg i ulike ting. Likevel blir man satt i bås og betegnet som "perfekte ".
Jeg har enda til gode å se en som anklages for å være mammapoliti som er perfekt eller som følger Eksperter råd i et og alt.

Jeg føler at i mange tilfeller blir man stemplet som mammapoliti når noen føler seg angrepet. Kanskje det er på grunn av dårlig samvittighet? Fks dette med spekemat, bilsikring, skrikekurer osv. Føler at mange slenger ut mammapolitikortet når flertallet er uenig i det som blir sagt.

Jeg føler mammapolitiet er de som tror de er så mye bedre enn andre foreldre og de lar ingenting hindre de i å fortelle andre foreldre at du gjør en dårlig jobb.
Ofte har de også barn som er mye "verre" enn den personen som spør om hjelp/råd og liker da å fortelle at de holdt ut så og så lenge for får man barn så skal man ofre både fysisk og psykisk helse.
Det er altså de som ikke klarer å se at både barn og foreldre er forskjellige og ingen er like. Det er de jeg mener er mammapolitiet, det går helt fint å gi gode råd uten å fortelle en annen hvor elendig mor den personen som spør om råd er :)

Jeg føler mammapolitiet er de som tror de er så mye bedre enn andre foreldre og de lar ingenting hindre de i å fortelle andre foreldre at du gjør en dårlig jobb.
Ofte har de også barn som er mye "verre" enn den personen som spør om hjelp/råd og liker da å fortelle at de holdt ut så og så lenge for får man barn så skal man ofre både fysisk og psykisk helse.
Det er altså de som ikke klarer å se at både barn og foreldre er forskjellige og ingen er like. Det er de jeg mener er mammapolitiet, det går helt fint å gi gode råd uten å fortelle en annen hvor elendig mor den personen som spør om råd er :)
Helt enig med deg!

Enig med Regina:)

Når jeg tenker på mammapoliti tenker jeg på dem som hele tiden må legge seg Borti andre foreldres oppdragelse og valg!!
Det er de som ruller med øynene og skriver stygge kommentarene og som ikke klarer å holde kjeft om andre gjør ting annerledes enn dem :o

Jeg vet ikke hva mammapolitiet er, men for meg fordummer det en diskusjon når noen komme rmed mammapolitiet.
Det er litt sånn : Nå har vi ikke mer argumenter så da slener jeg det bare ut , fordi om man er uenige betyr ikke det at man trenger å si at den andre parten er mammapoliti.
Heldigvis er det mindre og mindre brukt!

Enig!

Mammapolitiet er i mine øyne de mødrene som arresterer andre mødre når de gjør noe som de mener er feil. De som skal fortelle andre mødre hvordan de skal gjøre ting med sitt barn fordi det fungere tross alt med deres eget. De som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon og som derfor ikke respekterer valgene andre tar. De som spiller på samvittigheten til andre mødre, og på den måten skal sette seg selv i bedre lys og samtidig få andre til å føle seg som en dårlig mamma.

Eks.
- All mat skal helst lages fra bunnen av.
- Våtservietter skal absolutt ikke brukes annet enn når man er ute på tur.
- Hvis barnet har melkeallergi, for Guds skyld ikke gi ungen tapetlimet sinlac.
- hvis du lar barnet ditt gråte i søvn uavhengig av om du er den som best kan avgjøre hvorfor babyen gråter, så er du en samvittighetsløs og kald mamma.
- hvis du sender ungen din i barnehagen når du selv har fri, da er det feil.
- hvis ungen begynner for tidlig i barnehagen så er det feil.
- hvis man ønsker at barnet ikke skal være enebarn, så er det feil
- hvis man drikker et glass rødvin etter at barnet har lagt seg, så er det feil

Jeg kunne holdt på i en evighet.

Det er utrolig hvor mye man kritiserer hverandre for de valgene man tar, istedenfor å respektere det.

Jeg føler at i mange tilfeller blir man stemplet som mammapoliti når noen føler seg angrepet. Kanskje det er på grunn av dårlig samvittighet? Fks dette med spekemat, bilsikring, skrikekurer osv. Føler at mange slenger ut mammapolitikortet når flertallet er uenig i det som blir sagt.

