Hjemmelaget barnemat (bilder og oppskrifter)

1412017873477.jpg


I kveld har jeg lager pasta bolognese og kylling i karri.

Pasta bolognese :
1 pk karbonadekjøttdeig
2 gulerøtter
1 søtpotet
1 pastinakk
1 boks hakkede tomater
1 løk
1/2 rød paprika
Ca 7 never fullkornspastaskruer.
3 ss rapsolje
Jeg kryddret med hvitløk, oregano, basilikum og pepper

Karbonadedeigen stekes på svak varme for å unngå stekeskorper. Damp grønnsaker og kok pastaskruer. Bland sammen og mos.

Kylling i karri:

2 kyllingfileter
1 boks bønner
1 boks kokosmelk
1 boks hakkede tomater.
1 ss karri
Dampes til kyllingen er ferdig og moses
 
Last edited:
Lite tips!
Til dere som lager pæremos med litt kanel i, eller har litt kanel på grøten etc...det finnes 2 typer kanel!

Kanel kan være giftig. Begrens inntaket eller velg riktig type

Mattilsynet har nå fulgt opp regelverket fra EU og definert grensen for hvor mye kanel man bør spise per dag. Tolerabelt daglig inntak av kanel er beregnet til 1,4 gram, som tilsvarer ca. en halv teskje kanel av typen du finner i matbutikken. Kanel inneholder det naturlige stoffet kumarin og det er dette som kan gi skader i leveren ved for høyt inntak.
Små barn og andre med lav kroppsvekt må også justere inntaket deretter.

– Det er grunn til å passe litt ekstra på kanelinntaket hos små barn. De spiser gjerne mer grøt enn andre, og siden kroppen er liten tåler de også mindre enn voksne, sier Atle Wold, seksjonssjef i Mattilsynet.

2 typer kanel: Velg riktig type

Kanel som du finner i matbutikkene i Norge er stort sett av den billige typen Cinnamomum cassia, mens det som regnes som ekte kanel heter Cinnamomum zeylanicum. For å ikke gjøre det unødvendig latinsk kalles de kassiakanel og ceylonkanel.

Foruten at kassiakanel er mørkere og smaker mer bittert, så inneholder den også mye mer av det potensielt skadelige stoffet kumarin. En teskje kassiakanel inneholder mellom 5 og 12 milligram kumarin. For deg som bruker en del kanel, vil det være mye bedre å bruke ceylonkanel som er nærmest fritt for kumarin. Ceylonkanel får du kun kjøpt hos helsekosten eller utenlanske nettbutikker som iHerb.

Kort oppsummert:

Kanel du finner i matvarebutikken inneholder mye av det potensielt skadelige stoffet kumarin.Daglig inntak av kumarin bør ikke overstige 0,1 milligram pr kg kroppsvekt.En teskje kanel fra matvarebutikken inneholder 5-12 milligram kumarin.

Voksne mennesker med et normalt variert kosthold trenger ikke å ta så mye hensyn til dette.
 
Ingen andre enn meg som gir hele biter enda?:eek:
Hadde tenkt å prøve meg i dag, jeg skal ha torsk og potet + gulrot til meg og tenkte mini skulle få teste det han også :) han er litt pysete på biter da, brekker seg fort :p
 
Hadde tenkt å prøve meg i dag, jeg skal ha torsk og potet + gulrot til meg og tenkte mini skulle få teste det han også :) han er litt pysete på biter da, brekker seg fort :p
Her brekker hun seg oftere hvis jeg prøver mate henne med halvmost mat. Funker som regel bedre hvis de får plukke maten selv og spise:) gi meg gjerne en oppdatering på hvordan han likte det:) her elsker hun det:D
 
Ikke så mye frukt, da det ofte er litt hardt. Men middag og skive ja. Feks pasta koker jeg bare og gir henne som det er.

