Mat til marsbarna

Vi har ikke noe som heter kveldsmat hos oss. Mannen er hjemme 16 eller 17 og vi spiser sammen omtrent da, også sover han gjerne 30 min-1time etterpå. Det er hans siste måltid for dagen. Man MÅ ikke på død og liv ha den grøten hele tida :) vet det er mange som låser seg fast på den :)
Og jeg ser at jeg leste litt fort gjennom svaret ditt, men :p vi har iallefall tre måltider med fast føde om dagen (frokost, lunsj, middag). Tidspunktene varierer ut ifra når vi står opp og hva vi skal på dagen.

Vi har ikke noe som heter kveldsmat hos oss. Mannen er hjemme 16 eller 17 og vi spiser sammen omtrent da, også sover han gjerne 30 min-1time etterpå. Det er hans siste måltid for dagen. Man MÅ ikke på død og liv ha den grøten hele tida :) vet det er mange som låser seg fast på den :)
Jeg er veldig opptatt av den grøten, fordi det er det hun spiser mest av, og da vet jeg at hun får i seg det hun skal ha.
Har vært mye bekymret for vektoppgang og at hun plutselig ikke ville ha så mye morsmelk som før.
Jeg er dessuten vokst opp med grøt selv, spiste havregrøt til frokost hver dag helt til jeg gikk på videregående:)

Jeg binder noen ganger et sjal/skjer under armene hennes og ryggen på tripptrappen.

Vi spiser middag veldig ofte kl 21 og da har hun allerede sovet i 3 timer.
Er ikke alltid mannen er hjemme til hun legger seg en gang..de gangene jeg er alene kunne vi spist sammen, det var en god idé (når hun begynner å bli interessert).

HS er ekstremt opptatt av at hun skal spise det samme som oss.

Jeg binder noen ganger et sjal/skjer under armene hennes og ryggen på tripptrappen.

Vi spiser middag veldig ofte kl 21 og da har hun allerede sovet i 3 timer.
Er ikke alltid mannen er hjemme til hun legger seg en gang..de gangene jeg er alene kunne vi spist sammen, det var en god idé (når hun begynner å bli interessert).

HS er ekstremt opptatt av at hun skal spise det samme som oss.
Haha, skal prøve å binde henne fast imorgen og se om det funker:)
Jeg er ikke så opptatt av at hun skal spise det samme som oss, og det er ikke helsesøsteren vår heller:)
Det kommer senere.

Jeg er veldig opptatt av den grøten, fordi det er det hun spiser mest av, og da vet jeg at hun får i seg det hun skal ha.
Har vært mye bekymret for vektoppgang og at hun plutselig ikke ville ha så mye morsmelk som før.
Jeg er dessuten vokst opp med grøt selv, spiste havregrøt til frokost hver dag helt til jeg gikk på videregående:)
Men grøten trenger hun jo ikke få til kvelds? Det er sjelden at det er kveldsmaten alene som gjør at barna sover godt, det er maten/næringen de får i seg iløpet av dagen som teller :)

Nei, hun dingler med beina. Skal prøve å ta den høyere opp.
Ja, du er nesten nødt til det om du kan :) det krever visst mye konsentrasjon for disse små å holde balansen, som gjør at fokuset på å spise, tygge, flytte mat, svelge osv blir svekka og faren for å sette i halsen er større.

Han må ha fire måltider fast føde om dagen. Det spiser vi alle her, storebror spiser til å med fem for han har et mellommåltid i bhg mellom lunsj og middag. Som sagt er det uaktuelt og gi middag som siste måltid pga. mettheten, pluss jeg orker ikke styre med middag så sent, det er nok å få to unger i seng om vi ikke skal ha opprydning og middagslaging oppi det hele. Dessuten ser jeg ikke helt problemet når jeg vet at hele rutinen vil være endret i løpet av et par måneder, det var sånn med storebroren på den alderen også. Gode søvrutiner er helt avgjørende for at dagen og gutten skal fungere. Jeg endrer ikke de tidene med mindre vi skal noe veldig veldig viktig, og det gjøres i såfall kun en gang i blant.

