Matkostnader pr mnd

Vi er 3, har et matbudsjett på 4000,- men bruker rundt 2500-3000 imnd ;) er ganske bevisste på hva vi handler,og handler store kvantaaer(20kg sekker med ris,mel,dunker med vaskemidler,lager mmekstra mat og fryser ned +++)

Tror vi bruker 10000 nå, 2 voksene og 2 barn. Jeg kjøper ikke billigprodukter, de byr meg i mot.
Vi kjøper økologisk der det er mulig og vi kjøper det vi har lyst på.
Jeg tenker det får være andre områder vi får spare på for mat skal friste, smake og se bra ut.
Vi har også allergi hos meg og barna som vi skal ta hensyn til. :)

Tror vi bruker 10000 nå, 2 voksene og 2 barn. Jeg kjøper ikke billigprodukter, de byr meg i mot.
Jeg tenker det får være andre områder vi får spare på for mat skal friste, smake og se bra ut.
Skulle ønske vi og hadde råd til det. Har sluttet å kjøpe kjøttdeig, for billigversjonen smaker dritt! Det blir en dag! :-D

Skulle ønske vi og hadde råd til det. Har sluttet å kjøpe kjøttdeig, for billigversjonen smaker dritt! Det blir en dag! :-D

Vi prioriterer det! Jeg hadde ikke spist om vi skulle kjøpt billig produkter. De byr meg i mot. Så tenker jeg også dyreveldferd og er villig til å prioriterer de også. Vi reiser ikke på ferier hvert år, vi tar ofte ferien hjemme, eller vi kan finne på å telte ett sted f.eks.
Vi sparer svært lite penger, for maten vår er viktigere enn å ha penger på en sparekonto. Når jeg lukker opp kjøleskapet så skal maten friste.
Så vi prioriterer bort noe for å kunne spise mat, men så er mat det viktigste vi som mennesker får :)

Bruker ca 6000 i mnd, vi er 2 voksne og 2 barn. Før vi fikk barn kunne vi fint bruke 10-12000 i mnd på mat bare til oss voksne. Forskjellen nå er at vi ukeshandler på Rema, og lager maten fra bunnen av. Vi har halvert utgiftene, samtidig som vi har gått over til mye sunnere og bedre mat. :)

Vi prioriterer det! Jeg hadde ikke spist om vi skulle kjøpt billig produkter. De byr meg i mot. Så tenker jeg også dyreveldferd og er villig til å prioriterer de også. Vi reiser ikke på ferier hvert år, vi tar ofte ferien hjemme, eller vi kan finne på å telte ett sted f.eks.
Vi sparer svært lite penger, for maten vår er viktigere enn å ha penger på en sparekonto. Når jeg lukker opp kjøleskapet så skal matenfriste.
Handler dessverre ikke om prioriteringer her. Om vi klarer å følge et matbudsjett på 4000 i måneden så har vi ca 2000 igjen etter at regningene er betalt som skal gå til klær, sko, lege, medisiner og andre ting som bursdagsgaver og eventuelle bilreparasjoner. Men når vi kommer oss ut av denne krisen så er billigprodukter av kjøtt historie! For som du sier, mat skal smake godt. Jeg ønsker å kjøpe fisk fra markedet i byen framfor den i butikken.

Handler dessverre ikke om prioriteringer her. Om vi klarer å følge et matbudsjett på 4000 i måneden så har vi ca 2000 igjen etter at regningene er betalt som skal gå til klær, sko, lege, medisiner og andre ting som bursdagsgaver og eventuelle bilreparasjoner. Men når vi kommer oss ut av denne krisen så er billigprodukter av kjøtt historie! For som du sier, mat skal smake godt. Jeg ønsker å kjøpe fisk fra markedet i byen framfor den i butikken.

Skjønner det at noen ganger er det trangt altså, så håper det ordner seg for dere. Akkurat nå fortiden har jo de tøffeste månedene vært også.
Fersk fisk vil jeg tro er mye bedre ja!
Jeg ønsker å være med i en andelsgård, men vi har ingen rundt her.. Min samboer sparer litt på maten, men det ender bare opp med at jeg tar meg en brødskive i steden.
Vi bestiller også brød for en hel måned av gangen hos en lokal baker, tror man kan spare mye om man baker selv :)

Skjønner det at noen ganger er det trangt altså, så håper det ordner seg for dere. Akkurat nå fortiden har jo de tøffeste månedene vært også.
Fersk fisk vil jeg tro er mye bedre ja!
Jeg ønsker å være med i en andelsgård, men vi har ingen rundt her.. Min samboer sparer litt på maten, men det ender bare opp med at jeg tar meg en brødskive i steden.
Vi bestiller også brød for en hel måned av gangen hos en lokal baker, tror man kan spare mye om man baker selv :)
Takk for det :-)
Andelsgård? Hva er det? Høres spennende ut.

Bruker altfor mye på mat vi også! Fatter ikke folk som bruker så lite, skulle ønske vi også klarte det! To voksne og to småspiste barn her. Vi handler nok for minst 2000 i uken, sikkert mer! Prøver å bli flinkere, men det er utrolig vanskelig!

5000 :)
Men da kan vi ikke kjøpe akkurat det vi vil av pålegg og middager osv, vi må skrive lister og de må som regel forandres for å få det billigere :)

Vil ikke tenke på hvor mye vi bruker, men er nok opp mot 10.000 i mnd... :/ vi er elendige på planlegging, handler hver dag, og ender opp med å kaste mye mat, så er nok der problemet vårt ligger.

Har lyst å tro at vi bruker rundt 4000 men tror nok desverre det er endel mer:o

I følge mannen, så brukte vi 12000 sist mnd.
Her blir cafe besøk inkludert.

Selv om vi ikke bruker mange tusen i mnd på mat så kjøpe ikke vi heller billigprodukter, jeg er kresen . Det meste lages fra bunn

Last edited:
Vi sparer svært lite penger, for maten vår er viktigere enn å ha penger på en sparekonto. Når jeg lukker opp kjøleskapet så skal maten friste.
Så vi prioriterer bort noe for å kunne spise mat, men så er mat det viktigste vi som mennesker får :)
Byr all billigmat deg i mot? Det skjønner jeg ikke helt

Byr all billigmat deg i mot? Det skjønner jeg ikke helt

Nei du skjønner ikke det?
Men dyrene forstår det. Om jeg kjøper svin fra firstprice f.eks hvem tror du må betale for at grisen er billig? Jo grisen selv.
Om jeg kjøper egg fra firstprice, hvem har da betalt for at jeg skal få de eggene for en billig penge? Jo høna..
Det er en grunn for at noe er billig og det byr meg veldig i mot å spise sånn type mat.

Nei du skjønner ikke det?
Men dyrene forstår det. Om jeg kjøper svin fra firstprice f.eks hvem tror du må betale for at grisen er billig? Jo grisen selv.
Om jeg kjøper egg fra firstprice, hvem har da betalt for at jeg skal få de eggene for en billig penge? Jo høna..
Det er en grunn for at noe er billig og det byr meg veldig i mot å spise sånn type mat.
Nei jeg skjønner ikke det, du trenger ikke bli spydig for det. Nå er det vel sagt at en del av billigmerken prodserer på samme sted som de dyre så derfor skjønner ikke at det gjelder alt.

Det samme gjelder at fflere ganger har billigmerkene blitt kåret til best i test.
Men da har jeg fått svaret fra deg, så da vet jeg at du mener alle.

Back
Topp