Er vel ikke noe problem å gi slike ting nå, så lenge hun klarer det ;)
Jeg gir ikke biter -middag, skive o.l enda fordi vi introduserte fast føde ganske sent og må ta det rolig. Her har han kun fått grøt en liten stund og jeg har nå gradvis begynt å gi med mer klumper i. Vi må tilvenne magen og tarmene hans sakte og forsiktig.. ikke har han tenner enda heller :p
Jeg ga større biter til de eldste da de var på samme alder ;)
 
Er vel ikke noe problem å gi slike ting nå, så lenge hun klarer det ;)
Jeg gir ikke biter -middag, skive o.l enda fordi vi introduserte fast føde ganske sent og må ta det rolig. Her har han kun fått grøt en liten stund og jeg har nå gradvis begynt å gi med mer klumper i. Vi må tilvenne magen og tarmene hans sakte og forsiktig.. ikke har han tenner enda heller :p
Jeg ga større biter til de eldste da de var på samme alder ;)
Ja da forstår jeg godt dere må ta det litt mer gradvis. Må jo ta hensyn til hva de tåler. Her fikk hun jo grøt når hun var 4mnd. Så hun reagerer ikke heldigvis. Hun har forresten ikke tenner hun heller:D men kan kjennes sånn ut til tider!:eek: rart hvor sterke gommene deres er:eek:
 
Jeg gir hele biter. :)
De spiser myyye mer hvis de får spise selv.

Vi kan ikke gi biter enda, det blir for hardt for magen/vanskelig å fordøye for han. Han har fortsatt litt umodne tarmer som følge av at han er prematur, men det kommer seg ;)
 
Ja da forstår jeg godt dere må ta det litt mer gradvis. Må jo ta hensyn til hva de tåler. Her fikk hun jo grøt når hun var 4mnd. Så hun reagerer ikke heldigvis. Hun har forresten ikke tenner hun heller:D men kan kjennes sånn ut til tider!:eek: rart hvor sterke gommene deres er:eek:

Da er jo tarmene hennes godt vant til mat og det er naturlig at de vil ha mat med mer motstand i etterhvert ;)
Oooh, ja de gommene er ganske sterke! :eek:
 
Vi kan ikke gi biter enda, det blir for hardt for magen/vanskelig å fordøye for han. Han har fortsatt litt umodne tarmer som følge av at han er prematur, men det kommer seg ;)

Ja det skjønner jeg. Man må jo se an barna. Er jo mange som brekker seg av store biter.

Jeg begynte å gi biter etter at de stjelte skiva som store søster hadde mista under bordet. :D :p
 
  • Liker
Reactions: EJ
Ja det skjønner jeg. Man må jo se an barna. Er jo mange som brekker seg av store biter.

Jeg begynte å gi biter etter at de stjelte skiva som store søster hadde mista under bordet. :D :p

Ja det er akuratt det, man må se an barna -er liksom ikke noe fasit svar på det ;p
Hehe, ja det er vel en indikasjon på at de er klar for biter :p ;)
 
Idag lagde jeg smoothie, en med eple, banan og jordbær, og en med eple, banan og blåbær.
Brukte halvannet eple, 1 banan og ca 10 jordbær til den ene og ca. en halv dl blåbær til den andre.
Ble kjempegode!
Fikk fylt opp 3 smoothieposer med hver av typene + 2 bokser.
Har bare 6 smoothieposer.

Har også testet Margit Vea sin oppskrift på fruktig kylling, den har falt i smak!
Lånte boka på biblioteket så slapp jeg å kjøpe;)
 
Her brekker hun seg oftere hvis jeg prøver mate henne med halvmost mat. Funker som regel bedre hvis de får plukke maten selv og spise:) gi meg gjerne en oppdatering på hvordan han likte det:) her elsker hun det:D
Det ble ikke i dag, sambo tok meg med ut for å spise, mente jeg ikke kunne spise torsk på bursdagen min :p
 
1412097377787.jpg
Dagens innsats ;)
Mangomos, pæremos og plommemos.
Skrellt, skjært opp i biter og kokt i litt vann. Silt av vannet og skal bruke det til drikke (mini er ikke så glad i vann enda).
Most avokado (gir det rett før legging og ungen sover bedre!) ;)
 
Back
Topp