Men jeg vet om flere barnefamilier som har middag som kveldsmåltid pga. av tidsklemma og at de er hjemme sent. Men det passer oss personlig svært dårlig ;) Hver sin smak:)

Nå trenger ikke min akkurat noe rollemodell for å vise han spising da, han stapper alt han kan se til munnen. Og tar jeg bort maten blir han hysterisk ;) Han er ikke overbegeistret for min hjemmelagde middagsmos (elsker glass derimot), men om han får spise den i biter er han mer fornøyd:)

Last edited:
Og jeg ser at jeg leste litt fort gjennom svaret ditt, men :p vi har iallefall tre måltider med fast føde om dagen (frokost, lunsj, middag). Tidspunktene varierer ut ifra når vi står opp og hva vi skal på dagen.
Tidspunktene for mat kan jo variere, men tidspunktene for soving kan variere svært lite. Og da blir jo måltidene cirka etter det også, for han må jo nødvendigvis spise når han er våken;)

Men grøten trenger hun jo ikke få til kvelds? Det er sjelden at det er kveldsmaten alene som gjør at barna sover godt, det er maten/næringen de får i seg iløpet av dagen som teller :)
Nei, det er sant:) Men nå har vi fått til et bra system, så da holder vi oss til det. Når sambo skal ha perm så kan vi spise middag tidligere på dagen. Så kanskje hun kan spise sammen med oss:)

Ha
Ja, du er nesten nødt til det om du kan :) det krever visst mye konsentrasjon for disse små å holde balansen, som gjør at fokuset på å spise, tygge, flytte mat, svelge osv blir svekka og faren for å sette i halsen er større.
Har flytta den opp nå:)

Leser at det er så mange babyer som er så flinke og liker grøt :D Her stoppet det plutselig helt opp! Han gikk fra å spise en full porsjon til frokost og kvelds, til å spise 1-3 skjeer :( Skjønner ikke hvorfor :/ Frukt derimot spiser han til han kaster opp, det er så godt at han ikke merker når magen er full :p
Andre som har vært borti slikt som dette?

Lagde fiskeboller, erter og poteter til middag her en dag.

La tilside et par fiskeboller, erter og poteter. Moste det sammen med mme og litt olje. Var veldig spent på om hun ville ha det. Det gikk ned på høykant!

Leser at det er så mange babyer som er så flinke og liker grøt :D Her stoppet det plutselig helt opp! Han gikk fra å spise en full porsjon til frokost og kvelds, til å spise 1-3 skjeer :( Skjønner ikke hvorfor :/ Frukt derimot spiser han til han kaster opp, det er så godt at han ikke merker når magen er full :p
Andre som har vært borti slikt som dette?
Hvis jeg hadde måtte spist den samme (kjedelige) grøten fler ganger om dagen hver dag hadde jeg og stoppa opp etter ei stund :)

Her venter vi på å få komme inn på sykehuset for å testes for allergier :/
Men oppdaget nettopp maisen, så nå koser han seg med mais mens vi andre spiser middag :)

Hvis jeg hadde måtte spist den samme (kjedelige) grøten fler ganger om dagen hver dag hadde jeg og stoppa opp etter ei stund :)

Hehe, ja, da hadde jeg og vært lei ;) Nei, varierer mellom korntyper, smakstilsetninger og konsistenser... plutselig var det ikke godt lengre :p

Her venter vi på å få komme inn på sykehuset for å testes for allergier :/
Men oppdaget nettopp maisen, så nå koser han seg med mais mens vi andre spiser middag :)

Uff, så kjedelig :( heldigvis er det blitt mye allergivennlig mat å velge mellom nå :)

Nå har vi prøvd hipp med kalv og grønnsaker og en med kylling og grønnsaker. Begge to liker hun godt. Var tom i fryseren for hjemmelaget, så måtte ty til kjøpemat.
Synes de var greie på smak selv, så da har jeg ikke noe problem med å gi det til jenta mi:)

Nå har vi prøvd hipp med kalv og grønnsaker og en med kylling og grønnsaker. Begge to liker hun godt. Var tom i fryseren for hjemmelaget, så måtte ty til kjøpemat.
Synes de var greie på smak selv, så da har jeg ikke noe problem med å gi det til jenta mi:)

Kjøpte fiskeboller fra Semper for noen dager siden, men det smakte så jævlig, rett og slett, at det gikk i bosset uten at nurket fikk lukte på det engang :p
Vil heller ikke gi han noe ikke jeg synes smaker bra :)

Hehe, ja, da hadde jeg og vært lei ;) Nei, varierer mellom korntyper, smakstilsetninger og konsistenser... plutselig var det ikke godt lengre :p
Men prøv å gi noe annet? Grøten kan fint erstattes med feks grovbrød (bakt på jernrike kornslag) med kokosfett og litt leverpostei på feks. Også litt frukt ved siden av. Da er nok alle de viktige næringsstoffene fra grøten beholdt :)

Back
Topp