Reise bort fra baby?? Hmm..

Stiller meg litt undrende til det med tilknyttningsomsorg, og at du ikke anbefaler noen å dra fra ungene sine når de er så små....??

Nå har jeg søsken med barn, og jeg har ørten venninner, og venner av venner, men barn fra baby stadiet og opp til ungdom.. Disse barna har i alle år vært sendt på overnatting hos familie (besteforeldre/tanter/onkler/oldeforeldre) og venninner har hatt andres venninners barn på overnatting i alle aldre. Og de lever da i beste vellgående, uten tilknyttningsproblemer... Og i dette tilfelle her skal barnet være hjemme hos pappaen. Er det slik at du mener at kun vi mødre er gode nok til å ha alene ansvar for egne barn?

Ikke meningen å virke sur e.l
Men kjenner jeg blir litt oppgitt over slike kommentarer, for virker som det er litt for mange hønemødre der ute som helst vil ha barna hengende i puppen til de er 5 år, og deretter skal de henge i føttene på moren til de er 10... Og deretter klager mødrene på at barna er mammadalter?? (Satt litt på spissen;)

Trygge rammer osv, er jeg helt enig i. Men ingen klarer å overbevise meg om at et barn tar skade av at foreldrene benytter seg av barnevakter som er kjent med barnet.

Er også ei her inne som jobber offshore på båt i 4 uker i strekk, og sier at det går kjempe bra med barnet og pappaen hjemme:) og snart skal jeg reise offshore selv i 2 uker i strekk, og barnet hjemme hos pappaen. Tror ikke hun får et dårlige grunnlag i livet av den grunn :)
Dette er det jeg mener er bra for barn. Så kan andre mene noe annet.
Virker som det ikke er helt aksept for å faktisk være opptatt av tilknytningsomsorg spør du meg. Det er flere som mener det er greit å drs fra ungene sine. Så her er jeg tydeligvis i mindretall.

Virker som det ikke er helt aksept for å faktisk være opptatt av tilknytningsomsorg spør du meg. Det er flere som mener det er greit å drs fra ungene sine. Så her er jeg tydeligvis i mindretall.

Kan bare snakke for meg selv, men i min verden stiller mamma og pappa likt. På tross av svangerskap og amming så er vi begge foreldre. I min verden har pappaen bidratt og vært engasjert fra dag 1.

Det er urealistisk å holde henne hjemme til hun er to år fordi noen har subjektive meninger om at det er for tidlig for dem å begynne i bhg når de er ett år. Det er urealistisk at jeg ikke skal kunne gå ut døra eller jobbe fordi noen har subjektive meninger om at det er skadelig for henne at jeg er borte over lengre tid.

Jeg kjenner meg selv og mitt barn best og kan selv vurdere hva som er best for oss. Du mener kanskje det er skadelig. Javel. Du får mene hva pokker du vil om det. Jeg er allikevel totalt uenig i tankegangen, for vi må kunne gjøre noe annet enn å ha ungen hengende i puppen fra de blir født til de konfirmerer seg!

Det er jo nesten komisk og litt tragisk at det provoserer så mye at man vil være sammen med barna sine hele tiden og amme dem lenge.
WHO anbefaler jo amming til baret er 2 år.

Det er jo nesten komisk og litt tragisk at det provoserer så mye at man vil være sammen med barna sine hele tiden og amme dem lenge.
Det er også komisk og urealistisk å tro at det er mulig for alle.

De anbefaler det pga u-land :-)

Det er også komisk og urealistisk å tro at det er mulig for alle.

De anbefaler det pga u-land :-)
Jeg forstår at det ikke er mulig for alle i forhold til jobb. Men nå er det ikke snakk om jobb.

Det spørs jo forsåvidt hva man mener med realistisk også da. Alle i Norge kan være hjemme lenge med barn hvis de virkelig ønsker det. Det handler bare om prioriteringer.

er vel ikke snakk om aksept, heller at jeg tenker at det vokser opp en mammadalt, som kan bli innesluttet for omverden og menneskene rundt, fordi mammaen aldri lot andre ta seg av barnet.. Bomullsbarn?

