Mat til marsbarna

Jeg er enig med deg, så lenge deg funker. Ble kjent med ei som driver en stor dansk og veldig aktiv BLW gruppe på Facebook og har lest masse om det.

Så her venter jeg tålmodig...

I går på barselgruppa fikk alle barna en Ellas kitchen cookie og de andre barna spiste den med livet som innsats. Frøkna mi slo med den i bordet og kasta den på gulvet (som med alt annet). Så her er vi så absolutt ikke klar...
Hehe, så kjedelig. Slike maiskroker er visst veldig fine som blw-trening. Prøv å gi henne noe å spise på ved hvert måltid? Dere gjør kanskje det allerede. Men tar hun ikke leker opp til munnen heller?

Her har han begynt på pinsettgrepet allerede, men det holder ikke hele veien inn til munnen, der er det hele hånda som gjelder ;)

Min store drøm var å begynne med BLW da hun var 6 mnd, men hun tar ingenting til munnen selv og da er det vanskelig. Hun tar absolutt ikke noe mat (eller andre ting) til munnen selv og vil heller ikke ha når jeg gir.

Hun er ikke moden for det enda, men tenkte å prøve igjen når hun er 7 mnd.
Haha, trodde først blw var skrivefeil for brød:D

Her praktiserer vi blw (baby-led weaning, babystyrt mattilvenning) og har gjort det siden 5 mnd. Jeg grøsser ved tanken på blanda middagsmos (ala middagsglass), så syns babyen min er heldig som kan velge i deilige, ferske råvarer hver for seg :p joda, det er litt grøt, smoothie og slikt av og til, og da mater jeg ham, men i hovedsak er det spise selv som gjelder. Han er altetende (enn så lenge), også er det så gøy å se hva han velger først og liker best ved hvert måltid, at han greier å skille matvarene fra hverandre :)
Her funker ikke det. Hun er veldig nysgjerrig på hva jeg spiser, men når jeg gir henne kaster hun det på gulvet.
Eller så mister hun det:) Har ikke helt taket enda. Jeg er veldig opptatt av å få i henne nok mat, for jeg synes hun veide litt lite.
Når det gjelder most middag så synes jeg det er helt greit, for det spiser jeg gjerne selv:) Er veldig glad i forskjellige grønnsaksmoser, og var et kresent barn som ikke spiste ting jeg ikke likte konsistensen på.
Når hun kan sitte selv kommer jeg til å tilby henne biter av mat, men ikke som hovedmaten.
Jeg håper jo at hun blir mer interessert etterhvert, men det viktigste for meg er at hun spiser i det hele tatt:)

Hehe, så kjedelig. Slike maiskroker er visst veldig fine som blw-trening. Prøv å gi henne noe å spise på ved hvert måltid? Dere gjør kanskje det allerede. Men tar hun ikke leker opp til munnen heller?

Her har han begynt på pinsettgrepet allerede, men det holder ikke hele veien inn til munnen, der er det hele hånda som gjelder ;)

Ja, prøvd med de Hipp hirse og mais krokene. Tar ikke leker heller.

Nettopp vært hos ei venninne som praktisere BLW. Dattera hennes er SÅ dyktig. Forklarte igjen at frøkna ikke tok noe til munnen og vi prøvde, men neidda ;)

Dere som driver med blw, sitter barna selv da, eller har dere bygd opp med puter og div? Mi bruker fortsatt i newbornsetet, og jeg vil ikke la ho spise selv i den vinkelen. Ho spiser maiskroker fint selv, så har vurdert å prøve blw. Men jeg er ikke fan av å la ho sitte før ho kan selv..

Dere som driver med blw, sitter barna selv da, eller har dere bygd opp med puter og div? Mi bruker fortsatt i newbornsetet, og jeg vil ikke la ho spise selv i den vinkelen. Ho spiser maiskroker fint selv, så har vurdert å prøve blw. Men jeg er ikke fan av å la ho sitte før ho kan selv..
Nei, må ikke bruke newbornsetet. Høy kvelningsrisiko ved at dem ikke sitter oppreist og kan bøye seg frem for å spytte ut. Nå sitter min selv da, men satt seg ikke opp selv ved 5 mnd, men satt stødig og rak i ryggen på fanget, så vi bygde ham inn med store håndklær i starten :) nå har vi bare et lite et i ryggen slik at han skal "sitte fast". Veldig lurt å vente til hun sitter selv, jeg var altfor utålmodig, pluss at han har vist stor interesse for mat og å spise tidlig. Og newbornsetet løftet han seg bare opp av siste måneden. Så fryktelig tungt og ubehagelig ut :p

Ja, prøvd med de Hipp hirse og mais krokene. Tar ikke leker heller.

Nettopp vært hos ei venninne som praktisere BLW. Dattera hennes er SÅ dyktig. Forklarte igjen at frøkna ikke tok noe til munnen og vi prøvde, men neidda ;)
Da kommer det nok når hun er klar! :)

Han sitter ikke selv, men har pute i stolen sin, så da sitter han greit nok og det funker den korte tiden måltidet varer. Greia med blw er jo at de skal sitte oppreist når de spiser, så ville ikke latt henne spise selv i newborn setet. Her får han grøt og middagsmos i vippestolen. Men for annen mat sitter han i høystolen, slik at han ikke skal sette i halsen.

Ho eter jo maiskroker med hele seg, så jeg tror nok ho hadde likt blw. Ho spiser uansett ikke middag samtidig som oss, så ho kan liksom sitte sånn her på fanget. Tar jo ikke så lang tid som du skriver :) Kanskje prøve! Hva gir dere? Hvor store biter?