Jeg bruker uttrykket mammapoliti når enkelte ikke evner å sette seg inn i andres situasjon og kritiserer andre for de valgene de tar istedenfor å respektere de og innse at barn er forskjellige og ikke minst at mor vet best :-)

Jeg bruker uttrykket mammapoliti når enkelte ikke evner å sette seg inn i andres situasjon og kritiserer andre for de valgene de tar istedenfor å respektere de og innse at barn er forskjellige og ikke minst at mor vet best :-)
Desverre så ser man ofte foreldre som faktisk ikke vet hva barnets beste er!

Javel? Og da vet du bedre tydeligvis? Eller? :-)
I noen tilfeller er det jo på grunn av for lite kunnskap. Så ja, selvfølgelig vil det være enkelte situasjoner der noen andre vet bedre :)

Jeg begynner å lure på om jeg har misforstått hva mammapolitiet er.

For det virker som om mange har en negati innstilling til det. Jeg har derimot vært positiv.

For flere ganger har jegsett at det de skriver, er basert på det de har lest og lært om barnepsykologi, ernæringsfysiologi og de er ikke redde for å være uenige med noen og heller ikke redde for å si at den vanskelige og mest tungvindte veien er den beste for barnet ditt, og du burde velge den.

Så snart det ikke er rosenrødt, enig og veldig forståelsesfullt overfor en mamma/ansvarsperson som vil ha en quick fix og dempe symptomet istedet for å ta problemet, så er man mammapoliti? På en negativ måte fordi de ikke gir en enkel løsning som passer foreldrene istedet for barnet?

Har tenkt på "mammapolitiet" som en sjanse til å lære noe nytt og finne bedre veier for barnet jeg.

Har jeg misforstått?

Men mor vet faktisk ikke alltid best dessverre.
Med mindre foreldrene gjør noe som fører til at barnet blir skadet fysisk eller psykisk (for eks shaken baby syndrom) så vil jeg si mor/far vet best :-) om jeg velger å bruke våtservietter så trenger ingen å komme å fortelle meg at det er feil og at jeg må bruke kluter ;-) satt på spissen.

Jeg begynner å lure på om jeg har misforstått hva mammapolitiet er.

For det virker som om mange har en negati innstilling til det. Jeg har derimot vært positiv.

For flere ganger har jegsett at det de skriver, er basert på det de har lest og lært om barnepsykologi, ernæringsfysiologi og de er ikke redde for å være uenige med noen og heller ikke redde for å si at den vanskelige og mest tungvindte veien er den beste for barnet ditt, og du burde velge den.

Så snart det ikke er rosenrødt, enig og veldig forståelsesfullt overfor en mamma/ansvarsperson som vil ha en quick fix og dempe symptomet istedet for å ta problemet, så er man mammapoliti? På en negativ måte fordi de ikke gir en enkel løsning som passer foreldrene istedet for barnet?

Har tenkt på "mammapolitiet" som en sjanse til å lære noe nytt og finne bedre veier for barnet jeg.

Har jeg misforstått?
Det ligger vel i selve ordet... MammaPOLITI. Politiet håndhever gitte regler og arresterer de som bryter de gitte reglene. Disse reglene er lagd av de som tydeligvis sitter på fasitsvaret, og reglene gjelder uavhengig av barnet.

Jeg ser ikke på det som noe positivt at noen skal fortelle meg hva som er riktig og galt å gjøre når de ikke kjenner meg eller barnet mitt :)

Men mor vet faktisk ikke alltid best dessverre.

Med første unge så tenkte jeg å ha nett bak i bilen og la ungen ligge i bag. Jeg visste ikke hvor farlig d faktisk var pga d var en godkjent sikringsmetode. Da fikk jeg fort vite her hva som var sikrest, og dermed best for ungen.

Jeg er ikke noen dårlig mor for d, og d var ikke noe mammapoliti som arresterte meg..

Med første unge så tenkte jeg å ha nett bak i bilen og la ungen ligge i bag. Jeg visste ikke hvor farlig d faktisk var pga d var en godkjent sikringsmetode. Da fikk jeg fort vite her hva som var sikrest, og dermed best for ungen.

Jeg er ikke noen dårlig mor for d, og d var ikke noe mammapoliti som arresterte meg..
Godtdu tok til deg rådene, mange fnyser jo bare at noen kommer med råd.

Back
Topp