Ja men de anbefalingene er i mitt hode bare rart! Amme en to åring.. Come on! Når barnet kan gå å finne puppen selv, da er det bare ekkelt.

er vel ikke snakk om aksept, heller at jeg tenker at det vokser opp en mammadalt, som kan bli innesluttet for omverden og menneskene rundt, fordi mammaen aldri lot andre ta seg av barnet.. Bomullsbarn?
Tilknytningsomsorg handler ikke om å ikke la andre slippe til.
Man kan jo ha barnevakt når de blir litt eldre. Det er jo bare snakk om de første leveårene. Småbarnstiden er så kort, og du går den aldri tilbake. Den er verdt mer enn alle penger i hele verden.

Jeg forstår at det ikke er mulig for alle i forhold til jobb. Men nå er det ikke snakk om jobb.

Det spørs jo forsåvidt hva man mener med realistisk også da. Alle i Norge kan være hjemme lenge med barn hvis de virkelig ønsker det. Det handler bare om prioriteringer.
Men mener du at mammaen er den eneste rette omsorgspersonen? Hva med pappaen? Får ikke har lov å ha alenetid/kvalitetstid uten at mammaen henger over skuldrene å følger med? I mine øyner så stiller mammaen og pappaen likt. Ja greit, vi går gravid i 9 mnd og vi ammer. Men flere ganger pumpet jeg, og pappaen fikk gi på flaske. Av to grunner: tilvenne flaske, og at pappaen og barnet også skulle få den kosen det var med mating.

Ja men de anbefalingene er i mitt hode bare rart! Amme en to åring.. Come on! Når barnet kan gå å finne puppen selv, da er det bare ekkelt.
Det er helt naturlig spør du meg

Er det rart likestillingen i dette landet ikke er kommet lengre? At kvinner ender opp som deltidsjobbende arbeidstapere og minstepensjonister?

Er det feil å være karrierekvinne eller hjemmeværende pappa?

Man kan jo ha barnevakt når de blir litt eldre. Det er jo bare snakk om de første leveårene. Småbarnstiden er så kort, og du går den aldri tilbake. Den er verdt mer enn alle penger i hele verden.
Sett ting i perspektiv. Det er snakk om EN HELG.

Men mener du at mammaen er den eneste rette omsorgspersonen? Hva med pappaen? Får ikke har lov å ha alenetid/kvalitetstid uten at mammaen henger over skuldrene å følger med? I mine øyner så stiller mammaen og pappaen likt. Ja greit, vi går gravid i 9 mnd og vi ammer. Men flere ganger pumpet jeg, og pappaen fikk gi på flaske. Av to grunner: tilvenne flaske, og at pappaen og barnet også skulle få den kosen det var med mating.
Kunne sikkert latt far gi flaske jeg også, hvis jeg fikk til å pumpe.
Far er fin han. Han kan passe på noen timer. Men jeg drar ikke bort flere dager.

Delvis enig... Problemet er ofte at når du har en 4 åring som aldri har hatt bv, eller aldri har vært på overnatting, i mange tilfeller vil ha store problemer med å bli plassert hos bv, fordi han/hun alltid er vant til å ha mammaen 1 meter unna til enhver tid... Ser for meg ramaskrik når mammaen lukker døra bak seg for første gang på 3-4-5år...

Delvis enig... Problemet er ofte at når du har en 4 åring som aldri har hatt bv, eller aldri har vært på overnatting, i mange tilfeller vil ha store problemer med å bli plassert hos bv, fordi han/hun alltid er vant til å ha mammaen 1 meter unna til enhver tid... Ser for meg ramaskrik når mammaen lukker døra bak seg for første gang på 3-4-5år...
Ungen min er 9 måneder da.

Det er helt naturlig spør du meg
Oh my good... *tror jeg går i sjokk* beklager at jeg nå er dømmende.. Jeg har en nevø på 2 år.. At min søster skulle ammet han nå, er bare ekkelt og kvalmt. frem til de er 1 år, ja greit nok... Men 2, nei aldri.

Back
Topp