Vedlegg

• 1412252386420.jpg
    1412252386420.jpg
    44,3 KB · Visninger: 24
Ho eter jo maiskroker med hele seg, så jeg tror nok ho hadde likt blw. Ho spiser uansett ikke middag samtidig som oss, så ho kan liksom sitte sånn her på fanget. Tar jo ikke så lang tid som du skriver :) Kanskje prøve! Hva gir dere? Hvor store biter?
Like store som tommelen din, ca. En brokkolibukett er super start! Men kan dere ikke omrokkere slik at hun kan spise sammen med dere? Alltid fint med rollemodeller :)

Her er noe av maten vi serverer. Altså det samme som vi spiser :)

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    686 KB · Visninger: 27
  • image.jpg
    image.jpg
    613,3 KB · Visninger: 26
  • image.jpg
    image.jpg
    608,9 KB · Visninger: 27
Like store som tommelen din, ca. En brokkolibukett er super start! Men kan dere ikke omrokkere slik at hun kan spise sammen med dere? Alltid fint med rollemodeller :)
Vi kan det, uten større problemer ;) Det er bare vi andre som som har flytende middagstid, vi spiser til forskjellige tidspunkt hver dag :/ Og så får ho jo grøt til "kvelds", og i hennes tilfelle er det 17-17:30 for ho legger seg jo kl 18! Men kan kanskje begynne med grøt til lunsj i stedet..?

Her spiser hun ikke sammen med oss, vi spiser ca. 17.30 og hun spiser middag 15.30 -16 og kveldsgrøt 18.
Hun sitter heller ikke selv, selv om vi bygger opp med puter så blir hun fort grinete og bruker mye krefter på å holde balansen. Da får hun ikke konsentrert seg om spisingen.
Vi har en sånn reisestol som hun sitter bra i, men da kommer hun ikke helt inntil bordet så maten faller bare ned.

Her sitter hun blid og fornøyd i noen minutter, men blir fort vinglete i overkroppen og grinete. Maten slipper eller mister hun på gulvet.

Vedlegg

• 1412255782287.jpg
    1412255782287.jpg
    53,1 KB · Visninger: 25
Her sitter hun bedre (hvertfall når hun holder seg fast), men maten faller ned mellom bordet og stolen.
Går ikke ann å sette den helt inntil på grunn av en kant under bordet.

Vedlegg

• 1412255867391.jpg
    1412255867391.jpg
    42,2 KB · Visninger: 24
Her er det ikke mulig å omrokkere. Han er nødt til å sove dupp fra 16- 17. (da har han vært våken cirka 2 timer, det er det han orker, han kan heller ikke sove lenger enn 17, da han må legge seg 19, soverutiner er hellige) Vi spiser 16, da mannen kommer fra jobb, skulle vi spist sammen alle klokka 17, hadde han ikke vært sulten til grøt klokka 18. Han hadde også blitt for sulten (lunsj rundt 12) og hadde ikke fått sove siste duppen grunnet det. Og ikke gi grøt til kveldsmat er uaktuelt, han spiser ikke like mye middag som grøt. Ergo, ville han sannsynligvis våkna igjen på natt. Ikke orker jeg å rydde etter sen middag heller;) Men snart regner jeg med at vi går ned til to dupper og da er siste duppen sikkert ferdig før vi spiser. Som sagt sitter han med oss om han skulle våkne før 17 og vi fortsatt spiser:)

Her er det ikke mulig å omrokkere. Han er nødt til å sove dupp fra 16- 17. (da har han vært våken cirka 2 timer, det er det han orker, han kan heller ikke sove lenger enn 17, da han må legge seg 19, soverutiner er hellige) Vi spiser 16, da mannen kommer fra jobb, skulle vi spist sammen alle klokka 17, hadde han ikke vært sulten til grøt klokka 18. Han hadde også blitt for sulten (lunsj rundt 12) og hadde ikke fått sove siste duppen grunnet det. Og ikke gi grøt til kveldsmat er uaktuelt, han spiser ikke like mye middag som grøt. Ergo, ville han sannsynligvis våkna igjen på natt. Ikke orker jeg å rydde etter sen middag heller;) Men snart regner jeg med at vi går ned til to dupper og da er siste duppen sikkert ferdig før vi spiser. Som sagt sitter han med oss om han skulle våkne før 17 og vi fortsatt spiser:)
Hehe, du er ganske lik på rutiner som meg ser jeg:) Er kjempeopptatt av mat-og soverutinene hennes.
Er så misunnelig på den middagen klokka 16 kjenner jeg, å ikke få mannen hjem før 17.30 er skikkelig dritt! Hater den jobben hans.

Her spiser hun ikke sammen med oss, vi spiser ca. 17.30 og hun spiser middag 15.30 -16 og kveldsgrøt 18.
Hun sitter heller ikke selv, selv om vi bygger opp med puter så blir hun fort grinete og bruker mye krefter på å holde balansen. Da får hun ikke konsentrert seg om spisingen.
Vi har en sånn reisestol som hun sitter bra i, men da kommer hun ikke helt inntil bordet så maten faller bare ned.
Har hun ikke fotstøtte da? Det hjelper masse!

Vi har ikke noe som heter kveldsmat hos oss. Mannen er hjemme 16 eller 17 og vi spiser sammen omtrent da, også sover han gjerne 30 min-1time etterpå. Det er hans siste måltid for dagen. Man MÅ ikke på død og liv ha den grøten hele tida :) vet det er mange som låser seg fast på den :)

Back
Topp