Matkostnader pr mnd

Vi bruker stort sett 6-7.000,- to voksne og en baby :)

Nei jeg skjønner ikke det, du trenger ikke bli spydig for det. Nå er det vel sagt at en del av billigmerken prodserer på samme sted som de dyre så derfor skjønner ikke at det gjelder alt.

Det samme gjelder at fflere ganger har billigmerkene blitt kåret til best i test.
Men da har jeg fått svaret fra deg, så da vet jeg at du mener alle.

Er ikke spydig jeg ;)
Men jeg er opptatt av dyreveldferd, og billigprodukter fra dyr er det verste mot dyrene. Et sted må man spare inn og det er ikke kjøpmenn som taper på billigprodukter.
Og selv om de er produsert samme sted så er det ikke nøyaktig det samme, det kan man også lese på testene. Jeg som sagt går etter økologisk, bedre veldferd (ikke bra nok) mindre sprøytet grønnsaker og frukt. Jeg mener det er viktig.

Last edited:
Nei jeg skjønner ikke det, du trenger ikke bli spydig for det. Nå er det vel sagt at en del av billigmerken prodserer på samme sted som de dyre så derfor skjønner ikke at det gjelder alt.

Det samme gjelder at fflere ganger har billigmerkene blitt kåret til best i test.
Men da har jeg fått svaret fra deg, så da vet jeg at du mener alle.
Jeg kjenner en som er pølsemaker og jobber på fabrikk. Han sier at når de produserer f.eks koteletter av svin så er det akkura samme produktet som kuttes opp hvor den ene merkes med Firsprice og blir fryst ned og den andre pakken blir merket med Spis/Gilde/e.l. og selges ut i ferskvare. Forskjellen på de er at Firstprice koster 36kr/kg og den andre 76kr/kg.

Dette gjelder såklart ikke alle billigprodukter da, men mye er same shit different wrapping. ;) :p

Jeg kjenner en som er pølsemaker og jobber på fabrikk. Han sier at når de produserer f.eks koteletter av svin så er det akkura samme produktet som kuttes opp hvor den ene merkes med Firsprice og blir fryst ned og den andre pakken blir merket med Spis/Gilde/e.l. og selges ut i ferskvare. Forskjellen på de er at Firstprice koster 36kr/kg og den andre 76kr/kg.

Dette gjelder såklart ikke alle billigprodukter da, men mye er same shit different wrapping. ;) :p

Gilde har da ikke bra dyreveldferd på sine dyr:o

Det sa jeg ingenting om heller, bare at mange av billigproduktene (type firsprice, Coop o.l.) kommer fra samme fabrikk og kan være av samme dyr som Gilde, Spis, Grillstad osv. ;) :P ...altså så skal det være likt smaksmessig.

Som sagt gjelder dette absolutt ikke alt, men noe. Gjerne det som er merket "nyt Norge" kan dyrene være det samme men merkes ulikt og prises ulikt.

Tror vi har et samlet husholdningsbudsjett på 7-8000kr/mnd. To store og en liten.

vi bruker 3-5000kr 2voksne og 2 barn og 1 baby. har ikke mer penger å bruke så da må vi bare... får billig brød og drikke på jobben, og innimellom gratis lunsj, lager all middag fra bunn så da blir det billigere, handler mest i sverige, mye økologisk.. kunne brukt hvertfall 3000 mer uten problemer, gjorde det før, ble mer varierende middager, mer spennende frukt, dyrere yoghurter, oftere frokostblandinger osv.. juice som tørstedrikke til 4personer blir fort dyrt.. og samboern er veldig glad i "toroposer" og det merkes på matbudsjettet..

For d første så eier ikke Gilde levende dyr, de eier bøndene. D er altså bøndene som er ansvarlig for dyrevelferden. Av erfaring så har ihvertfall storfe d veldig fint i norske fjøs. De får gå ut hele sommeren, de har fint innemiljø, d er ikke lov å forstyrre de utenfor fastsatte tider osv.

Bøndene selger så dyr til Gilde som slakter de og parterer og foredler kjøttet og selger videre.

For d første så eier ikke Gilde levende dyr, de eier bøndene. D er altså bøndene som er ansvarlig for dyrevelferden. Av erfaring så har ihvertfall storfe d veldig fint i norske fjøs. De får gå ut hele sommeren, de har fint innemiljø, d er ikke lov å forstyrre de utenfor fastsatte tider osv.

Bøndene selger så dyr til Gilde som slakter de og parterer og foredler kjøttet og selger videre.

Du kan jo mene det er god dyreveldferd, men jeg mener det ikke er det.
Gilde og nortura vil helst ikke satse på økologisk kjøtt, de frakter også dyrene til slakteri. Mobilslakt er det beste! Vanskelig å få tak i, men ikke umulig.
Jeg kan omformulere meg om du ikke forstod hva jeg mente.
Gilde selger ikke kjøtt fra dyr som har hatt god dyreveldferd. Jeg er ikke fornøyd med de vanlige landbruket i Norge, det er noen få gårder som utmerker seg. De selger ofte kjøttet rett fra gården sin.
Jeg har satt meg inn hvordan landbruket er i Norge, og jeg støtter bønder for de fleste kunne tenkt seg å drive bedre. Dessverre så er det vi forbrukere som kun går etter pris som gjør at landbruket må drive hardt på dyrene sine.

Har ingen aning om hvor mye vi bruker, men jeg antar ca 6-8000 og vi er to voksne.
Vi sparer stort sett ikke på mat, men velger ofte å kjøpe ting på tilbud.
Lager lemonade istedenfor å kjøpe mye jus og saft, velger noen ganger å kjøpe brus fra first price osv.
Kjøper gjerne stor pakke med egg fra first price, for de smaker det samme, men er ikke perfekte og utvalgte egg fra prior.
Fryser ofte ned ting før de går ut på dato når jeg ser det nærmer seg.
Passer på å holde kjøleskapet ryddig, så jeg har litt oversikt over hva som har dårlig dato og spiser ting når de er ferskest mulig.
Baker også en god del selv og fryser det ned :)

Det er mye å spare på bare man er litt kreativ.

Akuratt sjekket nettbanken vi bruker mellom 7.500kr -9/10 000kr i mnd to voksne og et barn:/ Hjelpe meg nå skal vi starte med ukeshabdling igjen. Klarte oss på 5000kr før vi fikk barn. Skal sies at en er vegetarianer med matallergier og en kjøttspisere så vi har somregel alltid to middager eller to versjoner av samme rett. Snuppa på 1,5 spiser en blanding av vår mat. Bruker altfor mye penger på godteri og smoothie til baby. En til på vei så her skal vi skjerpe oss. Handler nesten hver dag, siden jeg går med vogn blir det småtteri hele tiden

Har begynt å samle på kvitteringene fra matbutikken, så om noen dager finner jeg ut svaret :P

5000kr mnd. Vi er 2 voksne og 3 barn. :)

Back
Topp