Da svarer jeg her og jeg.
Det er ikke det jeg har lært. Hvis du googler på engelsk så finner du at de aller fleste skriver at luteiniserende hormon (luteinizing hormone) produseres/syntetiseres tidlig på morgenen (i blodet). Jeg synes også det er rart at den aktuelle legen på lommelegen anbefaler å teste 2 ganger om dagen. De fleste vil helt fint finne LH-toppen sin ved én test om dagen, selv om de ikke nødvendigvis får helt positiv test. Dersom testen går fra veldig svak til nesten positiv og tilbake til veldig svak er det stor sannsynlighet for at EL har vært, selv om man gikk glipp av den heeelt positive testen. Å bruke dobbelt så mange tester for å finne ut det samme vil for de fleste være bortkastet. Dersom det er så viktig å finne nøyaktig EL burde man heller tempe ved siden av, det er både sikrere og mer økonomisk.
http://www.pregnantinthecity.co.il/Page/Ovulation Test FAQs.html
Is it Important What Time of Day I Test?
Unlike pregnancy tests, morning (first morning urine) is not the best time to collect samples for ovulation tests, as LH is synthesized in your body early in the morning and will not appear in your urine until the afternoon. The ideal time to test is in the afternoon, around 2pm, though testing may safely take place from 10am to early evening. Be sure to test at the same time each day. Also, reduce your liquid intake around 2 hours before testing as a diluted liquid sample can prevent or hinder LH detection.
Så det lages i kroppen på morgenen, og bruker en del timer over i blodet. Ideelt tester man kl. 14, men fra kl. 10 og frem til tidlig kveld (kanskje kl. 17-ish?) så vil man fange opp LH-dags-toppen.
Dette samsvarer med det jeg har lært.