Reise bort fra baby?? Hmm..

Oh my good... *tror jeg går i sjokk* beklager at jeg nå er dømmende.. Jeg har en nevø på 2 år.. At min søster skulle ammet han nå, er bare ekkelt og kvalmt. frem til de er 1 år, ja greit nok... Men 2, nei aldri.
Niesen min ble ammet til hun fylte 2.
Du er ikke mer dømmende enn de fleste andre.

Er det rart likestillingen i dette landet ikke er kommet lengre? At kvinner ender opp som deltidsjobbende arbeidstapere og minstepensjonister?

Er det feil å være karrierekvinne eller hjemmeværende pappa?
Far kan jo også være hjemme da.

Niesen min ble ammet til hun fylte 2.
Du er ikke mer dømmende enn de fleste andre.
At folk ammer så lenge de ønsker bryr jeg meg faktisk ikke om. Men det er faktisk ikke nødvendig å amme til de er to år :-)

Som nevnt tidligere, én helg er lenge i et lite barns liv.
Vi hadde bv 3 dager i sommer pga familie bryllup i utlandet. Da var hun 5 mnd. Vi kom hjem, hun i strålende humør og hun er fortsatt like glad hver gang hun treffer de som passet henne. Og hun har på ingen måte tatt skade. En blid, utadvent unge som sover og spiser godt. Og utvikler seg bra.
Med dine synspunkter så burde hun vel i teorien da vært på grensen til nervevrak nå.. 3 dager/4 netter borte fra begge foreldre ;)

Ja min og.. Snart 10 mnd.. Men du skrev at du kunne ha bv når ungene ble eldre...
Ja, på dagen har mamma passet på noen timer allerede. Så starter hun jo i barnehagen i august.
Så kommer vi til å trene mer og mer på barnevakt. Vet ikke når hun kan ha barnevakt på natta, men kommer til å ta kun en natt første gangen.

At folk ammer så lenge de ønsker bryr jeg meg faktisk ikke om. Men det er faktisk ikke nødvendig å amme til de er to år :-)
Det er ikke nødvendig nei...

Men jeg syns det når et barn som kan løpe rundt, munnen full a tenner, prater litt OG kan finne puppen selv (det er det verste) får pupp...... Nei.. Jeg blir ordløs.. (Og det ekke ofte;) men det er i mitt hode bare helt fulstendig galt.

Det er ikke nødvendig nei...

Men jeg syns det når et barn som kan løpe rundt, munnen full a tenner, prater litt OG kan finne puppen selv (det er det verste) får pupp...... Nei.. Jeg blir ordløs.. (Og det ekke ofte;) men det er i mitt hode bare helt fulstendig galt.
Det er subjektivt da :P jeg tror ikke jeg hadde ammet til hun var to. Men jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om andre hadde gjort det...

Ja, på dagen har mamma passet på noen timer allerede. Så starter hun jo i barnehagen i august.
Så kommer vi til å trene mer og mer på barnevakt. Vet ikke når hun kan ha barnevakt på natta, men kommer til å ta kun en natt første gangen.
Men barnehage i August, regner med du skal på jobb da? Hvordan vil du løse det med amming?

Her har hun sovet like bra og like lenge (natta gjennom) borte som hjemme :-) gikk helt fint :-) like blid og fornøyd som alltid!!

Javel... Forstod det slik at du var imot det men da misforstod jeg.
Far kan godt ha permisjon, det er jo hyggelig. Men nå er det slik at ts ammer fortsatt, og hvis mor plutselig er borte i flere dager, så tenker jeg at det ikke er så hyggelig for barnet. Uansett hvor bra omsorg far gir.

Far kan godt ha permisjon, det er jo hyggelig. Men nå er det slik at ts ammer fortsatt, og hvis mor plutselig er borte i flere dager, så tenker jeg at det ikke er så hyggelig for barnet. Uansett hvor bra omsorg far gir.
Alle har rett til sine meninger.. Men jeg personlig, har ikke tatt skade av at jeg ble sendt på overnatting da jeg var baby.. Og vet heller ikke om barn som har tatt skade av det. MEN, jeg har hørt og lest om mange barn som har tatt skade av å ha overbeskyttende foreldre.

Fri fra jobb, for å gå i bhg å amme? Jaja, hver sine lyster ;)
Kortere dager i barnehagen da. Kommer jo ikke til å troppe opp i barnehagen med puppen hengende ut;)
Satser på å jobbe deltid og turnus uansett.
Det er stort sett morgen, ettermiddag, kveld og natt hun vil ha pupp. Midt på dagen er hun for opptatt med å leke.

Nei det var da innderlig godt.. Så for meg en stressende mamma komme løpende inn i bhg, hente barnet, og ut me puppen

Kan bare snakke for meg selv, men i min verden stiller mamma og pappa likt. På tross av svangerskap og amming så er vi begge foreldre. I min verden har pappaen bidratt og vært engasjert fra dag 1.

Det er urealistisk å holde henne hjemme til hun er to år fordi noen har subjektive meninger om at det er for tidlig for dem å begynne i bhg når de er ett år. Det er urealistisk at jeg ikke skal kunne gå ut døra eller jobbe fordi noen har subjektive meninger om at det er skadelig for henne at jeg er borte over lengre tid.

Jeg kjenner meg selv og mitt barn best og kan selv vurdere hva som er best for oss. Du mener kanskje det er skadelig. Javel. Du får mene hva pokker du vil om det. Jeg er allikevel totalt uenig i tankegangen, for vi må kunne gjøre noe annet enn å ha ungen hengende i puppen fra de blir født til de konfirmerer seg!
Det er vel å overdrive litt vel det siste der. Og så trenger du ikke ta deg personlig nær av det, for det står tydelig at andre må mene og gjøre hva de selv vil. Det går begge veier :)

Det går vel an å sette spmtegn til biologi vs moderne samfunn? I andre land må mødre ut å jobbe kanskje når baby er 3 mnd gammel. For de er det urealistisk å ikke kunne det. Mange i Norge vil helt klart mene det er feil, det er vel ikke så vanskelig å forstå? Og da bør det heller ikke være vanskelig å forstå at noen synes barna hører naturlig sammen med mor lengre pga biologi.

Jeg synes det vestlige samfunnet er alt for kvinnefiendtlig på mange måter. Amming og bryster er seksuelt. Barnas behov skal gå på minimum nødvendighet. Penger er viktig både for samfunn og enkeltindivid, menneskelige verdier nedprioriteres. Og likestilling misforstås - det betyr ikke at menn og kvinner skal være like.

Sånn tilbake til hi. Nei jeg tror helt ærlig at en helg borte fra barnet går helt fint. Tenker ikke at dette er grusomt for barnet der og da eller gir varige men. Men synes det er litt feil fokus når småbarnstiden handler om egentid, frihet, selvrealisering osv mer enn samvær med barna.

Back
Topp